VM / EM på Assen.

valmers skrev:
Ja, det där verkar skumt. För bara tre tävlingar sedan hade Eje en lång utläggning om vad som hänt när en bils launch control kajkat ihop på gridden, hur man var tvungen att boota om hela skiten efter att launch-sekvensen låst sig. Dessutom visar lollipop-killen en skylt med testen "Launch" när tankningen nästan är klar och bilen ska iväg.
Titta även på förarens händer när man har kamera från sidan i cockpit; det ser absolut inte ut som om förraren använder paddlarna; framförallt inte vid hårda bromsningar.

Nu har jag iofs ingen koll på årets regler i F1, men Eje har fanken sällan ett enda rätt..

Skönt att läsa att Rossi avser att dra sig tillbaka till ett "quiet life" efter MotoGP. Jag tycker som Torkel att han bara måste kröna sin karriär med en titel för ett italienskt fabrikat och jag tror faktiskt att det också är vad han tänker göra. Det skulle verkligen vara något speciellt att se honom köra Ducati från och med 2006. Hoppas verkligen att det blir så.

Det är inte bara Ducati som har launch control. Enligt de svenska kommentatorerna (jag vet att de inte är den mest tillförlitliga källan) hade Barros medgivit att han glömt trycka in knappen för launch control vid ett av de senaste racen och därmed gjort en bedrövlig start.

oFFkeFF skrev:
Nu har jag iofs ingen koll på årets regler i F1, men Eje har fanken sällan ett enda rätt..
Eje går som barn i huset hos alla F1-stall, han känner alla inklusive förare och höga funktionärer/teamchefer inom sporten, och är oerhört respekterad för sitt kunnande, inte minst efter hundra år i Grupp C/sportvagnar i hela världen.

Nyteknik skrev:
Det är inte bara Ducati som har launch control. Enligt de svenska kommentatorerna (jag vet att de inte är den mest tillförlitliga källan) hade Barros medgivit att han glömt trycka in knappen för launch control vid ett av de senaste racen och därmed gjort en bedrövlig start.
Visst kan elektroniken ta överhanden, men man måste bli imponerad över vad man kan åstadkomma med mjukvara. Häromdagen förnedrade jag en mycket förvånad kille i en sprillans ny BMW 330i med min launch control. Vorsprung durch technik!

valmers skrev:
Eje går som barn i huset hos alla F1-stall, han känner alla inklusive förare och höga funktionärer/teamchefer inom sporten, och är oerhört respekterad för sitt kunnande, inte minst efter hundra år i Grupp C/sportvagnar i hela världen.

Trots det så lyckas han alltid säga fel saker i tv-sändningarna?

oFFkeFF skrev:
Trots det så lyckas han alltid säga fel saker i tv-sändningarna?
Att han är med i TV beror ju just på hans kunskaper om F1, inte för att han är född kommentator.

En fråga: Var inte Rossi emot tobaksreklam?
Tänkte på sannolikheten för att han går till Ducati.
Marlboro har ju tydligen sagt åt Ducati att värva Rossi, kosta vad det kosta vill.

sandstream skrev:
Att han är med i TV beror ju just på hans kunskaper om F1, inte för att han är född kommentator.

En fråga: Var inte Rossi emot tobaksreklam?
Tänkte på sannolikheten för att han går till Ducati.
Marlboro har ju tydligen sagt åt Ducati att värva Rossi, kosta vad det kosta vill.

Jo, man han åkte ju på tobaksreklamen så fort han gick över till Yamaha redan, Gauluoises eller hur det nu stavas.

Vet inte om Eje läst på på sistone, men för 4-5 år sedan, så hade han fanken inte ett rätt, vare sig om teknik eller taktik. Han brukade också kommentera hur "fel" och "misstag" förarna gjorde, och varje varv de gjorde "misstag" så lyste de röda hjälmarna och de slog varvrekord eller personligt..
Eller när "chanslösa" förare vinner racet..

oFFkeFF skrev:
Jo, man han åkte ju på tobaksreklamen så fort han gick över till Yamaha redan, Gauluoises eller hur det nu stavas.
Vilken kolla man har på tobaksmärken :rolleyes: :D

oFFkeFF skrev:
Vet inte om Eje läst på på sistone, men för 4-5 år sedan, så hade han fanken inte ett rätt, vare sig om teknik eller taktik. Han brukade också kommentera hur "fel" och "misstag" förarna gjorde, och varje varv de gjorde "misstag" så lyste de röda hjälmarna och de slog varvrekord eller personligt..Eller när "chanslösa" förare vinner racet..
Han har blivit bättre helt klart och när det gäller den tekniska biten tycker jag att han verkar mycket kunnig.

Lite OT men kommentatorn som Eurosport satt in vid senaste WSBK-sändningen var det tristaste jag hört, hans puls gick nog aldrig över 60 :(
(Plus att han missade hälften av det som hände i loppen).

Hade heller ingen aning att Galousies (?) var ett tobaksbolag men har faktiskt funderat på det. Bra att veta. :)

Jag tycker Eje rockar. Däremot störde jag mig i början (5-10 år sedan) på att bisittaren var så otroligt dålig. Vet inte om det är samma nu men han är helt ok nu.

Last edited:
Angående formel1-diskussionen så hade jag rätt (vilket jag iofs var ganska övertygad om, men man gör ju alltid klokt i att kolla sina källor). För de som vill förstå f1 på djupet finns den officiella sidan www.formula1.com. Deras Insight-del, framför allt delen 'Understanding f1' är oerhört välskriven och faktaspäckad. Läs den and you will see the light. Rossi har uppenbarligen inte läst den...

Macho Woman skrev:
Angående formel1-diskussionen så hade jag rätt (vilket jag iofs var ganska övertygad om, men man gör ju alltid klokt i att kolla sina källor). För de som vill förstå f1 på djupet finns den officiella sidan www.formula1.com. Deras Insight-del, framför allt delen 'Understanding f1' är oerhört välskriven och faktaspäckad. Läs den and you will see the light. Rossi har uppenbarligen inte läst den...
Visst, men läs även Electrical Systems:

Electronic systems which can automatically detect the race start signal are forbidden. Launch control systems must include a signal to prove exactly when the system was activated.

Glasklart?

Edit: Någon form av launch/start-sekvens finns sannolikt även nu (eftersom mjukvaran bevisligen kan krascha), även om det inte är en fullt utbyggd launch control enligt tidigare specifikation. Det mest troliga är en reglering av bränsletillförseln (vilket fomula1.com Insight pratar om) under launch, alltså då man använder handreglaget för kopplingen. Traction control får inte användas under 100 km/h, men här tror jag det finns stora möjligheter till att finna mjukvarurelaterade kryphål.

Last edited:
Nyteknik skrev:

Efter att ha hört bla Biaggi och sete göra provstarter på bakrakan i Assen är jag definitivt övertygad om att de har någon form av traction/launch control.
De bara ställer sig mot varvstoppet (som dessutom verkar gå i tidigare när de startar) sen dumpar de kopplingen och hojen sticker iväg med ett konstant motorvarv vilt misständande ända tills föraren lägger i tvåan då hojen med ens går helt rent(förutom suzukin då för den går aldrig rent :hihi )

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger