XR650 går att springa igång, men ej på elstart

Naderi

Boys just wanna have fun.
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GS500E (Såld), Suzuki GSXR 750 -98 (Såld), Yamaha R1 -05 (Såld), Suzuki GSXR 750 -90 Streetfighter, GSXR 750 -04, GSXR 1000 K5
Hej gott folk. Köpte mig en XR650L som en "billig sidan om Motard" och körde typ 5mil innan den gav upp. Efter denna turen på ca 5mil kom jag ner i stan, stötte på en kompis, stänger av hojen med nyckeln, pratar lite, sen vägrar den starta på elstarten. MEN den går att springa igång?:confused:?? Har felsökt nästintill ALLT och jag har gnista, o jag har bränsle, men inte fan startar den. Har läst att de har varit problem med cdi boxarna och jag har "lagat" den genom att löda om den. Då föregående ägare hade haft nåt startproblem och knackat till boxen o sen starta den som vanligt. Dock utesluter jag boxen eftersom jag har gnistan och kan springa igång den.

Undrar nu om det finns nåt jag glömt? Ska prova byta stiftet imorgon samt köra med startspray. Men har en känsla att de inte kommer hjälpa nåt. Har även kopplat förbi alla "säkerhetsbrytare" på stöd och koppling mm.

Någon med minsta förklaring till varför jag kan springa igång, men inte starta på elen? All hjälp är uppskattat!
 
Jag sätter mina 10 cent på att det är ett för gammalt, eller dåligt laddat batteri i den där hojen. När startmotorn går runt så sjunker spänningen så lågt att tändelektroniken vissnar. När du istället springer igång den, så räcker spänningen till för att tändelektroniken skall fungera.
 
Om det inte är batteriet som spökar så skulle jag gå igenom jordpunkterna till batteriet och cdi- boxen. Batteripolerna är väl rena och fina, eller hur? Gör rent annars.
 
Ja motorn går runt och "kirrar" som vanligt. Så inget konstigt med det. Batteriet kan det nog inte heller vara eftersom vi har kört med startkablar mot en bil med fräscht batteri. Men undrar lite om det kommer nån bränsle i cylindern? Eftersom när jag springer igång den så blir ju "suget" i förgasaren mer än när starten kör och därmed tvingar in soppan. Ska kolla stiftet idag och köra med startspray och se vad som händer. Får tillägga att när jag sprungit igång den så har den svårt att hålla tomgång, och dör om ja inte chokar eller ger lite gas..
 
Ps: batteripolerna är rena och fina. Ska kolla över jordpunkterna oxå.
 
då låter det nästan som om fuggen skulle behöva rensas hade ett liknande problem på en china atv, men försvann när vi delade o tvätta fuggen :)
 
Om nu så är fallet så ska den alltså gå igång med hjälp av startspray. Alternativt om man häller en skvätt bensin o t-stift hålet, på med stiften och kirra. Då bör den hoppa igång?
 
Startsprey via luftfiltret låter som ett bra förslag. Funkar det inte så kanske börja kika lite på kompressionssidan, typ hänt nåt med nån ventil/ventiljust....
 
Provar det idag efter jobb och återkommer med resultatet. Hoppas nu på skiten hoppar igång :huvet
 
Nytt stift, startgas, 3 olika batterier och fortfarande ingenting. Gnista kommer, bränsle kommer genom fuggen även startgas helt utan resultat. Som bäst baktände den ett par gånger och hosta o fräser. Börjar få slut på idéer nu :( frågan är kan kamkjedjan hoppat nån/några kuggar och hur tar jag enklast reda på det? För när den väl går (om man springer igång den) så går den hyfsat dåligt och svårt att hålla tomgång. På så sätt kanske den får gnista vid fel tidpunkt och får svårt att antända bränslet/gasen?
 
Och trotteln går hela vägen ner när gasen är på avslag?
En vän köpte tändspole, CDI-box och stator när det bara var gaswiren som var lite för stram...
 
om svänghjulet sitter löst så kan krysskilen ha gått, svänghjulet vridit sej och den tänder vid fel tillfälle.
Kan det va nåt skumt med dekompressionsventilen annars?
 
Börja med att göra en ventiljustering på den där, och även ett komptest. Det låter väldigt som min XR600 när den var slut i motorn, ny kolv och allmän renovering rådde bot på problemet.
 
Tänkte jag ska göra en ventiljustering och ett komptest som ett sista försök och går de intå då så får jag lämna in den :( surt som fan efter så lite körning. Men bara för att utesluta CDI-boxen (som förövrigt är ett vanligt fel), OM jag får gnista, svag eller stark, då funkar väl boxen? Hade den varit död så hade jag väl inte haft gnista alls? Eller är jag ute och cyklar?
 
Men bara för att utesluta CDI-boxen (som förövrigt är ett vanligt fel), OM jag får gnista, svag eller stark, då funkar väl boxen? Hade den varit död så hade jag väl inte haft gnista alls? Eller är jag ute och cyklar?
Trasig cdi box ger ofta svag gnista. Lite osäker om man kan mäta upp dom?, men kanske nån annan kan svara på.

Edit : Kan ju alltid prova knacka ihop stiftet lite 0.4-0.5 se om det gör nån skilldnad.
 
Last edited:
Blir till att testa knacka stiftet, komptest, se så inte kjedjan hoppat, ventiljustering, går den inte igång efter de så blir de antingen ny box ellet lämna in skiten. Så bra började min "motard-story" :(
 
Hej jag hade en XLV 750R och den höll jag på att bli tokig på den gick inte igång jag hade gnista och bensin men den vägrade att starta höll på flera dagar, när jag hade kollat allt trodde jag men så kopplade jag mig förbi tändningslåset och viola den startade på en gång det blev till att köpa ett nytt tändningslås.
MWH. Roffe.
 
Hej jag hade en XLV 750R och den höll jag på att bli tokig på den gick inte igång jag hade gnista och bensin men den vägrade att starta höll på flera dagar, när jag hade kollat allt trodde jag men så kopplade jag mig förbi tändningslåset och viola den startade på en gång det blev till att köpa ett nytt tändningslås.
MWH. Roffe.

Säkert inte helt omöjligt att det skulle vara något i den stilen. Det är trots allt en gammal hoj som varit med om en del nyckelvridningar i t-låset. Bara för undrans skull, provade du nångång att springa igång den? För de som får mig fundersam är varför den går springa igång? :va
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top