Vinterförvaring

C-tek funkar på så sätt att den pulsladdar batteriet.
Dvs den laddar batteriet fullt precis som vanligt, sen slutar den ladda, när spänningen i batteriet sjunker under nån viss nivå (inte mkt) så laddar den (en puls) tills batteriet är fullt igen.
Den kommer altså inte att dra en massa ström.

Personligen tycker jag att en batteriladdare är ett måste i ett garage.
Får man startproblem t.ex. o råkar dra ur batteriet så är det guld värt att ha en egen.
Det kan hända både med bil o hoj. C-tek är kanon just pga detta med vinterförvaring. Rekomenderas starkt.

Nu har jag en egen fråga, nämligen detta med att tömma fuggarna.
Är det nödvändigt och isf hur gör man ?! :va

/paco

C-TEK rules! Rekommenderas varmt!

attachment.php

attachment.php

Brukar själv tanka fullt på hösten, har aldrig haft några problem med gammal bensin...

En sak som ingen ännu nämnt som en släkting (entusiast och mc-handlare) brukar tipsa om är att man nu och då med jämna mellanrum "skakar om" hojjen lite, det viktiga är att framdämparna får arbeta lite. Man kan ju börja försiktigt med små röreler för att sedan öka på kraften. På detta sätt kan man motverka att packboxarna i framgafflarna torkar fast och sedan blir otäta när man river iväg första gången på våren. Otrevligt och onödig utgift att inleda säsongen med framgaffelrenovering...

Sedan skadar det säkert inte att starta den ett par gånger under vintern. Sedan kan man ju diskutera om man skall låta den bli varm eller inte. Det borde ju bli mer kondens i oljan ju större temperaturskillnader man åstadkommer?

Du verkar ju ha benkoll på detta med laddare, funderar på en sån där ctek. Är det någon speciell version som man ska använda till ett bågebatteri?

Jag använder modellen 3600. Men det står på hemsidan vilken modell som passar för vad. Den modellen jag har passar för både bil och mcbatterier.

1. C-TEK laddare, kontinuerligt inkopplad och påslagen med batteriet installerat i hojen.
2. Full tank
3. Depåstöd fram/bak
4. Väl insmord kedja
5. Nytvättad/vaxad
6. Kapell

Vet inte hur många som hört talas om Nitrogen (N2) i däcken...har int skaffat det sj ännu då ja planerar nya fälgar men ja ska då lätt ha det till nästa säsong...

kolla http://www.dackteam.se lr ring 020-97 32 32 för mer info

lr läs på bifogad bild...kan va ngt svårläst dock p.g.a vissa begränsningar på SportHoj.com...*host* :7peta

Nitrogen fick ja i mina hjul när jag köpte hojen.. undrade varför han hade gröna hattar på ventilerna, de var bara för att identifiera att de var Nitrogen istället för luft så man inte fyllde på med luft när man hade nitrogen i däcken. Han hade nog inte koll på vad de var bra för, efter som jag frågade och han svarade lätt svävande... Men efter läst de du bifogade så har jag alla svar jag kan behöva... blir at kolla över de hela när våren är här... :tummenupp

angående c-tek, är det snöflingan som står för underhållsladdning?

Snöflinga;

Läge 14.7V/3.3A
Detta läge rekommenderas vid laddning av batterier när det ärkallare än +5°C. Det är också lämpligt för många AGM-batterier.Denna inställning rekommenderas inte för underhållsladdningnär temperaturen tidvis överstiger +5°C. Då rekommernderasläge 14.4/3.3A.

(Manual Sefir 90 - tror nog det betyder samma för alla Ctek med den symbolen)

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!