WSBK silly season 2014

Funderar runt om nästa års regler/besparingar gör att Hondan kanske får en chans, om dom nu kanske inte "fuskat" lika mkt som t.ex Kawa.

Det kommande EVO-reglementet och det som diskuteras efter det (ännu mer mot Superstock) kan onekligen komma att möblera om resultatlistan. Om detta blir den stora kostnadsbesparing alla hoppas på återstår dock att se. Vad blir egentligen billigast för den som vill vinna Superbike-VM...? Att lägga ner stora resurser på att modifiera (och fuska med) ett "sämre" utgångsobjekt...? Eller att konstruera och utveckla ett "bättre" utgångsobjekt som inte får ändras...? Som sedan skall säljas på en sporthojsmarknad som blir mindre och mindre...?
 
Det kommande EVO-reglementet och det som diskuteras efter det (ännu mer mot Superstock) kan onekligen komma att möblera om resultatlistan. Om detta blir den stora kostnadsbesparing alla hoppas på återstår dock att se. Vad blir egentligen billigast för den som vill vinna Superbike-VM...? Att lägga ner stora resurser på att modifiera (och fuska med) ett "sämre" utgångsobjekt...? Eller att konstruera och utveckla ett "bättre" utgångsobjekt som inte får ändras...? Som sedan skall säljas på en sporthojsmarknad som blir mindre och mindre...?

hm, borde inte detta va självreglerande, jag menar nu när marknaden för sporthojar tynar så varför ta fram en herrejösseshoj för det segmentet?
Fast sen kan ju en tillverkare vilja tävla, och försöka lyfta försäljningen, och behöva utvecklingen.
Det billigare borde vara att bygga en bra ("sämre") hoj som man sen fuskar med, det ger ju en stadig utveckling också,
superstock racing ger ju direkt inga utvecklingsdata för nästa chassie, men en "omsvetsat" SBK ram kan ju va bas för kommande modell.

Intressant detta.

Så Dorna tänker att utveckling får ske i MotoGP och tekniken filtrerar ner till gathojar som tävlas i orginalutförande, eller . . ?
 
Finns det web-sändningar att köpa från WSBK?
Typ MotoGP's video-pass.
 
...annars är det lite svårt att förstå varför Haslam och Rea stannar kvar.

Rea väntar väl på att Bradl/Bautista/Pedrosa eller t.o.m Redding ska få sparken så han får köra Honda i GP. Haslam har väl inget alternativ? Han är väl knappast het på marknaden om man ser till hans resultat.
Eller så får det bara jefligt många pengar för sitt slit :D
 
Ang tillåtna/otillåtna moddar från fabrikerna! Första året Rsv4:an med Max i spetsen vann SBK så hade dom kamdrev om jag läst rätt, sedan så fick dom väl böja sig för reglementet och köra med samma typ av kamdrivning som gathojjarna, eller har jag missat något ? har för mig att det blev en massa tårar o snyft från en konkurent (från samma land) som gjorde att dom inte fick fuska vidare,,
någon som har mera info om detta ang kamdrivningen ?
 
Å andra sidan får de ha större slagvolym just för att de kör V2 vilket är ur effektsynpunkt negativt, varför utjämnar man skillnaderna i effekt genom att ge 200 cc till och sedan tar tillbaks en del av kompensationen med strypningar?

När de fick köra twinnar med en liter slagvolym var det tvärtom, då fick twinnarna trimmas mer än radfyrorna men för att få 999:an konkurrenskraftig, eller rätt dominerande får man väl säga, var deras motorer vråltrimmade och extremt dyra, som sagt bytte de till och med blocket mellan racehelgerna och förmodligen allt annat inuti också. Dessutom skulle de ju inte klara de nya reglerna med begränsat antal motorer under en säsong med så hög trimningsgrad som krävs för att få en twin konkurrenskraftig med en fyrcylindrig hoj vid samma slagvolym.

Det var Ducati själva som pushade (eller rättare sagt sa att de skulle dra sig ur om de inte fick det) för att få 200cc mer mot att de fick trimma motorerna mindre för att få ned sina kostnader eftersom de tyckte 999:an var för dyr att köra med. Om de fick köra med samma trimning som de fyrcylindriga antar jag att de 200cc skulle göra Duccen för överlägsen. Problemet är att nu blir det ett evigt fixande med restriktorer och viktgränser för att försöka balansera en i grunden mindre effektiv motorkonstruktion vid samma slagvolym mot de fyrcylindriga hojarna för att Ducati tror att ingen köper en Ducce om de har mer än två cylindrar.


Ang tillåtna/otillåtna moddar från fabrikerna! Första året Rsv4:an med Max i spetsen vann SBK så hade dom kamdrev om jag läst rätt, sedan så fick dom väl böja sig för reglementet och köra med samma typ av kamdrivning som gathojjarna, eller har jag missat något ? har för mig att det blev en massa tårar o snyft från en konkurent (från samma land) som gjorde att dom inte fick fuska vidare,,
någon som har mera info om detta ang kamdrivningen ?

Det var inte bara Ducce som klagade över det, jag tror alla andra märken och team klagade. Om jag kommer ihåg rätt ska man enligt reglerna ha samma kamdrivning som gathojen har men Aprilia erbjöd ett svindyrt kit för konvertering till kamdrivning och tyckte därför att de fick köra med det i WSBK också.

Kamdrev i WSBK är ju iofs inget nytt, Hondas tidigare hojar (RC30, RC45 och RC51) hade väl kamdrev både på gathojar och därför också i WSBK.
 
Last edited:
Det kommande EVO-reglementet och det som diskuteras efter det (ännu mer mot Superstock) kan onekligen komma att möblera om resultatlistan. Om detta blir den stora kostnadsbesparing alla hoppas på återstår dock att se. Vad blir egentligen billigast för den som vill vinna Superbike-VM...? Att lägga ner stora resurser på att modifiera (och fuska med) ett "sämre" utgångsobjekt...? Eller att konstruera och utveckla ett "bättre" utgångsobjekt som inte får ändras...? Som sedan skall säljas på en sporthojsmarknad som blir mindre och mindre...?

Jag tror iofs att det inom en snar framtid kommer bli en sporthojsmarknad där det är lättare att sälja färre hojar till högre pris, t.ex. HP4, Duccar osv., än att sälja billigare Fireblades och GSX-R till massorna. Det vill säga det blir en mer exklusiv marknad och ingen massmarknad som det varit tidigare.


Så Dorna tänker att utveckling får ske i MotoGP och tekniken filtrerar ner till gathojar som tävlas i orginalutförande, eller . . ?

Jag tillhör de som starkt ifrågasätter om MotoGP har bidragit något till motorcykelutvecklingen överhuvudtaget de senaste åtminstone 10 åren. Inte vad man märker som konsument märker i alla fall, många av de större framstegen kommer väl från tillverkningstekniker och materialutveckling och det kommer väl mer från andra industrier snarare än MotoGP? Dessutom har ju MotoGP begränsat ny teknologi som dubbelkopplinglådor, aktiv/semi-aktiv fjädring och nu börjar ju även elektroniken begränsas.
 
Last edited:
Finns det web-sändningar att köpa från WSBK?
Typ MotoGP's video-pass.

Om man kan köpa från WSBK vet jag inte men du kan köpa websändningar från Eurosport (Eurosport Player) och de har i alla fall i år visat så gott som alla WSBK race och även en hel del STK och SSP. Iom att Dorna numera äger WSBK lär nog samma websändningsteknik finnas för WSBK nästa år som redan finns till. MotoGP.
 
Jag tillhör de som starkt ifrågasätter om MotoGP har bidragit något till motorcykelutvecklingen överhuvudtaget de senaste åtminstone 10 åren.

Jag håller inte riktigt med. Listan är faktiskt ganska lång. Däck med olika gummiblandningar i samma däck. Fjädringskoncept. Kunskaper kring chassiestyvheter. Kontrollstrategier både för motor och slirskydd. Big bang / crossplane crankshaft. Material med hög temperaturresistens och låg friktion. Och många fler.

Samtliga kanske hade dykt upp i gathojar förr eller senare, men de användes först i MotoGP och utvecklades / förfinades i MotoGP vilket bidragit till att de hamnat i gathojar mycket snabbare än vad annars hade varit fallet.
 
Jag håller inte riktigt med. Listan är faktiskt ganska lång. Däck med olika gummiblandningar i samma däck. Fjädringskoncept. Kunskaper kring chassiestyvheter. Kontrollstrategier både för motor och slirskydd. Big bang / crossplane crankshaft. Material med hög temperaturresistens och låg friktion. Och många fler.

Samtliga kanske hade dykt upp i gathojar förr eller senare, men de användes först i MotoGP och utvecklades / förfinades i MotoGP vilket bidragit till att de hamnat i gathojar mycket snabbare än vad annars hade varit fallet.

Jo…. men…. hur VIKTIGT är crossplaneveven och olika chassiestyvheter? Egentligen? Eftersom hojar där sådant är viktigt inte är viktiga i sig…
De tvåhjuliga fordon som möjligen kan sägas vara viktiga för mänskligheten är vissa skotrar och Honda step-through, och för dem tror jag inte något av det du nämner är speciellt viktigt.
 
Nu diskuterar vi väl inte saker som är livsviktiga för mänsklighetens överlevnad, utan om MotoGP bidrar till utvecklingen av våra gathojar eller inte...?

Betydelsen av crossplaneveven och olika chassiestyvheter är upp till var och en att bedöma. Två vedertagna sanningar inom MotoGP är dock att det inte går att vinna med vare sig normal radfyra eller "rättvänd" svingarm (och detta har också gällt i WSB fram tills för någon vecka sedan då det tydligen gick att vinna med den ena). Återigen, hur mycket detta betyder på en gathoj får var och en bedöma, men gathojarnas användande av sådan teknik hade definitivt inte nått lika långt om inte MotoGP pushat utvecklingen inom just dessa områden.
 
Inte lika intressantt inläggs som Alatalo:s och R2:s, men Melandri + Aprilia är officiellt. Hans kontrakt med BMW gick ut igår tror jag, därav Aprilia idag.
 
Nu diskuterar vi väl inte saker som är livsviktiga för mänsklighetens överlevnad, utan om MotoGP bidrar till utvecklingen av våra gathojar eller inte...?

Betydelsen av crossplaneveven och olika chassiestyvheter är upp till var och en att bedöma. Två vedertagna sanningar inom MotoGP är dock att det inte går att vinna med vare sig normal radfyra eller "rättvänd" svingarm (och detta har också gällt i WSB fram tills för någon vecka sedan då det tydligen gick att vinna med den ena). Återigen, hur mycket detta betyder på en gathoj får var och en bedöma, men gathojarnas användande av sådan teknik hade definitivt inte nått lika långt om inte MotoGP pushat utvecklingen inom just dessa områden.

Då är vi ju överens!:tummenupp
 
Ducatin är nog bättre än vad resultaten visar i år,
förarna har inte presterat direkt.

Hehe ja Carlos Checa är väl helt plötsligt en sopa till förare ..

Nä alla förare failar på Wsbk panigalen så är det inte förarna , det är hojen som inte inger nått förtroende .

Såvitt vad jag vet så fick Ducati ta bort sina restrictioner efter en massa gnäll och efter det gick det ännu sämre ..

Så gör om gör rätt :D
 
Lowes när han testar Suzukin.

1382279_10200121734041126_33924659_n.jpg
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top