Bra familjebil - hjälp!

Återigen, nej i vanlig ordning.

Mycket text.

Jag lägger inte till några ;) -smilies då de är överflödiga, denna passar bättre --> :fakta

Kostnad / mil under de 3 första åren:

Kia Ceed 1,6 32,31
Opel Astra 1,6 39,52
VW Golf 1,6 32,58
Ford Focus 1,6 31,59

Nuff said? Opel är inte ekonomiska. Det är ett luftslott av marknadsföring :fakta

Enl. begtest fortskrider skillnaderna uppåt i ålder, VW blir dyrare, Focusen och Opeln ligger kvar på samma nivå (procentuellt) och Kian blir billigare. Alltihop i procent.

Zeb. Det går inte att resonera med vissa människor.

Du har lagt fram fakta efter fakta på hur sugiga Oplarna är, men någon vägrar att inse.

Det är känt sedan länge. Japanarna är inte de roligaste bilarna, men nog håller de bra iaf!

Ah, så klart! Jag missade att det var en ny bil TS skulle köpa.

Som sagt så grundar sig mina påståenden på tillfällen då det är ekonomiskt försvarbart att köpa en bil, alltså minst 2 år efter att den har lämnat bilfirman och det är då en Opel är ekonomisk att köpa. Billigast? Nej, men klart bland topp 10 om man letar efter en bil som ska vara max 4-5 år gammal, kombi, rullat max 10 000 mil och kosta runt 80 000:- samt inte kosta många kronor till under sitt kommande ägande i 3-5 år som innefattar kanske 1000-1500mil/år.

Man skulle NÄSTAN kunna tro att du jobbar som bilnasare, en något färgad sådan :rolleyes:

Det är känt sedan länge. Japanarna är inte de roligaste bilarna, men nog håller de bra iaf!

Det är just den här mentaliteten om tex Opel som är till en fördel för de som ska ha tag på en ekonomisk bil :fakta

Snart kommer någon påstå att jag säger att japsarna INTE är bäst...

Last edited:
Ah, så klart! Jag missade att det var en ny bil TS skulle köpa.

Som sagt så grundar sig mina påståenden på tillfällen då det är ekonomiskt försvarbart att köpa en bil, alltså minst 2 år efter att den har lämnat bilfirman och det är då en Opel är ekonomisk att köpa. Billigast? Nej, men klart bland topp 10 om man letar efter en bil som ska vara max 4-5 år gammal, kombi, rullat max 10 000 mil och kosta runt 80 000:- samt inte kosta många kronor till under sitt kommande ägande i 3-5 år som innefattar kanske 1000-1500mil/år.

Man skulle NÄSTAN kunna tro att du jobbar som bilnasare, en något färgad sådan :rolleyes:

Det är just den här mentaliteten om tex Opel som är till en fördel för de som ska ha tag på en ekonomisk bil :fakta

Jag citerar mig själv från testen du citerade:

"Enl. begtest fortskrider skillnaderna uppåt i ålder, VW blir dyrare, Focusen och Opeln ligger kvar på samma nivå (procentuellt) och Kian blir billigare. Alltihop i procent."

Alltså efter 8-10000 mil och 5 år är Kian ännu billigare (procentuellt) per mil. Focusen (som var milsvida billigare ny) är procentuellt lika mycket billigare som Opeln = den är fortfarande 20% billigare / mil än Opeln. VWn blir (procentuellt) lite dyrare / mil efter ett par år då garantin går ut. Summa summarum = Kian är ungefär 25% billigare att äga som 5 år gammal/10,000mil/1500 mil om året.

Är det bevis nog?

Opel blir alltså inte mer ekonomisk ju äldre den blir. Fakta är fakta, ditt munhugg är lite som att spela luftgitarr, det känns fränt, men det gör ingen nytta... :gnissla ;)

Edit: Jag är gammal bilsäljare, men säljer annat idag. Hade dock inget annat än rostande Mercor och undermåliga amerikanare att kränga. Hade jag varit kvar idag när Kia säljs där hade jag tjänat stora kovan :fakta

Visst offentliggör försäkringsbolagen statistik på hur ofta kunderna fått använda sig av motorförsäkringen?

Har för mig att jag läst det någonstans för många år sedan. Tyvärr tror jag att det är försäkringsbolagen och i långa loppet kunderna som får betala kalaset via högre premier. Många utbetalningar borde nog tillverkarna själva stått för. Istället utnyttjar man kundernas försäkring.

Köpte en Nissan Primera 2.0 -03 för snart 2 år sedan, har kört 2000 mil, bytt 2 glödlampor.
Rent papper på besiktningen nyligen.
Bekväm & pålitlig bil som inte gör ngt väsen av sig.

japanskt
golf (som du redan nämnt)
Octavia

Jag har haft flertalet Audi, vw, Mitsu, Renault, Ford, Saab, Volvo osv.

Köp inte Renault eller Ford är mina tips. Sämsta möget!
Opel vill jag inte ens ta i med tång.

Mitsu och audi var trevligast att köra.
Har för tillfället en Ford Ficus som jag fick på ett bananskal.
Den skall bytas mot en Golf Variant.

Mina 50 öre!

Inga Oplar håller bra. Då skulle bilprovningen inte klanka ner så mycket på dom.. :fakta

Nja, nu är det ju så att alla Opel modeller inte är med i bilprovningens fina listor de har. (men med i statestiken borde de ju vara iaf)

Finns en Opel modell som så vitt jag vet inte alls har några problem på besiktiningen utom att besiktningsmännen ibland inte kommer in i bilen.
(tom trim slinker igenom för att de inte ens vet vad de ska kolla efter)

"Oh, najs! Vilken är då den här super Opel modelen? Kan den verkligen finnas?" frågar du dig.

JEPP :D
Den heter Opel Speedster ev Opel Speedster Turbo :yoparty
Sen att den är byggd av Lotus för allt utom motor o växellåda ... :rolleyes:

Okej det är ingen familjebil om du inte har en väldig liten familj
(Fast det går få in både flickvänn + schäfer på passagerar plastsen & tre större "sportbag"s i skuffen :tummenupp )

Nja, nu är det ju så att alla Opel modeller inte är med i bilprovningens fina listor de har. (men med i statestiken borde de ju vara iaf)

Finns en Opel modell som så vitt jag vet inte alls har några problem på besiktiningen utom att besiktningsmännen ibland inte kommer in i bilen.
(tom trim slinker igenom för att de inte ens vet vad de ska kolla efter)

"Oh, najs! Vilken är då den här super Opel modelen? Kan den verkligen finnas?" frågar du dig.

JEPP :D
Den heter Opel Speedster ev Opel Speedster Turbo :yoparty
Sen att den är byggd av Lotus för allt utom motor o växellåda ... :rolleyes:

Okej det är ingen familjebil om du inte har en väldig liten familj
(Fast det går få in både flickvänn + schäfer på passagerar plastsen & tre större "sportbag"s i skuffen :tummenupp )

Jag var väldigt nära att handla en speedster när jag köpte min Honda S2000, men fanstyget går inte att använda som bil, tyvärr.

Snygg och snabb, men otroligt opraktisk och obekväm...

Jag var väldigt nära att handla en speedster när jag köpte min Honda S2000, men fanstyget går inte att använda som bil, tyvärr.

Vilket fanstyg går inte använda som bil?
S2000 eller Speedstern?

Speedstern går aldels utmärkt att använda som vardags bil.
Gjorde i det i 1.5år innan jag sålde den för 2 bågar + 2 körkort + massa annat
Det enda jag iofs kan hålla med om är att den inte är praktisk i alla lägen, så som då du ska handla, skjutsa mer än en person, skjuta mor el far över huvud taget, bli sedd i trafiken, hålla hastighets begränsningar etc etc :D
Annars, speciellt med R-däck ... oo.. fan ösnkar ja hade råd att köpa en idag, men just köpt ny lgh som ska renoveras upp

Vilket fanstyg går inte använda som bil?
S2000 eller Speedstern?

Speedstern går aldels utmärkt att använda som vardags bil.
Gjorde i det i 1.5år innan jag sålde den för 2 bågar + 2 körkort + massa annat
Det enda jag iofs kan hålla med om är att den inte är praktisk i alla lägen, så som då du ska handla, skjutsa mer än en person, skjuta mor el far över huvud taget, bli sedd i trafiken, hålla hastighets begränsningar etc etc :D
Annars, speciellt med R-däck ... oo.. fan ösnkar ja hade råd att köpa en idag, men just köpt ny lgh som ska renoveras upp

Speedstern. S2000 är ganska lätt att leva med som vardagsbil.

Att den går att leva med som enda fortskaffningsmedel tvivlar jag inte på, det går med en Grålletraktor med.

Men som sagt: Körmässigt 10/10. Vardagsmässigt 1/10

Opel Speedster kan man ju knappast kalla för en Opel bara för att drivlinan kommer därifrån. Själv var jag nära att köpa en Lotus Elise för massor med år sedan, men det föll av samma anledning som köpet av Opel Speedster för dig. Med tanke på hur opraktiska de är hade man lika gärna kunnat köpa en rutlös Renault Spider.

largepic.asp

Last edited:
Opel Speedster kan man ju knappast kalla för en Opel bara för att drivlinan kommer därifrån. Själv var jag nära att köpa en Lotus Elise för massor med år sedan, men det föll av samma anledning som köpet av Opel Speedster för dig. Med tanke på hur opraktiska de är hade man lika gärna kunnat köpa en rutlös Renault Spider.

RenaultSpider-001.jpg

Renault spider :slicka:nicka

renault_spider_avtomany_ru.jpg

Lite som fransmän ska göra saker. Varför gjorde ni en bil med en osthyvel där fram? - Fourr aett vie kaenn

Senare kom de ju med vindruta fram. Kanske ett önskemål från kunderna eller någon paragraf i regelboken som sa att man var tvungen att sälja bilen med ruta fram.

Obetydligt värdefall på 12- 13 år måste jag säga om han hittar köpare på sin Spider.

http://www.blocket.se/vasternorrland/Renault_Sport_Spider_29067777.htm?ca=23_3&w=3

Måste tyvärr ge in mig i Opel diskussionen...

Har fått agera "Gratis-chefs-mekaniker" åt min syster som har en Zafira från ~00+. Bilen är i sig trevlig, rymlig, välutrustad och personbilslik men, men, det jag hittills har reparerat på Opeln är...

Startmotor
Elfel i dörrarna
Brytare till termostat
Lambdasond x2 x3?
Handbromsen kärvar minst 1 gång i året

Övriga fel
Inga lampor fungerar mera i instrumentpanelen :näsblod
(gör det svårt att säga hur mycket den e körd men under 200 000km)
Läcker olja från motorn
Drivknut(ar) slut
AC-jo, men sönder:gnissla
och nu brast ena vindrutetorkararmen med:brinnerup

Positivt
Rostfri:va
Lastar som ett containerfartyg
Drar sjukt lite bränsle
Lättskruvad med billiga delar

Detta är Opel i min lilla värld!
Tjööp Tyskt alla ni, så finns det flera Jappsare för mig att välja emellan!:D

Senare kom de ju med vindruta fram. Kanske ett önskemål från kunderna eller någon paragraf i regelboken som sa att man var tvungen att sälja bilen med ruta fram.

Obetydligt värdefall på 12- 13 år måste jag säga om han hittar köpare på sin Spider.

http://www.blocket.se/vasternorrland/Renault_Sport_Spider_29067777.htm?ca=23_3&w=3

Den har ju vindruta istället för hyveln, sicken lyxmodell

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma