Wow efter en sommar - bra bakdäck!

Hade själv en 87'ans viffer och när jag köpte den satt det Michelin Makadam på den. Också hala som hockeypuckar. Efter lite sökande och frågande bytte jag till Bridgestone BT45. Väldigt mycket bättre däck fast lite kortare livslängd då.
Sista säsongen innan jag sålde den provade jag Metzeler Lasertec. Inget direkt dåligt däck men jag gillade ändå BT45'orna bättre. Tyckte det var lite bättre grepp då det var blött så hade jag haft kvar hojen skulle jag bytt tillbaka till BT45.

Kollade på Mcdäckonline och angav CBR1000f av din årsmodell och såg att du hade nästan lika dåligt urval som jag hade med viffern, så hade jag varit du (och inte valt att ändra dimensionen bak) så hade jag köpt BT45'orna i första hand eller Lasertec i andra hand.
Annars kan man kanske gå på ett lite bredare däck och förhoppningsvis få lite moderna gummiblandning.
 
Hade själv en 87'ans viffer och när jag köpte den satt det Michelin Makadam på den. Också hala som hockeypuckar. Efter lite sökande och frågande bytte jag till Bridgestone BT45. Väldigt mycket bättre däck fast lite kortare livslängd då.
Sista säsongen innan jag sålde den provade jag Metzeler Lasertec. Inget direkt dåligt däck men jag gillade ändå BT45'orna bättre. Tyckte det var lite bättre grepp då det var blött så hade jag haft kvar hojen skulle jag bytt tillbaka till BT45.

Kollade på Mcdäckonline och angav CBR1000f av din årsmodell och såg att du hade nästan lika dåligt urval som jag hade med viffern, så hade jag varit du (och inte valt att ändra dimensionen bak) så hade jag köpt BT45'orna i första hand eller Lasertec i andra hand.
Annars kan man kanske gå på ett lite bredare däck och förhoppningsvis få lite moderna gummiblandning.

Jo det går ju att slänga på 160 sula bak. Har ett liggandes då jag tänkte att detta avon däcket inte skulle hålla länge. Men ack vad jag bedrog mig! Skulle förmodligen klara en besiktning till. hehe
 
Ja, man förstår att du inte vill luta med de puckarna. Slår ett slag för Pirelli när det gäller däck till gammelhojar. Sen har väl Michelin kommit med ett pilot road-däck som har lite modernare konstruktion och egenskaper. Kan ju vara värt att kolla.

Du borde få en pokal för bredaste touringplattan!:tummenupp
 
Last edited:
Ja, man förstår att du inte vill luta med de puckarna. Slår ett slag för Pirelli när det gäller däck till gammelhojar. Sen har väl Michelin kommit med ett pilot road-däck som har lite modernare konstruktion och egenskaper. Kan ju vara värt att kolla.

Du borde få en pokal för bredaste touringplattan!:tummenupp

Nä det är ganska jobbigt att köra när man inte kan lita på däcken. Va ju en fråga här på forumet om hur man driftar med hoj - svaret på den frågan är Avon däck. :)
Förmodligen därför det blev marksyning i år då däcken behöver minst 20 mil för att få upp värmen.

Satsar nog på Pilot Road däck till nästa säsong så man slipper sitta och tänka på fästet hela tiden.
Så blir väl 160 sula bak istället för 140 som nu. Fram blir det väl en ökning till 120 istället för 110. :)

Men har ett begagnat avon däck till salu. Duger till att ställa ölen på! :rofl
 
Nä det är ganska jobbigt att köra när man inte kan lita på däcken. Va ju en fråga här på forumet om hur man driftar med hoj - svaret på den frågan är Avon däck. :)
Förmodligen därför det blev marksyning i år då däcken behöver minst 20 mil för att få upp värmen.

Satsar nog på Pilot Road däck till nästa säsong så man slipper sitta och tänka på fästet hela tiden.
Så blir väl 160 sula bak istället för 140 som nu. Fram blir det väl en ökning till 120 istället för 110. :)

Men har ett begagnat avon däck till salu. Duger till att ställa ölen på! :rofl

Avon är att jämställa med ett kontinuerligt pågående självmordsförsök. Har bara usla erfarenheter av detta märke. Inkluderar nyare såväl som äldre modeller. Senaste kontakten med dessa däck var när brodern köpte gammal GSXR. Han skulle köra slut på däcket. Dåligt beslut, blev lite intermezzon där men inga olyckor. Regn är helt enkelt en ny nivå av blixthalt...

Har du verkligen fälgbredd till dessa ökningar i bredd? Brukar vara det absolut bästa sättet att fördärva vägegenskaperna. Bridgestone har åtminstone ett bältdäck i 140-dimension, (Pirelli också för 10 år sen, hittar det inte nu men det var ett mycket bra däck till maskiner som din). Verkar duga åt Jörgen Karlssons elaka sportster. Att gå upp så mycket i bredd vill jag avråda ifrån, finns inga fördelar med det, däremot nackdelar. Många och elaka.

