Bra familjebil - hjälp!

Nej, men Opel har tidigare varit rent jäkla crap, vet dock inte hur de är idag.

mjo Opel före 2000 skulle jag nog passa mig för.
Opel mellan 2000 - 2004 ingen aning. Kan dock tänka mig att ju senare år destorbättre hållbarhet
och som sagt "nyare" Opels från 2005 och framåt är så pass bra att morsan "små gnäller" om att de får in alldeles för få på verkstan.
Det tycker jag är ett bra betyg iaf.

Tänk om alla biltillverkare gjorde riktigt hållbara bilar ... vilken krash av bilverkstäder vi skulle se.

Peugeot kan du stryka direkt, det finns inga bra bilar av detta märke tyvärr.

Ford kanske har blivit bättre på senare år, precis som Opel har blivit men det törs jag inte svara på helt och hållet. Men de är billiga...

En Astra för runt 80-90k ger dig väldigt mycket bil för pengarna, inga större problem med dessa bilar heller. Nyare opel över lag ger dig inga bekymmer och det är bara et tplus i kanten att de har dåligt rykte då det håller priserna nere.

Avensis bör du hitta för dessa pengar, betydligt skönare bil än Corollan som känns lite väl liten men Avensisen är nästan lika billig i drift. Men bara nästan.

Någon tipsade om Mazda 6 men då har man inte åkt långt i en sån :fakta
Å andra sidan så är Opeln inte mycket bättre men den kostar å andra sidan mer.

Om du inte kör så många mil per år så skulle jag också skaffa en med lågt miltal så man kan ha den ett tag, men är man långpendlare så behöver man inte stirra sig lika blind på miltalet enligt mig.

Jag har också en 9-5 så jag lider verkligen med dig :( Skicka iväg den innan den börjar kosta ännu mer pengar.

Själv har jag satt mina kids i baksätet, skall enligt undersökningar vara säkrare samt att de då inte stör eller störs av föraren.

De som har sina barn i baksätet krockar dock dubbelt så ofta, så man kan alltid diskutera säkerhet...

Till trådstartaren. Ett enda tips. Köp japanskt.

klart du har råd med passt.. 05 e samma som 02 så kika hellre på milen.
grymt mycke bil för pengarna. sköna åka/köra o sväljer allt! hade en 95 passat innan som vi frakta allt möjligt i, nu har vi en skoda kombi-01 skön bil men inte allt för stor. blir lite trångt med barnstolar mm.

Opel, Ford, Skoda, VW, Renault, Peugeot, Saab, Volvo etc. Det är bilar jag aldrig skulle rekommendera till folk om nån var ute efter en bra och prisvärd bil.

Däremot, Toyota, Honda och Mazda skulle jag tipsa om.

Det finns en anledning att vissa bilar är billiga efter några år, glöm inte det.

Ang årsmodell. Varför? Mazda 6 är väl lika från typ -02 -03 så där spelar ju inte årsmodellen roll. Avensisen från -04 tror jag.

Jag kastar in en brandfackla här...

Jag vet inte hur, eller var du bor. Hur ni använder bilen eller hur er ekonomi ser ut i sammanhanget.

Men vi satt i en liknande sits i våras när vi letade bil. Hade en Peugeot 107 -07 som var kanon, men vi behövde en dragbil, en bil att lasta lite båtgrejer i då & då, och en bil att åka lite längre i då vi tidigare lånat hennes föräldrars bil om vi skulle längre än 10 mil.

Vi har inga barn, och kanske lite högre fokus på premiumkänsla, men ändå med ekonomi som prio 1 i urvalet. Vi kollade på Golf, som du nämner, BMW 1-serie, V50, Passat (som tjejen hatade) mf.

Hon parkerar mycket i stan, så miljöbil var nästan ett krav. Jag var inne på diesel pga ekonomin.

Vi ställde upp jämförelsekalkyler på kalkylräntekostnader, värdeminskningstabeller mellan de år vi kollade på och så många år bort som vi räknade med att äga bilen, däckskostnader, service-, bränsle-, skatt- och försäkring osv..

Dels var BMW den enda som fanns som miljöbil redan från -08, dels stod de tveklöst bäst i värde.

Till slut fick vi ett sjukt bra erbjudande på en -10 som gått 340 mil, så det blev den.

Min poäng är att det kan vara värt att kolla lite utanför lådan. I vårt fall finansierar vi den högre värdeminskningen med att den är skattefri, hade 8 nya däck, har 3 år fri service och 3 år vagnskadegaranti.

Jag ser också att det ter sig som ett larvigt råd. Men Octavia som nån tipsade om har väl också miljödiesel nu? Hittar du en sån som gått 500 mil eller så finns det chans att göra ett klipp. Då får kanske samma ekonomi i bilägandet, men med garantier, nybilskänsla och garanterat färre verkstadsbesök.

Vi har en Accord tourer 2,0 2004 som vi köpte för 69k hade gått 16k finns ju även nyare

Skitstor invändigt, Honda kvalite, dock drar den lite väl mycke sås, men åk och provkör, dom e kanon!

Jag kastar in en brandfackla här...

Jag vet inte hur, eller var du bor. Hur ni använder bilen eller hur er ekonomi ser ut i sammanhanget.

Men vi satt i en liknande sits i våras när vi letade bil. Hade en Peugeot 107 -07 som var kanon, men vi behövde en dragbil, en bil att lasta lite båtgrejer i då & då, och en bil att åka lite längre i då vi tidigare lånat hennes föräldrars bil om vi skulle längre än 10 mil.

Vi har inga barn, och kanske lite högre fokus på premiumkänsla, men ändå med ekonomi som prio 1 i urvalet. Vi kollade på Golf, som du nämner, BMW 1-serie, V50, Passat (som tjejen hatade) mf.

Hon parkerar mycket i stan, så miljöbil var nästan ett krav. Jag var inne på diesel pga ekonomin.

Vi ställde upp jämförelsekalkyler på kalkylräntekostnader, värdeminskningstabeller mellan de år vi kollade på och så många år bort som vi räknade med att äga bilen, däckskostnader, service-, bränsle-, skatt- och försäkring osv..

Dels var BMW den enda som fanns som miljöbil redan från -08, dels stod de tveklöst bäst i värde.

Till slut fick vi ett sjukt bra erbjudande på en -10 som gått 340 mil, så det blev den.

Min poäng är att det kan vara värt att kolla lite utanför lådan. I vårt fall finansierar vi den högre värdeminskningen med att den är skattefri, hade 8 nya däck, har 3 år fri service och 3 år vagnskadegaranti.

Jag ser också att det ter sig som ett larvigt råd. Men Octavia som nån tipsade om har väl också miljödiesel nu? Hittar du en sån som gått 500 mil eller så finns det chans att göra ett klipp. Då får kanske samma ekonomi i bilägandet, men med garantier, nybilskänsla och garanterat färre verkstadsbesök.

Ni verkar ha jämfört äpplen, päron och fallfrukt från Ananasträd.

Jag specar upp lite: Killen vill ha en familjebil. 1-serien är en småbil. Där föll den. 5-serien är i samma storlek som de japsar vi diskuterar, vad kostar en sån och vilka ägandekostnader har en sådan?

När man räknar på en gammal bil står inte värdeminskningen för en lika stor del längre, den är en underordnad kostnad. Den stora kostnaden är reparationer. Japanare lagar man inte lika ofta som ägare, det är bevisat i undersökning efter undersökning. Jag har sagt det innan och säger det igen. Ny bil = Kia med 7 års totalgaranti. Oslagbart.

Begagnad bil = Japsare, Mazda, Mitsubishi, Toyota, Subaru, Nissan. You pick!

Att sedan kolla på Oplar och säga att "dom lagas aldrig, bara oljebyten" är skitsnack. Dom ligger långt ner på första besiktningslistan och jag antar att ägarna tycker Opelverkstäderna är så dåliga och dyra att dom åker någonannanstans och åtgärdar de problem dom fick nedslag på besiktningen.

Jag har sagt det i alla trådar som behandlat ämnet: Bilprovningen har facit på din fråga. Den säger antingen Ferarri eller Japansk bil :fakta

Over and out!

Den är ju snygg också!

Men hur är han innuti? Plastig eller?

Näpp, riktigt bra material osv på insidan. Dock kan tidiga exemplar bullra en del.

Tänj lite på årtal & mil och ta en V70 säger jag. Vägrar du det så är det nog japps som gäller.

Näpp, riktigt bra material osv på insidan. Dock kan tidiga exemplar bullra en del.

Tänj lite på årtal & mil och ta en V70 säger jag. Vägrar du det så är det nog japps som gäller.

V70 är ju lika rangligt byggd som en Passat, om inte värre. Lägg därtill en högre bränsleförbrukning och vips - klart.

Köp en japan om du vill komma billigt undan under tiden du äger bilen och få en stor del av pengarna tillbaka :fakta

Ni verkar ha jämfört äpplen, päron och fallfrukt från Ananasträd.

Jag specar upp lite: Killen vill ha en familjebil. 1-serien är en småbil. Där föll den. 5-serien är i samma storlek som de japsar vi diskuterar, vad kostar en sån och vilka ägandekostnader har en sådan?

När man räknar på en gammal bil står inte värdeminskningen för en lika stor del längre, den är en underordnad kostnad. Den stora kostnaden är reparationer.

Vi jämförde väl inte äpplen och päron? BMW 1-, Volvo V50 & Golf bl.a är väldigt jämförbara i min värld. Och jag har nu haft alla. Att just vår kravspecv inte gällde skrev jag, poängen var att det kan va värt att titta lite utanför inköpspriset och se den stora bilden.

Faktum är att man inte vet vad en bil kostar förrän man har sålt den. Gör man då en kalkyl på en, säg 3-årsperiod, och räknar inte bränsleförbr x mil, servicekostn / intervall, däcksslitage/livslängd*pris-hur långt de gått vid köp, försäkring, estimerade rep.behov osv.. så får man en ganska sann bild över kostnaden. När vi räknade på det visade det sig med marginal att en nyare bil var billigare än en som var billigare i inköp. Om summan är densamma så föredrar jag att amortera framför reparera.

BMW 5-serie är en falsk jämförelse för TS, och ingenting jag ens närapå föreslagit. Mitt enda konkreta förslag var en nyare Skoda.

Och om du ser en 5 år gammal bil som gammal, då har antingen du eller jag väldigt udda erfarenheter. För de bilar jag haft i den åldern har det aldrig varit några problem med. Jag har nog aldrig haft problem med nån bil överhuvudtaget som gått under 22.000 mil. Förutsatt att man standardservar med olje- filterbyten och byter kamrem när det krävs. Hade en Mazda 626 som tom gick 12000 mil i min ägo utan en endaste service (några oljebyten på hemmaplan bara), eller problem.

Men ser man till att vår 118d -10 drar 0,45 landsväg, och är skattefri. Och att en Passat TDI -05 drar 0,7 och kostar över 5000 i skatt. Så ifrågasätter jag valet av hål att stoppa pengar i.

I just TS fall rekommenderar jag fortfarande att se över dieselalternativen från Skoda, Peugeot (var kanonnöjd med vår (ngt skramliga) lilla 107a) osv. Audi är fina, men dyra i skatt pga dåliga co-värden, volvo likaså framtill 2010 och den känns dessutom som den 1,6 literstraktor den är.

Go Skoda! :tummenupp

Kanske börjar inse att man får lägga lite över 100.000 kronor på en bil, om manvill ha något som är nyrae än 2005 och har gått undr 10´mil...

Läste att Mazda 6 har haft en del problem med rost, även om det mesta ska gå på garanti.

Någon som har erfarenhet av en Opel Zafira 2005 (http://www.blocket.se/stockholm/Opel_Zafira_II_2_2_Cosmo_M6_7_sits_Facelift_30766636.htm?ca=11&w=1)

Opel Zafira tycks komma med 12 års rostskydd.

En före detta kollega har/hade en 03:ans Zafira som han körde drygt 15000 mil med (Han kan ha den kvar) och jag rådfrågade honom inför mitt köp av Astra och det enda han hade bytt under sina år var förutom bromsar och sånt vanligt skit en generator samt motorn till bakrutetorkaren. Den drog dessutom 0.7l/mil vid pendling motorväg.
Opel är bra och prisvärda bilar, som tur är så har inte alla förstått det då det håller priserna nere :tummenupp
Och de rostar inte vidare mycket heller, därför de kan erbjuda en 12-årig rostskyddsgaranti som dock är skit när det väl gäller, det är ALLA rostskyddsgarantier.

En före detta kollega har/hade en 03:ans Zafira som han körde drygt 15000 mil med (Han kan ha den kvar) och jag rådfrågade honom inför mitt köp av Astra och det enda han hade bytt under sina år var förutom bromsar och sånt vanligt skit en generator samt motorn till bakrutetorkaren. Den drog dessutom 0.7l/mil vid pendling motorväg.
Opel är bra och prisvärda bilar, som tur är så har inte alla förstått det då det håller priserna nere :tummenupp
Och de rostar inte vidare mycket heller, därför de kan erbjuda en 12-årig rostskyddsgaranti som dock är skit när det väl gäller, det är ALLA rostskyddsgarantier.

Vilket skitsnack.

Mercedes har 30 års rostskyddsgaranti och rostar som helvetet. Alltså är dessa garantier bara en marknadsföringsgimmick.

Om opel och ford skulle vara pålitliga och bra bilar så skulle de kosta mycket mer som begagnade och dessutom få bättre betyg i bilprovningens statistik.

Håll dig till jappsarna om du är ute efter kvalitet.

Jag låter Bilprovningen punktera allt uns till sanning i ditt påstående:

194 OPEL,Zafira, Bensin, 1999,2005 26,2% 497 9 475

Dom har inte gått långt, dom är många besiktigade (statistiskt bevisat) och dom är DÅLIGA!

Som referens drar jag några andra:

2 TOYOTA,Corolla,Sedan,Bensin, 2001,2006 0,5% 224 6 786
3 TOYOTA,Avensis,Sedan,Bensin, 2003,2008 0,9% 337 7 825
4 SUBARU,Forester, Bensin, 2003,2008 1,0% 204 9 495
5 TOYOTA,Prius,Halvkombi,Bensin/el, 2004,2009 1,0% 304 9 961
6 TOYOTA,Yaris,Halvkombi,Bensin, 1999,2005 1,1% 1 228 5 754
7 SUZUKI,Liana,Halvkombi,Bensin, 2001,2007 1,2% 323 6 613
8 TOYOTA,Yaris,Kombi,Bensin, 1999,2005 1,3% 226 7 211

Alla dom felen på Opeln (Oplarna, den bästa är plats 100 i riket ca) och bevisligen lagas dom inte på märkesverkstad (eftersom en medlems morsa klagar så mycket på att dom aldrig går sönder... :rolleyes:)

Japanska bilar är bäst. Opel är inte i närheten :fakta

Edit: Plats 100 var det inte, plats 98 var det

98 OPEL,Meriva, Bensin, 2002,2008 6,5% 525 7 134

Last edited:
Jag låter Bilprovningen punktera allt uns till sanning i ditt påstående:

194 OPEL,Zafira, Bensin, 1999,2005 26,2% 497 9 475

Dom har inte gått långt, dom är många besiktigade (statistiskt bevisat) och dom är DÅLIGA!

Som referens drar jag några andra:

2 TOYOTA,Corolla,Sedan,Bensin, 2001,2006 0,5% 224 6 786
3 TOYOTA,Avensis,Sedan,Bensin, 2003,2008 0,9% 337 7 825
4 SUBARU,Forester, Bensin, 2003,2008 1,0% 204 9 495
5 TOYOTA,Prius,Halvkombi,Bensin/el, 2004,2009 1,0% 304 9 961
6 TOYOTA,Yaris,Halvkombi,Bensin, 1999,2005 1,1% 1 228 5 754
7 SUZUKI,Liana,Halvkombi,Bensin, 2001,2007 1,2% 323 6 613
8 TOYOTA,Yaris,Kombi,Bensin, 1999,2005 1,3% 226 7 211

Alla dom felen på Opeln (Oplarna, den bästa är plats 100 i riket ca) och bevisligen lagas dom inte på märkesverkstad (eftersom en medlems morsa klagar så mycket på att dom aldrig går sönder... :rolleyes:)

Japanska bilar är bäst. Opel är inte i närheten :fakta

Edit: Plats 100 var det inte, plats 98 var det

98 OPEL,Meriva, Bensin, 2002,2008 6,5% 525 7 134

Det ligger en del i det, men fullt så enkelt är det inte. Bilprovningen kollar nämligen inte ALLT på en bil. Ett par exempel på kvalitetsbrister/konstruktionsmissar som inte finns med i Bilprovningens statistik är Saabs och Toyotas allvarliga motorproblem för några år sedan. Vissa generalagenter försöker också påverka statistiken genom att t.ex. kalla in alla bilar för en "gratis" genomgång inför besiktning..

Därmed inte sagt att Opel är bättre ihopskruvade bilar än Toyota, jag skulle snarare säga tvärtom, men man kan inte heller stirra sig blind på Bilprovningens statistik.

Last edited:
Det ligger en del i det, men fullt så enkelt är det inte. Bilprovningen kollar nämligen inte ALLT på en bil. Ett par exempel på kvalitetsbrister/konstruktionsmissar som inte finns med i Bilprovningens statistik är Saabs och Toyotas allvarliga motorproblem för några år sedan. Vissa generalagenter försöker också påverka statistiken genom att t.ex. kalla in alla bilar för en "gratis" genomgång inför besiktning..

Därmed inte sagt att Opel är bättre ihopskruvade bilar än Toyota, jag skulle snarare säga tvärtom, men man kan inte heller stirra sig blind på Bilprovningens statistik.

Toyota har ju till och med iårs bromsproblem (som inte är bevisat ett bromsproblem) inte haft några stora återkallningskostnader. De problem som uppkommit har dom dock löst väldigt snyggt. Saab anser jag inte vara med i denna diskussion eftersom vi snackar kvalitet.

Peugeot erbjuder "gratis tester" innan besiktning. Det gör inte att dom ligger högt upp på listan över bilmärken. Varför inte?

Det fina är att bilprovningen testar det som är viktigt på bilen. Viktigt för trafiksäkerheten. Många av dessa bitar är det som är dyrt att laga. Däremot var mitt exempel mest för att belysa Opel Zafiras dålighet. Felen hos Bilprovningen måste ju lagas, annars blir bilen belagd med körförbud och eftersom medlemmens mamma sa att inga oplar lagas så måste ju kunderna gå någonannanstans. Det säger ju en del om Opels verkstäder med :fakta

Så visst, bilprovningen säger inte allt, men väldigt, väldigt mycket om hur bekymmersfritt man kommer ha det.

Det ligger en del i det, men fullt så enkelt är det inte. Bilprovningen kollar nämligen inte ALLT på en bil. Ett par exempel som kan relateras till kvalitetsbrister/konstruktionsmissar som inte finns med i Bilprovningens statistik är Saabs och Toyotas allvarliga motorproblem för några år sedan. Vissa generalagenter försöker också påverka statistiken genom att t.ex. kalla in alla bilar för en "gratis" genomgång inför besiktning..

man kan kolla med sin umgängeskrets och prata runt med dom, oftast hittar man folk i kretsen som kör franska, japanska, tyska bilar osv, kolla vad dom har att säga om just deras märke.

man kanske t o m känner en bilmekaniker (idag är det inte ovanligt att stora verkstäder servar flera olika märken från nämnda länder), prata runt med honom å kolla vad han tycker.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti