XJR 1300 - GSX 1400 eller Bandit 1200

Får väl slå ett slag för B-King som är ett grymt bra alternativ, nu när det finns fina ex för bra priser ute då och då så är det bara att slå till och få en liknande men modernare hoj men med mycket bättre motor/växellåda
 
Mmmm det kostar ju löjligt mycket mer i försäkring att bo i Stockholm ...

Nu vet ju inte jag hur gammal du är, men jag antar att du är 25-34 år gammal och då kostar Cb 1300 dig 9334 kr hel/hel enligt http://www.hondamc.com/homc/templates/Page____5379.aspx

Vet inte varför jag skriver det då du redan verkar ha bestämt mig men någon annan kanske kan ha nytta av det. :P

Får väl slå ett slag för B-King som är ett grymt bra alternativ, nu när det finns fina ex för bra priser ute då och då så är det bara att slå till och få en liknande men modernare hoj men med mycket bättre motor/växellåda

Endast 35000:- mer! Ett kanonklipp!
 
well, när jag köpte min så var skiillnaden klart mindre än 35000 kr iaf.. går ju att pruta en del..
 
Som XJR ägare så är jag numera helnöjd. 6:e växeln syndromet var ett litet problem.
Det åtgärdades dock med ett 18 kuggars framdrev.
Det var alltså inte mycket som behövdes för att åtgärda.
Vridet är så bra som de andra säger här i tråden.
Cykeln är dessutom riktigt stabil. Trimning är på G.
För en billig penning, cirka 3-4 tusen så får du nästan 30 hk mer +
några andra förbättringar. Man kan dessutom göra detta själv, bara att byta ut grejer.
Tittar nu på en retta också men XJRen kan jag inte byta bort.
Den är här för att stanna. Rettan blir andra hoj.

Kan tillägga att snittförbrukningen på min XJR ligger på 0,61.
Det sägs att den kan minska något iom trimmet. Vi får se.

Dessutom, har 40+ hel/hel försäkring på Bilsport & mc, 3600:-/år.
 
Last edited:
Kan också rekommendera GSX1400. Pendlar sen någon månad med min och den är klockren i alla lägen. Vare sig man tar det lugnt eller rejsar. Nu är jag iofs sällan ute och kör på gränsen på kurviga vägar - kan tänka mig att den skulle kunna ge lite kalla kårar då. Har också tourat med den, och även om den är fin att åka långt på så var det lite jobbigt med vinden efter ett tag. Men så är det ju med alla nakna hojar. Min snittförbrukning är dock ganska hög, ligger på minst 0,8. Men jag tycker ändå det är billigt nöje, jämfört med att pendla med bil som ju både är dyrare och inte nåt nöje alls.

kan även tillägga att försäkringen är förmånlig, 28 år, haft kort i 1 år, bor utanför lund, betalar 3900:- hel/hel, 5000:- i självrisk.

Det var jävlarimej billigt! Samma ålder men bor inne i Lund. Haft kortet i 9 år - ligger på knappt 7000kr hel/hel och jag har ändå rabatt för jag jobbar i bolaget. Lite lägre självrisk dock. Vilket bolag har du?
 
Det var jävlarimej billigt! Samma ålder men bor inne i Lund. Haft kortet i 9 år - ligger på knappt 7000kr hel/hel och jag har ändå rabatt för jag jobbar i bolaget. Lite lägre självrisk dock. Vilket bolag har du?


Jag har Suzukis märkesfärsäkring genom Länsförsäkringar, bor i kävlinge (zon 3) kolla http://www.suzukimcforsakring.se/ för mer info.
 
Tja b-king är inte ett alternativ då den hamnar i en annan försäkringsklass, dessutom så är det ju retrostuket på gsx 1400 och xjr är det som lockar, hondas variant hade kunnat var ett alternativ om motorn hade varit snyggare
 
Tja b-king är inte ett alternativ då den hamnar i en annan försäkringsklass, dessutom så är det ju retrostuket på gsx 1400 och xjr är det som lockar, hondas variant hade kunnat var ett alternativ om motorn hade varit snyggare

Instämmer. Hondans motor ser ut som nån industrimotor. Jävligt ful.
 
Japp! men frågan är om inte gsx 1400 är snäppet snyggare ändå?

Nej. :tungan

Passar på att skamlöst bifoga en bild på mitt och farsans XJR1300 bygge.

DSC_0001-36.jpg


Jag tycker att GSX1400:an är för kantig. Bra linjer och så men inte samma flyt som XJR:en. Det snygga med GSX:en är motorn.
 
Kwakasaki har ju också en muskelretromaskin i sitt sortiment. ZRX 1100/1200.

Funderar starkt på att byta bort min KTM mot en ZRX 1200r. Har dock inte provkört, bara provsuttit en 1200s (halvkåpa = osnygg i mina ögon). Verkar dock inte finnas allt för många med den lilla kåpan till salu här hemma, men i Tyskland och England har jag hittat en hel del intressanta annonser.

I och med att jag inte kört den (har kört XJR1300, gillade den skarpt) så kan jag inte uttala mig om det alls, men det finns en del filmer på dintub där dom testar den.

Lycka till i jakten :) Från en till som älskar retromuskelhojar (jobbig benämning det där)
 
Alla nämnda cyklar är väl bra på alla sätta men jag skulle nog överväga att välja en modell med halvkåpa, typ banditens "S"-variant, hondan finns väl också med halvkåpa vill jag minnnas.

Man förlorar visserligen retrostuket men å andra sidan är det bekvämare och man använder cykeln mer.
 
Hondan har uppkäftigare bakdel(tycker jag) och är dessutom vattenkyld :)
Tyckte Gsx 1400 kändes klumpigare och köra än va Hondan gör,,men men smaken e jy som baken så det bästa är jy att testa allihopa.
 

Bifogat

  • cb1300.jpg
    cb1300.jpg
    263.8 KB · Visningar: 182
XJR 1300 är en riktigt snygg hoj :tummenupp

Min gamla står hos mc kompaniet i Väring för 57 tkr med acra 4-2-1 system, en riktigt bra hoj, skulle lätt köpa en XJR igen om jag vart sugen på en streethoj med retro känsla.:tummenupp svart och gul är ju lite ovanligt och ruggigt snyggt med.

61521887571.jpg
[/IMG]
 
Kwakasaki har ju också en muskelretromaskin i sitt sortiment. ZRX 1100/1200.

Funderar starkt på att byta bort min KTM mot en ZRX 1200r. Har dock inte provkört, bara provsuttit en 1200s (halvkåpa = osnygg i mina ögon). Verkar dock inte finnas allt för många med den lilla kåpan till salu här hemma, men i Tyskland och England har jag hittat en hel del intressanta annonser.

I och med att jag inte kört den (har kört XJR1300, gillade den skarpt) så kan jag inte uttala mig om det alls, men det finns en del filmer på dintub där dom testar den.

Lycka till i jakten :) Från en till som älskar retromuskelhojar (jobbig benämning det där)

Jag hadde en ZRX 1100 utan kåpa och jag tyckte den var helt underbar.
Ligger man i 50 sonen bak bilar i högsta växeln med passagerare så är det bara att vrida för att köra om , kommer med en gång.
Finns kraft hela tiden så det räcker.
Med 1200 kan man nog förnedra en och annan sporthoj vid rödljusen med om man vill , lite sämre när man kommer upp i fart dock men men man får ju bara köra i max 120. Eller?

Prova en ZRX innan du bestemmer dig.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top