Vinterprojekt - tråden

Funderade på om det var denna som byggdes i Linköping på sextiotalet men det var det nog inte. Frän kombo detta.
View attachment 505296
nej det inte den, skiljer lite
min generator sitter fram för motorn o min har dunstall gafel med inbyggda ok, dubb skivor
min ska vara byggt sen 70 tal i göteborgs trakten
byggt på en norton dominator
den på bilden har jag inte sett innan, finns den fortfarande ?
 
Jag tänker få min CBR1000F -87 klar att åka med. Måste hitta ett elschema så jag får bensinpumpen att gå när den ska. Nästa sak är att få kåporna att sitta med annat än god vilja.
Är inte det en sådan bensinpump med brytarspets? Kan bli loppa på den isåfall, kolla det först.
Loppa förebyggs med en diod över spolen som tar gnistan. Diod kan hämtas hos mig i Enköping.
@Tadao Baba . Är din pump också med spetsar?
20241016_185135.jpg
 
Brytaren sitter inuti, är det ett plastlock som kabeln går in i?
 
När jag fick hem hojen så hade den stått i ett skyddsrum i ca 20 år sedan 2004, innan den blev inställd där så hade förra ägaren servat motorn med att sätta in nya kolvar och allt vad det innebär, samt passade han på att byta fixa lite annat när motorn ändå var "kluven".

Snabbspolar 20 år fram, 2024.
Jag började med att plocka av förgasarna, bytte en T-kopplings o-ring på två ställen, den hade blivit torr och det sprutade bensin när man startade. (inte första gången jag gjort detta på en Honda)

View attachment 505278

Kopplade in allt igen, motorn startar som den ska, låter fint. Tänkte balansera förgasarna, det såg ut så här, så jag behövde inte skruva på en jävla skruv!
View attachment 505279

Saker som jag redan hunnit byta är handtag, luftfilter, oljefilter, bensinfilter och gummihållaren till bränslepumpen.
Jag lyckades hitta motorkåpa/skyddet som är i karbon/kevlar, detta satt original ifrån HCR när det begav sig.
View attachment 505280
View attachment 505281
View attachment 505282
Man hittar lite roliga/coola lösningar vartefter man kollar igenom allt, samt att jag har kontakt med jämna mellanrum med Mike på Dholda Racing som byggde motorn till Honda. Han har full koll på hur allt var gjort även om det är över 25 år sedan, han har tom reservdelar kvar till den här motorn!

Här är en smart lösning, istället för att plocka av varje gummisko till varje förgasare så har man satt en gängstav hela vägen, där man låst några bultar längsmed, så om man skruvar längst ut på staven så lossar man alla samtidigt, hur coolt och simpelt är inte det?!
View attachment 505283
View attachment 505284
När jag plockade isär luftburken så såg jag detta "filtret", jag frågade Mike ang detta och han sa att HCR hade sagt _Ta ett originalfilter och riv bort filtret så bara gallret är kvar.
Han sa dock att han inte skulle gjort så idag utan kanske gjort tvärt om i stället, men han sa att jag skulle ta ett racefilter, så det är nytt på nu. :)
View attachment 505285
View attachment 505286
Men du vilken finurlig lösning till förgasare. Det är ju alltid trångt satan när man skall skruva på dom. Och när de är lösa och skall skruvas åt brukar man lyckas skjuva runt dom så mejseln inte når.....

Jag sydde ett brandfilts skydd till min RVF. Blir ju väldigt varmt i V:et och förgasardelen funkar sämre. Så riktiga motorbyggare gör också så. Jag kände mig så vedbotrim när jag gjorde det. Och appropå luftfiltret. Brukar slita ut pappersdelen och skär till luftfilter skum och lägga i facket. Tvättbart för en liten peng.
 
Är inte det en sådan bensinpump med brytarspets? Kan bli loppa på den isåfall, kolla det först.
Loppa förebyggs med en diod över spolen som tar gnistan. Diod kan hämtas hos mig i Enköping.
@Tadao Baba . Är din pump också med spetsar?
View attachment 505327
Ingen aning vad det är för pump, den satt på hojen.
Allt är Honda original, men man har blandat delar ifrån CBR600, RS250, RC45 ovh 400 v4.
 
Jag kom över ett vrak till ZX7R som konverterats till street fighter för många år sedan. Tanken är att få ordning på den och återställa den till nära original, troligen blir det några diskreta modifikationer. Så nog kommer det bli ett projekt alltid.
Min hjärna tror fortfarande att det är möjligt, men det kommer ta sin tid (och pengar)...

Om någon sitter på delar till ZX7R, ZX750P, så kan jag vara intresserad. :krama
 
Jag saknar verkligen den gamla goda tiden när man kunde komma hem från jobbet vid 16-tiden, käka en snabbmiddag på 5 minuter och sen sitta i garaget och pyssla 5-6h i godan ro. Men snart har jag fått sån pli på alla ungar att man kan ta med dom i verkstan under relativt ordnade former. Så det är nog snart dags att köpa någon gammal DT50 eller så till grabben.
 
Det var en lite spricka i kylaren, märkte det när jag startade hojen. Det skvätte lite på ena sidan, som tur var så var det på höger sidan ute vid kanten så man kan svetsa det.
Förra ägaren är svetsare så han fixade det på 3 röda.
kylaren är rengjord och tillbaka på hojen


IMG_3331.jpeg

Här är den lagade sprickan, som inte syns längre.
IMG_3332.jpeg

Det sitter aluminium och fiberglas värmeisolering på lite olika ställen, bla under tanken precis över kylaren och ner över hela motorn.
Isoleringen var ganska sliten, aluminiumet hade börjat falla av och man ser typ igenom på vissa ställen, så det är åtgärdat med ny.
IMG_3328.jpeg

Nytt fint ditsatt.
IMG_3330.jpeg

Kylaren och allt rengjort och tillbaka på plats, idag blir det rengöring av kylaren med medel när jag kan starta hojen och låta den gå lite.
IMG_3333.jpeg
IMG_3334.jpeg
 
Just det, glömde dekalerna jag fixade en eftermiddag denna veckan som gick.
Ett GEDIGET arbete har lagts ner på att mäta och återskapa alla dekaler som är på originalkåporna.
Tur man ha en plotter så man kan testa sig fram.
IMG_3324.jpeg
IMG_3336.jpeg
IMG_3337.jpeg
Utlagda så som dom ska vara på hojen.
IMG_3342.jpeg
 
Last edited:
Borde byta olja i framgaffeln, har nog alla grejer nu dessutom. Får se om jag får tummen ur :D

Sedan ska jag byta tanklock efter min fadäs i Norrköping, är det någon som vet hur knöligt det är att byta cylinder så man ha samma nyckel alternativt skall jag skita i det och slippa plocka ur startnyckeln vid tankning?
 
Borde byta olja i framgaffeln, har nog alla grejer nu dessutom. Får se om jag får tummen ur :D

Sedan ska jag byta tanklock efter min fadäs i Norrköping, är det någon som vet hur knöligt det är att byta cylinder så man ha samma nyckel alternativt skall jag skita i det och slippa plocka ur startnyckeln vid tankning?


Lite pilligt men hyfsat enkelt - hittade en hyfsad film här -
.
Alla tanklock är byggda enl. samma princip men med olika lösningar som håller fast låscylindern så lite försiktighet och tänkande krävs - man vill inte ha låsbleck o fjädrar som åker iväg överallt i rummet och som man sedan inte vet hur de skall sitta.

EDIT!!!! När man väl fått ut låscylindern, med nyckeln sittande kvar i låset så får man INTE dra ut nyckeln, då åker alla fjädrar o låsbleck all världens väg!!!!

Exakt vad var fadäsen - det kanske finns en "workaround"?
 
- man vill inte ha låsbleck o fjädrar som åker iväg överallt i rummet och som man sedan inte vet hur de skall sitta.

Det är iofs ett ganska effektivt sätt att lära sig hur ett lås fungerar.
Hur man plockar till olika nycklar, och vilka delar man kan tillverka, och hur, om det är trasiga eller fattas.

Ehh, visade det sig....
 
Just det, glömde dekalerna jag fixade en eftermiddag denna veckan som gick.
Ett GEDIGET arbete har lagts ner på att mäta och återskapa alla dekaler som är på originalkåporna.
Tur man ha en plotter så man kan testa sig fram.
View attachment 505471
View attachment 505472
View attachment 505473
Utlagda så som dom ska vara på hojen.
View attachment 505501
Det värsta med att göra en så fin racehoj är att man bara sitter och tänker, får inte ramla, får inte ramla, får inte ramla...jävlar..

Men det är bara att komma över. För det är inget roligt att åka omkring på en biltema lackad hoj med olja överallt. Det ska se proffsigt ut. Det är en av fördelarna med Classic. Vi finns också som kanske inte måste vinna till varje pris utan det är lika viktigt med att ha rätt hoj som är i ordning och stå och tjöta om den.
 
Lite pilligt men hyfsat enkelt - hittade en hyfsad film här -
.
Alla tanklock är byggda enl. samma princip men med olika lösningar som håller fast låscylindern så lite försiktighet och tänkande krävs - man vill inte ha låsbleck o fjädrar som åker iväg överallt i rummet och som man sedan inte vet hur de skall sitta.

EDIT!!!! När man väl fått ut låscylindern, med nyckeln sittande kvar i låset så får man INTE dra ut nyckeln, då åker alla fjädrar o låsbleck all världens väg!!!!

Exakt vad var fadäsen - det kanske finns en "workaround"?
Fadäsen var att jag tappade balansen när jag skulle prova att putta igång hojen och jag plockade av tanklocket med hjälp av tankväskan, så det är byte som behövs.
 
Jag kom över ett vrak till ZX7R som konverterats till street fighter för många år sedan. Tanken är att få ordning på den och återställa den till nära original, troligen blir det några diskreta modifikationer. Så nog kommer det bli ett projekt alltid.
Min hjärna tror fortfarande att det är möjligt, men det kommer ta sin tid (och pengar)...

Om någon sitter på delar till ZX7R, ZX750P, så kan jag vara intresserad. :krama
- Om du ska ha några "diskreta modifikationer", typ de du hittade i min byggartråd, så kan jag tipsa om att originalkåpseten har en massa isolering i sig som säkert väger x antal kilo. Kinasetet - åtminstone det jag köpte - är fritt från det utan att vara rangliga.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top