VR motor???????

Almqvist

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Har suttit och funderat lite på varför inte någon tillverkare av hojar använder sig av VR (vinkelraka) motorer. fler cylindrar och mer effekt i ett väldigt kompakt format. vore inte det nåt??

Vaddå, kan du inte ens bjucka på en länk, bild eller annat som förklarar vad du menar så man snabbare kan förkasta idén och gå vidare med sitt liv..

så kompakt är det inte, den blir ju längre än en V motor och bredare än en rak. skall du ta del utav fördelarna så är det ju 6 cyl eller mer, vilket knappt existerar i hojvärlden.

Vaddå, kan du inte ens bjucka på en länk, bild eller annat som förklarar vad du menar så man snabbare kan förkasta idén och gå vidare med sitt liv..

det är en V motor med en topp, typ.

Last edited:
Att få plats med cylindrarna är ju en sak, men att dra insug och avgas på en sån motor kan inte inte ens vara roligt på en bil, hur fan ska det bli på en hoj då.
Allra helst då man ska få en litereffekt på 170 hästar på en sugmotor vilket inte är fy skam, men det kräver att man stoppar in och ut det som ger effekt på ett mycket effektivt sätt. Med en VR motor på en sån trång plats som ett mc-chassi så ser jag många kompromisser som måste tas, och då förlorar du det du ville vinna från början.

Hmmm... Kör man med två vevaxlar i en sån motor eller sitter cylindrarna lite i ett V också?
Jag tycker mig kunna se att en fyra borde väl kunna bli ganska smal med en sån där? Ett utblås under baken och ett under cykeln? Varför inte?

nja motoczysz motor är ju inte en riktig VR motor egentligen kallas väl en Z motor.. är ju lika lång som en rak motor men den har väl delad vevaxel som roterar mot varandra, för att bli mer neutral i uppförandet och mer lätthanterlig (kollade på discovery för ett par år sen). finns massor med intressanta tekniska innovationer på den cykeln.

okej har lite svårt att släppa det här att den inte skulle kunna passa som mc motor. med tanke på hur mycket det snackas om centraliserad vikt från tillverkarna, men skulle de funka så skulle de väl bygga en så klart. men det är långt till våren och finns mycket tid till att fundera på.

länkar några bilder på en VW motor.

http://sandbox.enjoybeing.net/pics/vw/3.2-vr6-block.jpg
http://sandbox.enjoybeing.net/pics/vw/vr6-head.jpg
http://sandbox.enjoybeing.net/pics/vw/vr6-intake-manifold.jpg

Last edited:
Här va MotoCzysz motor

( såg inte länken med bilderna :tuttar )

Ser la lite små mysig ut :)

Bifogat

• motoczysz.jpg
    motoczysz.jpg
    199 KB · Visningar: 107
  • c1_engine_photo_small.jpg
    c1_engine_photo_small.jpg
    18.8 KB · Visningar: 1,128
  • engine_rendering.jpg
    engine_rendering.jpg
    87.7 KB · Visningar: 116
Last edited:
Glöm inte den halvtråkiga VR5:an folka hade! Ursss... inte en sådan i en hoj! Då tar jag bussen ist.

Ööööh, jag kanske är helt ute och seglar i badkaret men jag kör på.
har inte Honds RC211V en VR motor? Har för mig att det snackades om att det var en V5:a på Eurosport för en massa år sen. Ser inget annat sätt att bygga en "V5:a" fast jag kan ju ha fel, vilket jag säkert får påpekat för mig om så är fallet.
Honda är och har ju bevisligen varit sjukt glada i att använda sig att udda motorkonstruktioner, typ NR500 & NR750 med dubbla vevar, 8 ventiler per cylinder och ovala kolvar.:va

Ööööh, jag kanske är helt ute och seglar i badkaret men jag kör på.
har inte Honds RC211V en VR motor? Har för mig att det snackades om att det var en V5:a på Eurosport för en massa år sen. Ser inget annat sätt att bygga en "V5:a" fast jag kan ju ha fel, vilket jag säkert får påpekat för mig om så är fallet.
Honda är och har ju bevisligen varit sjukt glada i att använda sig att udda motorkonstruktioner, typ NR500 & NR750 med dubbla vevar, 8 ventiler per cylinder och ovala kolvar.:va

RC211V & NR500 & NR750 e inga VR motorer, men vanlig V motor e de vad jag kan se

Bifogat

• 110401side4.jpg
    110401side4.jpg
    37.6 KB · Visningar: 1,968
  • a_1024.jpg
    a_1024.jpg
    133.8 KB · Visningar: 85
  • nr750_engine2.jpg
    nr750_engine2.jpg
    83.4 KB · Visningar: 99
  • pho_01.jpg
    pho_01.jpg
    95.1 KB · Visningar: 104
  • pho_02.jpg
    pho_02.jpg
    94.4 KB · Visningar: 140
  • pho_03.jpg
    pho_03.jpg
    42.3 KB · Visningar: 107
Gillar atomracings motor:
http://atomracing.se/

W9_engine_2.jpg
W9_engine_3.jpg

En riktigt tajt v-motor är nog en bättre lösning. Ska man uppnå någon vinst med det hela så bör det vara 2 vevstakar/vevtapp. Om kolvarna inte ska krocka med varandra bör vinkeln bli ca 60grader. Om man inte gör den väldigt långslagig då. Typ HD motor.
VW VR6:an har inte varit allt för lyckad då topplocken inte tål dom termiska belastningarna, pga att avgaserna passerar långa kanaler genom toppen. Med separata toppar slipper man många problem.

Mats

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!