Silwer skrev:
det säger faktiskt ganska mycket hur stor oljemängden är.
Denna säger "byt ofta"
Lite knepig mening där men eftersom jag själv ofta säger "skit i vad jag säger, du vet vad jag menar" så låter jag den gå (eller gjorde jag inte det nu

) Såklart att liten oljemängd slits fortare än stor. Helt överens. Även så slits oljan fortare i en hårdare trimmad motor.
Lite kommentarer.
XRperra -> Såklart kan man ifrågasätta saker. Däremot blir det fel när helt felaktiga saker tas upp. Och på samma sätt som saker ifrågasätts måste ju folk ha rätt att kommentera ifrågasättandet. Eller?
Om du vill kalla din XR för traktor och vara nöjd med den så är det ruggigt ok med mig. du har ju valt den hojen av en eller annan orsak. På samma sätt som jag gjort!
Phuksphast -> Ja, din hoj är både gammal, ser äcklig ut och luktar dessutom illa. 65hk har det nog aldrig varit i den och den skulle väga minst fyra kg mindre om du tvättade den nån gång istället för att jubla när det blir regn!!
Monobike mfl -> Hur ska ni ha det, hehe?? Först var det 600 mil, sen 100 sen 250 - 300. Jag antar att ingen kör runt 600mil med samma olja om ni inte bara småfiser runt i 50knyck för jämnan. Vilket jag antar att ingen här gör.
Silwer -> Du är ruggigt välkommen att ifrågasätta. Det jag störde mig på (i inlägget som jag bad om ursäkt i för jag blev lite sur) var att när nån ställer en fråga om hojar så är det alltid nån som häver ur sig "ja, husa kan man inte ha utan att renovera motorn varje kväll" eller tidigare i den här tråden var den nån som trodde att man fick byta olja efter en dags körning. Det är på liknande sätt som om jag skulle vräka ur mig att "en XR väger 300kg och har, om man vässar den för 30lakan, ca 34 hk". Men det gör jag inte !!! Var ju illa att det var du som fick ta skiten.
Tjafset om de 10h/100milen orkar jag nästan inte med. Hur fort menar du då att man kör, i genomsnitt???? Jag skrev tidigare 80-100mil bara för att blidka dig mfl. Men det funkade tydligen inte. Visst är vipplagringarna vitala grejer men JAG anser inte att det är en särskilt stor grej att byta dem efter 1000mil (eller vad det nu skulle bli) på en hoj såsom jag brukar min (dvs landsväg, stadsbus, bana och förhoppningsvis nån tävling eller tre under året).
Andrahandsvärdet.... Hoppas det är ok att jag ifrågasätter lite här nu

. Såklart kostar en hoj som i inköp är mkt dyrare mer som begagnad. Sist jag kollade var priserna 77.900:- för en FS650e och 79.900:- för en XR650 med endurohjul. En färdig XR-motard borde rimligen landa runt 95lakan med hjul, bromsar osv. går säkert att fixa billigare med beggade eller sämre grejer osv men det skiter vi i nu. Eftersom jag inte vet hur stor efterfrågan är på resp. hoj så går jag inte längre in på det nu.
Slutligen (kanske ska jobba lite idag oxå) så är det naturligtvis så att alla får säga (nästan) vad de vill men då ska dessa alla inte bli sura om deras (kanske) felaktiga påståenden blir ifrågasatta. Jag brukar säga vad jag tycker om min hoj men vara sparsam med sånt jag inte vet nåt om. Det jag vet av provkörningar att döma är att JAG skulle aldrig välja en XR om jag inte skulle åka _långt_ _varje_ dag på den. Jag har inte provat nån riktigt ny KTM men de jag kört mot har inte haft en chans prestandamässigt. Hur man värdesätter det är upp till var och en, eller hur?
XRperra igen -> Det är ingen (inte jag iaf) som ifrågasätter att husan är en racehoj och att den kräver lite mer. Men det jag försöker få fram är att de funkar hur bra som helst att köra i stan med, landsväg osv och att mängden skruvande är så jäkla överdrivet. Visst, lite mer än en XR men inte hur mycket som helst mer! Och JAG tycker det hur lätt som helst är värt det varje gång jag vrider på gasen
McBudet -> Vi är överens förutom att jag inte tycker om att du gått och köpt en
Knuffa
Till
Mål

. Ska jag toura runt sitter jag hellre på en Duke-sadel än husan men bara om det enbart handlar om touring.
Silwer igen -> Sista meningen som börjar med "Personligen har jag hört...". Det är den typen av meningar som inte funkar så bra tycker jag. Vet man inte så vet man inte. Och även om man tror sig veta (som jag oftast

) så kan man ha fel ibland.
Puh, tror det var allt för nu. Hoppas ingen blir för arg (om ni orkar läsa allt ordbajsande) på mig och slåss på mig om vi förhoppningsvis skulle ses nån gång. Jag får säkert tillfälle att återkomma i ämnet