Som sagt, finns det Michelin Pilot Road i dina dimensioner tror jag det är ett hett tips.
 
Avon är att jämställa med ett kontinuerligt pågående självmordsförsök. Har bara usla erfarenheter av detta märke. Inkluderar nyare såväl som äldre modeller. Senaste kontakten med dessa däck var när brodern köpte gammal GSXR. Han skulle köra slut på däcket. Dåligt beslut, blev lite intermezzon där men inga olyckor. Regn är helt enkelt en ny nivå av blixthalt...

Har du verkligen fälgbredd till dessa ökningar i bredd? Brukar vara det absolut bästa sättet att fördärva vägegenskaperna. Bridgestone har åtminstone ett bältdäck i 140-dimension, (Pirelli också för 10 år sen, hittar det inte nu men det var ett mycket bra däck till maskiner som din). Verkar duga åt Jörgen Karlssons elaka sportster. Att gå upp så mycket i bredd vill jag avråda ifrån, finns inga fördelar med det, däremot nackdelar. Många och elaka.

Som sagt, finns det Michelin Pilot Road i dina dimensioner tror jag det är ett hett tips.

Givetvis kollar jag på alla alternativ. Ska kolla in Pirelli däcken och se vad dom har att erbjuda. Ja jag skulle då aldrig rekommendera avon till någon vettig människa! Hade man inte varit van med halka och bakhjulssläpp ifrån enduron, så vet jag inte om man suttit här idag. Så jäkla kassa däck upplever jag dom som! :(
När centrifugalkraften kommer i kurvorna så glider man ur spårvalet då däcken inte ger tillräckligt med fäste. För att inte tala om hastigheter över skyltat då bakdäcket känns vandra fram och tbx över halva vägen av sig själv. OTÄCKT!!!
 
Last edited:
Ja jag skulle då aldrig rekommendera avon till någon vettig människa!
Avon är att jämställa med ett kontinuerligt pågående självmordsförsök..
Jag har tyvärr aldrig provat Avon på allvar själv, men de nya Avon 3D Ultra har faktiskt fått ganska bra recensioner. De är inte riktigt i nivå med de största märkena men inte alls så kass som de gamla Azaro/Storm längre.

Om nån missnöjd vill byta ett hyggligt (ingen bred platta i mitten tack) Avon Storm eller liknande i 190-bredd mot ett bättre beg Dunlop D211GP 190/55-17 så PM'a :)
Det skulle vara roligt att lära sig drifta :tungan
 
Last edited:
En del prioriterar säkerhet, andra ekonomi..Sen beror det på hur man kör, får man ut 1500 mil så är det kärringkört alla kategorier ;)

Jag väljer mjuka fina däck med bra grepp, och allt över 400 mil i ett bakdäck jublar jag över.
 
TS:

Vill minnas att skrev att du klotat i år? Hur längre sen var det, och hur hände det?

Frågar, för den touringplattan du har där skulle jag inte våga åka mer än moppefart med. Snorhalt över skarvarna när det ser ut sådär, framförallt på ett däck som är halt redan från start. :näsblod
 
Som pessimist skulle jag vilja påpeka att det inte är ett bra däck om det är halt men håller länge!

Själv har jag sportsmart som är ett riktigt bra däck som håller hyggligt(ca 4-600mil).
 
TS:

Vill minnas att skrev att du klotat i år? Hur längre sen var det, och hur hände det?

Frågar, för den touringplattan du har där skulle jag inte våga åka mer än moppefart med. Snorhalt över skarvarna när det ser ut sådär, framförallt på ett däck som är halt redan från start. :näsblod

Va i Aug som jag gick omkull. En lång fin vänsterkurva med massor med blöta löv att passera. Kände att baken gled ut och i nästa sekund så låg jag på asfalten på väg emot diket. Farten va inte så märkvärdigt hög, gick väl i 50-60 på ett ungefär. Så förutom plastskador på hojen, krökt fotpinne, och lite mörbultad så gick det väl.

Men har ju lite att göra med att plasta kåpor mm nu i vinter. :)
 
Så ett bra däck är ett som gör att hela sommarens körning blir förstörd pga halka och som dessutom orsakar en krasch?

Intressant definition.
 
Jag har tyvärr aldrig provat Avon på allvar själv, men de nya Avon 3D Ultra har faktiskt fått ganska bra recensioner. De är inte riktigt i nivå med de största märkena men inte alls så kass som de gamla Azaro/Storm längre.

Om nån missnöjd vill byta ett hyggligt (ingen bred platta i mitten tack) Avon Storm eller liknande i 190-bredd mot ett bättre beg Dunlop D211GP 190/55-17 så PM'a :)
Det skulle vara roligt att lära sig drifta :tungan

Duger det inte med ett AVON AV56 Storm ST 180/55-17 (73W) ?

Går la hyva på din 1000ing så du kan köra slut däcket de som är kvar :D slit märket är nästan jäms med toppen, men massa mönster utanför centrum
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top