XR 1200-tråden.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Första test på bana, Sviestad Linköping torsdags kväll. Jag är lite av nybörjare och däck är Avon long-life fram/Michelin touring bak - så inte optimal kombination av förare och maskin.
Förutsättningarna skapade hyfsat lugnt tempo. Utvärdering: Bromsar helt standard, saknar bett och känsla - det positiva är att dom inte blir sämre i slutet av passen.
Skvallerpinnarna på fotpinnar tar i vid nedlägg, om jag tar bort dom funderar jag på om fötterna eller fotpinnen tar i backen först, eller avgassystemet?!
Med tanke att jag använder kanterna på däcken måste jag våga hänga ner min kropp, får jobba på det nästa säsong, med bättre däck.
Foto: Leif DaremoView attachment 463924
Den där hojen kommer ta dig rakt fram när vägen svänger och du lägger ner mer :crash
 

Sturgis

Medlem
Gick med
12 Aug 2010
Ort
LIDINGÖ
Hoj
XR1200X
Första test på bana, Sviestad Linköping torsdags kväll. Jag är lite av nybörjare och däck är Avon long-life fram/Michelin touring bak - så inte optimal kombination av förare och maskin.
Förutsättningarna skapade hyfsat lugnt tempo. Utvärdering: Bromsar helt standard, saknar bett och känsla - det positiva är att dom inte blir sämre i slutet av passen.
Skvallerpinnarna på fotpinnar tar i vid nedlägg, om jag tar bort dom funderar jag på om fötterna eller fotpinnen tar i backen först, eller avgassystemet?!
Med tanke att jag använder kanterna på däcken måste jag våga hänga ner min kropp, får jobba på det nästa säsong, med bättre däck.
Foto: Leif DaremoView attachment 463924

Fräckt :)

Det ska finnas en guide någonstans på internet där man redovisar de vanligaste piporna och hur mycket ground clearance dom har, dvs hur mkt du kan lägga hojen innan det skrapar.
Du hittar den säkert om du googlar lite...

XRn är från 2006 så bromsarna är väl inte mkt att skryta om, på X'en 2010 får man samma Nissin bromsar som på en Fireblade så det är iaf dugligt.

Hur kändes fjädringen?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag provkörde en ganska ny 1200 för 5 år sedan, och den vibrerade så de ädlare delarna nästan domnade...ska det vara på det viset med en så pass ny hoj? Lossnar inte skruvar/muttrar efter ett tag? *Sverker Olofsson-röst*
 

Sturgis

Medlem
Gick med
12 Aug 2010
Ort
LIDINGÖ
Hoj
XR1200X
Jag provkörde en ganska ny 1200 för 5 år sedan, och den vibrerade så de ädlare delarna nästan domnade...ska det vara på det viset med en så pass ny hoj? Lossnar inte skruvar/muttrar efter ett tag? *Sverker Olofsson-röst*

Det är ju en Harley Parkinson så klart att det vibrerar, men inte mer än en likvärdig KTM typ DUKE?
Jag har som sagt kört min till ISLE OF MAN och tillbaka utan att delarna domnade.
Smaken är som baken.
 

raninger

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2017
Ort
Linköping
Hoj
GSX-R 1000 -06, R6 -00, GS1000 -82, Qvarna 256-Armé -68
Den där hojen kommer ta dig rakt fram när vägen svänger och du lägger ner mer :crash
Kan vara så, för att finnas så få XR som kör på bana har jag hört ovanligt många som sett dom gå omkull.
Kanske mer handlar om omdöme, bara faktum att ta sin XR till bana visar på brist på omdöme kanske.
Men jäklar vad kul det var...
 

raninger

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2017
Ort
Linköping
Hoj
GSX-R 1000 -06, R6 -00, GS1000 -82, Qvarna 256-Armé -68
Fräckt :)

Det ska finnas en guide någonstans på internet där man redovisar de vanligaste piporna och hur mycket ground clearance dom har, dvs hur mkt du kan lägga hojen innan det skrapar.
Du hittar den säkert om du googlar lite...

XRn är från 2006 så bromsarna är väl inte mkt att skryta om, på X'en 2010 får man samma Nissin bromsar som på en Fireblade så det är iaf dugligt.

Hur kändes fjädringen?
Funderar på egna krökar så kan man lite välja var ljuddämpare hamnar...

Fjädringen kändes bra, inställda på medium men Sviestad upplever jag som väldigt snäll oavsett inställning, och jämn i asfalten på de flesta ställen.

Hojen svajade rejält en gång, bara en, i utgången av "esset" efter start/mål-rakan. Den gången kom jag lite långt ut under skapligt nedlägg och där var asfalten ojämn som en försänkning.
Jag tänker en styrdämpare kan lindra effekten i liknande situationer, samtidigt, funderar jag på hur justera dämpare? Något långsammare retur kanske?
 

raninger

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2017
Ort
Linköping
Hoj
GSX-R 1000 -06, R6 -00, GS1000 -82, Qvarna 256-Armé -68
Jag provkörde en ganska ny 1200 för 5 år sedan, och den vibrerade så de ädlare delarna nästan domnade...ska det vara på det viset med en så pass ny hoj? Lossnar inte skruvar/muttrar efter ett tag? *Sverker Olofsson-röst*
Jag har mest kört race-/banbilar så denna känns som komfort. När jag kört 2-hjuligt så var det odämpad MTB i många mil och då är det ont i dagar efteråt.
Näe, retar mig bara på fotpinnarna som får tårna att domna. I övrigt sitter man i en gansk snäll position och slipper kramp, till skillnad från min R6...
 

Sturgis

Medlem
Gick med
12 Aug 2010
Ort
LIDINGÖ
Hoj
XR1200X
Producera sina egna rör är en rätt invecklad och en svår uppgift om man inte vill förlora prestanda, XR'n är ju kul just för att det är en rapp HD vilket många andra HD människor lägger rätt mkt deg på för att efterlikna. Är man Jörgen Karlsson med överdimensionerad motor deluxe så gör väl inte en 5-10hp så mkt men för oss andra dödliga...
Tex; Adrenalin motors (Englands svar på Nederländernas TwinMC) gjorde ett system som underpresterade enormt mot sina konkurrenter.
3545676619_5b469c2bf6_b.jpg

harley-davidson-xr12-2_1600x0.webp


Vad tycker du om effekten (90kusar och ca 210km/h), känns det tillräckligt?
 

raninger

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2017
Ort
Linköping
Hoj
GSX-R 1000 -06, R6 -00, GS1000 -82, Qvarna 256-Armé -68
Producera sina egna rör är en rätt invecklad och en svår uppgift om man inte vill förlora prestanda, XR'n är ju kul just för att det är en rapp HD vilket många andra HD människor lägger rätt mkt deg på för att efterlikna. Är man Jörgen Karlsson med överdimensionerad motor deluxe så gör väl inte en 5-10hp så mkt men för oss andra dödliga...
Tex; Adrenalin motors (Englands svar på Nederländernas TwinMC) gjorde ett system som underpresterade enormt mot sina konkurrenter.



Vad tycker du om effekten (90kusar och ca 210km/h), känns det tillräckligt?
Blivit utloggad så missade att svar kommit...
Effekten - är ju van vid mer effekt och drag men underbar hoj.
Förvånande bra tempo trots skillnaden på effekt/vikt jämfört de andra hojarna på banan och blev förvånande lite omkörd. Nu pratar jag Sviestad och att omkörning in i kurvor inte är "OK" på dessa körträningar. Men jag upplevde att jag bromsade senare än andra och kom ikapp några i kurvorna - i alla fall tappade jag inte. Gick på gassen tidigare i utgången än många andra viket jag tror är botten-vridet som underlättar jämfört de som måste varva 10 000 varv innan nåt händer.
Tänker man sig Mantorp (får se om jag vågar) så kommer man sakna effekt. Gotland har jag ingen susning men minnet från när jag körde GTR på gamla slingan är att där är mer hur man vågar satsa i kurvorna...
Turbo löser problemen (inte att jag har det i någon plan, men ännu mer fränt och kanske annan utväxling i kombination vore kul)!
Den är lite som en Miata, vansinnigt underhållande, men inte bäst på nåt.
 

Sturgis

Medlem
Gick med
12 Aug 2010
Ort
LIDINGÖ
Hoj
XR1200X
Blivit utloggad så missade att svar kommit...
Effekten - är ju van vid mer effekt och drag men underbar hoj.
Förvånande bra tempo trots skillnaden på effekt/vikt jämfört de andra hojarna på banan och blev förvånande lite omkörd. Nu pratar jag Sviestad och att omkörning in i kurvor inte är "OK" på dessa körträningar. Men jag upplevde att jag bromsade senare än andra och kom ikapp några i kurvorna - i alla fall tappade jag inte. Gick på gassen tidigare i utgången än många andra viket jag tror är botten-vridet som underlättar jämfört de som måste varva 10 000 varv innan nåt händer.
Tänker man sig Mantorp (får se om jag vågar) så kommer man sakna effekt. Gotland har jag ingen susning men minnet från när jag körde GTR på gamla slingan är att där är mer hur man vågar satsa i kurvorna...
Turbo löser problemen (inte att jag har det i någon plan, men ännu mer fränt och kanske annan utväxling i kombination vore kul)!
Den är lite som en Miata, vansinnigt underhållande, men inte bäst på nåt.
(y)(y)(y)

Den vinner inga priser nä :hihi Met är en riktigt fin snackis och drömmotorcykel för oss som växt upp med att dräggla över vr1000/xr750.
Idén/konceptet med XR1200 var att det skulle bli folkets hoj, något som Svensson hade råd att köpa och köra på bana. Sen visade sig marknaden inte vara mogen, HD-folk är för o-sportiga och sporthojsfolk är för anti HD.


Du har original xr1200 bromsarna va?
Det + fjädringen var ju anledningen till att man släppte en förbättrad XR1200x med Nissin bromsar + showa fjädring.
 

Bifogat

  • 267180306_10222461160981262_8125185902380234296_n.jpg
    267180306_10222461160981262_8125185902380234296_n.jpg
    1.5 MB · Visningar: 19
  • 267209287_10222461160701255_1746660356489889266_n.jpg
    267209287_10222461160701255_1746660356489889266_n.jpg
    1.4 MB · Visningar: 18
  • 266805473_10222461160221243_5413610342036466879_n.jpg
    266805473_10222461160221243_5413610342036466879_n.jpg
    1.1 MB · Visningar: 19
  • 267010169_10222461156901160_2199804424663321934_n.jpg
    267010169_10222461156901160_2199804424663321934_n.jpg
    603.1 KB · Visningar: 18

Sturgis

Medlem
Gick med
12 Aug 2010
Ort
LIDINGÖ
Hoj
XR1200X
Såg en fin xr1200 på Mectecs hemsida, ser snabb ut :cool:.

" mectecpower

Mappning av en specialbyggd XR1200 som är omgjord till 90" portade toppar red shift kammar och ett SARD 2-1.
Tyvärr fick vi inte ut maxeffekt och vrid då den slirade på kopplingen fast det var bytt lameller och starkare fjädrar.
Men den går att köra på väg i alla fall, om man inte kör från 80% trottel och upp.
Så den får åka hem och fixa kopplingen sedan kommer den tillbaka för slutmappning.
#mectecpower #revperf #redshift #harley #technoresearch #dynojetresearch #kalix"​




1678199314245.png
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top