xr 650 el husaberg motard, ktm?

skenförsäkring... jag har lånat motorcykeln av min mor.. o mor har kontaktat fb och dom ska se över skadorna på hojjen och på mej. Efter detta kommer mor inte äga nån motorcykel mer. O ska ja köra nån Husa 650 kommer den att ägas utav mej.

*duckar*

Last edited:
Jag åkte på e20 påväg från köping där det var crusing... bakom mej följer toma so i bil med 3 till... vajjerräcken på sidorna och i mitten av vägen...

vilt kommer ut fram mej när ja e påväg ner i en vänstersväng... jag ser inte vad det är utan bromsar(för hårt) låser framhjulet o hojjen viker sej undan snart... det går väl här nu ungefär 1xx km/h . Jag faller mot marken o börjar glida på mage... allt blir tyst o svart när hojjen går ner i sida... det e svart mörkt o ja glider i 1xx kanske in i vajjerräcket i mitten träffar en stolpe med benen... en rejäl smäll o ja hinner ju givet vis tänka om benen gått av... jag snurar säkert runt( svårt att säga hur ja slår i när allt e svart o det enda ja vet att ja börjar komma in i vajjerräckena som är motorcyklisters värtsa mardröm - osthyveln) ja snurar säkert rtunbt o slåt i skallen i nå hårrt... däefter nåt tryck under hälarna/fötterna.. hojjen som gick mot högra vajjeräcket studsar som en flipper kula till vänster räcke, drar ner 14 stolpar typ... den far efter mej.. tills slut stannar allt o ja kollar upp ifall benen e hela.. pustar ut när dom är det..

ja kollar upp o där kommer tomas som ölegat för långt bak för att ha sett om krashcen... Han ser mej i hans svart (bästa på marknaden - tur) skinställ o väjjer undan i 150-160 typ... Blå nitar o jag rullar in under vajjeräckena däröfr jag sett en långtradare tidigare som sväng ut från en påfart... tomas o dom hinner tillbaks o stannar långtradaren som kommer..

Ja meddelar vännerna att allt e ok.. en av de två tjejer stissar runt o killarna tar det lungt en atjejen värmer mina händer.

Det ja tänkte i fallet var( helvete nukrsachar ja min udnerbar dröm...) men allt detta har varit värt det.. så myckt betyder hojåkandert för mej..
Efter på marken säger ja till tomas.. fan.. sorry att ja sabba ditt skinställl , hur ser hojjen ut... antar att ja får bygga en streetfihter utav den( moddad racer hoj utan kåpor o med crossstyre)

Han skrattar o säger att han skiter i skinstället o angående hojjen, "hahahaha.... tur att du har helförsäkring dennis"

ambulans polis brankår kommer tilll platsen.. folk g¨år runt o plockar upp skräk av hojjen som ligger 70 x 70 meter runtom..

in till sjukan, trauma larm... 10 läkare såt ro klämmer o frågar mej saker.. allt e lungt..

mitt knä e lite sabbat... som att nån hugger knivar i det om man rör det snett... det finck en rejäl smäll... benet vänster o fötter värker... armen har blåmärke... men efter natten på intensvi vårds avdelningen visar röntgen att inga benbrott finns..

ja åker hem dan efter med kryckor o skattar mej lycklig att ja itne får med huvet in i en stolpe o dött ögonbblickligen...

Jag e inte rädd för hojjar nu utan letar redan efter en ny... dokck ingen ny plasträcer utan en stor 4 takts cross anpassad för väg kallad Super Motard...

Känner mej bättre ida . detta hände i lördas natt.. sjukskriven tills slutet av månan...

Orkar inte ändra, meddelandet var till en väninna..

Garpe,,

efter du hade crashat .. KOLLADE DU INTE BALLEN!?!?! :confused: :fatta! :D :D :D :D :D

Köpte en ny XR650R förra veckan, enl service bok så måste det vara service var 100e mil !!!

men det "löste" sig ;)

inte sjutton behövs en tävlings Husaberg för att tricka lite på. Köp en KTM av större modell.
Du kan ju tänka dig att knappt kunna köra en dag utan att ligga o skruva med hojen sen. Om du inte följer servicen så väntar allvarligare saker och hojen kommer heller inte ge nåt tillbaka.
Själv skulle jag ha valt Hondan men förstår om den inte anses "häftig" nog.
jävulsk tur du hade, du har nog förbrukat den för ett bra tag framåt.

Hehe.. ballen... ja.. den var inte så mycket att titta på vid tillfället men senare på sjukan när ja pissade i toallet modell pet flaska var ja ganska nöjd att den satt på sin plats iaf :D

Tja... KTM verkar vara endel problem med vad ja hört o vad ja sett på detta forum, många inlägg verkar handla om dem som söker hjälp vid fel. :crash
Hondan har vart det första ja kollat efter på beg marknade men verkar vara lite tråkigare än husan... Ja ska ju sjävklart intesäga nåt förrns ja provat båda.. Kan ju mycket väl vara spå att hondan passar mig mycket bättre... :)
Husan har vart lite på distans pga av snacket med servicerna men på alla de fina inläggen här verkar det iaf inte så jobbigt o jag e inte den som drar sig för att skruva... :cool:

Tack för åsikterna.. mer.. kul o läsa.. :tummenupp

EDIT: samt tycker ja husorna ligger i en bättre prisklass... Fast det tar väl igen sig på service kanske... ?

Last edited:
Garpe skrev:
Hehe.. ballen... ja.. den var inte så mycket att titta på vid tillfället men senare på sjukan när ja pissade i toallet modell pet flaska var ja ganska nöjd att den satt på sin plats iaf :D

Tja... KTM verkar vara endel problem med vad ja hört o vad ja sett på detta forum, många inlägg verkar handla om dem som söker hjälp vid fel. :crash
Hondan har vart det första ja kollat efter på beg marknade men verkar vara lite tråkigare än husan... Ja ska ju sjävklart intesäga nåt förrns ja provat båda.. Kan ju mycket väl vara spå att hondan passar mig mycket bättre... :)
Husan har vart lite på distans pga av snacket med servicerna men på alla de fina inläggen här verkar det iaf inte så jobbigt o jag e inte den som drar sig för att skruva... :cool:

Tack för åsikterna.. mer.. kul o läsa.. :tummenupp

EDIT: samt tycker ja husorna ligger i en bättre prisklass... Fast det tar väl igen sig på service kanske... ?
Det jag tror många plastraketsåkare blir skrämda av när de hör om service på husorna är att intervallen anges i timmar och inte mil. "Vaddå, byta olja efter tio timmar, det är ju ingenting". Men räkna om det till mil då... 10h är ganska exakt 100mil vågar jag påstå. Skulle det vara 80 mil så är väl inte det några problem.
Orsaken till att det talas mer om problem med KTÄÄM tror jag, kan få skit för det här (från båda lägren), är att de som kör Husa I ALLMÄNNHET är lite mer entusiaster och därigenom insatta i vad de håller på med och ställer följdaktligen inte så mkt frågor. Det kan även vara så att 2003 tillverkade KTÄÄÄM ca 67000 hojar medans Husa knåpade ihop knappt 1600.
Mina erfarenheter av Husa är enbart positiva. Jag är övertygad om att skulle du få skruva _lite_ mer på en Husa så är det lätt värt det. Det tycker iaf jag. Du var ju inte rädd för att skruva heller så....

Prova en av varje och dra din egen slutsats. Lycka T.

Kan væl lægga in mina husa erfarenheter då oxå før att ta død på skruva jæmnt folket...

Køpte min ny våren -99, har kørt alla sæsonger sen dess (sommar/vinter, enduro, grus, is, SM) och kanske inte varit helt noga med intervallerna men inte misskøtt, fast jag tvættar sællan hojen :crash

Det som har gått åt:
Vattenpumpsdrev (80kr + packning 40kr)

Ummmm...det enda som har gått sønder av sig sjælv.
Sen har ju lyktor, handtagsskydd, kedjestyrarfæste, sadeløverdrag, packboxar till gaffeln, men allt det hær ær knappast hojens fel, jag skyller på mig sjælv och kompisar :D
Sen en massa olja, lite mindre filter, några drev och kedjor såklart ær sånt som går åt.

Det enda som jag ær missnøjd på min hoj sadeln...så jævla hård, tar knæcken på mig varje gång, røven inte hærdad æn efter 4 år :crash :D

så lättvindigt kan man inte räkna om timmar till mil. En dags åkande leder ju ofelbart til olje och filterbyte. Men som jag sa allt beror ju på ambitionen. Jag struntar i några kusar och tar några kilo i vikt hellre än att ligga o skruva jämt, jag åker hellre.
Men så försöker jag inet vinna några tävlingar heller (för övrigt har jag ingen motard). Min gammla xr600 är ju aldeles för trött för att imponera på nån men det går ju att åka en hel del grus inna det ska skruvas, till skillnad från polarens husaberg som aldrig riktigt känns hel.
Allt beror givetvis på att de tar ut hög effekt och att klent material används för att spara vikt, Husaberg saknade ju förr tom oljepump och det måste man säga vara höjden av dumhet. Sen att byta vipparmslager efter 50 mil kallar jag inet normal service när en anna stånka går åratals på sina.
Fast de går ju som fan. men "for racing only"

Silwer skrev:
så lättvindigt kan man inte räkna om timmar till mil. En dags åkande leder ju ofelbart til olje och filterbyte. Men som jag sa allt beror ju på ambitionen. Jag struntar i några kusar och tar några kilo i vikt hellre än att ligga o skruva jämt, jag åker hellre.
Men så försöker jag inet vinna några tävlingar heller (för övrigt har jag ingen motard). Min gammla xr600 är ju aldeles för trött för att imponera på nån men det går ju att åka en hel del grus inna det ska skruvas, till skillnad från polarens husaberg som aldrig riktigt känns hel.
Allt beror givetvis på att de tar ut hög effekt och att klent material används för att spara vikt, Husaberg saknade ju förr tom oljepump och det måste man säga vara höjden av dumhet. Sen att byta vipparmslager efter 50 mil kallar jag inet normal service när en anna stånka går åratals på sina.
Fast de går ju som fan. men "for racing only"

En dags åkande leder ofelbart till byte av olja å filter ??
Vid bankörning kanske annars får man ligga i duktigt om man ska köra Husa 10 timmar på en dag ... öm lär man bli me ;)
Varför leder det ofelbart till byte ??
Omräkningen fungerar väl rätt hyffsat med ... kanske inte på minuten men om man räknar lite generöst på timmarna så kanske man byter var 70-100 mil eller så ... helt beroende på körsätt såklart men det får man ju anpassa lite ... e väl inte speciellt svårt å hålla kolla på ungefärliga timmar heller, det viktiga e väl å byta oljan ofta inte om den blir bytt efter 7.5 timmar eller 8 ... du server väl inte en landsvägshoj precis på milen heller ?
Eller har jag missat någe vitalt :rodnar

Vipparmarna/lagren byts efter 100/50 timmar (på "landsvägsmodellerna") ... inte mil, om man inte kör 1 mil i timmen förstås :)

sluta nån gång!

Silwer, du verkar va en dum en. sluta skriva om du inte har något matnyttigt att komma med.
//m

Silwer skrev:
jo ett skrivfel där på slutet menade 50 timmar, en allt för kort och löjeväckande tid.
Som sagt, byt till 03 och du har minst 100h.
Man köper ju just den hojen man har för att man vill ha just den, dvs ett aktivt val. JAG skulle personligen aldrig nånsin köpa en hoj som jag vet är betydligt tyngre och slöare i motorn (just det, en XR) bara för att slippa skruva lite grand. Nu har det ju dessutom smugit fram att det rekomenderas oljebyte på en XR efter 100 mil vilket är samma som husan...

Om jag skulle hinna köra de tusen milen som resulterar i vipplagringsbyte innan nästa hojbyte så tycker jag att det är ruggigt okej och skulle gladeligen byta dem. De kostar inte mycket och det är en inte för avancerad operation. Jag vill KÖRA hoj när jag kör och inte puttra runt som om jag körde rullator.

PS Jag vet att texten blev lite hård osv men jag blir så trött på allt tjafs!

Man får inte ifrågasätta Husabergs kvalitet,fy dej
Silwer. :rolleyes:
Allt man behöver göra som Husaägare är att
uppgradera till årets spec , 03,04,05 osv,osv
dvs rullande renovering i mina ögon.
Lite lustigt kan man tycka eftersom husaberg
har tillverkats i rätt många år nu ?

Men vad vet jag,jag kör glatt vidare med min
japanska traktor och trivs . :squid

( För övrigt kan ju nämnas att oljebytesintervallen
på xr 650 är 250 mil med full garanti enligt
auktoriserade säljare i Stockholm.Många timmar
blir det ! )

Last edited:
xrperra skrev:
Man får inte ifrågasätta Husabergs kvalitet,fy dej
Silwer. :rolleyes:
Allt man behöver göra som Husaägare är att
uppgradera till årets spec , 03,04,05 osv,osv

Muahaha....jag har en -99:a, måste ju vara værsta antikhojen i dom flestas øgon :cool:
Fast vem bryr sig, den ær jævligt snabb ændå! :fakta

min væger 125 fulltankad....60-65 kusar eller så i spisen, en del kanske betar på andra ængar nuførtiden.
-03 lite mindre av det ena och mer av det andra
Skulle ju førstås kunna tænka mig en 525:a :eek: *duckar*

Om han nu får för sig att köpa en "KTM av större modell" så är mitt tips. Provkör INTE en husaberg!. Jag har polare som körde KTM 625 förra året och som var nöjda och tyckte den var smidig och kul när de fick den, men konstigt nog så behöll ingen den och ingen beställde 660:n som skulle vara ännu lättare och starkare. Istället köpte de Husaberg och husqvarna. En bytte från en 625:a med sebring helsystem, högkompkolv, trimkam etc. till en husa original och tyckte att husan var mycket roligare...

