Xaus snabbast någonsin

Vet inte exakt. Men något är det nog som gör dem dyrare, kanske det är dubbelt antal toppar och kanske dyrare att montera/producera. De enda sportig V4or som gjorts för gata, RC30, RC45 och Desmosedici har inte varit billiga direkt. Denna ska dessutom vara i klass med Desmosedici:n i effekt/vikt.

De exemplen är ju inte direkt likvärdiga med Svensson-R1:an men det beror knappast på valet av V4-motor. Honda VFR800 är väl inte dyrare eller klenare än en annan sporttourer.

För gathojar kan jag förstå att man undviker V4 då det blir dyrare än R4 i produktion och service. Jag tänkte dock mer på kostnaden att utveckla effekt ur motorn, inte produktion och service.

De exemplen är ju inte direkt likvärdiga med Svensson-R1:an men det beror knappast på valet av V4-motor. Honda VFR800 är väl inte dyrare eller klenare än en annan sporttourer.

För gathojar kan jag förstå att man undviker V4 då det blir dyrare än R4 i produktion och service. Jag tänkte dock mer på kostnaden att utveckla effekt ur motorn, inte produktion och service.
VFR750 är iofs. ingen sporthoj, men den var dyrare än de få konkurrenter den hade, typ GSX750F. Även 800:an har varit relativt dyr, har varit klenare då konkurrenterna haft mer kubik. Jag köpte f.ö. en ny VFR750 -97, den kostade lika mycket som en ny Fireblade då.

Gatversionen av en SBK hoj bör vara överkomlig i pris och någorlunda vanligt förekommande. Annars kan de väl hålla sig till prototyp-klassen istället?

Låt oss hoppas att det blir den första massproducerad sporthojen för folket med V4. Det är på tiden!
Gärna för mig, köper mig gärna en Aprilia V4 :tummenupp Det är bara pengar som hindrat mig ifrån en RC45 eller Desmosedici. :)

Last edited:
Kan inte dom reglerna så bra. WSBK är inte min grej. Kollade bara WSS idag på tv:n, tex.
Du ser, det finns fler än jag som gillar RR men inte ser alla klasser som visas på TV :)

Det där måste vara en felsägnign eller en feltolkning. Det är inga problem att ge bort 10-15 hk på toppen för ett bättre vrid.
Du får dra iväg ett mail till Ten Kate och be om en förklaring ;)

Vad han menade kanske var att han hellre hade haft mer vrid i hojen med dagens effekt än 10-15 hästar till med bibehållet vrid.

En annan instressant sak är att många brukar hävda att det är fritt fram för japsarna att också bygga twinnar, oavsett storlek, men när någon då föreslår att Ducati ska bygga en radfyra är det tankesättet tydligen inte aktuellt längre :rolleyes:

Last edited:

En annan instressant sak är att många brukar hävda att det är fritt fram för japsarna att också bygga twinnar, oavsett storlek, men när någon då föreslår att Ducati ska bygga en radfyra är det tankesättet tydligen inte aktuellt längre :rolleyes:

:tummenupp :klappar

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien