Vridmoment

Bollox skrev:
Ge dig. Vi växlar ner för att komma längre upp i dragkraft. Vilket FORTFARANDE är Vridmoment multiplicerat med den totala utväxlingen.

Du svarade aldrig på vilken hastiget som ljuset från en glödlampa placerad på ett fordon färdas i ?

Föressten - var det inte Sex Pistols som hade en platta som hette -"Never mind the bollocks?" :pannkyss
 
Effekten följer vridmomentet, javisst. Effekt är jättebra att ha. Men det är en produkt, i det här fallet, av ett arbete som utförs. (Ska jag förklara förbränningsmotorns princip också) Maximal acceleration får du vid högsta möjliga vridmoment. Klart som fan att det förtsätter att accelerera ju mer du varvar och hamnar närmare din kära effekt-max, men det avtar eller hur?
 
Pejo skrev:
Du svarade aldrig på vilken hastiget som ljuset från en glödlampa placerad på ett fordon färdas i ?

Föressten - var det inte Sex Pistols som hade en platta som hette -"Never mind the bollocks?" :pannkyss
Nja var det Sex Pistols? Osäker på det... Kanske, kanske inte. Kan inte svara på det. Men du har säkert rätt i punk-frågan :rock
Kan inte svara på din fråga om ljuset för den är absurd. Glödlampan färdas med fordonets hastighet, men ljusets hastighet är en konstant. Man kan inte ändra på en konstant.
 
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=73255'

Finns allt förklarat där.
 
RSV_R skrev:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=73255'

Finns allt förklarat där.
Finns det? Där jämförs väl V2 med R4. Orkar inte svamla igenom hela tråden. Men om du anser att jag har fel, kopiera gärna texten som överbevisar mig så käftar jag fortfarande emot... :rolleyes:
 
Pejo skrev:
Varför växlar vi upp efter effekt-max och inte efter vrid-max ?




Nej, men så mycket roligare att göra om allt en gång till! :banana

För det är kul att varva och höra när motorn plågas, och bränna bensin.
För optimal acceleration, dvs den ur förbrännings-synpunkt effektivaste och för hastighetens skull, snabbaste, växlar vi där dragkraftskurvan från föregående växel korsar nästa.

Hur lägger man in dubbla citeringar i ett inlägg så som du gjorde?
 
Bollox skrev:
Hmm. Slå upp din fysikbok och leta upp det stället där det talas om kraft.
Skulle vridmoment vara en fiktiv kraft? Hur fort går dina glödlampor och högtalare då? Klart, sitter dom monterade i ditt hypersnabba fordon går åker dom ju med men dom bidrar knappast till hastigheten väl :va

Det här har vi rett ut en gång..

Först ska vi vara överens om att så länge varvtalet stiger mer än vridmomentet sjunker så stiger effekten eftersom effekt är en produkt av varvtal och vridmoment

Det vridande momentet vid bakhjulet ger ju vid däckets anläggningsyta en kraft, vilket är vad som skuter hojen framåt..

Stirra er inte blinda på uppgivet vridmoment.. Inte en enda motorcykel har direktdrift från vevaxeln till bakhjulet nämligen.. primärtrans, växellåda samt slututväxling ökar det vridande momentet på bakjulet mångfallt..

Det är det som är det kluriga.. växellådan..

En hoj med uruselt vridmoment, men med hög toppeffekt (vilket förutsätter en jädra massa varvtal) kan med lämplig utväxling ge mer drivande kraft (vridmoment) på bakhjulet än en hoj med lägre effekt fast högre vridmoment. detta vid samma hastighet! slutsatsen är alltså att effekt är kung..

Att uppge ett högt maxvrid eller snarare hur långt ifrån maxvrid och maxeffekt ligger ifrån varandra i varvtal berättar en hel del om motorns karaktär..

Såja..

/B
 
Bj.O.rn skrev:
Det här har vi rett ut en gång..

Först ska vi vara överens om att så länge varvtalet stiger mer än vridmomentet sjunker så stiger effekten eftersom effekt är en produkt av varvtal och vridmoment

Det vridande momentet vid bakhjulet ger ju vid däckets anläggningsyta en kraft, vilket är vad som skuter hojen framåt..

Stirra er inte blinda på uppgivet vridmoment.. Inte en enda motorcykel har direktdrift från vevaxeln till bakhjulet nämligen.. primärtrans, växellåda samt slututväxling ökar det vridande momentet på bakjulet mångfallt..

Det är det som är det kluriga.. växellådan..

En hoj med uruselt vridmoment, men med hög toppeffekt (vilket förutsätter en jädra massa varvtal) kan med lämplig utväxling ge mer drivande kraft (vridmoment) på bakhjulet än en hoj med lägre effekt fast högre vridmoment. detta vid samma hastighet! slutsatsen är alltså att effekt är kung..

Att uppge ett högt maxvrid eller snarare hur långt ifrån maxvrid och maxeffekt ligger ifrån varandra i varvtal berättar en hel del om motorns karaktär..

Såja..

/B

Fast du glömde en sak. En motor med högt vridmoment men en lägre effekt, klarar av att dra högre växlar. Alltså är vridmoment kung.
Men du har delvis rätt ändå... :pannkyss
 
Bollox skrev:
Fast du glömde en sak. En motor med högt vridmoment men en lägre effekt, klarar av att dra högre växlar. Alltså är vridmoment kung.
Men du har delvis rätt ändå... :pannkyss

Delvis? delvis? :kocko

/B
 
Pejo skrev:
Du svarade aldrig på vilken hastiget som ljuset från en glödlampa placerad på ett fordon färdas i ?

Lixom, hur långt är ett rep? Ljuset färdas i samma hastighet som ljuset. Kör bilen emot dig, blir ett fullspektralt ljus blåaktigt (tydligen modernt på nyare/stajlade bilar) medans bakhjusen blir rödaktiga (vilket de ju redan är! :hihi ). Hm, fast om din glödlampa är grönfärgad... vad för färg får då ljuset när det träffar ditt brunöga?

:tomten
 
andersbrink skrev:
Lixom, hur långt är ett rep? Ljuset färdas i samma hastighet som ljuset. Kör bilen emot dig, blir ett fullspektralt ljus blåaktigt (tydligen modernt på nyare/stajlade bilar) medans bakhjusen blir rödaktiga (vilket de ju redan är! :hihi ). Hm, fast om din glödlampa är grönfärgad... vad för färg får då ljuset när det träffar ditt brunöga?

:tomten
:D :tummenupp
Här har ni en som kan acceleration...

Hittade en länk till. Bjuder på den också för er tvivlare:
http://www.houseofthud.com/cartech/torqueversushorsepower.htm
 
Pejo skrev:
Om man har en glödlampa som lyser, så färdas ju ljuset från lampan i ljusets hastighet. Om glödlampan sitter på ett fordon som färdas i 100 km/h, färdas då ljuset i "ljusets hastiget" + 100km/h ? :3freak

Hur får du detta att tillhöra det diskuterade ämnet?

Vad jag vet så är det bara teorier på din fråga inga bevis men teorier är att ljusets hastigehet är den maximala hastigehet som kan uppnås så är väl svaret redan sagt?

Hoppas du inte försökte döda diskussionen med den frågan då andra läsare försökte föra det som en seriös diskussion...
 
Undrar om vi lyckas lära nån hur effekt o vrid hänger ihop.
Kommer det varje månad nya hojåkare som ännu inte lärt sig hur det hänger ihop ?
Eller är det samma varje gång ?
Man behöver inte fatta det för att köra, men det kan ju vara kul att veta iaf.
Speciellt om man tänker diskutera med andra.

Inte alls menat som nån spydighet mot nån, känns bara lite tröttsamt ibland.

Men, nya tag !!

Kolla denna http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=72791

En bit ner hittar ni en bänkning som (bl.a.) visar bakhjulseffekt på samtliga
växlar. På så vis får man en liten bild av hur register och vxllåda matchar.

Ur den kan man oxå dra lite slutsatser om det är motorns effekt eller vrid som
når bakhjulet. Med lite tur kanske det kan klarlägga ett och annat för en och annan.

Fast egentligen skulle det vara kurvor på nettoeffekten/kg som man visade på
alla växlar och farter. Då skulle man kunna se vad den kan axa i olika farter och
få en känsla för hur mycket man behöver växla på den.
(Med nettoeffekt menar jag effekten som finns kvar att axa med när
luftmotståndet tagit sin del. Men nu är vi inne på hela hojen, inte bara motorn.
Undrar ibland varför 'alla' är så motorfixerade; köper man hoj för att använda
motorn till nåt annat än att ha den kvar i hojen ?
Jo, visst kastar jag sten i glashus, men undrar iaf.)
/u
 
Last edited:
Bollox skrev:
För optimal acceleration, dvs den ur förbrännings-synpunkt effektivaste och för hastighetens skull, snabbaste, växlar vi där dragkraftskurvan från föregående växel korsar nästa.

"Förbrännings-synpunkt effektivaste"? Akta sig lite här...

Bollox skrev:
Fast du glömde en sak. En motor med högt vridmoment men en lägre effekt, klarar av att dra högre växlar. Alltså är vridmoment kung.

Vridmoment är kung om du vill få acceptabel accelleration med höga utväxlingar och därmed tjäna förbrukning. Gör motorn lättkörd. För snabbaste acceleration vinner effekten.

Det Björn skriver är alldeles riktigt; vi har en växellåda. Om vi för varje given hastighet har ett val att köra med låg utväxling, höga varv och mycket effekt istället för hög utväxling, låga varv och lite effekt så vinner det första alternativet även om motorns moment är lägre vid den högre effekten därför det ger ett högre moment på drivhjulen om vi via växellådan kan ta ned varvtalet och därmed höja momentet igen.

Vridmoment vinner på bakhjulet. Och vridmomentet på bakhjulet bestäms inte enbart av vridmomentet i motorn, utan även utväxlingen.

/J
 
Last edited:
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top