WSBK silly season 2014

Från Jerez "vintertest".

loris_baz_test_jerez_octobre_2013_011.jpg


PA1436734.jpg


PA1436774.jpg


PA1436769.jpg


PA1436773.jpg


PA1436776.jpg


PA1436816.jpg


Tom Sykes – Kawasaki 1’41”2*
Toni Elias – Aprilia 1’41”8
Loris Baz – Kawasaki 1’42”1
Marco Melandri – Aprilia 1’42”4
Leon Camier – Suzuki 1’42”9
Leon Haslam – Honda 1’43”0
Jonathan Rea – Honda 1’43”7
Xavier Fores – Ducati 1’43”0
 
Tycker att det borde vara förbud på att ha något som liknar strålkastare på kåporna, lika avtändande som mönstrade racingdäck!
 
Sykes är precis 1 sek snabbare på sin ZX-10 än Rossi var 2002 på sin RC 211 V. Svårt att tänka sig...

Sykes är dock två och en halv sekund långsammare än en respektabel varvtid från årets MotoGP, och drygt tre sekunder långsammare än bästa MotoGP-tiden.

Dock vet jag inte om alla Superbikes verkligen testade med den "price cap" fjädring och bromsar som måste användas nästa säsong, eller om vissa körde vidare med årets material som är friare och lite högre specat.
 
Tom Sykes – Kawasaki 1’41”2*
Toni Elias – Aprilia 1’41”8
Loris Baz – Kawasaki 1’42”1
Marco Melandri – Aprilia 1’42”4
Leon Camier – Suzuki 1’42”9
Leon Haslam – Honda 1’43”0
Jonathan Rea – Honda 1’43”7
Xavier Fores – Ducati 1’43”0

Duccen är bara snabbare än Rea på Hondan men han kör väl med brutna ben ....

Tycker nästan synd om Ducati med sin Panigale i wsbk , Hur kan det gått så åt skogen ?

Checa tog pole i Australien så det började bra , sedan så kom alla vurporna och självförtroendet försvann .

Vet inte om jag har fel men hojen ser instabil ut och verkar inte klara av farten i wsbk .

Kikar man på superstock 1000 där den står sig rätt bra så tycker jag ialf att Panigalen kastar och slänger , kränger och har sig och ser allmänt instabil ut jämfört med de andra och helst Bmw ser ut att gå på räls i jämförelse .

Så kan det vara så att hastigheten i superstock är vad Panigalen klarar av och det är tom på håret där ...

Mina intryck ialf .

Mvh
 
Sykes är dock två och en halv sekund långsammare än en respektabel varvtid från årets MotoGP, och drygt tre sekunder långsammare än bästa MotoGP-tiden.

Dock vet jag inte om alla Superbikes verkligen testade med den "price cap" fjädring och bromsar som måste användas nästa säsong, eller om vissa körde vidare med årets material som är friare och lite högre specat.

2-3 sek efter prototyper är väl ändå egentligen för snabbt för standardbaserad racing, antingen är standardhojarna inte standard nog eller så är prototyperna inte snabba nog?

Beror ju mycket på däcken iofs, jag vet inte hur däcken förhåller sig till varandra?
 
Läste att Ducce försöker få tillåtelse att använda "race internals" i sina motorer till nästa år, de uppskattar att de är upp till 30hk efter radfyrorna. På R:en har de ju redan titanstakar och insugsventiler så jag vet inte exakt vad "race internals" innebär, är det vev och kolvar också?
 
2-3 sek efter prototyper är väl ändå egentligen för snabbt för standardbaserad racing, antingen är standardhojarna inte standard nog eller så är prototyperna inte snabba nog?

Superbike är en siluettklass, dvs hojar ser ut som vad du kan köpa hos din lokale handlare, men annars är det tunade motor, annat chassi, annan plast, annan fjädring och annan elektronik.
 
Läste att Ducce försöker få tillåtelse att använda "race internals" i sina motorer till nästa år, de uppskattar att de är upp till 30hk efter radfyrorna. På R:en har de ju redan titanstakar och insugsventiler så jag vet inte exakt vad "race internals" innebär, är det vev och kolvar också?

på 998-fabrikarna hade en vev som var extremt lätt, så lätt att den måste startas med "borrmaskin" och inte gick att köra på normal tomgång.
 
Superbike är en siluettklass, dvs hojar ser ut som vad du kan köpa hos din lokale handlare, men annars är det tunade motor, annat chassi, annan plast, annan fjädring och annan elektronik.

Jaså? jag som trodde att chassit var tvunget till att vara ganska orginal?
 
Superbike är en siluettklass, dvs hojar ser ut som vad du kan köpa hos din lokale handlare, men annars är det tunade motor, annat chassi, annan plast, annan fjädring och annan elektronik.

Jo, det är precis det jag menar. Superbike är för lite produktionsklass idag och jag tror inte att det publikmässigt finns nog med plats för två prototypklasser, som det mer eller mindre är idag.
 
Back
Top