XJR 1300 - GSX 1400 eller Bandit 1200

Så är det :tungan Är Yamaha fan men det som fick mig att köpa en gsx var: 6växlad, 25Nm mer vrid, Insprutning :) Sen finns big bore kit till gsx (vet ej om xjr har det) 1550cc :Bugar Då börjar det likna nå :D

Mer vrid må vara hänt men den är inte lika rapp och pigg som XJR:en.

Och ja, det finns saftiga big-bore kit till XJR1300:an. Vet inte exakt vad det största ligger på men drygt 1500cc vill jag minnas. Dock skulle jag inte rekommendera det utan ett byte till en rejäl kylare. XJR:en har problem med kylning redan i sitt originalutförande, vill gå onödigt varm, speciellt i stadstrafik. I och för sig är ju det ett problem alla luft-oljekylda hojar har (bara mer eller mindre).
 
Mig veterligen så finns det 1550 kit till GSX:en också...:yoparty

Och skönhet sitter i betraktarens ögon.
 

Bifogat

  • GSXwinter1.jpg
    GSXwinter1.jpg
    107.8 KB · Visningar: 252
  • GSXwinter11.jpg
    GSXwinter11.jpg
    91.6 KB · Visningar: 229
Jaha! då kom jag iväg för att kolla på en svart 01:a idag, 50 papp ville han ha och jag tänkte att jag skulle pruta ner den till 45... MEEEEEEEEEEEN fy fan sicket jävla vrak, hade han velat ha 25 så hade jag ändå tvekat...
 
Nej. :tungan

Passar på att skamlöst bifoga en bild på mitt och farsans XJR1300 bygge.

DSC_0001-36.jpg


Jag tycker att GSX1400:an är för kantig. Bra linjer och så men inte samma flyt som XJR:en. Det snygga med GSX:en är motorn.

Hej var köper man en sådant snyggt vindskydd??
 
Försöker blåsa liv i en intressant tråd mitt under värsta Imogen/covid pandemin.
Ska provköra GSX1400 och 1200 Bandit imorgon.
Vad jag förstår skulle men ha en GS1400 Bandit, med Banditens chassi och 1400:ans motor.
Man kanske kan bygga en dylik maskin, jag är maskinkonstruktör och knutte.?
 
Som sagt, gsx1400 är rätt vrång att få in fler hästar än originalet. Luft/olje-kylda gsf/gsx gillar inte speciellt mycket än 150 hästar på bakhjulet innan kylningen blir ett problem. Min 1371cc gsf1200 med ca 180 hk på bakhjulet kan köras ca 40 km innan man hör oljan koka innanför ventilkåpan. Köp den du tycker är snyggast.
 
Jag läste på ett Brittiskt sajt en test av xjr1300 att det var besvärande vibrationer vid ca 4000 r/m.
Är det något som kan vara individuellt på hojarna? Verkar som fjr-versionen med kåpa inte har detta problem, endast nakenhojen. Vad säger ni? Det är väl varvtalet man ligger och marschar på? Ser man något i backspeglarna då?
 
Jag läste på ett Brittiskt sajt en test av xjr1300 att det var besvärande vibrationer vid ca 4000 r/m.
Är det något som kan vara individuellt på hojarna? Verkar som fjr-versionen med kåpa inte har detta problem, endast nakenhojen. Vad säger ni? Det är väl varvtalet man ligger och marschar på? Ser man något i backspeglarna då?
Inte samma motor...alls.
 
Är det något som kan vara individuellt på hojarna?
Jag har två hojar av samma modell. Den ena vibrerar lite lätt vid 1800 varv och den andra vid ca 3800 varv dvs så att det känns i styret. För att slippa vibrationerna vid 3800 i "vanlig moderat hastighet" drevades den om från 15/45 till 17/43. Problem löst.
 
Jag har kollat lite på XJR 12-1300. Dom ser ut som en hoj ska tycker jag. Kollade lite på tuben men tycker nog inte att dessa kvartstonnare är något för mig. Den sista modellen med en nummerskylt från en 70-talscross eller ett scramblerbygge ska vi inte prata om.
Här är ett fint ex. "Endast" tre ägare på 1500 mil. Är den inte roligare än så?
Öhlinsklibban skulle jag ta bort direkt. Rutan likaså naturligtvis.

image.jpeg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top