Yamaha FZ-tråden

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Höjde du gaffeln då eller höjde du den bak? Att höja den bak gör väl mindre verkan men samtidigt för det väl med sig lite positivt högre markfrigång som ju är en känd bristvara på våra maskiner. Och har du mer detaljer om stötdämparen?

Jag höjde gaffeln.. Den nya dämparen är också 5mm längre än original så den kommer att kompensera lite . Det är en Nitron NTR sport . Man får den vikt och längdanpassad till skillnad från öhlins
 

Marre80

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2012
Ort
Vårgårda
Hoj
2007 Yamaha fz6
Tja nån som kan ge mig nåt bra tips på nån bra ljuddämpare min fz6 2007:) Max 5000.. Eller om nån har nåt bra tips hur man får gått ljud:) tacksam för svar Med vänlig hälsning,Martin
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Nån som har service manual till FZ1-SA? (2007) Får inte av övre bulten till dämparen pga ABS-enheten ..
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Jag har blivit lite sugen på en FZ1-SA. Jag börjar tro på att man skall ha ABS när man åker gata. Jag har ett par frågor:

1. Det har varit mycket gnäll i motorpressen, om av/på effekt vid gaspådrag på tidiga modeller. Är det fixat? Från vilken årsmodell blev det fixat, i så fall?

2. Finns det några typiska fel som man skall se upp med?

3. Är det samma Ramgeometri och axelavstånd på FZ1-N som FZ1-S?

4. Vad kör ni med för försäkringsbolag? Finns det något som är bättre än något annat för denna modell?
 

clipper

Falling down
Gick med
12 Dec 2006
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1SA
Jag har blivit lite sugen på en FZ1-SA. Jag börjar tro på att man skall ha ABS när man åker gata. Jag har ett par frågor:

1. Det har varit mycket gnäll i motorpressen, om av/på effekt vid gaspådrag på tidiga modeller. Är det fixat? Från vilken årsmodell blev det fixat, i så fall?

2. Finns det några typiska fel som man skall se upp med?

3. Är det samma Ramgeometri och axelavstånd på FZ1-N som FZ1-S?

4. Vad kör ni med för försäkringsbolag? Finns det något som är bättre än något annat för denna modell?

1 Har inte märkt det på min en FZ1-SA -07 kan bero på att det satt monterat vid köp en Ivan's Fuel-Cut Eliminator for Yamaha FZ-1.
2-3 vet ej
4 Svedea halvförsäkring ca 3800:- helår vid medlem i SMC.
En mycket bra hoj tycker vilken väghållning och drag :) hade tidigare en Kawasaki Z750
 

hymn

We must push little cart!
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Skaune
Hoj
2011 Speed Triple
Jag har blivit lite sugen på en FZ1-SA. Jag börjar tro på att man skall ha ABS när man åker gata. Jag har ett par frågor:

1. Det har varit mycket gnäll i motorpressen, om av/på effekt vid gaspådrag på tidiga modeller. Är det fixat? Från vilken årsmodell blev det fixat, i så fall?

2. Finns det några typiska fel som man skall se upp med?

3. Är det samma Ramgeometri och axelavstånd på FZ1-N som FZ1-S?

4. Vad kör ni med för försäkringsbolag? Finns det något som är bättre än något annat för denna modell?

1. Ska vara hyggligt fixat 2007+. 2006 ska vara värst.

2. Kolla så ramen inte är sprucken i vid de stora fogarna på sidan av ramen. Enligt yamaha endast kosmetiskt, men jag hade iafl inte kört ngt som ser ut att ha en sprucken ram.

3. Dunno, men skulle gissa på det

4. Har Svedea, klart billigast för mig vid helförsäkring

Här hittar du svar på det mesta: http://www.yamahafz1oa.com/forum/index.php
 
Last edited:

Marre80

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2012
Ort
Vårgårda
Hoj
2007 Yamaha fz6
Tja. Nån som vet någon snygg Clean skylthållare som är laglig? Eller nåt tips på hur man kan göra en... Med vänlig hälsning,Martin till en fz6 2007
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Nu har bror min köpt en FZS 600 -01 i nyskick!!!
Nu så undrar han vart man kan köpa kraschpuckar till den? Gärna till humana priser..
 

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1-08
Hej i slutet på förra säsongen köpte jag mig en fz1n-08 som det satt yoshimura trc slipon på. Nu är pc v och öppet filter beställt och jag ska göra modden på burken förstås katten är redan bort plockad. Nu skulle jag behöva lite hjälp om det finns nån med samma uppsättning som mig som har en mapp att dela med sig av som funkar hjälpligt för jag har nämligen 20mil till närmaste bänkare så jag vet inte när jag får tid att åka dit. Sen har jag läst att en del drevar ner till 16 fram men vilket drev ska jag välja verkar finnas lite olika? Kjedja och drev som sitter på nu är original iaf.

Tack på förhand
 

Zenz

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2008
Ort
Piteå
Hoj
Yamaha FZ1-N
Hej på er.

Eftersom jag är i behov av lite mer utrymme att lasta i träningsprylar inför gymmet funderar jag på att köpa någon form av väska till min FZ1N, antingen sido eller topp. Lagom stor och lätt att ta på/av är väl egentligen enda kraven...

Förslag? Som ny både till hojen specifikt och hojar generellt känner jag mig lite lost :confused:

Edit:

Kanske http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=699_687&products_id=4912 eller http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=374_599&products_id=4810 ?

Eller möjligtvis någon av Givi's boxar..
 
Last edited:

joggeboy

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2008
Ort
Jönköping
Hoj
XT1200Z
Jag kör med Givis tankväska med snabb fäste i form av en ring du skruvar i tanklocks skruvarna.
Detta kanske är något för dej?

IMAG0157.jpg
IMAG0158.jpg
IMAG0159.jpg
IMAG0160.jpg
IMAG0066.jpg
 
Last edited:

LiveWire

LiveWire
Gick med
27 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha FZ1-N Yamaha FZR1000 Yamaha XJ400
Tjenare.

Skulle någon med en Fz1 kunna göra mig en tjänst? Funderar över hur kylaren sitter fast, den är skruvad på vänster sida men på höger så är de bara upphängd på en ögla med en gummibusning. Nu till frågan hur nära kanten på sprinten sitter öglan? Ser ut som min ögla håller på att hoppa ur sitt läge sitter max 5mm från kanten på sprinten, kylaren är betydligt rörligare på höger sida än vänster. Har haft omkull cykeln så undrar om jag krökt staget till kylaren då. För i mitt huvud borde den sitta längre in så den inte kan hoppa ur läge. Hoppas någon förstår min fråga och kan svara.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Sådär har det blivit för mig också. Inte för jag krachat men för mina extragrejer som hänger på kylet tynger ned kylet. Du kan ta en polygrip och ta spjärn mot plåtbiten som sitter innanför och böja in det fästet som sitter i kylet så att det "glider" in på stången.
 

LiveWire

LiveWire
Gick med
27 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha FZ1-N Yamaha FZR1000 Yamaha XJ400
Sådär har det blivit för mig också. Inte för jag krachat men för mina extragrejer som hänger på kylet tynger ned kylet. Du kan ta en polygrip och ta spjärn mot plåtbiten som sitter innanför och böja in det fästet som sitter i kylet så att det "glider" in på stången.


Tack för svaret! Tänkte ta en tving och tvinga in den men ville fråga före så jag var på säkra sidan.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top