Vinterprojekt - tråden

1732527098314.png
Detta är nog ingen spricka. Ser ut som en ojämnhet i gjutgodset. Det blir så när det sitter kvar materialrester i pressgjutformen. Kan verifieras med Crick 120 + 130. (penetrant + framkallning) Då ser man om det verkligen är en spricka i godset.
 
Fortsätter med Castrol Hondan, inga stora saker tyvärr, men det går sakta framåt, jag har inte bråttom.

Jag skaffade en tidtagare för ett tag sen, det blev en Solo2 efter lite rådfrågan med några kompisar som kör RR.
Jag ville ha den i mitten plus att jag ville använda hålen under styrkronan där tändningen egentligen ska sitta.
Så jag designade ett fäste i 3D och printade sen ut det i PLA.
Här sitter testet på plats, jag kommer göra några små justeringar och sen sätta dit en permanent.

IMG_3492.jpeg

Så här ser det ut uppe ifrån, notera den vita pluggen som sitter i styr bulten, den var original ifrån HRC, inte lätta att få tag på men det gick.
IMG_3490.jpeg
IMG_3494.jpeg
 
Fortsätter med Castrol Hondan, inga stora saker tyvärr, men det går sakta framåt, jag har inte bråttom.

Jag skaffade en tidtagare för ett tag sen, det blev en Solo2 efter lite rådfrågan med några kompisar som kör RR.
Jag ville ha den i mitten plus att jag ville använda hålen under styrkronan där tändningen egentligen ska sitta.
Så jag designade ett fäste i 3D och printade sen ut det i PLA.
Här sitter testet på plats, jag kommer göra några små justeringar och sen sätta dit en permanent.

View attachment 507106

Så här ser det ut uppe ifrån, notera den vita pluggen som sitter i styr bulten, den var original ifrån HRC, inte lätta att få tag på men det gick.
View attachment 507107
View attachment 507108
Äkta HRC plugg minsann. Det i kombo med dekaltrim gör att du kommer få highscore på den där Solo2.
Häftigt att det sitter en varvräknare med start rakt ned kl6. Det skulle vara så på den tiden på en Honda. Så vi högpresterande fabriksförare skulle slippa flytta blicken allt för långt när vi ligger i vårt optimala varvtalsintervall....
Det vill gärna bli fint!
 
Häftigt att det sitter en varvräknare med start rakt ned kl6. Det skulle vara så på den tiden på en Honda. Så vi högpresterande fabriksförare skulle slippa flytta blicken allt för långt när vi ligger i vårt optimala varvtalsintervall....
Det vill gärna bli fint!
Rakt upp kl 12 så är det dags att växla! Enl Mike på DHolda så sa han 11.500, så det verkar stämma. :)

Man försöker att få den till sitt original utförande, men det är inte lätt kan jag säga! Att göra så lite som möjligt men ändå få upp den i hyfsad utseende.
Det hjälper inte heller att den stått länge och förfallit i lacken, eller att han som körde med den i början av 2000 talet målade om vissa delar.
Men hoppas att den kommer bli bra i slutänden.
 
Fick tillbaka mina fälgar från lackeringen till mitt Hejira racer vinterprojekt.
Pressat i lagren och provmonterat hjulet med förtjusning! Återstår att centrera
hjulet och svarva distanser.
 

Bifogat

  • IMG_1049.png
    IMG_1049.png
    4.9 MB · Visningar: 25
Jag blev klar med restaureringen av bakdelen idag, clearcoaten har bara fått härda i 48 timmar så jag väntar lite med att sätta dit vissa dekaler.

IMG_3537.jpeg

Det här är inte lätt eller enkelt, att fixa till något som man egentligen vill göra så lite som möjligt på.
Jag är ganska nöjd med hur den blev tillslut, så bakdelen av hojen är i princip klar.
IMG_3536.jpeg
IMG_3534.jpegSvingen fick även sin Öhlins dekal. IMG_3532.jpeg
 
Jag väntar förtvivlat på mitt vinterobjekt ( wink wink N………….r😉) men köpte nyligen den riktiga änkemakaren, för vad jag vet så blev iaf inga av alla de hojar som kallats änkemakare genom tiderna förbjudna att säljas redan på åttiotalet till slut i alla fall. Eller så är det en myt men spontant ser det jävligt felkonstruerat ut. Lät coolt när man var liten i mellanstadiet iaf. Dödligheten alltså. Känns som att bakaxeln borde vart nån halvmeter bredare. Sägs att de gör hundra blås😱😱😱
 

Bifogat

  • IMG_1383.jpeg
    IMG_1383.jpeg
    2.8 MB · Visningar: 23
Jag väntar förtvivlat på mitt vinterobjekt ( wink wink N………….r😉) men köpte nyligen den riktiga änkemakaren, för vad jag vet så blev iaf inga av alla de hojar som kallats änkemakare genom tiderna förbjudna att säljas redan på åttiotalet till slut i alla fall. Eller så är det en myt men spontant ser det jävligt felkonstruerat ut. Lät coolt när man var liten i mellanstadiet iaf. Dödligheten alltså. Känns som att bakaxeln borde vart nån halvmeter bredare. Sägs att de gör hundra blås😱😱😱
En sån där fascination har jag också. 😁
 

Bifogat

  • 527de4ba-e95d-4d93-878f-ed2748a6df61-1_all_1228.jpg
    527de4ba-e95d-4d93-878f-ed2748a6df61-1_all_1228.jpg
    2.4 MB · Visningar: 34
Hehe där har du lite att göra va😄
Den vita är nästan klar. 🙂
Ska spackla lite plast i vinter och dra på nån vinyl.

Den röda har jag en Grom motor med insprut till som står och väntar på att få plats. 😁
Motorblocken är ruggigt lika varandra så jag har en förhoppning om att det bara är klipp och klistra...
 

Bifogat

  • 1000003596.jpg
    1000003596.jpg
    2.6 MB · Visningar: 20
Den vita är nästan klar. 🙂
Ska spackla lite plast i vinter och dra på nån vinyl.

Den röda har jag en Grom motor med insprut till som står och väntar på att få plats. 😁
Motorblocken är ruggigt lika varandra så jag har en förhoppning om att det bara är klipp och klistra...
Kommer osökt att tänka på detta
 
Jag som gnällt om att jag saknar ett vinterprojekt får ju snart hem en hoj som inte är i minsta behov av "projektering".
Vad kan man göra med en Speed Triple RS-18 i prima skick förutom att byta styre?
 
Jag som gnällt om att jag saknar ett vinterprojekt får ju snart hem en hoj som inte är i minsta behov av "projektering".
Vad kan man göra med en Speed Triple RS-18 i prima skick förutom att byta styre?
Turbo, kolfiberfälgar, kåpor, öhlinare, vill du ha mer tips?
 
Vinterprojekt i mindre storlek - tillverkat en fälg, får som konsekvens att jag måste tillverka en fälg till o två bromsnav + en j-la massa ekrar. Hjulen som var med i byggsatsen blir hopplöst klumpiga
1735053584023.png
 
Glömde lägga upp för några dagar sedan när det var klart.
IMG_3578.jpeg
IMG_3579.jpeg
På vinterlistan är det övre kåpan och tanken kvar. Sen blir det ny bränslepump i Ducatin, passar på att byta ut snabbkopplingarna till metall istället för plast samtidigt.
Kanske nya remmar också.
Sen blir det nya stift i aprilian. Pust, det börjar bli ont om tid nu känns det som.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top