Vore det inte enklast att bara sänka dom i Östersjön?

bonny skrev:
Av princip vill jag också vara med i debatten! Läser jag rätt att Markus propagerar MOT dödsstraff??

Det där är en tjatig föreställning, att jag skulle vara för dödsstraff. Vad bygger den på? :confused:

bonny skrev:
Jag är enig med Coola Ola att straff, tyvärr, har en högst marginell avskräckande effekt. Som jag ser det har vi väl två vägar att gå, lite förenklat: Väljer vi fängelsehålorna så är jag nog ening med Markus att det är bättre att låsa in folk reseten av livet, väljer vi istället vård linjen så måste den ju innehålla just precis det: vård. Och då blir kanske 50 år lite kontraproduktivt...

Det som blir svårt med en sådan här diskussion är att nyansera och segmentera.
Naturligtvis ska inte alla våldsbrott ge 50 års fängelse, eller ens 5 års fängelse. En del brott borde dock göra det.

Ni som förespråkar vård så idogt, har ni tänkt på följande:
Vad gör man med någon som definitivt inte är färdigvårdad, men som avtjänat strafftiden?

Steg ett vore i alla fall att börja utnyttja hela straffskalan, vilket man absolut inte gör idag. Dessutom borde straff kunna adderas, t.ex. borde denne aktuella kunna dömas för mordförsökx2, narkotikabrott, brott mot knivlagen mm. Om han då fick full tid på alla de rubriceringarna så skulle hans strafftid vara markant, och inga revolutionerande lagändringar behövs göras.

Coola Ola skrev:
Självklart inte, all rättpsykatrisk vård borde övergå i ett vanligt fängelsestraff om inte strafftiden slutförts under vårdtiden.

Hur ser din motivering till det ut?

Om man är bedömd att icke vara ansvarig för en handling på grund av inflytande av sjukdom, hur och varför straffa?

Planen med icke tidsbestämt vårdtid är att individen skall vara klar för utsidan och att risken för återfall i sjukdom eller beteende skall vara minimerat. Varför skulle någon som är dömd till LRV ställa upp på terapi och medicinering om individen vet att han kommer ut om ett år, rehabiliterad eller inte?

Hade det inte varit bättre att ha det inom kiminalvården med? Att man inte släppte ut någon inna man bedömt att risken för återfall i brott var minimerad. Det tror jag hade haft en positiv inverkan på motivationen att tillgodogöra sig kriminalvård för de dömda.

Last edited:
Coola Ola skrev:
Är det inte bättre att skjuta dem direkt då? Det kan ju polisen göra på plats när de konstaterat brottet så spar samhället in på en massa onödiga rättegångs och förvaringskostnader.

En mycket klok idé faktiskt, lite Judge Dredd stuk, du är skylidig: *pang*
Effektivt & billigt, vad kostar en 9 mm kula?

supernaut skrev:
Hur ser din motivering till det ut?

Om man är bedömd att icke vara ansvarig för en handling på grund av inflytande av sjukdom, hur och varför straffa?

Planen med icke tidsbestämt vårdtid är att individen skall vara klar för utsidan och att risken för återfall i sjukdom eller beteende skall vara minimerat. Varför skulle någon som är dömd till LRV ställa upp på terapi och medicinering om individen vet att han kommer ut om ett år, rehabiliterad eller inte?

Hade det inte varit bättre att ha det inom kiminalvården med? Att man inte släppte ut någon inna man bedömt att risken för återfall i brott var minimerad. Det tror jag hade haft en positiv inverkan på motivationen att tillgodogöra sig kriminalvård för de dömda.

Ja, kanske lite svårmotiverat rent juridiskt. Har ärligt talat inga bra argument för det men det känns som om det borde vara så.

Att de ställer upp på terapi eller är ju deras eget problem, de blir ju inte utsläppta förräns de anses friska i vilket fall som helst. Sen tror jag att risken för återfall är relativt stor då uppföljningarna som görs är för dåliga. Utskrivna borde ha kontaktpersoner som kan stötta och hjälpa, även efter vårdtiden. Kanske är det redan så i praktiken iofs, har tyvärr dålig koll.

Vad gäller kriminalvården låter det som en bra idé på sätt och vis men ett straff ska ju också vara just ett straff så isf skulle man avtjäna minst hela strafftiden och genomgå en prövning ifall man anses rehabiliterad nog att släppas ut i samhället, annars får straffet fortgå. Problemet är väl att skapa ett vattentätt sådant system.

HönaPower skrev:
En mycket klok idé faktiskt, lite Judge Dredd stuk, du är skylidig: *pang*
Effektivt & billigt, vad kostar en 9 mm kula?
Fortkörning, ett skott i knät. Miniskylt eller för högljutt slipon, tre tår avkapade. Var det nåt sånt du tänkte dig?

Jag tycker det verkar bra att folk som friskförklarats får sitta resten i fängelse.

Först gör vi dem friska, och sen förstör vi allting igen. Heja Tomas Bodström! :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg