Om du fixar det utan att ta av toppen kan du ju dammsuga toppen av kolven genom att koppla en liten slang eller ett rör på dammsugaren. Kanske inte hjälper så mycket men ligger det något skräp på kolven kanske du får bort det med lite tur.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det där fixar du, eftersom stiftet gått av vid packningen så är det bara att dånka i en mejsel och skruva ut resterna.
Lycka till![]()
Precis den högteknologiska slutsatsen sköljde över mig oxå faktiskt...jag var bara lite osäker på om lite klassiskt bonn-dånkande var en gångbar lösning här, och i så fall i vilken utsträckning![]()



Vad följde med upp? Har du fått upp hela mittelektroden? Eller har keramiksmulor trillat ner i cylindern?
Om det bara är själva gängan som sitter kvar likt ett litet rör så borde den ju gå att få upp men inget får ju trilla ner i cylindern så jag skulle nog vilja vända motorn upp och ner då och jobba underifrån så man har tyngdlagen på sin sida.
Är du det minsta osäker på om nåt trillat ner så läs en gång till vad Old Badger säger, dela sedan motorn.
Är det någon annan som lyckats dra sönder ett tändstift på det viset? Jag har då aldrig sett det eller ens kunnat tänka mig att det går. Rensade tändstiftgängor i toppen har jag ju dock sett många gånger när folk dragit för hårt.
Om det var när du försökte lossa stiftet, så borde (!) inte resterande delar sitta kvar särskilt hårt. Men det är första gången jag hört någon lyckas med detta...
Stopp!Eftersom jag ändå jiddrar om det här så kan jag nämna Helicoil oxå som jag fick som tips på annat ställe.
Stopp!
Överarbeta inte, stegvis våldsupptrappning är ledordet
Nej, nej, du är långt ifrån helicoiltime, det är steget näst sist i kedjan innan "svetsa igen hålet, borra och gänga nytt"![]()
Tror att det kanske kan lösa sig med en grispitt. Har en teleskop-magnet som man kanske skulle fiska lite med oxå. Annars får det bli dammsugaren.
Jag skulle nog svarva till en 6-kant skruv som passar i hålet med några hundradelars spel eller en tionsdel och låsa med stark Loctite. Sedan är det nog bara att skruva ut det alternativ om det sitter som berg så det släpper är ingen skada skedd med delar som kan ramla ner i motorn.
Jag skulle inte hälla ner en vätska i tändstiftshålet utan använda ett lämpligt verktyg.

Om du tror att man häller in Loctite i förband som ska låsas med Loctite bör du hålla dig ifrån låsvätskor![]()
framför
så köper jag det! 
skulle du kunna upplysa de du tycker är ett
hur det ska gå till!

|
|
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024
Är din KTM bland dem som sk... |
|
|
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN
Pressrelease; Visby, 2025-1... |
|
|
2026 års YAMAHA XSR900 GP
Yamahas Sport Heritage-seri... |
|
|
Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger
Yamaha Motor firar sitt 70-... |
|
Smarta garageprylar från IVON!
IVON motorcykellyft, 450 ki... |
|
|
|
Med ny V-twin och monocoque-ram
Ducati presenterar nya Hype... |
|
|
Slutstrid i MotoGP
MotoGP-säsongen börjar lida... |
|
|
CFMOTO V4 SR-RR
CFMOTO presenterade sitt pr... |
|
|
Honda V3R 900 E-Compressor
Honda V3R 900 E-Compressor ... |
|
|
Indian Concept Girder – En framtidsvision?
Indian Concept Girder är en... |