Det konstiga är också att nästan ingen som har kört husaberg byter den mot en 660 eller liknande. Många byter upp sig en årsmodell... Det blir mer service etc på en bergare men servar man den och så så funkar grejjerna och du får den roligaste motarden som kan köpas på marknaden.

Värdesätter du däremot att sitta framför TV:n en timma extra och slappa istället för att sköta om bågen då och då så tycker jag du ska köpa en XR eller någon annan japansk skit.

Kan också berätta att Micke på M&F sålde mest bergare i sverige förra året och han sålde bra många KTM också (ungfär lika många) och enl. han så är det ungefär lika mycket fel på grejjerna.

- Johan, husabergfrälst.

Silwer skrev:
inte sjutton behövs en tävlings Husaberg för att tricka lite på. Köp en KTM av större modell.
Du kan ju tänka dig att knappt kunna köra en dag utan att ligga o skruva med hojen sen. Om du inte följer servicen så väntar allvarligare saker och hojen kommer heller inte ge nåt tillbaka.
Själv skulle jag ha valt Hondan men förstår om den inte anses "häftig" nog.
jävulsk tur du hade, du har nog förbrukat den för ett bra tag framåt.

Supermoto skrev:
Nu har det ju dessutom smugit fram att det rekomenderas oljebyte på en XR efter 100 mil vilket är samma som husan...

Denna någon läste inte texten med * under tabellen där det står 300 mil. Men själv tycker jag 250mil eller "vid behov" är rimligt.

ja fy mig, varför ifrågasätter man nån annans personliga favorit. Oftast just Husabergägare börjar gnälla om man säger nåt ofördelaktigt.
Det är ju en löjlig förenkling att säga att man alltid kör i genomsnitt 100km/t. Om man kör sin Husa en normal sommar kan man räkna med att få riva den när man ställer av helt enkelt.
XR har de nya intervallerna för att klara en garanti som finns, egentligen kräver de inte de intervallerna om du skiter i Hondas garanti.(såg för sent att nån rättat till de där 100 milen)
Jag säger ju bara som det är ur min synvinkel, så som man gör på forum.
Förstår inte att ett resonemang om att byta vitala delar i väldigt korta intervaller inte är nåt att komma med. Jag förstår fullständigt de som tävlar i skogen eller med motard att de väljer en Husa (jag har aldrig anklagat de för att gå dåligt) men jag förstår inte den som köper en för att använda som gathoj, tyvärr.
Att de har sämmre andrahandsvärde än en japs känner jag till, jag tror det mest är för att det inte är så många som kan tänka sig köpa en sån hoj som begagnad av en främling(pga att man ju aldrig vet hur den skötts). XR är inga tävlingsmaskiner utan en mjukare snällare hoj som mycket väl funkar på gatan.
Sen är ju inte skillnaden milsvid egentligen.
Det här är mina åsikter, jag känner folk med husabergare som byter till en ny varannat år och tycker de är bäst av allt, men jag blir inte märkesblind. Frågan var ju inte om ni tycker era hojar är bra utan vilken maskin killen som började tråden skulle välja, tycker ni det är ok att ni säger att era husaberg är det bästa men att de andra efterfrågade "ägarna" ska hålla käften?

edit: kanske bäst att nämna att jag inte är arg utan bara diskuterar:-)

Last edited:
[
Värdesätter du däremot att sitta framför TV:n en timma extra och slappa istället för att sköta om bågen då och då så tycker jag du ska köpa en XR eller någon annan japansk skit.

- Johan, husabergfrälst. [/B][/QUOTE]

Jag värdesätter att kunna åka tex både lördag
och söndag och till jobbet på måndag morron utan att vara tvungen att ligga och
skruva hoj.Ni kan snacka hur mycket ni vill om
att husan håller utan problem men jag har sett
för många blågula maskiner längs vägkanten
för att tro på det :rolleyes: Det är bara att inse,
husaberg är en racehoj och måste skötas därefter.

Är det det man vill ha så är det bara att handla,inget
fel i det.Men påstår man att japanska hojar är skit,då
lever man nog i någon annan verklighet.

Perra , inte hondafrälst men imponerad av detalj
kvaliteten och hållbarheten :hej

Monobike skrev:
Denna någon läste inte texten med * under tabellen där det står 300 mil. Men själv tycker jag 250mil eller "vid behov" är rimligt.

det var jag :hej
kollade efter sådan text, men såg ingen...skall kolla igen.. för jag vill ha garantin på hojen.

men har inte du en 02'a?.. dom har väl ändrat till 03'an kanske

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...