Wheelies!!!!

Då lånar jag tråden lite och spinner vidare på wheeliefrågan...

Hur får jag bäst upp min 600cc på slangen? Ettan gör 100, kraften kommer vid 6500 rpm... Jag har testat att ligga i ettan runt det varvtalet och liksom rycka till samtidigt som jag gasar på, den lättar lite på framhjulet, men det är icke högt, sen är det nästan dags att växla igen... Vågar jag koppla upp den? eller ska jag slå på, av och PÅ me gasen igen, så den liksom hoppar upp?`Ska jag rycka allt vad jag kan? Vågar inte riktigt testa att koppla upp den... Käns som den kan slå bak fort som fan, men det kanske inte händer så lätt?

Kay skrev:
Då lånar jag tråden lite och spinner vidare på wheeliefrågan...

Hur får jag bäst upp min 600cc på slangen? Ettan gör 100, kraften kommer vid 6500 rpm... Jag har testat att ligga i ettan runt det varvtalet och liksom rycka till samtidigt som jag gasar på, den lättar lite på framhjulet, men det är icke högt, sen är det nästan dags att växla igen... Vågar jag koppla upp den? eller ska jag slå på, av och PÅ me gasen igen, så den liksom hoppar upp?`Ska jag rycka allt vad jag kan? Vågar inte riktigt testa att koppla upp den... Käns som den kan slå bak fort som fan, men det kanske inte händer så lätt?

Du kommer snart att få 100 svar från 100 förare som är asbra och tycker att allt är enkelt. Jag har en 85-hk-gammel-häck och jag suger som fan och det är fan inte enkelt.

Jag var lite orolig för att koppla upp den och drevade hit och dit men det gick fan inte att få upp den på gas mer än någon ynka decimeter.
Mitt knep på min trötta hoj är att varva upp den ... hmmm ... vet inte, runt 5-6 krpm kanske och sen tjonga ut kopplingen och vrida fullt i någon tiondels sekund tills den kommer upp. Kanske ska ta det lite lungt med att vrida fullt om du har mer pulver än i min.
Första gången blir man lite skrajesen men man lär sig rätt fort. Börja att varva lite lagom och varva sen mer och mer tills du märker hur mycket som behövs. Glo inte på varvräknare, efter ett tag får man in känslan för hur mycket man ska gasa.

Det är absolut inte så läskigt att koppla upp den som man tror innan man har försökt. Jag trodde också att manövern var direkt kopplad till döden. :eek:
Lycka till och hoppas att du blir bättre än mig :tummenupp

Ett råd till dig Kay är att först och främst du klarar av att skaffa körkort och sedan ha lite erfarenhet av att köra motorcykel innan du börjar leka. Tänk på att din handledare bär ansvaret för allt du gör i trafiken.. :tummenupp

wima skrev:
Ett råd till dig Kay är att först och främst du klarar av att skaffa körkort och sedan ha lite erfarenhet av att köra motorcykel innan du börjar leka. Tänk på att din handledare bär ansvaret för allt du gör i trafiken.. :tummenupp

Känner mig mogen för att försöka så smått. :)

Kay skrev:
Känner mig mogen för att försöka så smått. :)
På tjejens CBR 600 -98 med "lite" mer effekt så var det inga probs att gasa upp den.. men föredrog kopplingen på den då man fick upp den till ett bättre läge direkt.. annars så accade man mest hela växlen lite för fort..

men som wima sa.. du kan ju iaf vänta tills du kortet i handen.. inte kul om din lärare åker dit på en skit grej bara för att du vill wheela lite..

Maverick skrev:
På tjejens CBR 600 -98 med "lite" mer effekt så var det inga probs att gasa upp den.. men föredrog kopplingen på den då man fick upp den till ett bättre läge direkt.. annars så accade man mest hela växlen lite för fort..

men som wima sa.. du kan ju iaf vänta tills du kortet i handen.. inte kul om din lärare åker dit på en skit grej bara för att du vill wheela lite..

Jag får väl göra det. Inte långt kvar.... :tummenupp
Mest lite nyfiken på effektiv teknik. Att ha den teoretiska kunskapen kan inte vara fel tills det är dags? :)

ps
Kan göra ringar nu förresten. :banana

Last edited:
wima skrev:
He he just därför jag inte vill vara handledare till någon som ska försöka/eller busa på vägarna vad gäller trixa med hojen eller köra över hastigheterna osv.
Om jag sedan själv gör det så bär jag ju mitt eget ansvar o får stå för mina egna gärningar.

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...