Wheeliesar, olagligt.. Stoppisar?

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Nå hur liger det till, Blir bumsen, eller dom andra, putt om man stoppar lite kraftigt brevid dom? :va

Det måste väl vara lättare att komma undan med en stoppis?

Hultan skrev:
Nå hur liger det till, Blir bumsen, eller dom andra, putt om man stoppar lite kraftigt brevid dom? :va

Det beror på omständigheterna. Sommaren -03 så gjorde jag en stoppie vid ett rödljus och en civil polisbil stod i filen brevid. Det blev grönt och jag slangade iväg (ca 80meter) lyckligt ovetande att bylingen åkte bakom å filmade. Väl framme vid nästa rödljus så idkades en till stoppie. När jag sitter å väntar på att det ska bli grönt så kommer det plötsligt en arm och sliter ur tändningsnyckeln. Jag tittar till höger och ser en konstapel som säger åt mig att ta av mig hjälmen och leda hojen (Duke -02:a) av vägen. Efter detta så får jag sitta i polisbilen i ungefär 40minuter och titta på filmen dom tagit. Polismannen yrkar på vårdslöshet i trafik och frågar om jag erkänner brottet. Jag svarar med ett Nej då jag inte anser att det jag gjort är vårdslöst.

1) Körde aldrig för fort (70 väg)
2) Delad körbana, alltså ingen mötande trafik

[Platsen: Uppsala, Kungsängsleden i riktning mot boländerna (under viadukten)]

Jag anklagas även för oregistrerat fordon (pga miniplåt). Denna lagen var väldefinierad (skylten ska vara Xcm gånger Ycm ...blabla) så jag erkännde det brottet och fick 300kr i böter (ingen ombesiktning)

Jag åker därifrån med mitt körkort i fickan! Fallet ska gå till utredning....

3 månader senare så kommer det ett brev där det står; Förundersökning nedlagd pga bristande bevis =)

Hultan skrev:

En stoppie lär ju garanterat falla under vårdslöshet.
Då du pga vårdslöshet varit tvungen att bromsa så hårt att hojen på ett okontrollerat sätt fått bakhjulet till väders.
Hm....iaf polisens sätt att se det tror jag. Sedan kan det ju nötas ut och in huruvida man ska leka bland andra trafikanter.
Vill vi få hejd på ryktet och ögonen på annan fokus än hur livsfarliga alla hojar är så bör vi nog välja våra lekplatser.
Men söker man trubbel, klart man ska reta ögonen ur farbror blå :va
//Tobbe

Beror på hur högt du stoppiar... Lyfter du den högt å rullar de sista 40 metrarna så är det lite svårt å motivera, men bromsar du lagomt högt så brukar de inte bry sig. Så lät det på en polisman jag hörde med, å dom säger även så på uppkörningen om jag inte minns fel... Men självklart kan ju alla vara/tycka olika, så det är väl lika bra att hålla bakhjulet så nära marken som möjligt ;)

barchetta: Därför jag ALLTID håller koll bakåt, även om jag står still, man vet aldrig när dom hoppar ut ur bilen å springer efter en ;)

OlleR skrev:
Beror på hur högt du stoppiar... Lyfter du den högt å rullar de sista 40 metrarna så är det lite svårt å motivera, men bromsar du lagomt högt så brukar de inte bry sig. Så lät det på en polisman jag hörde med, å dom säger även så på uppkörningen om jag inte minns fel... Men självklart kan ju alla vara/tycka olika, så det är väl lika bra att hålla bakhjulet så nära marken som möjligt ;)

barchetta: Därför jag ALLTID håller koll bakåt, även om jag står still, man vet aldrig när dom hoppar ut ur bilen å springer efter en ;)

Jepp! Jag hade inga speglar på hojjen då...

Man måste väl ha två av varandra oberoende bromssystem på hojen?

Om bakhjulet är i luften så fungerar bara ett av systemen.
Kanske.

OlleR skrev:

Ukik bakåt är ett måste, ha alltid fritt framåt när man står still.
När vi kör så ser vi till att alltid ha en flyktväg framåt, inga bilar i vägen alltså :tummenupp
Man skärper så otroligt när man kör mc jämfört med bil då man sitter mest och såsar framför ratten..

barchetta skrev:
Det beror på omständigheterna. Sommaren -03 så gjorde jag en stoppie vid ett rödljus och en civil polisbil stod i filen brevid. Det blev grönt och jag slangade iväg (ca 80meter) lyckligt ovetande att bylingen åkte bakom å filmade. Väl framme vid nästa rödljus så idkades en till stoppie. När jag sitter å väntar på att det ska bli grönt så kommer det plötsligt en arm och sliter ur tändningsnyckeln. Jag tittar till höger och ser en konstapel som säger åt mig att ta av mig hjälmen och leda hojen (Duke -02:a) av vägen. Efter detta så får jag sitta i polisbilen i ungefär 40minuter och titta på filmen dom tagit. Polismannen yrkar på vårdslöshet i trafik och frågar om jag erkänner brottet. Jag svarar med ett Nej då jag inte anser att det jag gjort är vårdslöst.

1) Körde aldrig för fort (70 väg)
2) Delad körbana, alltså ingen mötande trafik

[Platsen: Uppsala, Kungsängsleden i riktning mot boländerna (under viadukten)]

Jag anklagas även för oregistrerat fordon (pga miniplåt). Denna lagen var väldefinierad (skylten ska vara Xcm gånger Ycm ...blabla) så jag erkännde det brottet och fick 300kr i böter (ingen ombesiktning)

Jag åker därifrån med mitt körkort i fickan! Fallet ska gå till utredning....

3 månader senare så kommer det ett brev där det står; Förundersökning nedlagd pga bristande bevis =)
Du bad inte om att få en kopia på filmen? :lol :lol

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...