Vred av ett tändstift :(

Om du fixar det utan att ta av toppen kan du ju dammsuga toppen av kolven genom att koppla en liten slang eller ett rör på dammsugaren. Kanske inte hjälper så mycket men ligger det något skräp på kolven kanske du får bort det med lite tur.
 
Det där fixar du, eftersom stiftet gått av vid packningen så är det bara att dånka i en mejsel och skruva ut resterna.
Lycka till :hej

Precis den högteknologiska slutsatsen sköljde över mig oxå faktiskt...jag var bara lite osäker på om lite klassiskt bonn-dånkande var en gångbar lösning här, och i så fall i vilken utsträckning :tuttar

Här ser man vad bilder kan göra! :tummenupp

När du fått ur gängan byter du samtliga stift också och ser till att de nya dras rätt! :)
Du vill inte att samma ska hända något annat stift när du är ute och kör... :tungan

Lycka till! :hej
 
Det kan löna sig att dra stift enligt specifikation. Vet inte hur många fordon jag råkat ut för med sabbade gängor till stiften.
 
Tror att det kanske kan lösa sig med en grispitt. Har en teleskop-magnet som man kanske skulle fiska lite med oxå. Annars får det bli dammsugaren.

Träffade en fembarnsmorsa från Bredäng på Pub Big Ben för några år sedan som skulle kunna suga ut hela kolven ur det där röret annars. :näsblod :brynad
 
Hände mig på Busatopp. Fick ur tändstiftsgängan genom att försiktigt knacka ner en stor passande spårmejsel. Trodde allt var löst men upptäckte sen att gängan i toppen var paj, men tror inte det berodde på min insats med mejseln för den gängan var lite skum innan vad jag minns.

Blev en Timesert -sats på ebay. Kostade skjortan men var bara att välja på det eller ny topp i min situation. Reparerade gängan med toppen monterad för jag hade precis dragit dit den med ny packning. Hade ventilerna stängda och kolven halvvägs påväg upp och blåste ur det lilla spån som blir med tryckluft.

Jag drar nu alla tändstift endast med hojens klena medföljande tändtiftsverktyg, inget annat. Ger bästa känslan.
https://m.youtube.com/watch?v=Cqid0tfLzEg
 

Bifogat

  • Resized_20160709_214935-1.jpg
    Resized_20160709_214935-1.jpg
    45.5 KB · Visningar: 33
Last edited:
Eftersom jag ändå jiddrar om det här så kan jag nämna Helicoil oxå som jag fick som tips på annat ställe.
 
Jag skulle nog svarva till en 6-kant skruv som passar i hålet med några hundradelars spel eller en tionsdel och låsa med stark Loctite. Sedan är det nog bara att skruva ut det alternativ om det sitter som berg så det släpper är ingen skada skedd med delar som kan ramla ner i motorn.
 
Vad följde med upp? Har du fått upp hela mittelektroden? Eller har keramiksmulor trillat ner i cylindern?

Om det bara är själva gängan som sitter kvar likt ett litet rör så borde den ju gå att få upp men inget får ju trilla ner i cylindern så jag skulle nog vilja vända motorn upp och ner då och jobba underifrån så man har tyngdlagen på sin sida.

Är du det minsta osäker på om nåt trillat ner så läs en gång till vad Old Badger säger, dela sedan motorn.

Är det någon annan som lyckats dra sönder ett tändstift på det viset? Jag har då aldrig sett det eller ens kunnat tänka mig att det går. Rensade tändstiftgängor i toppen har jag ju dock sett många gånger när folk dragit för hårt.

Om det var när du försökte lossa stiftet, så borde (!) inte resterande delar sitta kvar särskilt hårt. Men det är första gången jag hört någon lyckas med detta...

Jag har också lyckats med detta en gång. Tog av toppen då jag ändå hade hojen halvt nerplockad men det var ju helt i onödan. Den kvarvarande gängan kom ut med fingerkraft.
 
Eftersom jag ändå jiddrar om det här så kan jag nämna Helicoil oxå som jag fick som tips på annat ställe.
Stopp!
Överarbeta inte, stegvis våldsupptrappning är ledordet :tummenupp

Nej, nej, du är långt ifrån helicoiltime, det är steget näst sist i kedjan innan "svetsa igen hålet, borra och gänga nytt" :D
 
Stopp!
Överarbeta inte, stegvis våldsupptrappning är ledordet :tummenupp

Nej, nej, du är långt ifrån helicoiltime, det är steget näst sist i kedjan innan "svetsa igen hålet, borra och gänga nytt" :D

Kunde inte sagt det bättre själv. Att "göra en höna av en fjäder", är det lätt att det blir när det kommer ett sammelsurium av goda råd. Ser fram emot att höra när nya "pluggen" är på plats och allt är frid och fröjd :)
 
Tror att det kanske kan lösa sig med en grispitt. Har en teleskop-magnet som man kanske skulle fiska lite med oxå. Annars får det bli dammsugaren.

Grispitt är djävulens påfund, lämplig torks bör funka eller denna satts från biltema.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/avdragare/skruvutdragare-15-st-2000022141

Efter som stiftet gått av så har förmodligen gängan i toppen klarat sig, så som några nämnt ta ett bekymmer i taget först skall biten ut ur hålet sen besiktigar du gängan, förmodligen U.A.
 
Last edited:
Jag skulle nog svarva till en 6-kant skruv som passar i hålet med några hundradelars spel eller en tionsdel och låsa med stark Loctite. Sedan är det nog bara att skruva ut det alternativ om det sitter som berg så det släpper är ingen skada skedd med delar som kan ramla ner i motorn.

Den här lösningen lät sansad, tycker jag. Innehåller dock inget våld som kan anses minska frustrationen.
 
Jag skulle inte hälla ner en vätska i tändstiftshålet utan använda ett lämpligt verktyg. Om gängan inte är trasig sitter den troligen inte hårt utan går att få ut med fingerkraft.
Nu får man inte ner ett finger och även om en grispitt normalt inte är bra när det behövs mycket kraft men här borde den vara perfekt... :)
 
Vilken än metod du väljer så peta ner skithuspapper i botten på gängan så du inte fipplar ner metallspån eller epoxylim i cylindern.
 
Om du tror att man häller in Loctite i förband som ska låsas med Loctite bör du hålla dig ifrån låsvätskor :fakta

Nu tror jag nog du missförstår! Men föredrar du :smasha framför :krama så köper jag det! :hej

Istället för att :smasha skulle du kunna upplysa de du tycker är ett :arsele hur det ska gå till! :tummenupp



Jag vet att det finns människor som häller eftersom jag tyvärr sett det...:(
Det används vanligtvis alldeles för mycket vätska när det bara är droppar som fyller spalten som krävs...
Och om TS inte är van med så skulle det vara lite mer olämpligt än annars att använda för mycket när eventuellt överskott rinner ner i cylindern.

En slumpmässig gänglåsning säger inget om hur stort gapet kan vara...

542
Härdar utan kontakt med luft mellan tätt inpassade metallytor.
https://www.ahlsell.se/10/forbrukningsvaror-1/kemteknik-och-hygien/lim/tekniklim/105173-bea3264a/#

Här skulle jag nog också använda lagerlåsning som klarar större spalt än det brukar vara mellan skruv och mutter. Med 6300 0,15 mm som även har en angiven hållfasthet. Mer spaltfyllnad? Då väljer man 638

6300
Produkten härdar utan kontakt med luft mellan tätt inpassade metallytor.
Max. gap: 0,15 mm
Skjuvhållfasthet:över 15 N / mm²

https://www.ahlsell.se/10/forbrukningsvaror-1/kemteknik-och-hygien/lim/tekniklim/419402-d9e1455a/#

638
Max spaltfyllnad 0,25 mm.
https://www.ahlsell.se/10/forbrukningsvaror-1/kemteknik-och-hygien/lim/tekniklim/377215-078d7070/

Jag har använt både gänglåsning i olika hårdhet och lagerlåsning. Jag har även värmt för att lossa förband.
Men jag har märkt att kunskapen i omgivningen om hur det fungerar inte är helt lysande. Men nu när vi har någon som verkligen kan detta så tycker jag att du informerar oss mindre vetande hur det ska användas! :krama :hej
 
Jag har råkat ut för exakt samma problem på en gammal luftkyld tvåtakts-stånka som hade stått i 10+ år.

Jag löste det genom att FÖRSIKTIGT knacka ner en bit armeringsjärn som jag hade slipat så att 5 mm i spetsen var svagt konisk och precis passade i hålet och en svetstång, "räfflorna" på armeringsjärnet fick tillräckligt bra grepp i tändstiftsbiten för att kunna skruva ut den.
 
Last edited:
Drog av min till min Ducati Monster.

Drog runt motorn på startern ett varv så porslinet flög ut, sen tog jag bara med en platt stor skruvmejsel och skruvade ut den för hand.

Hade varit värre om den gått av när du skulle tagit ut den.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top