Vrid

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
Aprilia SXV550
vafan tjatar alla i vrid för så mycket? Är väl bättre att anv. sig av effekt(hk/kw) eller?
Är enl. mig helt onödigt att snacka om vrid....blir ju bara mer krångligt.
bara lite smått less såhär i småtimmarna :näsblod

Messiah skrev:
vafan tjatar alla i vrid för så mycket? Är väl bättre att anv. sig av effekt(hk/kw) eller?

Kan du någe om motorer över huvud taget??? I så fall skulle du fatta varför vissa snackar vrid!!! :kocko

The blade skrev:
Kan du någe om motorer över huvud taget??? I så fall skulle du fatta varför vissa snackar vrid!!! :kocko

vill inte dumförklara mig helt här nu men jag har inte HELT klart för mig vad skillnaden mellan Nm å kW är.. :3freak
du eller någon annan kanske vill klargöra det för oss?

sen att du idiotförklarar Messiah för att han inte vet tycker jag är liite onödigt.. :7peta

Messiah skrev:

Om du ska dra åt en mutter så drar du hårdare med ett verktyg än med bara fingrarna. Varför? Jo för verktyget ger ett högre vridmoment, ju längre rör du använder, desto större kraft får du. Din egen styrka är dock det samma oavsett vilket verktyg du använder. Hänger du med?
Samma gäller ett fordon.
Ett högt vridmoment ger ett "gött drag". Egentligen är det vridmomentet som är det intressanta, inte effekten.

Last edited:
En kort förklaring är att hästkrafter=hur snabb maskinen är medan vridmoment=hur snabbt den tar sig dit...

Kort sagt så är det vridmomentet som accelererar maskinen, därför är det intressant enligt vissa...

Denna tumregel är inte helig men väl vägledande.

Ducster900 skrev:
En kort förklaring är att hästkrafter=hur snabb maskinen är medan vridmoment=hur snabbt den tar sig dit...

Kort sagt så är det vridmomentet som accelererar maskinen, därför är det intressant enligt vissa...

Denna tumregel är inte helig men väl vägledande.

Accelerationen är proportionell mot effekten. Effekt är utfört arbete per tidsenhet.

Effekt=vridmoment*varvtal

Det är alltså effekten som accelererar. Men effekten beror visserligen på vridmomentet.

Last edited:
Vridmomentet är mer av akademisk betydelse. Vridmomentskurvor är bra för att se vilken karaktär motorn har, det specifika vridmomentet är bra för att se hur väl motorn utnyttjar sin slagvolym. Det intressanta för brukaren är effekten och effekten är som sagt en funktion av varvtalet X vridmomentet

Last edited:
Har inte detta diskuterats till domme dag? hk och kw är samma sak i olika måttenheter.. nm eller "vrid" är förmågan att utnytja hk/kw på bästa sätt botten vrid är mycke effekt vid lågt varv.. vilket påverkas av utväxlingen.. här ger jag upp min kunskap är begränsad och jag börjar bli full :fyllisar :banana

The blade skrev:

Seriöst...

Nu är det faktiskt så att det är effekten vid det aktuella varvtalet som är avgörande för hur fort fordonet accelererar. Dock så beror som sagt effekten av vridmomentet, men det är lik förbannat effekten som egentligen är det intressanta.

Mest rätt för att beskriva en motors karaktär vore tex:

Max effekt: 150hk/10000rpm
Låg/mellanvarvsstyrka: 70hk/5000rpm

Bara som exempel alltså. Det säger mer om hur bottenstark en motor är än att ange tex 105Nm/7500rpm.

Då hade vi sjutton olika svar igen och alla är förvirrade.

Jag tänkte bidraga med mitt eget svar, som är hur jag förstått det på dem som säger sig kunna det här (och som jag tycker verkar rätt). Och det är att vridet är ovesäntligt förutom i bränsleeffektivitet. Effekt är det som säger hur fort vikten flyttar sig.

Däremot så tycker jag att man känner vridet eller vad man ska säga, i att motorn känns mer brutal. Men mer fart tar det inte. Men då känns en stånka på 600cc brutalare än en V2 på 1000cc, så det handlar väl om hur kraftiga slag det blir :)

Olof Eriksson skrev:
Då hade vi sjutton olika svar igen och alla är förvirrade.

Jag tänkte bidraga med mitt eget svar, som är hur jag förstått det på dem som säger sig kunna det här (och som jag tycker verkar rätt). Och det är att vridet är ovesäntligt förutom i bränsleeffektivitet. Effekt är det som säger hur fort vikten flyttar sig.

Däremot så tycker jag att man känner vridet eller vad man ska säga, i att motorn känns mer brutal. Men mer fart tar det inte. Men då känns en stånka på 600cc brutalare än en V2 på 1000cc, så det handlar väl om hur kraftiga slag det blir :)

Effekten säger inget om hur fort vikten flyttar sig, utan hur lång tid det tar att accelerera vikten till den aktuella hastigheten.

Läs det jag skrev ovan, det stämmer.

Last edited:
The blade skrev:

Om man kan nåt om motorer och förhållandet mellan vrid, varv o effekt, så vet man att det är helt ointressant att "snacka vrid!!!". :rolleyes:

Pejo skrev:
Om man kan nåt om motorer och förhållandet mellan vrid, varv o effekt, så vet man att det är helt ointressant att "snacka vrid!!!". :rolleyes:

Som ett mått på acceleration ja. Men annars är det intressant, läs det pinjong skrev.

Victor skrev:
Titta här: http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=75884
Men det är en bra fråga varför vissa hakar upp sig på det där med "bottenvrid".

Bottenvrid ger en skön känsla när man är ute och kör,
man kan få känslan av mycket effekt utan att ha den....

Jämför två crossare där den ena är 4-taktare (med bottenvrid)
och den andra är en 2-taktare (med effekten högt uppe i registret)

2-taktaren sticker som ett skott när väl varvet är rätt,
men 4-taktaren sticker så fort du släpper kopplingen.

Så det är väl vad man gillar :tomten

Det är märkligt hur alla helt plötsligt är civilingenjörer här på forumet när sådana diskussioner kommer upp :tomten
Provkör en v-twin (hellst en Ducce :tummenupp ) så fattar ni vad vrid handlar om!

Ravin skrev:
Om du ska dra åt en mutter så drar du hårdare med ett verktyg än med bara fingrarna. Varför? Jo för verktyget ger ett högre vridmoment, ju längre rör du använder, desto större kraft får du. Din egen styrka är dock det samma oavsett vilket verktyg du använder. Hänger du med?
Samma gäller ett fordon.
Ett högt vridmoment ger ett "gött drag". Egentligen är det vridmomentet som är det intressanta, inte effekten.

Nä nu ska den här cirkusen börja igen... men det är faktiskt effekten som är intresant om man vill accelerera snabbt. :tummenupp

johan.simonsson skrev:
Bottenvrid ger en skön känsla när man är ute och kör,
man kan få känslan av mycket effekt utan att ha den....

Jämför två crossare där den ena är 4-taktare (med bottenvrid)
och den andra är en 2-taktare (med effekten högt uppe i registret)

2-taktaren sticker som ett skott när väl varvet är rätt,
men 4-taktaren sticker så fort du släpper kopplingen.

Så det är väl vad man gillar :tomten

Men det beror väll i så fall på att 4-taktarn har mer effekt just i botten...

CaféRacer skrev:
Det är märkligt hur alla helt plötsligt är civilingenjörer här på forumet när sådana diskussioner kommer upp :tomten
Provkör en v-twin (hellst en Ducce :tummenupp ) så fattar ni vad vrid handlar om!

Kanske finns de som är det...

chrilla skrev:
Som ett mått på acceleration ja. Men annars är det intressant, läs det pinjong skrev.

Nej.

Effekt är effekt. Hela tiden. Oavsett om det är på lågvarv, mellanvarv eller högvarv.

Nu är det dock så att i folkmun så benämns effekt i dom lägre varv-regionerna som "vrid". Detta är en helt onödig och felaktig benämning. Det är effekten man känner, det är effekten som driver fordonet framåt.

Vridet kan ses som en fiktiv kraft i motorn, så fort vevaxeln rör på sig så är det effekt det handlar om.

Därför - vet man något om motorer, och om ovanstående, så kan man ur ett effektdiagram utläsa vridet utan att det är utskrivet, då förhållandet mellan vrid, varv o effekt är statiskt - och därmed så kan man sluta snacka vrid.

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan