vinterbil ?

GuW skrev:
Inte fan sitter rallyförarna och sliter i handbromsen i kurvorna.

Jo, i hårnålarna :) Perfekt sätt att vända upp bilen på asfalt när svängradien knapp räcker till (eller hemma på villagatan för att impa på grannen :crash ).

/Rally Kalle

TomK skrev:
Jo, i hårnålarna :) Perfekt sätt att vända upp bilen på asfalt när svängradien knapp räcker till (eller hemma på villagatan för att impa på grannen :crash ).

/Rally Kalle

Nja, ytterst sällan skulle jag vilja påstå.
Det är endast om man klantar till vänsterbromsningen man rycker i kryckan, under förutsättning att man har en fungerande handbroms på bakhjulen då
:rolleyes:

Om vi säger så här, hade den varit nödvändig för att ha roligt skulle jag ha fixat den för länge sen.
Nu ska jag ändå fixa den för att ha tråkigt, jag ska besikta liket...

Varje gång jag försöker mig på vänsterbroms så börjar bilen kasa utåt i kurvan, bara understyr. och för det mesta så är man lite för våldsam med foten och man låser bara framhjulen.
Men det beror kanske på bakhjulsdrift och bromsbalansen mellan fram och bakhjul, bättre att pilla p ågaspedalen än bromspedalen om man vill att det ska gå på sniskan :)

granath: börja leta merca igen, de är grymt stabila och spårsäkra i snöslasket. bakhjulsdriften är ju aldrig så tråkig den heller :D

DJM skrev:
För en okunnig, hur fan vänsterbromsar man?

Fördel på framfotad bil, gärna med lite längre axelavstånd. Enklast att lära sig på det viset. INGEN ABS!
Du bromsar med vänsterfoten (därav ordet vänsterbroms antar jag) medans du pressar bilen så hårt du kan med högerfoten, på det viset låser bromsarna bara bakbromsen. Du har därmed fullt driv på framtassarna men bak springer de inte alls. Som en enklare handbroms-manöver, när du är säker på det så åker du så snyggt så det finns inte ord. Och en fwd är oftast alltid snabbare runt banan än en rwd.

Dee_cati skrev:
Fördel på framfotad bil, gärna med lite längre axelavstånd. Enklast att lära sig på det viset. INGEN ABS!
Du bromsar med vänsterfoten (därav ordet vänsterbroms antar jag) medans du pressar bilen så hårt du kan med högerfoten, på det viset låser bromsarna bara bakbromsen. Du har därmed fullt driv på framtassarna men bak springer de inte alls. Som en enklare handbroms-manöver, när du är säker på det så åker du så snyggt så det finns inte ord. Och en fwd är oftast alltid snabbare runt banan än en rwd.

Ah nu förstår jag lite bättre tack!

Slurken skrev:
Varje gång jag försöker mig på vänsterbroms så börjar bilen kasa utåt i kurvan, bara understyr. och för det mesta så är man lite för våldsam med foten och man låser bara framhjulen.
Men det beror kanske på bakhjulsdrift

En bakhjulsdriven bil går inte att vänsterbromsa*, hela vitsen är att bilen ska dra med framhjulen och låsa bakhjulen så att dom tappar sin friktion mot underlaget och därför driver ut i kurvorna.

Nästan alla framhjulsdrivna bilar går att vänsterbromsa, men det är en fördel att ha lite pulver under huven.
När jag körde SAAB 96 körde jag med det gamla rallytricket att byta dom bakre bromscylindrarna mot dom från SAAB 95 före 69, dom var nämligen kraftigare för att kombin var tyngre bak (senare använde dom samma på båda modellerna)**.

Sen åker man på höga varv/låg växel in i kurvan, gasar fullt, svänger lätt, klappar till rätt hårt*** på bromsen men lättar lite på pedalen när det släpper och håller fortsatt full gas och "lagom" broms genom hela böjen.
Man varierar bakvagnens utstick genom att bromsa mer eller mindre tills man vill räta ut, då släpper man bromsen helt och fortsätter att hålla stumt.

Förklaringar:
* Man kan få en bakhjulsdriven bil att sladda med vänsterbroms, eftersom diffen tillåter ett hjul att låsa medans det andra börjar snurra dubbelt så fort, kan användas på slöa dieslar tex Mercedes äldre modeller, men där använder man med fördel den fotmanövererade parkeringsbromsen för att undvika att framhjulen tappar fästet.
** Dessa bromscylindrar är i princip omöjliga att få tag på, jag har två nya i vaxat papper, och dessutom måste man borra ett nytt styrhål i bromsskjölden, dessuyom får man lite för bra bromsar bak, bilen vill gärna låsa bakhjulen vid normala inbromsningar vilket kan leda till oönskade sladdar !!!
***Klappa till ordentligt på pedalen en millisekund så låser det bak innan du bromsat ned motorvarvtalet, det låter så amatörmässigt om man tappar varv, dessutom kan man på turbobilar tappa laddtryck.

Så, det var en liten lektion från mig, andra gör säkert annorlunda och får det att funka, leta reda på en isbana och öva, öva, öva och sen kan du åka runt i stan och impa på fjortisar....

flyger skrev:
Jag sladdar runt i en bmw 325ix i väntan på hojsäsongen.

170 hästar och fyrhjulsdrift är helt okej i snön... synd bara att den är 18 år gammal och drar 1.5 liter bensin milen.
Då gasar du alldeles för dåligt. min drar 1.3 när jag kör försiktigt, 3 liter/mil vid lek. och då har jag inte ens 4hjulsdrift.
så ut och öva nu.
Iofs har jag o.3 liters större motor och 23 hästar mer. men ändå. :D

Bifogat

• yeah.JPG
    yeah.JPG
    54.3 KB · Visningar: 102
Last edited:
Dee_cati skrev:
ESP och dylika system brukar också kunna hindra det roliga. :huvet

För några år sedan brukade jag öva lite på att vänsterbromsa. De enda säkra slutsatserna jag lyckades dra av det då var att det krävs en del jävlaranamma (det funkar inte så bra att fega) och att det kan vara en god idé att öva på någon stor plan av något slag.

Hmm... Har ju en bil som jag kan koppla ur både ABS och ESP på... Kanske skulle ut och testa lite igen...

Esquire skrev:

För några år sedan brukade jag öva lite på att vänsterbromsa. De enda säkra slutsatserna jag lyckades dra av det då var att det krävs en del jävlaranamma (det funkar inte så bra att fega) och att det kan vara en god idé att öva på någon stor plan av något slag.

Hmm... Har ju en bil som jag kan koppla ur både ABS och ESP på... Kanske skulle ut och testa lite igen...

ESP och ABS är för mig motsvarigheten till en sensor som slår av tändningen på motorcykeln om framhjulet lättar från marken.
En bra sak om man ska låna ut till farmor, men något man vill kunna stänga av när man ska leka..

Skulle jag ha en bil med dessa system skulle jag ha dom ikopplade för det mesta, för tvivelsutan funkar dom bra och gör sitt jobb, men det är ju kul om man får sköta bilkörningen själv när man vill busa.

Angående att tveka/fega, se min punkt om att klappa till ordentligt på bromsen, fegar man hinner man bromsa ner motorvarvtalet för mycket innan det låser bak.

Du har väl tillgång till att öva på halkbana :D

Esquire skrev:

Kör ut stuguvägen förbi rondellen vid MC Donalds och sen första vänster ner på övningsfälten där har du en jätteplan som försvaret brukar skotta upp en slingerbana på. :tummenupp där brände jag mycket bensin när jag bodde i ÖSD

mattsvart ascona B me dieselhuven o en elak weber 36/36:a.. de går inte fort men de går brett :yoparty

Jonathan skrev:
En 164:a eller en 75:a alltså :confused:

Din jälla hädare :FU

Hur,var när och varför ?

en 164 2.0 -90 . den slirade "lite" på kopplingen så jag körde in den i en vägg, slägga in bakskärmarna, tog fina däcken & körde till hedemora skroten på slitna sommardäck :banana var lite pirrigt när det röven kom ut "lite" i en kurva i ca. 60 knyck :4skrika

granath_ skrev:
en 164 2.0 -90 . den slirade "lite" på kopplingen så jag körde in den i en vägg, slägga in bakskärmarna, tog fina däcken & körde till hedemora skroten på slitna sommardäck :banana var lite pirrigt när det röven kom ut "lite" i en kurva i ca. 60 knyck :4skrika

Må den vila i frid :)

GuW skrev:
ESP och ABS är för mig motsvarigheten till en sensor som slår av tändningen på motorcykeln om framhjulet lättar från marken.
En bra sak om man ska låna ut till farmor, men något man vill kunna stänga av när man ska leka..

Skulle jag ha en bil med dessa system skulle jag ha dom ikopplade för det mesta, för tvivelsutan funkar dom bra och gör sitt jobb, men det är ju kul om man får sköta bilkörningen själv när man vill busa.
Japp, det är ju bekvämt att ha i det dagliga pendlandet (även om jag inte helt kommer överens med antispinn). Men det är ju som sagt var när det ska busas som man vill kunna koppla ur. I nyare bilar vill inte märkesverkstäderna ens koppla in så man kan stänga av ABS. :(

GuW skrev:
Du har väl tillgång till att öva på halkbana :D
Mjaa... Det är säkert någon som skulle bli grinig om jag skulle vara där och tjuvöva... :rolleyes:

crashtestdummy skrev:
Kör ut stuguvägen förbi rondellen vid MC Donalds och sen första vänster ner på övningsfälten där har du en jätteplan som försvaret brukar skotta upp en slingerbana på. :tummenupp där brände jag mycket bensin när jag bodde i ÖSD
Räddningsverkets plan mittemot Spikbodarna? Jodå, där har man kanske varit någon gång... :rolleyes: :tummenupp

Ni missar den uppenbara - Nissan Micra, mycket roligare på halt underlag/grus än sitt rykte.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg