bonny skrev:Av princip vill jag också vara med i debatten! Läser jag rätt att Markus propagerar MOT dödsstraff??
Det där är en tjatig föreställning, att jag skulle vara för dödsstraff. Vad bygger den på?
bonny skrev:Jag är enig med Coola Ola att straff, tyvärr, har en högst marginell avskräckande effekt. Som jag ser det har vi väl två vägar att gå, lite förenklat: Väljer vi fängelsehålorna så är jag nog ening med Markus att det är bättre att låsa in folk reseten av livet, väljer vi istället vård linjen så måste den ju innehålla just precis det: vård. Och då blir kanske 50 år lite kontraproduktivt...
Det som blir svårt med en sådan här diskussion är att nyansera och segmentera.
Naturligtvis ska inte alla våldsbrott ge 50 års fängelse, eller ens 5 års fängelse. En del brott borde dock göra det.
Ni som förespråkar vård så idogt, har ni tänkt på följande:
Vad gör man med någon som definitivt inte är färdigvårdad, men som avtjänat strafftiden?
Steg ett vore i alla fall att börja utnyttja hela straffskalan, vilket man absolut inte gör idag. Dessutom borde straff kunna adderas, t.ex. borde denne aktuella kunna dömas för mordförsökx2, narkotikabrott, brott mot knivlagen mm. Om han då fick full tid på alla de rubriceringarna så skulle hans strafftid vara markant, och inga revolutionerande lagändringar behövs göras.