Vridmoment

RG500-Johannes skrev:
Högsta accelleration på fordonet (som vi är rörade överrens sker vid maximalt vridmoment på drivhjulet) sker i princip aldrig vid motorns vridmomentmax. Det finns vissa undantag; t.ex. vissa RG500 som har maxmoment vid samma punkt som maxeffekt etc.
/J

eller

Robban_C skrev:
Och några rader om diskussionen i övrigt:
Mest acc på en given växel fås vid det varvtal som har vridmomentmax.
Mest acc över lag fås genom att använda växlar så att varvet pendlar runt det varvtal som ger mest effekt.

Vem har rätt? :corn

Jag håller på att dragkraft äger... :hihi

Om kravet är att slunga iväg en MC med massan 300kg och 1 G, krävs det en viss mängd effekt för att göra så? Sjäääälvklart. Men det räcker med 0.000000000000000000000000000000000000000000000000001 Nm i vridmoment i motorn för att göra jobbet. (En tusendel hadde funkat bra också)

Ville bara ha det sagt :hihi

Knappade in siffrorna för maxvrid från exemplet med vulgo-VL'en samt SV'n jag länkade till ovan.. 114Nm/2300rpm samt 61,7Nm/7400rpm

Vi antar som tidigare den något orimliga hastigheten 200 knutar.. (så slipper jag räkna om..)

Vid optimal drevning för maxeffekt så levererade vid 200 blås SV'n 924N kraft på bakhjulet

VL'en med sitt "massiva vridmoment" levererade 654N.

VL'en är runt 30% tröttare vid maxeffekt alltså.. vilket stämmer bra med effektsiffrorna: 49,7/70=0,707

Vid maxvrid och utväxling för samma hastighet så blir det 860N respektive 494N Till den vridklena SV'ns fördel..

Övertaget för SV'n vid vridmomentmax är alltså ännu större... 42,5% trots sin vridsvaga motor.. Det är här man inte kan göra jämförelser med uppgivna siffror länge, just pga växellådan... Effekt en är alltid densamma på bakhjulet oavsett utväxling, vridmoment är det inte..

Var och en får dra sina egna slutsater av det.. att det leveras mer kraft i asfalten vid maxeffekt för en given hastighet kan vi kanske acceptera nu?

/B

Bollox skrev:
... Vem har rätt? ...
Jag har för stor respekt för Johannes kunnande för att döma. Det vore som att sätta kindergarten i en jury i en domstol. Iofs kan man ju ibland tro att det är så det går till. :)
Dessutom är min uppfattning att även du är rätt ute. Jag har iofs inte läst samtliga inlägg ordagrannt men har i alla fall fått den uppfattningen.

Jag tror att ni är rätt ute båda två men att ni så att säga har pratat förbi varandra.

Men för att försöka svara på frågan i alla fall:
Du jämför mitt och Johannes citat men de två citaten har olika förutsättningar.
Johannes: Högsta accelleration på fordonet (som vi är rörade överrens sker vid maximalt vridmoment på drivhjulet) sker i princip aldrig vid motorns vridmomentmax
Nä just det, det sker vid maxeffektvarvet om vi kan anpassa varvtalet, ex vis med en växellåda
Mest effekt (dvs gynnsammast relation mellan stigande varvtal och sjunkade moment i en vridmomentkurva) multiplicerat med en utväxling passande vald hastighet ger mest acc. Det håller du säkert med om.

Jag skrev: Mest acc på en given växel fås vid det varvtal som har vridmomentmax.
Och det håller jag fast vid. Och det gör säkert du också. "dragkraft äger".

RG500-Johannes skrev:
Du fastnar i att hålla samma växel. Det du skriver är korrekt, men det är totalt meningslös information då du måste tänka på att det finns en växellåda! Alternativet att växla ned finns! Och det är då du förvandlar det lägre motorvridmomentet till högre drivhjulsvridmoment med hojen som har högre effekt än med den som har högre vridmoment i motorn men som måste ha en högre utväxling för samma hastighet.

/J

Man kan väl bara använda en växel i taget eller? :va
Jag påstår fortfarande att accelerationen är som högst på den givna växeln vid momentmax. Men som tidigare skrevs. För maximal acceleration över lag, gäller det att ligga och pendla runtikring effektmax. Det är helt sant. Men givetvis inte om inte motorn orkar hämta upp sig, pga en lägre dragkraft än rullmotstånd.

Bj.O.rn skrev:
Övertaget för SV'n vid vridmomentmax är alltså ännu större... 42,5% trots sin vridsvaga motor.. Det är här man inte kan göra jämförelser med uppgivna siffror länge, just pga växellådan... Effekt en är alltid densamma på bakhjulet oavsett utväxling, vridmoment är det inte..

/B
E.X.A.K.T

Last edited:
Robban_C skrev:
Jag har för stor respekt för Johannes kunnande för att döma. Det vore som att sätta kindergarten i en jury i en domstol. Iofs kan man ju ibland tro att det är så det går till. :)
Dessutom är min uppfattning att även du är rätt ute. Jag har iofs inte läst samtliga inlägg ordagrannt men har i alla fall fått den uppfattningen.

Jag tror att ni är rätt ute båda två men att ni så att säga har pratat förbi varandra.

Men för att försöka svara på frågan i alla fall:
Du jämför mitt och Johannes citat men de två citaten har olika förutsättningar.
Johannes: Högsta accelleration på fordonet (som vi är rörade överrens sker vid maximalt vridmoment på drivhjulet) sker i princip aldrig vid motorns vridmomentmax
Nä just det, det sker vid maxeffektvarvet om vi kan anpassa varvtalet, ex vis med en växellåda
Mest effekt (dvs gynnsammast relation mellan stigande varvtal och sjunkade moment i en vridmomentkurva) multiplicerat med en utväxling passande vald hastighet ger mest acc. Det håller du säkert med om.

