xjr 1300 slirar i koplingen

brko

Ny medlem
Gick med
28 May 2010
Hoj
2000 yamaha xjr 1300
tja ,,en fråga ,,när jag gasar på börjar koplingen slira en aning vid 7000 varv ,men när mc är riktigt varmkörd funkar den hur bra som helst ,, ingen slir eller nått

När dök problemet upp ?

Bytat olja på senaste ?

Min spontana fråga är varför du varvar hojen till 7000 om den inte har arbetstemperatur? Var och en kör ju som dom vill men det finns ju ingen anledning att plåga maskinen i onödan. Är inte hojen varm så kan det uppstå en massa konstiga symptom och detta gäller alla hojar. Att kopplingen slirar låter således inte speciellt konstigt.

Om detta nu bara är ett tolkningsfel från min sida så ursäktar jag mig och frågar istället detta: vad har du för olja i motorn?

Farsgubbens XJR har haft varierande resultat med olika oljor. Bäst har Castrol GPS fungerat. Sämst troligtvis Biltemas syntetolja.

Hyfsad normalt på xjr1300, fjädern är helt enkelt för klen, jag löste det med dubbla fjädrar.

Google: clutch slip xjr 1300 +10k resultat

... Bäst har Castrol GPS fungerat. ...

Konstigt. Min gamla Kawa slirade på kopplingen med den oljan när effekten höjdes. Bäst funkade Pennzoil single grade mineralolja.

(Vill minnas att det var en 50-olja så där var det ännu viktigare att få upp tempen innan man började gasa.)

Annars så kan man ta kopplingsfjädern från en XV1600. Ska vara den kraftigaste Yamaha-fjädern som går att hitta.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti