Volvo 855 vs Omega Kombi

uzibabe

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Yamaha yzf thundercat -97
Hej
Jag har tänkt byta ut min bil mot en kombi och jag vill ha en Volvo 855 och min sambo en Opel Omega i årsmodell 94-98 därför efterlyser synpunkter och åsikter på dessa 2 bilmodeller.
Jag har varit ute på blocket och sett att Volvobilarna har gått ganska långt men kostar en bra peng också. Oplarna är billigare och har gått mindre men är väl väldigt kända för att rosta lätt?
Hur ligger modellarna prismässigt kring reservdelar och service samt försäkring?

/S

Opel har enligt mig usel kvalitet om du jämför med en Volvo. Jag är övertygad om att en Volvo är ett tryggare köp, förutsatt att båda är i samma skick.

MVH Martin

Hur mycket hade ni tänkt att lägga?

Är övertygad om att Volvon är ett bra mycket bättre val. 855 T5R är inte jättetråkiga om man är sugen på att håva upp lite slantar...

Tycker att opel verkar ha blivigt bättre på rostfronten. Men kvaliteten känns fortfarande tvivelaktig. Dock är dom väl bakhjulsdrivna perfekt när mc-abstinensen sätter in på vintern.

Man jag hade ändå valt en 855 då man vet att det är en kvalitetsbil som varenda bonde kan meka med och dessutom väldigt lätt och billig att få tag på delar till.

Jag antar att det skiljer en del i pris på dom också ?

Jag hade en Omega kombi 2,5TD (-97) som tjänstebil för några år sedan,gick som en klocka aldrig några problem.Dock kom det rost på bakskärmen (stort som en enkrona på kanten)

Sist jag såg den så var den uppe i 27000 mil och still going strong enl ägaren.

Ibland saknar jag den bilen BMW´s 525 6:an och låda i dom ,stabil som ett lok i alla väder.

hållundan skrev:
Hur mycket hade ni tänkt att lägga?

Är övertygad om att Volvon är ett bra mycket bättre val. 855 T5R är inte jättetråkiga om man är sugen på att håva upp lite slantar...

Hej vi hade väl max tänkt lägga 50 000
/S

850/5 har endel problem med bromsarna. Vår stod still 4 v och vi var tvungna att byta bromsar runt om(illa!). Den på första annonsen har ju även bytt bromsar bak.

Vår skithög (96a) har funkat ganska kass.
Larmet ballar ur ibland, fläkten skar, fläktmotståndet ballade ur, bältena hakar sig, oljeläckage mellan topp och den kamaxelbärande ventilkåpan

Kanske har haft otur, men vår gamla 740 funkade bättre
:näsblod

Har en 855r -96:a och jag är skitnöjd med den förutom att den drar ganska mkt soppa när man gasar på. Men på långkörning har jag lyckats köra på 0,9.

Volvon för tusan! Jag är inte annars längre så värst frälst i Volvo, men 850 är verkligen en bra produkt ny som begagnad. Köp!

Mikael Cagiva skrev:
Volvon för tusan! Jag är inte annars längre så värst frälst i Volvo, men 850 är verkligen en bra produkt ny som begagnad. Köp!

Jo jag har nog lyckats övertyga sambon nu även om han varit totalt emot Volvo. Men men det är ju jag som har cash och köper den så det blir ju jag som bestämmer i slutändan ändå :banana

Om syftet med kombin är att lasta *mycket* är Opeln bättre, bagaget på den är helt enormt jämfört med andra kombis. En kompis köpte en Omega 2.2 -00 för ett par veckor sedan, han dyker mycket och Omegan var den enda bilen under 100 000 kr som alla prylarna fick plats i. :hihi

Denna diskution kan göras kort:

En opel överväger man att köpa om den står i motsats mot en peugeot 400 modell från slutet på 80 talet eller värre. Annars funderar man inte ens på en sådan bil.

Dom sista riktiga volvobilarna var 850. Sedan försvann detta med "billiga delar, lättmekat, pålitligt" osv. och blev nånslags "premiumbil" där endast priset känns premium, jämfört med dess tyska konkurenter.

Ska man ha en bil för hållbarhetens skull ska man ha en Toyota. :fakta

Prisbilden på bilarna tycker jag talar för sig själv, en bil som många tycker är bra behåller sitt andrahandsvärde, en bil många tycker är sämre blir helt följdaktligen billigare.

juha01 skrev:
Denna diskution kan göras kort:

En opel överväger man att köpa om den står i motsats mot en peugeot 400 modell från slutet på 80 talet eller värre. Annars funderar man inte ens på en sådan bil.

Dom sista riktiga volvobilarna var 850. Sedan försvann detta med "billiga delar, lättmekat, pålitligt" osv. och blev nånslags "premiumbil" där endast priset känns premium, jämfört med dess tyska konkurenter.

Ska man ha en bil för hållbarhetens skull ska man ha en Toyota. :fakta

I vanliga fall skulle jag hålla med dig helt och hållet men inte här. 850'n brukar vara dyr när det gäller reparationer och det är rätt många på de flesta när de sprungit iväg i mil. Opeln är billigare och passar man sig från rosten så ger jag mig fan på att just omegan är bättre. Omegan brukar vara driftsäker i motor och drivlina, inte så mycket övriga fel heller förutom just rost.

pw skrev:
Prisbilden på bilarna tycker jag talar för sig själv, en bil som många tycker är bra behåller sitt andrahandsvärde, en bil många tycker är sämre blir helt följdaktligen billigare.
Fast det är få saker som är så övervärderat i Sverige som begagnade Volvo, det skulle vara begagnade VW Golf då....

Hej,

Jag kör själv en Volvo 855 Turbo från 1996 och har inte haft några direkta problem med den. Nackdelen med dessa bilar är att dom drar en 1,5 liter i stan men landsväg ligger den stadigt på 0,8 till max 0,9.

Men detta är dock turbo-modellen och således även SE-modellen med 10V och 144 hk där man aldrig kommer under en liter. Men det gör man med både turbon och GLT:en. Så mitt råd, köp 855 GLT med 20V då. Den ligger på under litern och runt litern i stan. Men den är troligtvis billigare i försäkring.

Fördelarna dock är många fler än nackdelarna och det som skall påpekas tydligt är att Volvo sällan har några problem som är asdyra, läs över 5000:- att åtgärda på verkstad. Så det tycker jag väger upp köpet väldigt mycket.

Men köp helst ingen bil innan 1996, kom lite fräschare inredning och snyggare front då. Men det är efter tycke och smak.

Tjingeling!

Inte för att det har med saken att göra egentligen. Men den absolut snyggaste kombin i alla kategorier är Alfa Romeos GTA SW!!

Det är porr :kär

Bifogat

• alfa gta sw.jpg
    alfa gta sw.jpg
    39.3 KB · Visningar: 52
Tråkigare bilar vet jag inte om man kan hitta? 50000 får man ju en fin BMW 5-serie touring, både komfort och lite kul att köra.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra