VM / EM på Assen.

PacMan skrev:
EDIT: Nu såg jag reprisen. Ser ut som Biaggi skallade sitt eget kåpglas ganska ogött.

Haha fan va dom håller på, riktigt underhållande. Melandri försökte sparka av Biaggi från hojen efter att han försökt armbåga Melandri...

Loader skrev:
Haha fan va dom håller på, riktigt underhållande. Melandri försökte sparka av Biaggi från hojen efter att han försökt armbåga Melandri...

Ja, roligare än vad det brukar vara att kolla på kvalen faktiskt. Kul om stämningen är lite laddad mellan förarna inför racet imorn.

Ahhh äntligen visar sig kejsaren från sin rätta sida! Jag visste väl att good guy-tramset bara var spel från gallerierna.

Go Max!

Coola Ola skrev:
Varför går Hollands GP på en lördag? Inte för att jag är nån kalenderbitare på nåt sätt men det har väl "alltid" gått på lördagar? Alla andra GP verkar ju gå på söndagar.

Därför att dom alltid brukar åka "overseas" och tävla helgen efter och vill ha en extra dag på sig!

The Federation Internationale de Motocyclisme published the following press release after the incidents involving Max Biaggi in the Gauloises TT Assen qualifying practice :

- On Friday 24 June, during the MotoGP qualifying practice, Italian rider number 3 Massimiliano Biaggi rode in an irresponsible manner, causing danger to other riders, which is an infraction to article 1.21.2 of the FIM Road Racing World Championship Grand Prix Regulations. For this infraction, the Race Direction has decided to penalize the rider with a fine of USD 5000.

- During the same session, Massimiliano Biaggi made start practice on the track before the chequered flag (infraction to Art. 1.21.17). For this, the Race Direction has decided to inflict upon the rider a fine of USD 1000.

- After the practice session, Mr Valerio Biaggi, holder of the pass nr I-1485, grabbed the rider nr 33 Marco Melandri by the throat, resulting in scratches. According to Art. 3.3.1.2 (action prejudicial to the interests of the sport), the Race Direction has decided to withdraw the permanent pass of Mr Valerio Biaggi for the rest of the year.

No appeal has been lodged.
The decision of the Race Direction is final.

Avanti skrev:
- After the practice session, Mr Valerio Biaggi, holder of the pass nr I-1485, grabbed the rider nr 33 Marco Melandri by the throat, resulting in scratches. According to Art. 3.3.1.2 (action prejudicial to the interests of the sport), the Race Direction has decided to withdraw the permanent pass of Mr Valerio Biaggi for the rest of the year.

Rätta mig om jag har fel, men det är väl en familjemedlem till Biaggi som gjorde det där va? Inte Biaggi själv? Trist att det ska behöva hända en sådan incident.

Syftar båda de två första punkterna på incidenten med Melandri? Att Biaggi före det åkte av och sedan blev påkörd av vem det nu var är väl inte straffbart? Designen på banan där inbjuder ju till såna olyckor.

Valerio är Max farbror.

Last edited:
Ninjaboy skrev:
...Biaggi före det åkte av och sedan blev påkörd av vem det nu var är väl inte straffbart...

Såg du incidenten? Han rullade rätt ut på banan från gräset utan att se sig för. Anledningen var att han hade tappat kontrollen på sin hoj och fick inte ner hastigheten.

Avanti skrev:
The Federation Internationale de Motocyclisme published the following press release after the incidents involving Max Biaggi in the Gauloises TT Assen qualifying practice :

- On Friday 24 June ... with a fine of USD 5000.

- During the same session ... a fine of USD 1000.

...

Oavsett hur skyldig Biaggi var till det han bötfälldes för så känns väl en pengabot på totalt c:a 45000:- rätt tandlös. Det tjänar väl Biaggi typ på en dag?

Ninjaboy skrev:
Syftar båda de två första punkterna på incidenten med Melandri? Att Biaggi före det åkte av och sedan blev påkörd av vem det nu var är väl inte straffbart? Designen på banan där inbjuder ju till såna olyckor.

Valerio är Max farbror.

Nja, provstarten var ju inte Melandri inblandad i. Och man kan ju bromsa omkull hojen i sandfållan så inte man fortsätter ut på banan men det vill nog ingen göra.

Och tuff shit för Massimiliano Biaggi som inte får ha livakten i depån längre, men vad är det för stil att anfalla någon tävlande?
Han borde veta mycket bättre.

Loader skrev:
Såg du incidenten? Han rullade rätt ut på banan från gräset utan att se sig för. Anledningen var att han hade tappat kontrollen på sin hoj och fick inte ner hastigheten.
Jag såg den och han behöll kontrollen på hojen, däremot Battaini borde ju sett och förstått att Biaggi skulle komma ut där. Han kunde väl undvikit kollisionen, Biaggi kunde inte undvika den på annat sätt än att vurpa. Samma typ av avåkning hände många gånger under kvalet, inte bara i MotoGP-klassen men här var det mer olyckligt bara.

Ninjaboy skrev:
Jag såg den och han behöll kontrollen på hojen, däremot Battaini borde ju sett och förstått att Biaggi skulle komma ut där. Han kunde väl undvikit kollisionen, Biaggi kunde inte undvika den på annat sätt än att vurpa. Samma typ av avåkning hände många gånger under kvalet, inte bara i MotoGP-klassen men här var det mer olyckligt bara.

Så du menar att förarna på banan har väjningsplikt för folket som är ute på gräset/ i lecasjön och åker. Jag tycker det låter osannolikt.

Loader skrev:
Så du menar att förarna på banan har väjningsplikt för folket som är ute på gräset/ i lecasjön och åker. Jag tycker det låter osannolikt.
Väjningsplikt? Vi pratar väl inte på gatan nu men även där använder man väl sunt förnuft och väjer om man kan undvika en olycka.

Ninjaboy skrev:
Väjningsplikt? Vi pratar väl inte på gatan nu men även där använder man väl sunt förnuft och väjer om man kan undvika en olycka.

Och om Battaini hade kunnat undvika kollisionen hade han förmodligen gjort det, tror jag i alla fall. Mitt i en kurva är kanske det inte det första man gör att kasta ett öga ut i bollhavet för att se om nån kommer studsande där, som eventuellt kan inkräkta på ens eget spår.

PacMan skrev:
Och om Battaini hade kunnat undvika kollisionen hade han förmodligen gjort det, tror jag i alla fall. Mitt i en kurva är kanske det inte det första man gör att kasta ett öga ut i bollhavet för att se om nån kommer studsande där, som eventuellt kan inkräkta på ens eget spår.
Om man läser länken jag postade ovan så ser man att denna incident blev dömd som en "racing incident" och att förarna skakade hand med varandra efteråt. Det är alltså inte detta Max blev dömd till böter för. Vilket låter vettigt tycker jag. :)

EDIT: trodde att det var den länken jag postade ovan men det var en annan så här kommer den: http://www.crash.net/uk/en/news_view.asp?cid=6&nid=113621. För de som inte orkar läsa hela:

That incident was later deemed a racing incident and both riders and team managers have shaken hands. Indeed, concerns had previously been raised about just such a collision occurring due to the design of the new corner.

Last edited:
Chris Ash skrev:
Nån som har en susning om hur det gått för EM-boysen?
Nej, och jag undrar om oFFkeFF är där och ska köra. Det var ju därför han behövde A-licens i år. Det vore interessant att veta hur det går för alla där. Ska se till att själv åka ner och köra om ett par år.

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back