xr 650 el husaberg motard, ktm?

Jag tycker igentligen inte husan är så bra som touring maskin! den trivs bäst på bana! men den håller bra om man sköter den rätt och den funkar att köra längre sträckor! men hur kul är det???
hondan håller fint!! en polare har budat på en sån o ca 10000mil nu med oljebyte var 300mil och ventil justering var600mil.

jag rekomenderar KTM:en om man skall kryssa mycket väg och bara bana ibland! inte lika mycket service och underhåll som husan dock sämre bitar på den sämre effekt och högre vikt!

men som sagt vad skall man ha hojen till!?

//Mcbudet svårt husafrälst! :hej

kan nämna att även på gamal luftkylda xr600 är det rekomenderat oljebyte per 200-300 mil ungefär, en sån har strax över 2 liter i omlopp, Husaberg har väl inte mer än en och en halvliter på sin höjd(tyvärr vet jag inte svaret)?
Personligen har jag hört att KTM håller bättre för gatåkning, men jag känner ingen som har en sån motard.

Husan har 1liter olja i sig

Silwer skrev:
kan nämna att även på gamal luftkylda xr600 är det rekomenderat oljebyte per 200-300 mil ungefär, en sån har strax över 2 liter i omlopp, Husaberg har väl inte mer än en och en halvliter på sin höjd(tyvärr vet jag inte svaret)?
Personligen har jag hört att KTM håller bättre för gatåkning, men jag känner ingen som har en sån motard.

Silwer skrev:
det säger faktiskt ganska mycket hur stor oljemängden är.
Denna säger "byt ofta":-)
Lite knepig mening där men eftersom jag själv ofta säger "skit i vad jag säger, du vet vad jag menar" så låter jag den gå (eller gjorde jag inte det nu ;) ) Såklart att liten oljemängd slits fortare än stor. Helt överens. Även så slits oljan fortare i en hårdare trimmad motor.

Lite kommentarer.

XRperra -> Såklart kan man ifrågasätta saker. Däremot blir det fel när helt felaktiga saker tas upp. Och på samma sätt som saker ifrågasätts måste ju folk ha rätt att kommentera ifrågasättandet. Eller?
Om du vill kalla din XR för traktor och vara nöjd med den så är det ruggigt ok med mig. du har ju valt den hojen av en eller annan orsak. På samma sätt som jag gjort!

Phuksphast -> Ja, din hoj är både gammal, ser äcklig ut och luktar dessutom illa. 65hk har det nog aldrig varit i den och den skulle väga minst fyra kg mindre om du tvättade den nån gång istället för att jubla när det blir regn!!

Monobike mfl -> Hur ska ni ha det, hehe?? Först var det 600 mil, sen 100 sen 250 - 300. Jag antar att ingen kör runt 600mil med samma olja om ni inte bara småfiser runt i 50knyck för jämnan. Vilket jag antar att ingen här gör.

Silwer -> Du är ruggigt välkommen att ifrågasätta. Det jag störde mig på (i inlägget som jag bad om ursäkt i för jag blev lite sur) var att när nån ställer en fråga om hojar så är det alltid nån som häver ur sig "ja, husa kan man inte ha utan att renovera motorn varje kväll" eller tidigare i den här tråden var den nån som trodde att man fick byta olja efter en dags körning. Det är på liknande sätt som om jag skulle vräka ur mig att "en XR väger 300kg och har, om man vässar den för 30lakan, ca 34 hk". Men det gör jag inte !!! Var ju illa att det var du som fick ta skiten.
Tjafset om de 10h/100milen orkar jag nästan inte med. Hur fort menar du då att man kör, i genomsnitt???? Jag skrev tidigare 80-100mil bara för att blidka dig mfl. Men det funkade tydligen inte. Visst är vipplagringarna vitala grejer men JAG anser inte att det är en särskilt stor grej att byta dem efter 1000mil (eller vad det nu skulle bli) på en hoj såsom jag brukar min (dvs landsväg, stadsbus, bana och förhoppningsvis nån tävling eller tre under året).
Andrahandsvärdet.... Hoppas det är ok att jag ifrågasätter lite här nu ;). Såklart kostar en hoj som i inköp är mkt dyrare mer som begagnad. Sist jag kollade var priserna 77.900:- för en FS650e och 79.900:- för en XR650 med endurohjul. En färdig XR-motard borde rimligen landa runt 95lakan med hjul, bromsar osv. går säkert att fixa billigare med beggade eller sämre grejer osv men det skiter vi i nu. Eftersom jag inte vet hur stor efterfrågan är på resp. hoj så går jag inte längre in på det nu.
Slutligen (kanske ska jobba lite idag oxå) så är det naturligtvis så att alla får säga (nästan) vad de vill men då ska dessa alla inte bli sura om deras (kanske) felaktiga påståenden blir ifrågasatta. Jag brukar säga vad jag tycker om min hoj men vara sparsam med sånt jag inte vet nåt om. Det jag vet av provkörningar att döma är att JAG skulle aldrig välja en XR om jag inte skulle åka _långt_ _varje_ dag på den. Jag har inte provat nån riktigt ny KTM men de jag kört mot har inte haft en chans prestandamässigt. Hur man värdesätter det är upp till var och en, eller hur?

XRperra igen -> Det är ingen (inte jag iaf) som ifrågasätter att husan är en racehoj och att den kräver lite mer. Men det jag försöker få fram är att de funkar hur bra som helst att köra i stan med, landsväg osv och att mängden skruvande är så jäkla överdrivet. Visst, lite mer än en XR men inte hur mycket som helst mer! Och JAG tycker det hur lätt som helst är värt det varje gång jag vrider på gasen :D

McBudet -> Vi är överens förutom att jag inte tycker om att du gått och köpt en KnuffaTillMål :D . Ska jag toura runt sitter jag hellre på en Duke-sadel än husan men bara om det enbart handlar om touring.

Silwer igen -> Sista meningen som börjar med "Personligen har jag hört...". Det är den typen av meningar som inte funkar så bra tycker jag. Vet man inte så vet man inte. Och även om man tror sig veta (som jag oftast ;) ) så kan man ha fel ibland.

Puh, tror det var allt för nu. Hoppas ingen blir för arg (om ni orkar läsa allt ordbajsande) på mig och slåss på mig om vi förhoppningsvis skulle ses nån gång. Jag får säkert tillfälle att återkomma i ämnet :D

Frågan är ju vad han ska ha bågen till. Vill man ut och toura och åka till jobbet fram och tillbaks etc. så tycker jag inte att det är en husabergare man ska ha heller. Jag åker båge för att ha en så kul båge som möjligt och inte för att ha den som fordon för att ta sig från A till B. Ska man göra det så tycker jag inte ens att det är en motard man ska ha. En racemotard är inte till för att toura, en HD är inte gjord för att köra grus med etc. etc.

Jag säger inte att Honda är skit. Kvalitén är bra och grejjerna håller, men hur kul är det? För min del åker jag hellre bil i så fall...

Det konstiga är att du har sett så många blågula maskiner intill vägkanten men på tävlingarna och så så är det ju bågar som strular ibland och det är inte oftare husabergare än något annat märke. Jag har haft tre bergare och kan säga att -01:an var lite för dålig kvalitet på men sedan -02 (och även 99:or och -00:or etc) funkar finfint. Jag har flera kompisar som har haft också, och även de har fungerat fint.

- Johan

xrperra skrev:
[
Värdesätter du däremot att sitta framför TV:n en timma extra och slappa istället för att sköta om bågen då och då så tycker jag du ska köpa en XR eller någon annan japansk skit.

- Johan, husabergfrälst.

Jag värdesätter att kunna åka tex både lördag
och söndag och till jobbet på måndag morron utan att vara tvungen att ligga och
skruva hoj.Ni kan snacka hur mycket ni vill om
att husan håller utan problem men jag har sett
för många blågula maskiner längs vägkanten
för att tro på det :rolleyes: Det är bara att inse,
husaberg är en racehoj och måste skötas därefter.

Är det det man vill ha så är det bara att handla,inget
fel i det.Men påstår man att japanska hojar är skit,då
lever man nog i någon annan verklighet.

Perra , inte hondafrälst men imponerad av detalj
kvaliteten och hållbarheten :hej [/B][/QUOTE]

vad är den stora skillnaden mellan dom olika hojarna igentligen?. är det hästkrafter/vikt eller?.. och hur stor skillnad är det?

Verkar som detta är ett hett ämne.. hehe :D

Hojjen kommer ja ha till att busa rejält med, stunta såsom köra på bakhjulet stoppies osv, Ja kommer också piska på kurvig väg.
Men ja kommer även att köra till jobbet med.. jobbar som elektriker på många olika ställen.

Grejen är att det inte finns nån bana ( så vitt ja vet ) nära eskilstuna att köra på, skulle det finnas skulle ja nog gärna vara där flera ggr i veckan. :crash

Polaren hade en gång en Husa FE 400 -97.. samt en DR 600 86 ..
Dessa två har ja kört o där var ju valet lätt... För det ja vill ha nu är inte en DR.. en soffa som smattrar med bromsar gjorda för trampcykel. :sjuk
Så fort benet mitt e bättre ( på gång ;) ) så kommer ja testa de olika modellerna, men som ni beskriver hojjarna så känner ja nog mer för Husabergarna... :slicka

mr_rockster skrev:

Jag säger inte att Honda är skit. Kvalitén är bra och grejjerna håller, men hur kul är det? För min del åker jag hellre bil i så fall...

[/B][/QUOTE]

Här är det min tur, att tro att XR650 är lika som en touring hoj och därmed likställd med en bil är gravt missuppfattat. Det är en offroadhoj i grunden som funkar att åka på gatan med om man vill. Det är ingen bekväm 100mildagstur hoj eller nåt sånt.
Och om det käns tråkigt att grejorna håller så vet inte jag vad som är kul?
Den är svagare än en husa 650 det är det inget snack om, den är tyngre med. Men skillnaderna är ju inte milsvida så att Hondan går som en trimmad moppe och Husan som en raket. Det handlar ju bara om att hitta det man tycker om och litar på, jag litar på Hondas XR meskiner helt enkelt:-)
Appropå trött, TT600, vilken buss, där har utvecklingen stått stilla. Min gammla TT600 från 80-talet gick bättre än en ny idag:-)

DwD skrev:
:hej hur många kusar är det i husajävlen och vad väger den?
Min husajävel ( :tummenupp ) är inte bänkad osv men jag gissar på 60hk minus nån ponny kanske.

mr_rockster fick väl 61, eller nåt sånt, bänkade hästar med FP-pipa och portad topp. Minns jag rätt, Johan ??

Min 2001 vägde jag på bilprovningen till 120kg med ca 7liter soppa i. Självklart även med batteri OCH startmotor. Ingen skillnad till 2003.

Känns som om vi börjar bli rätt överens i det här nu ?? :D
Jag kanske slipper bli slagen på när/om vi ses... Nån som fortfarande känner för att slå mig får chansen på söndag då jag kör brallorna av alla andra (brukar säga att man ska vara kaxig medans man kan :D ) på Kinnekulle.

Verkar även som om Garpe sett ljuset :tummenupp :D Välkommen i familjen *kramas*

Litet svårt att diskutera hojar när vissa har "sitt" märke
tatuerat i pannan :bow :bow

Kommentarer som"japshojar är skit"eller "jag kör
hellre bil än honda är ju inte direkt upplysande för
den som startade tråden :rolleyes:

Skit i det,jag kör hellre husaberg än bil och jag
kör hellre hoj än skruvar hoj.Att jag kör xr650
idag beror helt enkelt på att den är bra på det
mesta,köra gokartbana i toktempo eller "toura"
till norrland funkar lika bra,och det utan att behöva
skruva speciellt mycket :tummenupp

Att det står honda på tanken skiter jag fullständigt
i,jag tänker inte tatuera det i pannan i allafall,jag vill
gärna vara öppen för förslag för det är lite av det
roliga med hojar,honda idag,vertemati imorron,vem
fan vet?

Hur som helst,nu måste jag gå och smörja kedjan
så jag får veckans meck klart (obs:ironi) :D

Supermoto skrev:
Phuksphast -> Ja, din hoj är både gammal, ser äcklig ut och luktar dessutom illa. 65hk har det nog aldrig varit i den och den skulle väga minst fyra kg mindre om du tvättade den nån gång istället för att jubla när det blir regn!!

EYO! har faktiskt tvættat den i år, TOM vittnen på det :fakta
Jag vet att du vill ut på bana nu SPUERMOTO, du ær væl trøtt på att hamna efter mig :D hur kan du annars veta at den luktar illa :brynad

OKI! så hær ær det:
Om man har en snygg och væltrænad tjej, så får man finna sig i att serva den både på fredag och lørdag kvællar i sængen, æven fast det kanske ær det roligaste som finns. :slicka
Men om tjejen kanske inte drog dom bæsta generna ur poolen, då kan man kolla på teve hela helgen, det ær ju skoj :brynad
Och man har den snygga tjejen, då berættar man gærna hur bra den ær før sina kompisar så dom oxå kan skaffa snygga tjejer.
Sen om man nu fastnade med en ful tjej, då ær det ju jævligt lætt att børja dissa de væltrænade tjejerna istællet før att skaffa en sjælv.
så ær det bara :fakta

Garpe!
Køp två hojar, løsar många många problem. Och køp ett nummer av slitz/performance bikes lr liknande før att veta hur man kør två hojar samtidigt utan att dom blir sura/får reda på varandra :tummenupp

xrperra skrev:
Litet svårt att diskutera hojar när vissa har "sitt" märke
tatuerat i pannan :bow :bow

Kommentarer som"japshojar är skit"eller "jag kör
hellre bil än honda är ju inte direkt upplysande för
den som startade tråden :rolleyes:

Skit i det,jag kör hellre husaberg än bil och jag
kör hellre hoj än skruvar hoj.Att jag kör xr650
idag beror helt enkelt på att den är bra på det
mesta,köra gokartbana i toktempo eller "toura"
till norrland funkar lika bra,och det utan att behöva
skruva speciellt mycket :tummenupp

Att det står honda på tanken skiter jag fullständigt
i,jag tänker inte tatuera det i pannan i allafall,jag vill
gärna vara öppen för förslag för det är lite av det
roliga med hojar,honda idag,vertemati imorron,vem
fan vet?

Hur som helst,nu måste jag gå och smörja kedjan
så jag får veckans meck klart (obs:ironi) :D

Skitbra inlägg!!! :rock

Det har blivit lite mycke "mitt märke är bättre än ditt" på sista tiden här... Sluta gnäll för i helvete! Ni ska vara glada över att folk har valt olika märken! Hade alla kört samma märke skulle det inte finnas nån konkurens på marknaden och vi skulle inte fått någon utveckling!

Dessutom är det ju roligt att kolla på andras hojar osv. Trist om alla är lika. :fakta

Så... Sluta hacka nu! Lite vänlig, elak, humor är alltid kul men håll det på en lagom nivå!

Dessutom.. Va fan ska jag med en husa till? Jag kan inte köra hoj. Det skulle gå precis lika sakta på en husa som med min LC4. Så varför ska jag då skruva mer än vad jag gör med min LC4???

Seså, se till att snäpp upp kvaliteten på inläggen här nu!

Eller... Lägg ner helt och ut och åk hoj med er! And that's an order!!!! ;)

/Lucky9

Supermoto skrev:
Min husajävel ( :tummenupp ) är inte bänkad osv men jag gissar på 60hk minus nån ponny kanske.

mr_rockster fick väl 61, eller nåt sånt, bänkade hästar med FP-pipa och portad topp. Minns jag rätt, Johan ??

Min 2001 vägde jag på bilprovningen till 120kg med ca 7liter soppa i. Självklart även med batteri OCH startmotor. Ingen skillnad till 2003.

Känns som om vi börjar bli rätt överens i det här nu ?? :D
Jag kanske slipper bli slagen på när/om vi ses... Nån som fortfarande känner för att slå mig får chansen på söndag då jag kör brallorna av alla andra (brukar säga att man ska vara kaxig medans man kan :D ) på Kinnekulle.

Verkar även som om Garpe sett ljuset :tummenupp :D Välkommen i familjen *kramas*

JA!.. fan då lägger vi ner.. trimmad husa 10kg lättare
orginal XR 10kg tyngre.men 61hk orginal, :p

DwD skrev:
JA!.. fan då lägger vi ner.. trimmad husa 10kg lättare
orginal XR 10kg tyngre.men 61hk orginal, :p

Eehh... :confused: :confused:

Tror du uppriktigt att en Honda väger 130 med 7 liter i tanken samt har 61 hk och att skillnaden mellan Honda och husa bara skulle vara 10 kilo?????

En våg och en bromsbänk vore på sin plats :fakta

Hising - som bytt från XR650R till Husaberg

Nurse Ratched skrev:
Eehh... :confused: :confused:

Tror du uppriktigt att en Honda väger 130 med 7 liter i tanken samt har 61 hk och att skillnaden mellan Honda och husa bara skulle vara 10 kilo?????

En våg och en bromsbänk vore på sin plats :fakta

Hising - som bytt från XR650R till Husaberg

En hårdbantad xr ligger på minst 140kg.......... och orginal i motorn runt 48-50 på slangen.......61hk i motorn kanske

DwD skrev:
helv... va känsliga husa och ktm ägarna är! :D

torrvikt:129 kg,

Just ja...TORRVIKT!

I honda torrvikt ingår ju inte ens klistret som håller fast dekalerna. :fakta

phastasphuk skrev:
Just ja...TORRVIKT!

I honda torrvikt ingår ju inte ens klistret som håller fast dekalerna. :fakta

hahahah :D :D :D :D :D

måste nog väga skiten! :skrämd
vore rätt kul att äga en svensk hoj :tummenupp , men som jag fattat det med husan så är det endast cylinder volymen som skiljer sig på 650 och 400:an,
och mer hk på samma motor är juh att samma sak som att be om mer problem.

jag kan ha helt fel :confused: , men det var så jag fick det förklarat för mig.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT