Wheelies!!!!

NilleR1

Burn Baby Burn!!
Gick med
23 Mar 2004
Hoj
STULEN!!!!! R1 -05
Hallå alla glada..

Jag har precis köpt en R1 -99:a
och jag har börjat lite smått att försöka lära mig att köra på slangen.

Min fråga är så här!
Är det stor risk att man klotar om man kör på slangen utan Styrdämp?
Jag har tyvärr ingen, och jag har heller inte råd just nu att lägga 3-6 tusen på en heller...

Jag kör en liten bit på slangen nu, men det är inte speciellt höga hastigheter, max 100 kommer jag up i, och det känns mjukt och inge vobbel när jag sätter ner den, men som sagt, jag kör inte speciellt långt eller fort (än)

Vore tacksam för lite råd och tips på hur jag ska göra.
Mvh /Nille
:yoparty

Jag körde de första 5 dagarna utan styrdämp. Kommer man upp i hastigheter över 140 på slangen så tycker jag att det blir lite slirigt vid landning, om man kommer ner lite snett.

köp styrdämpare så slipper du diverse obehagliga överraskningar! jag är nu inne på min tredje retta och självklart ska du ha en dämpare... :tummenupp

Skaffa styrdämpare.. fattar inte att folk eg köper ett slipon för 4-5 tusen o sen kanske en styrdämpare.. borde vara tvärtom.. jag har gjort misstaget.. så om du e smart så slipper du göra det!!

KÖP en styrdämpare, höll själv på att skrota när jag landade på min retta i ca 170 knyck utan dämpare, det är en billig livförsäkring............

Tjo. Då kommer min fråga. Jag har tänkt köpa en Hyperpro styrdämpare, är den bra? Hur är den jämfört med Öhlins?

Mastah skrev:
Vad är en styrdämpare? Bara vanlig stötdämpare?

Den hindrar styret/framgaffeln att röra sig för hastigt i sidled så man får en stabilare men ev. något mer trögstyrd hoj.

999on-bike-2.jpg

Last edited:
bagarn skrev:
KÖP en styrdämpare, höll själv på att skrota när jag landade på min retta i ca 170 knyck utan dämpare, det är en billig livförsäkring............

Om man vill att framfarten i första hand ska vara säker ska man troligen inte köra på bakhjulet i 170. :dummer

Jag hade en -98 R1 och monterade varken styrdämpare eller slip-on. Tvärtom var den helt original. Det räckte att köra 0:58 på Sviestad men visst var det något vingligt. Utan styrdämpare får man öva upp sin förmåga att köra, hålla hårt i styret, luta sig framåt - farten blir påtaglig vilket förmodligen bara är nyttigt.

Medin skrev:
Tjo. Då kommer min fråga. Jag har tänkt köpa en Hyperpro styrdämpare, är den bra? Hur är den jämfört med Öhlins?

Någon som vet?

Jag håller med!

Köp en styrdämpare. Jag körde utan i två år och visst är det lite hårigt ibland. Speciellt om du drar på över ojämnheter och du får lite slag i styret, ikurvor är det lite otäckare. Om du tar ner den på bakhjulet i hundra knutar så är det nog lugnt, men dubblar du hastigheten så har framhjulet förmodligen i det närmaste stannat innan du sätter ner det... Då gäller det att vrida fullt när du sätter ner den och knipa som fan i styre och tank för du får obönhörligt ett redigt vobbel...

Mad andra ord: Var inte snål som mig utan satsa på en dämpare, du kommer märka skillnaden...

//David

Du kan ju vänja dig vid styrslagen å lära dig köra så du inte får dom...Jag hade aldrig nån på min -98. Var som mest uppe i 220 på slangen, å det var inga problem med landningen. De e när oförutsedda saker händer...

freding skrev:
Du kan ju vänja dig vid styrslagen å lära dig köra så du inte får dom...Jag hade aldrig nån på min -98. Var som mest uppe i 220 på slangen, å det var inga problem med landningen. De e när oförutsedda saker händer...

Jag hade aldrig nån på min retta heller (-01:a) hade inga problem heller med "håriga" nersättningar efter slangning..

100 på slangen? de u juh bara ettan de :hihi

PS. kör lungt i sommar! :banana

Nyteknik skrev:
Om man vill att framfarten i första hand ska vara säker ska man troligen inte köra på bakhjulet i 170. :dummer

Jag hade en -98 R1 och monterade varken styrdämpare eller slip-on. Tvärtom var den helt original. Det räckte att köra 0:58 på Sviestad men visst var det något vingligt. Utan styrdämpare får man öva upp sin förmåga att köra, hålla hårt i styret, luta sig framåt - farten blir påtaglig vilket förmodligen bara är nyttigt.
ja men för 4000 kr. behöver du inte tänka på allt detta utan då är det bara att köra.......... :D

En liten pust sidvind i landningen så kan det vara adjöss!
Styrdämparen behövs även på dåliga vägar, ojämnheter ut ur sväng med rejält påslag kan också leda till riktiga tankslappers.

tror inte Wp är inte lika bra som öhlins, leta efter en begagnad! köpte en öhlinare till min för 2500, knappt använd.

Samma dämpare på 98-01... min satt på en 99a. :tummenupp

Vad är det som skiljer på fästet på en Öhlins dämpare mellan R1 98-01 och 02-03? Kan man få dit -01:ans fäste på en 02:a med lite mek?

bagarn skrev:
ja men för 4000 kr. behöver du inte tänka på allt detta utan då är det bara att köra.......... :D

Jag tackar er alla för era råd!!

Jag tror nog att jag ska spara lite stålar til en Dämpare, men medans jag sparar, så ska jag nog öva lite till :yoparty

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8