Undrar om vi lyckas lära nån hur effekt o vrid hänger ihop.
Kommer det varje månad nya hojåkare som ännu inte lärt sig hur det hänger ihop ?
Eller är det samma varje gång ?
Man behöver inte fatta det för att köra, men det kan ju vara kul att veta iaf.
Speciellt om man tänker diskutera med andra.
Inte alls menat som nån spydighet mot nån, känns bara lite tröttsamt ibland.
Men, nya tag !!
Kolla denna
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=72791
En bit ner hittar ni en bänkning som (bl.a.) visar bakhjulseffekt på samtliga
växlar. På så vis får man en liten bild av hur register och vxllåda matchar.
Ur den kan man oxå dra lite slutsatser om det är motorns effekt eller vrid som
når bakhjulet. Med lite tur kanske det kan klarlägga ett och annat för en och annan.
Fast egentligen skulle det vara kurvor på nettoeffekten/kg som man visade på
alla växlar och farter. Då skulle man kunna se vad den kan axa i olika farter och
få en känsla för hur mycket man behöver växla på den.
(Med nettoeffekt menar jag effekten som finns kvar att axa med när
luftmotståndet tagit sin del. Men nu är vi inne på hela hojen, inte bara motorn.
Undrar ibland varför 'alla' är så motorfixerade; köper man hoj för att använda
motorn till nåt annat än att ha den kvar i hojen ?
Jo, visst kastar jag sten i glashus, men undrar iaf.)
/u