Bra familjebil - hjälp!

Om du inte visste det så har alla japanare haft problem med rost.

Köp bil -> Underredsspraya.

Om du inte visste det så har alla tillverkare haft problem med rost... sen kan man fråga sig hur långt bak man skall gå bara.
De flesta japanare har skärpt till rostproblematiken den här sidan av 2000.
Ta Honda t.ex. som hade enorma rostproblem förut men som vid 2000 började med nån speciell metallegering som gjorde så bilarna knappt kunde rosta, har inte sett särskilt mycket problem på de bilarna sedan dess. (haft 3st själv).
Toyota har väl de senaste 10åren legat väldigt högt rankad på kvalitetssidan, kundnöjdhetssidan och även ägandekostandssidan.

Så är man ute efter ett relativt bekymmersfritt bilägande så skulle jag påstå att japanska bilar är svårslagna. (iaf Honda och Toyota)

Vill man däremot åka med oslagbar komfort så är det svårt att se BMW 5-serien slagen... men då är det en helt annan ekonomi vi pratar om.
 
Kanske börjar inse att man får lägga lite över 100.000 kronor på en bil, om manvill ha något som är nyrae än 2005 och har gått undr 10´mil...

Läste att Mazda 6 har haft en del problem med rost, även om det mesta ska gå på garanti.


Någon som har erfarenhet av en Opel Zafira 2005 (http://www.blocket.se/stockholm/Opel_Zafira_II_2_2_Cosmo_M6_7_sits_Facelift_30766636.htm?ca=11&w=1)

Opel Zafira tycks komma med 12 års rostskydd.

Har en kompis som har en Opel Zafira..
Kan varmt rekommendera denna då de aldrig haft strul med sin.
Bra bil för hyffsat billig peng. Man sitter skönt i den och de är rymliga.

Och nej jag jobbar inte på Opel!!,
Kör Volvo i tjänsten och frugan kör Fransk renault-.-
 
Har en kompis som har en Opel Zafira..
Kan varmt rekommendera denna då de aldrig haft strul med sin.
Bra bil för hyffsat billig peng. Man sitter skönt i den och de är rymliga.

Och nej jag jobbar inte på Opel!!,
Kör Volvo i tjänsten och frugan kör Fransk renault-.-

Det är ytterst konstigt att ingen som äger en Opel Zafira haft några problem någonsin, men 26,7% får nedslag på besiktningen...

Jag tror dom ljuger. :gnissla
 
Va som de ja tänkte.
Men Tyskarna är trevliga, japanerna funktionella.
Avgör själv vad som är bäst.

Det är väl så att om man frågar efter ett alternativ som sparar familjeekonomin så är BMW, Merca och Ådi iote dom bästa alternativen. Särskilt inte om bilen är några år gammal. Bekväma, skojiga, fantastiska körmaskiner - Fine! Men ekonomironden går i 10 fall av 10 till japanerna och koreanerna när alla pengarna är räknade.

Jag har sagt det förr och gör det igen: Min Nissan Almera 1999 krånglar mindre(typ inget faktiskt) än min Citroen C5 2009 trots att den rullar 5 gånger så mycket, men lika bekväm, snygg, charmig och skön är den inte!
 
Det är väl så att om man frågar efter ett alternativ som sparar familjeekonomin så är BMW, Merca och Ådi iote dom bästa alternativen. Särskilt inte om bilen är några år gammal. Bekväma, skojiga, fantastiska körmaskiner - Fine! Men ekonomironden går i 10 fall av 10 till japanerna och koreanerna när alla pengarna är räknade.

Jag har sagt det förr och gör det igen: Min Nissan Almera 1999 krånglar mindre(typ inget faktiskt) än min Citroen C5 2009 trots att den rullar 5 gånger så mycket, men lika bekväm, snygg, charmig och skön är den inte!

du måste ha ett riktigt stor tålamod du, själv är jag precis tvärtom, hellre lite ont i arslet än en bil som står på verkstaden var å varann dag:huvet
 
du måste ha ett riktigt stor tålamod du, själv är jag precis tvärtom, hellre lite ont i arslet än en bil som står på verkstaden var å varann dag:huvet

Jag kör ju Nissan, den står aldrig på verkstan och rullar 6-7000 mil om året.

Citroënen åker ju frugan. Hon ska åka stort och säkert har jag bestämt. Dessutom är det en gammal tjänstebil (min) som jag köpte ut ganska billigt. Vi åker så att säga gratis ett par år...

Så I hear you. Kvalitet före bekvämlighet. Ekonomi före flärd. :fakta
 
Toyota har ju till och med iårs bromsproblem (som inte är bevisat ett bromsproblem) inte haft några stora återkallningskostnader. De problem som uppkommit har dom dock löst väldigt snyggt. Saab anser jag inte vara med i denna diskussion eftersom vi snackar kvalitet.

Både Saab och Toyota har på vissa modeller haft både omfattande och dyra motorskador. Och ingen av dem har varit speciellt intresserade av att betala för detta efter att garantin gått ut.. Jag VET detta eftersom jag personligen(och kollegor) skickat iväg betalningen på många av dessa fakturor.

Ett annat exempel på brister i kvalitet/konstruktion som oftast inte syns i bilprovningens statistik är Mercedes allvarliga rostproblem på vissa modeller(ofta handlar det om dörrar/skärmar/luckor osv)

Men jag håller som sagt med. Bilprovningens statistik ger ändå en indikation om hur det står till med många av de komponenter som direkt påverkar trafiksäkerheten, varför den förstås är intressant. Om än inte någon bibel.
 
Både Saab och Toyota har på vissa modeller haft både omfattande och dyra motorskador. Och ingen av dem har varit speciellt intresserade av att betala för detta efter att garantin gått ut.. Jag VET detta eftersom jag personligen(och kollegor) skickat iväg betalningen på många av dessa fakturor.

Ett annat exempel på brister i kvalitet/konstruktion som oftast inte syns i bilprovningens statistik är Mercedes allvarliga rostproblem på vissa modeller(ofta handlar det om dörrar/skärmar/luckor osv)

Men jag håller som sagt med. Bilprovningens statistik ger ändå en indikation om hur det står till med många av de komponenter som direkt påverkar trafiksäkerheten, varför den förstås är intressant. Om än inte någon bibel.

Jag tror dig till viss del, men det är inget utbrett.

En snabb sökning på Google (inget facit, jag vet. Men det ger ett hum) på "Toyota motorproblem" ger folk på diverse forum som har problem med sina Carinor från 1989 och lite gamla bilar som krånglar. Gör man samma sak med Saab får man upp artikel efter artikel. Tillockmed Wikipedia har en sida med Saabs motorproblem :)

Så Toyotas utbredda motorproblem tror jag är bogus tills du visar handfasta bevis. Att du (som försäkringshandläggare antar jag) betalat ut renoveringar av motorer ser jag som att ni haft otur med antalet rasade Toyotor. Annars hade mediadrevet snappat upp det.
 
Jag tror dig till viss del, men det är inget utbrett.

En snabb sökning på Google (inget facit, jag vet. Men det ger ett hum) på "Toyota motorproblem" ger folk på diverse forum som har problem med sina Carinor från 1989 och lite gamla bilar som krånglar. Gör man samma sak med Saab får man upp artikel efter artikel. Tillockmed Wikipedia har en sida med Saabs motorproblem :)

Så Toyotas utbredda motorproblem tror jag är bogus tills du visar handfasta bevis. Att du (som försäkringshandläggare antar jag) betalat ut renoveringar av motorer ser jag som att ni haft otur med antalet rasade Toyotor. Annars hade mediadrevet snappat upp det.

Avensis (och andra modeller med samma motor) -01 och fram till -03 eller -04 med 1.8VVti motorn. Fick byta hela motorn (behöll toppen och nån liten sak till). Hade då gott under 9000 mil.
Enligt Toyotaverkstaden i Malmö var detta inte alls ovanligt på just denna motorn.

Dock ska tilläggas att Toyota skötte det riktigt snyggt fast det inte fanns någon garanti på den längre.
Ingen kostnad för min del och hade lånebil under tiden.

Så jag kan hålla med om att japsbilar är driftsäkra men att enbart stirra på bilprovningens statistik kan bli missvisande.
Även lampor räknas in och vissa bilar verkar käka lampor. Självklart är det inte heller bra men det är skillnad på dåliga bromsar/glapp framvagn och en trasig lampa.
 
Avensis (och andra modeller med samma motor) -01 och fram till -03 eller -04 med 1.8VVti motorn. Fick byta hela motorn (behöll toppen och nån liten sak till). Hade då gott under 9000 mil.
Enligt Toyotaverkstaden i Malmö var detta inte alls ovanligt på just denna motorn

Det är helt korrekt. Mig veterligen gäller det i Toyotas fall bara just denna motor.

Kanske är vissa biltillverkare/generalagenter skickligare på att tysta ner sådant innan det når mediadrevet(och vissa forumskribenter :tummenupp ) än andra?

Edit:
Ytterligare ett exempel är Mercedes v-sexor av modell M272, dvs 280/350, som kom runt 2005. Ett mindre konstruktionsfel med stora konsekvenser(HELA motorn måste demonteras = ofta ett jobb kring 100-150´ kr) på de första årsmodellerna har i vissa fall drabbat ägarna och/eller försäkringsbolagen i form av hela eller delar av kostnaden.

Men nu ska jag inte tjata mer om detta :)
 
Last edited:
Vilket skitsnack.

Mercedes har 30 års rostskyddsgaranti och rostar som helvetet. Alltså är dessa garantier bara en marknadsföringsgimmick.

Om opel och ford skulle vara pålitliga och bra bilar så skulle de kosta mycket mer som begagnade och dessutom få bättre betyg i bilprovningens statistik.

Håll dig till jappsarna om du är ute efter kvalitet.

Nu förstår jag inte riktigt, vad är det som är skitsnack? Merca rostar satan, det vet väl vem som helst? Att alla rostskyddsgarantier är skit vet de flesta som har jobbat med det.

Jag säger inte emot att Japsarna är bäst, men Opel har ett oförtjänt dåligt rykte men är fortfarande inte lika bra som Toyota men det har jag aldrig påstått.
Opel ger helt enkelt mycket bil för få pengar, så är det. Att de har ett lägre andrahandsvärde hänger ihop med ett ihållande dåligt rykte som jag tidigare påstod. Att Ford är billiga är för att de är dåliga helt enkelt.

Så är det :mattias

Jag låter Bilprovningen punktera allt uns till sanning i ditt påstående:

Japanska bilar är bäst. Opel är inte i närheten :fakta

Jag säger inte emot, men jag vidhåller vid ovanstående svar till finnen.
 
Last edited:
Nu förstår jag inte riktigt, vad är det som är skitsnack? Merca rostar satan, det vet väl vem som helst? Att alla rostskyddsgarantier är skit vet de flesta som har jobbat med det.

Jag säger inte emot att Japsarna är bäst, men Opel har ett oförtjänt dåligt rykte men är fortfarande inte lika bra som Toyota men det har jag aldrig påstått.
Opel ger helt enkelt mycket bil för få pengar, så är det. Att de har ett lägre andrahandsvärde hänger ihop med ett ihållande dåligt rykte som jag tidigare påstod. Att Ford är billiga är för att de är dåliga helt enkelt.

Så är det :mattias



Jag säger inte emot, men jag vidhåller vid ovanstående svar till finnen.

Du har rätt, förutom på en punkt. Opel är precis lika dåliga som Ford :mattias :mad:

Inga Oplar håller bra. Då skulle bilprovningen inte klanka ner så mycket på dom.. :fakta
 
Du har rätt, förutom på en punkt. Opel är precis lika dåliga som Ford :mattias :mad:

Inga Oplar håller bra. Då skulle bilprovningen inte klanka ner så mycket på dom.. :fakta

Haha, fast det där är ju ungefär som att säga att jag har fel och deet har inte hänt tidigare och inte denna gången heller :)

Du har "tyvärr" fel denna gång, Opel är inte att jämföra med Ford och gör man en ekonomisk beräkning över det hela så spöar Opel många andra likvärdiga bilmärken i totalkostnad, som ofta är av intresse. Att de spöar alla japsarna säger jag däremot inte.
 
Haha, fast det där är ju ungefär som att säga att jag har fel och deet har inte hänt tidigare och inte denna gången heller :)

Du har "tyvärr" fel denna gång, Opel är inte att jämföra med Ford och gör man en ekonomisk beräkning över det hela så spöar Opel många andra likvärdiga bilmärken i totalkostnad, som ofta är av intresse. Att de spöar alla japsarna säger jag däremot inte.

Nu har du faktiskt fel igen.

Om man spanar in Fords och Opels modeller (nya, det är enklare att jämföra), så är Fords modeller bland det billigaste man kan äga medans Opel presterar medelmåttigt. Läs gubbtidningen Teknikens värld och begrunda, det är ju enda tidningen som inte bara skriver om LED-lampor och annat jox.

Men vill man äga en Tysk budgetvagn efter några år. Nä, varken Opel eller Ford.

Jag har försökt hitta vettiga jämförelser Focus/Astra, men hittar inga. Däremot har Focus bland de lägsta felratio av tyska budgetmärken, milsvida före Opel Astra (vilken jag får kräkreflexer av...)

Edit: Glömde: ;)
 
Jag tror man ska ha mycket tur också. Min golf IV -98 som familjen ägt ända sen ny har gått snart 15k mil och vi har endast haft problem en gång med den, och det var generatorn som la av.

Farsan köpte dock en Passat -04 som gått 11k mil. Och den lagar han varje halvår!!
 
Jag tror man ska ha mycket tur också. Min golf IV -98 som familjen ägt ända sen ny har gått snart 15k mil och vi har endast haft problem en gång med den, och det var generatorn som la av.

Farsan köpte dock en Passat -04 som gått 11k mil. Och den lagar han varje halvår!!

Beroende på vad man köper för bil så behöver man olika mycket tid.

Farsan som exempel: Min Nissan är hans gamla vinterbil. Den är servad en gång de senaste 4 åren / 4000 mil. Ett fläktrelä och några torkarblad har han bytt på den tiden.

Sen har han en sommarbil. En Saab 9/3Aero Cab som är en kelgris. Är ikopplad med batteriladdare och uppställd på pallbockar hela vintern. Den åker till verkstan hela tiden..

Så olika märken behöver olika mycket tur för att hålla.
 
Nu har du faktiskt fel igen.


Men vill man äga en Tysk budgetvagn efter några år. Nä, varken Opel eller Ford.
Återigen, nej i vanlig ordning.

Vettiga jämförelser finns inte i svensk media tyvärr, inte ens i teknikens värld som jag läser månadsvis.
Jag vet inte riktigt vad de grundar besiktningsstatistiken heller på tex en bil som bevisligen bara har varit in på besiktning en gång (kanske två) under sina 5 år, den modell jag rekommenderade då. Zafiran har troligtvis varit in på 4/5 besiktningar och har lite mer att grunda sina betyg på.
Som sagt så är det ett bra köp om man kör få mil och köper en modell som har 4-5 år på nacken, då är det som mest ekonomiskt att köpa en sådan modell, som är nästintill felfri dessutom de kommande åren.
Jag kollar bara ur ett totalekonomiskt perspektiv, då räknar man in skatt-försäkring-servicekostnad-slitagekostnad-förbrukning-andrahandsvärde. Vad kostar det per framför mil helt enkelt.
Det är här som tex en Astra slår många på fingrarna, även flertalet japaner kan jag garantera. Med vissa premisser dock...
Dessutom har den fått genomgående bra betyg i Ncap, något som är attraktivt ur familjesynpunkt.
Men det är inte alltid det som gör den till den bästa bilen, det beror ju helt och hållet på vad man vill uppnå.
Vill man ha en bil som kan rulla 25-30 000 mil utan större problem? Ja, då är Astran inte förstavalet så klart. Då kan det vara värt att lägga mer pengar i inköp och få långvarig kvalité, av någon anledning så är helt plötsligt Merca ett vettigt alternativ *sjukt, men så är det*.

Och nej, man vill inte äga en tysk budgetvagn efter säg 10 år. Ingen budgetvagn för den delen, en budgetvagn köper man när den är 3-5 år gammal och säljer innan den uppnår åldern av 8-10 år eller för många mil.
På det viset så skapar man sig den bästa fordonsekonomin enligt mig, och givetvis köper man ALDRIG en bil på avbetalning för det är också som att kasta bort pengarna. Räkna ut vad ni får betala för en bil med ett inköpspris på 100k med ett standardlån på 5-7% i ränta :död
Om man gör det så känns det onödigt att predika för döva öron, då är vi inte ens på samma våglängd :hej

Jag lägger inte till några ;) -smilies då de är överflödiga, denna passar bättre --> :fakta
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top