Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Messiah skrev:vafan tjatar alla i vrid för så mycket? Är väl bättre att anv. sig av effekt(hk/kw) eller?
Är enl. mig helt onödigt att snacka om vrid....blir ju bara mer krångligt.
bara lite smått less såhär i småtimmarna![]()
The blade skrev:Kan du någe om motorer över huvud taget??? I så fall skulle du fatta varför vissa snackar vrid!!! :kocko
Messiah skrev:vafan tjatar alla i vrid för så mycket? Är väl bättre att anv. sig av effekt(hk/kw) eller?
Är enl. mig helt onödigt att snacka om vrid....blir ju bara mer krångligt.
bara lite smått less såhär i småtimmarna![]()
Ducster900 skrev:En kort förklaring är att hästkrafter=hur snabb maskinen är medan vridmoment=hur snabbt den tar sig dit...
Kort sagt så är det vridmomentet som accelererar maskinen, därför är det intressant enligt vissa...
Denna tumregel är inte helig men väl vägledande.
The blade skrev:Kan du någe om motorer över huvud taget??? I så fall skulle du fatta varför vissa snackar vrid!!! :kocko
Olof Eriksson skrev:Då hade vi sjutton olika svar igen och alla är förvirrade.
Jag tänkte bidraga med mitt eget svar, som är hur jag förstått det på dem som säger sig kunna det här (och som jag tycker verkar rätt). Och det är att vridet är ovesäntligt förutom i bränsleeffektivitet. Effekt är det som säger hur fort vikten flyttar sig.
Däremot så tycker jag att man känner vridet eller vad man ska säga, i att motorn känns mer brutal. Men mer fart tar det inte. Men då känns en stånka på 600cc brutalare än en V2 på 1000cc, så det handlar väl om hur kraftiga slag det blir![]()
Pejo skrev:Om man kan nåt om motorer och förhållandet mellan vrid, varv o effekt, så vet man att det är helt ointressant att "snacka vrid!!!".![]()
Victor skrev:Titta här: http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=75884
Men det är en bra fråga varför vissa hakar upp sig på det där med "bottenvrid".
Ravin skrev:Om du ska dra åt en mutter så drar du hårdare med ett verktyg än med bara fingrarna. Varför? Jo för verktyget ger ett högre vridmoment, ju längre rör du använder, desto större kraft får du. Din egen styrka är dock det samma oavsett vilket verktyg du använder. Hänger du med?
Samma gäller ett fordon.
Ett högt vridmoment ger ett "gött drag". Egentligen är det vridmomentet som är det intressanta, inte effekten.
johan.simonsson skrev:Bottenvrid ger en skön känsla när man är ute och kör,
man kan få känslan av mycket effekt utan att ha den....
Jämför två crossare där den ena är 4-taktare (med bottenvrid)
och den andra är en 2-taktare (med effekten högt uppe i registret)
2-taktaren sticker som ett skott när väl varvet är rätt,
men 4-taktaren sticker så fort du släpper kopplingen.
Så det är väl vad man gillar![]()
CaféRacer skrev:Det är märkligt hur alla helt plötsligt är civilingenjörer här på forumet när sådana diskussioner kommer upp![]()
Provkör en v-twin (hellst en Ducce) så fattar ni vad vrid handlar om!
chrilla skrev:Som ett mått på acceleration ja. Men annars är det intressant, läs det pinjong skrev.
![]() |
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna
Just nu har portarna öppnat... |
![]() |
MV Agusta inför fem års garanti
MV Agusta tar ett nytt steg... |
![]() |
MV Agusta förlänger garantin till fem år
Italienska motorcykeltillve... |
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick
Foto: Bilprovningen Nu ä... |
|