XR650 går att springa igång, men ej på elstart

Naderi

Boys just wanna have fun.
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GS500E (Såld), Suzuki GSXR 750 -98 (Såld), Yamaha R1 -05 (Såld), Suzuki GSXR 750 -90 Streetfighter, GSXR 750 -04, GSXR 1000 K5
Hej gott folk. Köpte mig en XR650L som en "billig sidan om Motard" och körde typ 5mil innan den gav upp. Efter denna turen på ca 5mil kom jag ner i stan, stötte på en kompis, stänger av hojen med nyckeln, pratar lite, sen vägrar den starta på elstarten. MEN den går att springa igång?:confused:?? Har felsökt nästintill ALLT och jag har gnista, o jag har bränsle, men inte fan startar den. Har läst att de har varit problem med cdi boxarna och jag har "lagat" den genom att löda om den. Då föregående ägare hade haft nåt startproblem och knackat till boxen o sen starta den som vanligt. Dock utesluter jag boxen eftersom jag har gnistan och kan springa igång den.

Undrar nu om det finns nåt jag glömt? Ska prova byta stiftet imorgon samt köra med startspray. Men har en känsla att de inte kommer hjälpa nåt. Har även kopplat förbi alla "säkerhetsbrytare" på stöd och koppling mm.

Någon med minsta förklaring till varför jag kan springa igång, men inte starta på elen? All hjälp är uppskattat!
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Jag sätter mina 10 cent på att det är ett för gammalt, eller dåligt laddat batteri i den där hojen. När startmotorn går runt så sjunker spänningen så lågt att tändelektroniken vissnar. När du istället springer igång den, så räcker spänningen till för att tändelektroniken skall fungera.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Om det inte är batteriet som spökar så skulle jag gå igenom jordpunkterna till batteriet och cdi- boxen. Batteripolerna är väl rena och fina, eller hur? Gör rent annars.
 

Naderi

Boys just wanna have fun.
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GS500E (Såld), Suzuki GSXR 750 -98 (Såld), Yamaha R1 -05 (Såld), Suzuki GSXR 750 -90 Streetfighter, GSXR 750 -04, GSXR 1000 K5
Ja motorn går runt och "kirrar" som vanligt. Så inget konstigt med det. Batteriet kan det nog inte heller vara eftersom vi har kört med startkablar mot en bil med fräscht batteri. Men undrar lite om det kommer nån bränsle i cylindern? Eftersom när jag springer igång den så blir ju "suget" i förgasaren mer än när starten kör och därmed tvingar in soppan. Ska kolla stiftet idag och köra med startspray och se vad som händer. Får tillägga att när jag sprungit igång den så har den svårt att hålla tomgång, och dör om ja inte chokar eller ger lite gas..
 

Naderi

Boys just wanna have fun.
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GS500E (Såld), Suzuki GSXR 750 -98 (Såld), Yamaha R1 -05 (Såld), Suzuki GSXR 750 -90 Streetfighter, GSXR 750 -04, GSXR 1000 K5
Ps: batteripolerna är rena och fina. Ska kolla över jordpunkterna oxå.
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
då låter det nästan som om fuggen skulle behöva rensas hade ett liknande problem på en china atv, men försvann när vi delade o tvätta fuggen :)
 

Naderi

Boys just wanna have fun.
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GS500E (Såld), Suzuki GSXR 750 -98 (Såld), Yamaha R1 -05 (Såld), Suzuki GSXR 750 -90 Streetfighter, GSXR 750 -04, GSXR 1000 K5
Om nu så är fallet så ska den alltså gå igång med hjälp av startspray. Alternativt om man häller en skvätt bensin o t-stift hålet, på med stiften och kirra. Då bör den hoppa igång?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Startsprey via luftfiltret låter som ett bra förslag. Funkar det inte så kanske börja kika lite på kompressionssidan, typ hänt nåt med nån ventil/ventiljust....
 

