Grusfalt
Medlem
Hej!
Jag köpte min motard i juni, och redan då var den aningen svårstartad. Den hoppade dock oftast igång efter att startmotorn gått något varv. Problemet verkar dock ha blivit värre, i dagsläget är det i princip omöjligt att starta den med startmotorn med kall motor, och även när motorn är varm är det inte säkert att den startar, och även om den gör det så är det inte förrän efter att motorn gått runt i ett antal sekunder. Det är inget problem med batteriet, har laddat det fullt och har även startkablat till bilbatteri utan någon förbättring av läget. Men när man springer igång den, startar den oftast direkt när man släppt ut kopplingen, även fast jag springer själv och måste ha 4:e växeln i för att inte låsa bakhjulet.
För några veckor sedan kollade jag gnistan, och den verkade vara bra. Tändstiftet verkade dock torrt när jag försökt starta den med full choke, vilket fick mig att tro att förgasaren strulade på något vis (vilket jag tyckte verkade märkligt eftersom den startar så lätt med springning). Fuktade tändstiftet med bensin och skruvade tillbaka det, men ändå startade den inte.
Igår tog jag fram tändstiftet för att kolla gnistan igen (var inte det Einsteins definition på idioti, att upprepa samma sak men förvänta sig olika resultat
), men nu kom inte en tillstymmelse till gnista. Jag började fundera på ifall jag lyckats jorda stiftet korrekt, aluminium (vilket större delen av cykeln verkar vara) leder ju inte så bra, men jag tog emot en bult som fäster bakramen i vanliga ramen, vilket (väl?) borde funka bra. Provade även mot cylindern (rätta mig om jag har fel, men det är väl enbart toppen som är alu) men utan reslutat. Köpte mig ett nytt iridiumstift för dyra pengar (CR8EIX), men ingen gnista där heller. Skruvade i nystiftet i toppen och rullade ut på gatan, petade i fyran och sprang några steg: hoppar igång direkt 
Hade inte möjlighet att startkabla och kolla gnistan nu, men jag har svårt att tro att det skulle göra någon skillnad då den varit lika svårstartad på det viset förut, och jag laddade batteriet över natten (hastighetsmätaren startas inte om eller något sådant när jag kör startmotorn, så batteriet verkar fräscht).
Så nu vänder jag mig till Sporthojs expertis för råd. Tilläggas bör att hojen går precis som den ska när den väl är igång. Killen jag köpte den av sa att den varit svårstartad då han startat den innan jag kom, men att den inte varit det förut (han hade inte kört den sedan förra säsongen). Kan det ha blivit något under vinterförvaringen?
Tack på förhand för hjälp!
Jag köpte min motard i juni, och redan då var den aningen svårstartad. Den hoppade dock oftast igång efter att startmotorn gått något varv. Problemet verkar dock ha blivit värre, i dagsläget är det i princip omöjligt att starta den med startmotorn med kall motor, och även när motorn är varm är det inte säkert att den startar, och även om den gör det så är det inte förrän efter att motorn gått runt i ett antal sekunder. Det är inget problem med batteriet, har laddat det fullt och har även startkablat till bilbatteri utan någon förbättring av läget. Men när man springer igång den, startar den oftast direkt när man släppt ut kopplingen, även fast jag springer själv och måste ha 4:e växeln i för att inte låsa bakhjulet.
För några veckor sedan kollade jag gnistan, och den verkade vara bra. Tändstiftet verkade dock torrt när jag försökt starta den med full choke, vilket fick mig att tro att förgasaren strulade på något vis (vilket jag tyckte verkade märkligt eftersom den startar så lätt med springning). Fuktade tändstiftet med bensin och skruvade tillbaka det, men ändå startade den inte.
Igår tog jag fram tändstiftet för att kolla gnistan igen (var inte det Einsteins definition på idioti, att upprepa samma sak men förvänta sig olika resultat


Hade inte möjlighet att startkabla och kolla gnistan nu, men jag har svårt att tro att det skulle göra någon skillnad då den varit lika svårstartad på det viset förut, och jag laddade batteriet över natten (hastighetsmätaren startas inte om eller något sådant när jag kör startmotorn, så batteriet verkar fräscht).
Så nu vänder jag mig till Sporthojs expertis för råd. Tilläggas bör att hojen går precis som den ska när den väl är igång. Killen jag köpte den av sa att den varit svårstartad då han startat den innan jag kom, men att den inte varit det förut (han hade inte kört den sedan förra säsongen). Kan det ha blivit något under vinterförvaringen?
Tack på förhand för hjälp!