XR 1200-tråden.

Första test på bana, Sviestad Linköping torsdags kväll. Jag är lite av nybörjare och däck är Avon long-life fram/Michelin touring bak - så inte optimal kombination av förare och maskin.
Förutsättningarna skapade hyfsat lugnt tempo. Utvärdering: Bromsar helt standard, saknar bett och känsla - det positiva är att dom inte blir sämre i slutet av passen.
Skvallerpinnarna på fotpinnar tar i vid nedlägg, om jag tar bort dom funderar jag på om fötterna eller fotpinnen tar i backen först, eller avgassystemet?!
Med tanke att jag använder kanterna på däcken måste jag våga hänga ner min kropp, får jobba på det nästa säsong, med bättre däck.
Foto: Leif DaremoView attachment 463924
Den där hojen kommer ta dig rakt fram när vägen svänger och du lägger ner mer :crash
 
Första test på bana, Sviestad Linköping torsdags kväll. Jag är lite av nybörjare och däck är Avon long-life fram/Michelin touring bak - så inte optimal kombination av förare och maskin.
Förutsättningarna skapade hyfsat lugnt tempo. Utvärdering: Bromsar helt standard, saknar bett och känsla - det positiva är att dom inte blir sämre i slutet av passen.
Skvallerpinnarna på fotpinnar tar i vid nedlägg, om jag tar bort dom funderar jag på om fötterna eller fotpinnen tar i backen först, eller avgassystemet?!
Med tanke att jag använder kanterna på däcken måste jag våga hänga ner min kropp, får jobba på det nästa säsong, med bättre däck.
Foto: Leif DaremoView attachment 463924

Fräckt :)

Det ska finnas en guide någonstans på internet där man redovisar de vanligaste piporna och hur mycket ground clearance dom har, dvs hur mkt du kan lägga hojen innan det skrapar.
Du hittar den säkert om du googlar lite...

XRn är från 2006 så bromsarna är väl inte mkt att skryta om, på X'en 2010 får man samma Nissin bromsar som på en Fireblade så det är iaf dugligt.

Hur kändes fjädringen?
 
Jag provkörde en ganska ny 1200 för 5 år sedan, och den vibrerade så de ädlare delarna nästan domnade...ska det vara på det viset med en så pass ny hoj? Lossnar inte skruvar/muttrar efter ett tag? *Sverker Olofsson-röst*
 
Jag provkörde en ganska ny 1200 för 5 år sedan, och den vibrerade så de ädlare delarna nästan domnade...ska det vara på det viset med en så pass ny hoj? Lossnar inte skruvar/muttrar efter ett tag? *Sverker Olofsson-röst*

Det är ju en Harley Parkinson så klart att det vibrerar, men inte mer än en likvärdig KTM typ DUKE?
Jag har som sagt kört min till ISLE OF MAN och tillbaka utan att delarna domnade.
Smaken är som baken.
 
Den där hojen kommer ta dig rakt fram när vägen svänger och du lägger ner mer :crash
Kan vara så, för att finnas så få XR som kör på bana har jag hört ovanligt många som sett dom gå omkull.
Kanske mer handlar om omdöme, bara faktum att ta sin XR till bana visar på brist på omdöme kanske.
Men jäklar vad kul det var...
 
Fräckt :)

Det ska finnas en guide någonstans på internet där man redovisar de vanligaste piporna och hur mycket ground clearance dom har, dvs hur mkt du kan lägga hojen innan det skrapar.
Du hittar den säkert om du googlar lite...

XRn är från 2006 så bromsarna är väl inte mkt att skryta om, på X'en 2010 får man samma Nissin bromsar som på en Fireblade så det är iaf dugligt.

Hur kändes fjädringen?
Funderar på egna krökar så kan man lite välja var ljuddämpare hamnar...

Fjädringen kändes bra, inställda på medium men Sviestad upplever jag som väldigt snäll oavsett inställning, och jämn i asfalten på de flesta ställen.

Hojen svajade rejält en gång, bara en, i utgången av "esset" efter start/mål-rakan. Den gången kom jag lite långt ut under skapligt nedlägg och där var asfalten ojämn som en försänkning.
Jag tänker en styrdämpare kan lindra effekten i liknande situationer, samtidigt, funderar jag på hur justera dämpare? Något långsammare retur kanske?
 
Jag provkörde en ganska ny 1200 för 5 år sedan, och den vibrerade så de ädlare delarna nästan domnade...ska det vara på det viset med en så pass ny hoj? Lossnar inte skruvar/muttrar efter ett tag? *Sverker Olofsson-röst*
Jag har mest kört race-/banbilar så denna känns som komfort. När jag kört 2-hjuligt så var det odämpad MTB i många mil och då är det ont i dagar efteråt.
Näe, retar mig bara på fotpinnarna som får tårna att domna. I övrigt sitter man i en gansk snäll position och slipper kramp, till skillnad från min R6...
 
Producera sina egna rör är en rätt invecklad och en svår uppgift om man inte vill förlora prestanda, XR'n är ju kul just för att det är en rapp HD vilket många andra HD människor lägger rätt mkt deg på för att efterlikna. Är man Jörgen Karlsson med överdimensionerad motor deluxe så gör väl inte en 5-10hp så mkt men för oss andra dödliga...
Tex; Adrenalin motors (Englands svar på Nederländernas TwinMC) gjorde ett system som underpresterade enormt mot sina konkurrenter.
3545676619_5b469c2bf6_b.jpg

harley-davidson-xr12-2_1600x0.webp


Vad tycker du om effekten (90kusar och ca 210km/h), känns det tillräckligt?
 
Producera sina egna rör är en rätt invecklad och en svår uppgift om man inte vill förlora prestanda, XR'n är ju kul just för att det är en rapp HD vilket många andra HD människor lägger rätt mkt deg på för att efterlikna. Är man Jörgen Karlsson med överdimensionerad motor deluxe så gör väl inte en 5-10hp så mkt men för oss andra dödliga...
Tex; Adrenalin motors (Englands svar på Nederländernas TwinMC) gjorde ett system som underpresterade enormt mot sina konkurrenter.



Vad tycker du om effekten (90kusar och ca 210km/h), känns det tillräckligt?
Blivit utloggad så missade att svar kommit...
Effekten - är ju van vid mer effekt och drag men underbar hoj.
Förvånande bra tempo trots skillnaden på effekt/vikt jämfört de andra hojarna på banan och blev förvånande lite omkörd. Nu pratar jag Sviestad och att omkörning in i kurvor inte är "OK" på dessa körträningar. Men jag upplevde att jag bromsade senare än andra och kom ikapp några i kurvorna - i alla fall tappade jag inte. Gick på gassen tidigare i utgången än många andra viket jag tror är botten-vridet som underlättar jämfört de som måste varva 10 000 varv innan nåt händer.
Tänker man sig Mantorp (får se om jag vågar) så kommer man sakna effekt. Gotland har jag ingen susning men minnet från när jag körde GTR på gamla slingan är att där är mer hur man vågar satsa i kurvorna...
Turbo löser problemen (inte att jag har det i någon plan, men ännu mer fränt och kanske annan utväxling i kombination vore kul)!
Den är lite som en Miata, vansinnigt underhållande, men inte bäst på nåt.
 
Blivit utloggad så missade att svar kommit...
Effekten - är ju van vid mer effekt och drag men underbar hoj.
Förvånande bra tempo trots skillnaden på effekt/vikt jämfört de andra hojarna på banan och blev förvånande lite omkörd. Nu pratar jag Sviestad och att omkörning in i kurvor inte är "OK" på dessa körträningar. Men jag upplevde att jag bromsade senare än andra och kom ikapp några i kurvorna - i alla fall tappade jag inte. Gick på gassen tidigare i utgången än många andra viket jag tror är botten-vridet som underlättar jämfört de som måste varva 10 000 varv innan nåt händer.
Tänker man sig Mantorp (får se om jag vågar) så kommer man sakna effekt. Gotland har jag ingen susning men minnet från när jag körde GTR på gamla slingan är att där är mer hur man vågar satsa i kurvorna...
Turbo löser problemen (inte att jag har det i någon plan, men ännu mer fränt och kanske annan utväxling i kombination vore kul)!
Den är lite som en Miata, vansinnigt underhållande, men inte bäst på nåt.
(y)(y)(y)

Den vinner inga priser nä :hihi Met är en riktigt fin snackis och drömmotorcykel för oss som växt upp med att dräggla över vr1000/xr750.
Idén/konceptet med XR1200 var att det skulle bli folkets hoj, något som Svensson hade råd att köpa och köra på bana. Sen visade sig marknaden inte vara mogen, HD-folk är för o-sportiga och sporthojsfolk är för anti HD.


Du har original xr1200 bromsarna va?
Det + fjädringen var ju anledningen till att man släppte en förbättrad XR1200x med Nissin bromsar + showa fjädring.
 

Bifogat

  • 267180306_10222461160981262_8125185902380234296_n.jpg
    267180306_10222461160981262_8125185902380234296_n.jpg
    1.5 MB · Visningar: 24
  • 267209287_10222461160701255_1746660356489889266_n.jpg
    267209287_10222461160701255_1746660356489889266_n.jpg
    1.4 MB · Visningar: 23
  • 266805473_10222461160221243_5413610342036466879_n.jpg
    266805473_10222461160221243_5413610342036466879_n.jpg
    1.1 MB · Visningar: 24
  • 267010169_10222461156901160_2199804424663321934_n.jpg
    267010169_10222461156901160_2199804424663321934_n.jpg
    603.1 KB · Visningar: 23
Såg en fin xr1200 på Mectecs hemsida, ser snabb ut :cool:.

" mectecpower

Mappning av en specialbyggd XR1200 som är omgjord till 90" portade toppar red shift kammar och ett SARD 2-1.
Tyvärr fick vi inte ut maxeffekt och vrid då den slirade på kopplingen fast det var bytt lameller och starkare fjädrar.
Men den går att köra på väg i alla fall, om man inte kör från 80% trottel och upp.
Så den får åka hem och fixa kopplingen sedan kommer den tillbaka för slutmappning.
#mectecpower #revperf #redshift #harley #technoresearch #dynojetresearch #kalix"​




1678199314245.png
 
Den där ligger till salu på blocket.
View attachment 499338View attachment 499338

Den där ligger till salu på blocket.
View attachment 499338View attachment 499338
En röd grön röra
 
Klart vi ska dekaltrimma, allt blir ju snabbare då.
I själva verket vet jag inte ens om dekalerna ska bli kvar.
Byter gaffelben till ett par innehållandes Öhlins fina prylar. Om jag har förstått det rätt så är gaffelbenen ursprungligen från en XR1200X vilka har byggts om med Öhlinsdelar, dom har gått på bana i USA.
Har dessvärre ännu inte provkört med dessa monterade, det kom en helg i vägen.

Original

20240619_211445.jpg

Öhlins
20240619_215800.jpg

Detaljstudie, kompressionsdämpning på ena benet och returdämpning på det andra.
20240619_215935.jpg
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top