Naderi

Boys just wanna have fun.
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GS500E (Såld), Suzuki GSXR 750 -98 (Såld), Yamaha R1 -05 (Såld), Suzuki GSXR 750 -90 Streetfighter, GSXR 750 -04, GSXR 1000 K5
Provar det idag efter jobb och återkommer med resultatet. Hoppas nu på skiten hoppar igång :huvet
 

Naderi

Boys just wanna have fun.
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GS500E (Såld), Suzuki GSXR 750 -98 (Såld), Yamaha R1 -05 (Såld), Suzuki GSXR 750 -90 Streetfighter, GSXR 750 -04, GSXR 1000 K5
Nytt stift, startgas, 3 olika batterier och fortfarande ingenting. Gnista kommer, bränsle kommer genom fuggen även startgas helt utan resultat. Som bäst baktände den ett par gånger och hosta o fräser. Börjar få slut på idéer nu :( frågan är kan kamkjedjan hoppat nån/några kuggar och hur tar jag enklast reda på det? För när den väl går (om man springer igång den) så går den hyfsat dåligt och svårt att hålla tomgång. På så sätt kanske den får gnista vid fel tidpunkt och får svårt att antända bränslet/gasen?
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Och trotteln går hela vägen ner när gasen är på avslag?
En vän köpte tändspole, CDI-box och stator när det bara var gaswiren som var lite för stram...
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
om svänghjulet sitter löst så kan krysskilen ha gått, svänghjulet vridit sej och den tänder vid fel tillfälle.
Kan det va nåt skumt med dekompressionsventilen annars?
 

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Börja med att göra en ventiljustering på den där, och även ett komptest. Det låter väldigt som min XR600 när den var slut i motorn, ny kolv och allmän renovering rådde bot på problemet.
 

Naderi

Boys just wanna have fun.
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GS500E (Såld), Suzuki GSXR 750 -98 (Såld), Yamaha R1 -05 (Såld), Suzuki GSXR 750 -90 Streetfighter, GSXR 750 -04, GSXR 1000 K5
Tänkte jag ska göra en ventiljustering och ett komptest som ett sista försök och går de intå då så får jag lämna in den :( surt som fan efter så lite körning. Men bara för att utesluta CDI-boxen (som förövrigt är ett vanligt fel), OM jag får gnista, svag eller stark, då funkar väl boxen? Hade den varit död så hade jag väl inte haft gnista alls? Eller är jag ute och cyklar?
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Men bara för att utesluta CDI-boxen (som förövrigt är ett vanligt fel), OM jag får gnista, svag eller stark, då funkar väl boxen? Hade den varit död så hade jag väl inte haft gnista alls? Eller är jag ute och cyklar?
Trasig cdi box ger ofta svag gnista. Lite osäker om man kan mäta upp dom?, men kanske nån annan kan svara på.

Edit : Kan ju alltid prova knacka ihop stiftet lite 0.4-0.5 se om det gör nån skilldnad.
 
Last edited:

Naderi

Boys just wanna have fun.
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GS500E (Såld), Suzuki GSXR 750 -98 (Såld), Yamaha R1 -05 (Såld), Suzuki GSXR 750 -90 Streetfighter, GSXR 750 -04, GSXR 1000 K5
Blir till att testa knacka stiftet, komptest, se så inte kjedjan hoppat, ventiljustering, går den inte igång efter de så blir de antingen ny box ellet lämna in skiten. Så bra började min "motard-story" :(
 

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
STÄUDD
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
Hej jag hade en XLV 750R och den höll jag på att bli tokig på den gick inte igång jag hade gnista och bensin men den vägrade att starta höll på flera dagar, när jag hade kollat allt trodde jag men så kopplade jag mig förbi tändningslåset och viola den startade på en gång det blev till att köpa ett nytt tändningslås.
MWH. Roffe.
 

Naderi

Boys just wanna have fun.
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GS500E (Såld), Suzuki GSXR 750 -98 (Såld), Yamaha R1 -05 (Såld), Suzuki GSXR 750 -90 Streetfighter, GSXR 750 -04, GSXR 1000 K5
Hej jag hade en XLV 750R och den höll jag på att bli tokig på den gick inte igång jag hade gnista och bensin men den vägrade att starta höll på flera dagar, när jag hade kollat allt trodde jag men så kopplade jag mig förbi tändningslåset och viola den startade på en gång det blev till att köpa ett nytt tändningslås.
MWH. Roffe.

Säkert inte helt omöjligt att det skulle vara något i den stilen. Det är trots allt en gammal hoj som varit med om en del nyckelvridningar i t-låset. Bara för undrans skull, provade du nångång att springa igång den? För de som får mig fundersam är varför den går springa igång? :va
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top