RG500-Johannes skrev:
Nix, jobbar med motorutveckling och prestanda på SAAB. Så detta med accelleration och motoregenskaper är ngt jag kan.
Det är faktiskt värdefullt, i den mån man kan värdera information. Jag är t.ex. kritisk mot just journalister ibland när de skriver helt felaktiga saker. Hur många av oss har inte läst ngn artikel i en tidning som handlat om motorcyklar bara för att se att det är helt felaktig information som står där? Hur ofta står det då inte fel i de områden man inte har lika bra koll?
Sure thing. Bring it on.
/j
Ska vi supa ikapp menar du?
Ok du kan säkert motorer, säger jag inget om. Har fan inte ens påstått att du har fel eller hur?
Men jag anser fortfarande att det är vridmomentet som får saker att ting accelerera... Ju högre moment desto snabbare acceleration. Ju högre moment i samma motor, givetvis högre effekt. Men när man talar om kraftökning, menas oftast vridmoment, eller hur?
Lägger in ytterligare ett citat om det jag pratar om:
So what's the whole deal with the "torque curve" and why's it important to acceleration?
Well.. only being able to make good torque at a single rpm is not very useful for a road going vehicle.
It's ok for a train engine driving a generator, or factory motor, but no sense for a car. If you
only make useful torque at the crank in a very narrow range of rpms then you need lots and
lots of gears to keep the torque at the wheels in a useable range as your vehicle's speed
increases. Maximum acceleration of a car is made possible by maximizing your output
torque at the wheels at ALL times. Let's say the torque curve for our original engine that
made 200 ft-lbs of torque at 1000 rpms can actually do it between 500 and 1000 rpms (absolutely
flat curve) and falls off sharply on either side. (below 500 and above 1000).
It can still accellerate, but it'd need maybe a 2:1 gear to get started, then 1:1 to
keep going, and then about 2 overdrive gears to go fast. like 1:2.. 1:4
So here's our gears. 1st: 2:1 2nd: 1:1 3rd: 1:2 4th: 1:4
In first gear at the output wheesl, it'd make 400 ft-lbs of torque to the ground between
250-500 rpms. Second gear.. 200 ft-lbs at 500 to 1000 rpms.. 3rd.. 100 ft-lbs at 1000 to 2000 rpms
4th 50 ft-lbs between 2000 to 4000 rpms.. This engine makes 200 ft-lbs * 1000 / 5252 = 38hp.
Jag vet inte, vad tjafsar vi om egentligen?
