Vore det inte enklast att bara sänka dom i Östersjön?

Coola Ola skrev:
Låter det som att den här snubben tråden handlar om bara "pundat lite"? Visst, han är nog mer lämpad för ett vanligt fängelsestraff än rättspsyk men det jag tror knappast han kommer sluta med sina amfetamin och spritcocktails, även efter fem år i fängelset, om han inte får hjälp att tag i orsakerna till sitt missbruk under strafftiden.

Nej, han har nog gjort både det ena och det andra och definitivt mer än en gång.
Lösningen på problemet är 50 år i fängelset, då är han harmlös när han kommer ut och samhället kan tjäna pengar på honom under tiden. Det vore ordentligt avskräckande, offret skulle förhoppningsvis uppleva en rättvisa då båda deras liv är förstört/stört för alltid och samhället skulle vara tryggare.
Jag säger inte kategoriskt nej till andra lösningar, men ingen av dem garanterar min säkerhet mig veterligen. En fånig behandling är bara dumt, det funkar ju inte - det vet man. Siffrorna för återfall är för höga för att inte höja strafftiderna radikalt.
Mordförsök borde ligga runt, som sagt, 50 år i straffvärde.
Visst kan det verka naivt att ens hoppas på ett sådant samhälle, det kan jag se det rimliga i. Men jag är så innerligt trött på dessa individer som tillåts förstöra andra människors liv. Gång på gång på gång på gång.
Det finns ju hur många exempel som helst.

Å andra sidan så försöker jag tänka att eftersom 97% av de som röstar vill ha det här samhället så borde det vara ungefär 97% som får skörda frukten av det - shit happens.

korvgubbe skrev:
Jag tror du skulle bli överraskad om du visste hur många "fullt friska" som tar både det ena och det andra... Problemet med droger är ju att de flesta inte har några som helst problem med dem inledningsvis utan att de bara märker alla positiva effekter..

Jag har f.ö. svårt att se droger oavsett om det är etanol eller andra kemikalier som vi pratar om som någon förmildrande omständighet... I och med denna åsikt tycker jag även att det borde klassas som dråp när man kör ihjäl någon på fyllan...

...Oavsett hur hög killen var så är fortfarande 7 månader ett alldeless för milt straff för den typen av brott. Våldsbrott som rån, misshandel, våldtäckt och liknande bör i mina ögon ge kännbara straff därför att det är brott som påverkar hur vi övriga lever våra liv. Tjejer vågar inte gå ensamma på kvällar. Unga osäkra killar beväpnar sig med kniv för att de är rädda att bli rånade på mobilen eller bara spöade på tunnelbanan... Jag själv har svårt att välja nattbussen utan betalar hellre en dyr taxi hem därför att man många gånger oroar sig för att råka ut för någon med taskigt ölsinne...

....Därför tycker jag att det ska ge kännbara straff.... Alla fall av grov misshandel borde ge minst ett år i buren... Alla fall med sparkar mot liggande eller flera mot en borde per automatik klassas som grov...

Om två svartsjuka grabbar gör upp med nävarna så skulle jag kunna tänka mig att de bara anses som "ringa misshandel" eller misshandel men just oprovocerat våld, våld med kniv, våld flera mot en eller våld mot en liggande person ska anses som grovt och ge minst ett år..

Kanske argumenterar vi runt varandra. Men till att börja med, visst finns det mängde med folk som drar en lina kola eller röker lite braj för att det är "ballt eller häftigt" eller vad det nu kan vara men när man snedtrippar så in i helvete som den här snubben har gjort så har man för länge sedan passerat det stadiet.

Att missbruket i sig inte ska vara någon förmildrande omständighet rent tidsmässigt håller jag med om men om det bara blir ett Straff med stort s utan uppföljning av orsakerna så kan straffet som sådant lika gärna förvärra situationen för den dömde (bitterhet mot "systemet", uppdämda aggresioner som han måste få utlopp för när han kommer ut igen etc). Då har straffet som sådant visserligen hållt en potienellt farlig person borta från gatorna i nåt år eller två men kanske släpps han ut som en ännu farligare person.

Coola Ola skrev:
... uppdämda aggresioner som han måste få utlopp för när han kommer ut igen etc). Då har straffet som sådant visserligen hållt en potienellt farlig person borta från gatorna i nåt år eller två men kanske släpps han ut som en ännu farligare person.

Och lösningen är...?

50 år, 50 år, 50 år. Tralalalala. :banana

Coola Ola skrev:
Att missbruket i sig inte ska vara någon förmildrande omständighet rent tidsmässigt håller jag med om men om det bara blir ett Straff med stort s utan uppföljning av orsakerna så kan straffet som sådant lika gärna förvärra situationen för den dömde

Ingen form av inlåsande ska bara innebära förvaring.... Oavsett om det är psykvård eller "traditionel" kriminalvård...

Men oavsett hur mycket man vårdar och oavsett hur rehabiliterade de blivit så måste även en del av "straffet" faktiskt vara ett straff för att övriga i sammhället ska behålla respekten för rättsystemet och att det hela ska ha någon som helst trovärdighet...

LÅt säga hypotetiskt att en psykdoktor kom på en metod att till 100% rehabilitera en våldsbrottsling på en månad.... Oavsett det så skulle jag ändå kräva att det straff som utdöms är längre än 1 månad... I avskräckande syfte, för att offren ska känna någon form av rättvisa och för att rättsystemet ska behålla sin trovärdighet...

korvgubbe skrev:
LÅt säga hypotetiskt att en psykdoktor kom på en metod att till 100% rehabilitera en våldsbrottsling på en månad.... Oavsett det så skulle jag ändå kräva att det straff som utdöms är längre än 1 månad... I avskräckande syfte, för att offren ska känna någon form av rättvisa och för att rättsystemet ska behålla sin trovärdighet...

Självklart inte, all rättpsykatrisk vård borde övergå i ett vanligt fängelsestraff om inte strafftiden slutförts under vårdtiden.

Markus skrev:
Och lösningen är...?

50 år, 50 år, 50 år. Tralalalala. :banana

Är det inte bättre att skjuta dem direkt då? Det kan ju polisen göra på plats när de konstaterat brottet så spar samhället in på en massa onödiga rättegångs och förvaringskostnader.

Coola Ola skrev:
Är det inte bättre att skjuta dem direkt då? Det kan ju polisen göra på plats när de konstaterat brottet så spar samhället in på en massa onödiga rättegångs och förvaringskostnader.

Varför är du så där dryg när du borde läst att jag är en av två (?) som argumenterat mot dödsstraff i denna tråd? Jag antar att det är för att du insåg att problemen skulle lösas med den modell jag förespråkar och att det sitter jäääävligt långt inne för dig att ge mig rätt.

Vid tillfälle får du gärna utveckla varför längre strafftid medför sämre rättssäkerhet, då du drog parallelen:
Förespråka lång strafftid = Poliser som skjuter ihjäl misstänkta

Men ingen brådska, ta det efter polomatchen, golfrundan eller vad ni i överklassen nu gör på torsdagar. :lol

Markus skrev:
Varför är du så där dryg när du borde läst att jag är en av två (?) som argumenterat mot dödsstraff i denna tråd? Jag antar att det är för att du insåg att problemen skulle lösas med den modell jag förespråkar och att det sitter jäääävligt långt inne för dig att ge mig rätt.

Vid tillfälle får du gärna utveckla varför längre strafftid medför sämre rättssäkerhet, då du drog parallelen:
Förespråka lång strafftid = Poliser som skjuter ihjäl misstänkta

Men ingen brådska, ta det efter polomatchen, golfrundan eller vad ni i överklassen nu gör på torsdagar. :lol

jag kan visst ge dig rätt i att "det skulle lösa problemen" genom att låsa in folk i flera decennier i det att en del av brottslingarna försvinner ur samhället men jag anser inte att man åstadkommer nånting i slutändan med det. fängelsestraff ska vara lika mycket straff som rehabilitering i mina ögon och 50 års inlåsning är omöjligen en rehabilitering på något sätt. kan man istället få ut en fungerande människa i samhället på en tiondel av den tiden så har man vunnit något. som du ju säkert vet kostar en fängslad ganska mycket pengar per år så att kasta bort dem pengarna på ingenting när man istället kan investera dem i en presumptiv proletär som kan tjäna pengar åt de rika så låter ju ett kortare straff (än vad du förespråkar) tillsammans med meningsfull rehabilitering som ett oändligt mycket vettigare alternativ.

sen är det tyvärr alltför ofta som hårdare-straff-förespråkarna missar biten med förebyggande arbete, innan det går så långt som till det förmodat gnisslande rättsmaskineriet.

vad gäller överklassen så låter det som om du har bättre koll på det än jag ;)

Coola Ola skrev:
kan man istället få ut en fungerande människa i samhället på en tiondel av den tiden så har man vunnit något.

Helt riktigt, men så fungerar det ju inte idag med återfallsfrekvensen - eller hur? Generellt sätt så kan man säga att det inte alls fungerar bra, oavsett om du frågar kriminologer, poliser, socialen, brottslingarna, offren - ingen är nöjd.
Vad ska man då göra? Kunde man trolla om dom till mysiga killar så vore det ju kanon, men det går ju inte med den här metoden. Vilken ny metod förespråkar du?

Coola Ola skrev:
som du ju säkert vet kostar en fängslad ganska mycket pengar per år...

Man kan inte mäta ett människoliv i pengar. :tungan
Visst är det så, det är dyrt. Men det går att effektivisera är jag helt säker på, dessutom är det dyrare att ha en kriminell på gatan än i fängelse.

Coola Ola skrev:
...så att kasta bort dem pengarna på ingenting när man istället kan investera dem i en presumptiv proletär som kan tjäna pengar åt de rika...
Vinka nu åt polacken som sköter din pappas ägor. :hihi

Coola Ola skrev:
...så låter ju ett kortare straff (än vad du förespråkar) tillsammans med meningsfull rehabilitering som ett oändligt mycket vettigare alternativ.

Än en gång: ja, om det fungerade. Vilket det inte gör. Men du glömmer konsekvent avskräckningen och brottsoffren för övrigt.

Coola Ola skrev:
sen är det tyvärr alltför ofta som hårdare-straff-förespråkarna missar biten med förebyggande arbete

Helt riktigt, det behövs förebyggande insatser också. Men inte bara, som det är idag - om man hårdrar det något.

Markus skrev:
Helt riktigt, men så fungerar det ju inte idag med återfallsfrekvensen - eller hur? Generellt sätt så kan man säga att det inte alls fungerar bra, oavsett om du frågar kriminologer, poliser, socialen, brottslingarna, offren - ingen är nöjd.
Vad ska man då göra? Kunde man trolla om dom till mysiga killar så vore det ju kanon, men det går ju inte med den här metoden. Vilken ny metod förespråkar du?
Jag tror inte att det främst är metoderna det är fel (självklart finns det alltid utrymme för förbättringar) utan snarare genomförandet. Det blir för mycket halvhjärtade kompromisser när man ska försöka tillgodose opinionerna i båda ändar av spektrat (den meningen var fan inte att leka med :D)

Man kan inte mäta ett människoliv i pengar. :tungan
Visst är det så, det är dyrt. Men det går att effektivisera är jag helt säker på, dessutom är det dyrare att ha en kriminell på gatan än i fängelse.
Har du något förslag på hur fängelseverksamheten ska effektiviseras? ;)

Vinka nu åt polacken som sköter din pappas ägor. :hihi
Fan, det där kommer du aldrig att släppa va? :rolleyes:

Än en gång: ja, om det fungerade. Vilket det inte gör. Men du glömmer konsekvent avskräckningen och brottsoffren för övrigt.
Den avskräckande faktorn tror jag inte på ett dugg. Om vi återigen tar vår sprit och amfetaminblandande halvgalning som exempel, tror du att han för ögonblick tänkte "äh, jag får max ett år för detta, det är lugnt, jag kan nog hugga minst tre pers...."

På vilket sätt skulle brottsoffren bli gladare av 50-åriga fängelsestraff? I rent hämndsyfte eller att de känner sig säkrare? De här brottslingarna träffar ju på sina offer helt slumpartat i de allra flesta fall, det är ju knappast fråga om några maniska stalkers. Och även om de vore det så lär de ju ha åtminstone ett par permissioner under sina presumtiva 50 år i fängelse där borde kunna planera lämplig hämndaktion.

Helt riktigt, det behövs förebyggande insatser också. Men inte bara, som det är idag - om man hårdrar det något.

Det satsas alldeles för lite på förebyggande verksamhet, mycket av den senare grövre brottsligheten kan undvikas om det verkligen görs riktade, genomtänkta insatser och inte de halvmesyrer som förekommer idag.

eus skrev:
Så jävla usel vet jag inte om den är, testa du att käka amfetamin och sup till det. Vad skulle annars vara ursäkten? Om killen inte är psykiskt sjuk, så borde det ändå finnas någon rimlig orsak till sånt här beteende.

Om du nu inte testat så kan jag upplysa om att fyllan minskar eller försvinner om du tar stark centralstimulantia när du är full. Att snedtända på det låter otroligt, jag tror tidningen blandat ihop allt lite. Det är mer rimligt att det är något lugnande + alkohol som killen fått i sig, den kombinationen kan spåra ur en hel del.

Om politikerna tjafsar lika mycket med varann såsom ni gör förstår jag att ingenting i samhället fungerar särskilt bra.
Puss på er

Bikerbitch skrev:
Om politikerna tjafsar lika mycket med varann såsom ni gör förstår jag att ingenting i samhället fungerar särskilt bra.
Puss på er

Nu får du gärna förklara hur du råkade ramla så i tankarnas värld..

Menar du att vårt samhälle skulle se bättre ut om beslut fattades utan diskusson innan?

...eller om endast en åsikt tilläts så man slapp tjafs? Har inte det sistnämnda testats ett par gånger lite här å där utan särskillt goda resultat...

korvgubbe skrev:
Nu får du gärna förklara hur du råkade ramla så i tankarnas värld..

Menar du att vårt samhälle skulle se bättre ut om beslut fattades utan diskusson innan?

...eller om endast en åsikt tilläts så man slapp tjafs? Har inte det sistnämnda testats ett par gånger lite här å där utan särskillt goda resultat...

Den lilla bikerbitchen har tidigare varit en av dessa tjafsare som diskuterat hit och dit men nu har hon uppenbarligen omvänts till den högre skolan där diskussion är för fjollor. Man ska hålla käft om sin åsikt eller slåss om saken som en riktig man och självklart är inte nakna kvinnor i reklam för bildäck något som objektifierar kvinnor. Förmodligen har hon träffat ett man som lärt henne att veta hut och kanske givit henne ett kok stryk eller två. Ingen kvinna jag känner har för övrigt tagit skada av en rejäl avbasning.

Dickhead skrev:
Den lilla bikerbitchen har tidigare varit en av dessa tjafsare som diskuterat hit och dit men nu har hon uppenbarligen omvänts till den högre skolan där diskussion är för fjollor. Man ska hålla käft om sin åsikt eller slåss om saken som en riktig man och självklart är inte nakna kvinnor i reklam för bildäck något som objektifierar kvinnor. Förmodligen har hon träffat ett man som lärt henne att veta hut och kanske givit henne ett kok stryk eller två. Ingen kvinna jag känner har för övrigt tagit skada av en rejäl avbasning.

:rofl

Av princip vill jag också vara med i debatten! Läser jag rätt att Markus propagerar MOT dödsstraff??
Jag är enig med Coola Ola att straff, tyvärr, har en högst marginell avskräckande effekt. Som jag ser det har vi väl två vägar att gå, lite förenklat: Väljer vi fängelsehålorna så är jag nog ening med Markus att det är bättre att låsa in folk reseten av livet, väljer vi istället vård linjen så måste den ju innehålla just precis det: vård. Och då blir kanske 50 år lite kontraproduktivt...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg