Nu har du faktiskt fel igen.
Men vill man äga en Tysk budgetvagn efter några år. Nä, varken Opel eller Ford.
Återigen, nej i vanlig ordning.
Vettiga jämförelser finns inte i svensk media tyvärr, inte ens i teknikens värld som jag läser månadsvis.
Jag vet inte riktigt vad de grundar besiktningsstatistiken heller på tex en bil som bevisligen bara har varit in på besiktning en gång (kanske två) under sina 5 år, den modell jag rekommenderade då. Zafiran har troligtvis varit in på 4/5 besiktningar och har lite mer att grunda sina betyg på.
Som sagt så är det ett bra köp om man kör få mil och köper en modell som har 4-5 år på nacken, då är det som mest ekonomiskt att köpa en sådan modell, som är nästintill felfri dessutom de kommande åren.
Jag kollar bara ur ett totalekonomiskt perspektiv, då räknar man in skatt-försäkring-servicekostnad-slitagekostnad-förbrukning-andrahandsvärde. Vad kostar det per framför mil helt enkelt.
Det är här som tex en Astra slår många på fingrarna, även flertalet japaner kan jag garantera. Med vissa premisser dock...
Dessutom har den fått genomgående bra betyg i Ncap, något som är attraktivt ur familjesynpunkt.
Men det är inte alltid det som gör den till den bästa bilen, det beror ju helt och hållet på vad man vill uppnå.
Vill man ha en bil som kan rulla 25-30 000 mil utan större problem? Ja, då är Astran inte förstavalet så klart. Då kan det vara värt att lägga mer pengar i inköp och få långvarig kvalité, av någon anledning så är helt plötsligt Merca ett vettigt alternativ *sjukt, men så är det*.
Och nej, man vill inte äga en tysk budgetvagn efter säg 10 år. Ingen budgetvagn för den delen, en budgetvagn köper man när den är 3-5 år gammal och säljer innan den uppnår åldern av 8-10 år eller för många mil.
På det viset så skapar man sig den bästa fordonsekonomin enligt mig, och givetvis köper man ALDRIG en bil på avbetalning för det är också som att kasta bort pengarna. Räkna ut vad ni får betala för en bil med ett inköpspris på 100k med ett standardlån på 5-7% i ränta

Om man gör det så känns det onödigt att predika för döva öron, då är vi inte ens på samma våglängd
Jag lägger inte till några

-smilies då de är överflödiga, denna passar bättre -->