Jag skrev: Mest acc på en given växel fås vid det varvtal som har vridmomentmax.
Och det håller jag fast vid. Och det gör säkert du också. "dragkraft äger".

Jag håller med. Vi har nog lika rätt allihop. Påstår samma saker, men annorlunda... Att jag jämförde dom 2 citaten var för att Jaohannes citat var ett svar på det jag påstod innan, dvs samma som du sa, och jag citerade. Nu börjar det snurra...

Men det var alltså en jämförelse av samma påstående. :3freak :galen

Nu ska jag lägga mig framför tv:n och kolla på skidskytte

Det här blev då inte enklare för en själv :P

Är det här rätt eller fel? Detta är hur jag förstått hela diskutionen: Vid max vridmoment ökar motorn varvtal fortast, men vid max effekt flyttar man fordonet fortast. ?

Jag tippar på att det inte bara är jag som är vilse trots alla förklaringar...

Bj.O.rn skrev:
Var och en får dra sina egna slutsater av det.. att det leveras mer kraft i asfalten vid maxeffekt för en given hastighet kan vi kanske acceptera nu?

/B

Bj.O.rn - jag har hållit med dig sedan inlägg 15, det är bara att bänka sig med :corn varje gång denna diskussion blossar upp. Därav mitt asgarv så tidigt. Föressten, se inlägg 16.... :-)

andersbrink skrev:
vad för färg får då ljuset när det träffar ditt brunöga?
sir Urban skrev:
Hur får du detta att tillhöra det diskuterade ämnet?
Kamrater, det var en retorisk fråga med ett självklart och rätt dumt svar, i avsikt att lätta upp den vid tillfället rådande lite kärva stämmning. Jag trodde svaret på den frågan skulle vara så uppenbar att ingen skulle ta sig tid att bry sig om den.

OlleR skrev:
Det här blev då inte enklare för en själv :P

Är det här rätt eller fel? Detta är hur jag förstått hela diskutionen: Vid max vridmoment ökar motorn varvtal fortast, men vid max effekt flyttar man fordonet fortast. ?

Jag tippar på att det inte bara är jag som är vilse trots alla förklaringar...
Nä, för hojen ökar ju i fart i samma takt som motorn om inte något slirar.

Om man gasar en motor från tomgång till varvstopp utan att växla så accar den bäst vid momenttoppen.

Om man ligger på momenttoppen på en hög växel och drar fullt så kommer den att acca som bäst där - på den växeln. Men om man växlar ner till växeln under och hamnar på ett varvtal som ger mer effekt än vid momenttoppen accar hojen bättre trots att själva motorn ger lägre vridmoment. Detta beror på att momentet i motorn multiplicerat med utväxlingen ger momentet på bakhjulet.

Bearing skrev:
Om man gasar en motor från tomgång till varvstopp utan att växla så accar den bäst vid momenttoppen.
Det var som det jag menade med att den ökade varvtalet fortast där, dåligt formulerat av mig.

Hm, jag tror jag börjar ha en aning om hur det funkar nu.

UrbanTiger skrev:
Sätt ett kilo på en pinne så har du 9,81Nm :mattias

Vilken pinne som helst?? Nää.. en 1m lång pinne. :tungan

Va en jäkla diskussion. Effekt är väl iaf en produkt av varv och vrid. Det tror jag båda var överens om? Sen att ni tjafsar om vilket som är kung fattar jag inte mig på riktigt...

För om man vill ha en jäkla massa varv (F1) eller tokmycket vrid (lastbil) är ju bara en fråga om vad som passar bäst vart.

En Bra förklaring till trådstartaren: "Torque is a result of the combustion process forcing the piston downward and rotating the crank. This output is measured as Torque. The idea is to generate high enough pressure on each stroke often enough (rpm) to generate the necessary Horsepower."

Last edited:
Den här tråden börjar likna den om motstyrning, alla vet hur det är men säger ändå emot......

Visst är det så att när man kollar på motor effekt så kan man jämföra lite med elektricitet där Hästkrafterna motsvarar volten och Vridmomentet jämför man med Ampere.

Om man har ett hjul som roterar med 1 rpm, och man kan stoppa hjulet lätt med två fingrar så har hjulet ett litet moment, om man har problem med att stoppa hjulet med båda händerna så har hjulet ett stort moment.

nicke30 skrev:
Visst är det så att när man kollar på motor effekt så kan man jämföra lite med elektricitet där Hästkrafterna motsvarar volten och Vridmomentet jämför man med Ampere.

Snarare så att effekten är ström multiplicerat med spänningen, precis som i verkligheten.. Jämförelsen haltar illa annars..

/B

Suomalainen skrev:
: "Torque is a result of the combustion process forcing the piston downward and rotating the crank. This output is measured as Torque. The idea is to generate high enough pressure on each stroke often enough (rpm) to generate the necessary Horsepower."
Det var den bästa förklaring jag sett, tror jag. :tummenupp

Hitta en lika bra som inkluderar växellådan, så är vi i mål sen.
/u

nicke30 skrev:
Om man har ett hjul som roterar med 1 rpm, och man kan stoppa hjulet lätt med två fingrar så har hjulet ett litet moment, om man har problem med att stoppa hjulet med båda händerna så har hjulet ett stort moment.

Snarare rörelseenergi... :D

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...