TomK
hela världen är min rejsingbana
GuW skrev:Inte fan sitter rallyförarna och sliter i handbromsen i kurvorna.
Jo, i hårnålarna
)./Rally Kalle
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
GuW skrev:Inte fan sitter rallyförarna och sliter i handbromsen i kurvorna.
).TomK skrev:Jo, i hårnålarnaPerfekt sätt att vända upp bilen på asfalt när svängradien knapp räcker till (eller hemma på villagatan för att impa på grannen
).
/Rally Kalle
DJM skrev:För en okunnig, hur fan vänsterbromsar man?
Dee_cati skrev:Min och en polares "vinterbil"

Dee_cati skrev:Fördel på framfotad bil, gärna med lite längre axelavstånd. Enklast att lära sig på det viset. INGEN ABS!
Du bromsar med vänsterfoten (därav ordet vänsterbroms antar jag) medans du pressar bilen så hårt du kan med högerfoten, på det viset låser bromsarna bara bakbromsen. Du har därmed fullt driv på framtassarna men bak springer de inte alls. Som en enklare handbroms-manöver, när du är säker på det så åker du så snyggt så det finns inte ord. Och en fwd är oftast alltid snabbare runt banan än en rwd.
Slurken skrev:Varje gång jag försöker mig på vänsterbroms så börjar bilen kasa utåt i kurvan, bara understyr. och för det mesta så är man lite för våldsam med foten och man låser bara framhjulen.
Men det beror kanske på bakhjulsdrift
Då gasar du alldeles för dåligt. min drar 1.3 när jag kör försiktigt, 3 liter/mil vid lek. och då har jag inte ens 4hjulsdrift.flyger skrev:Jag sladdar runt i en bmw 325ix i väntan på hojsäsongen.
170 hästar och fyrhjulsdrift är helt okej i snön... synd bara att den är 18 år gammal och drar 1.5 liter bensin milen.
ESP och dylika system brukar också kunna hindra det roliga.Dee_cati skrev:Fördel på framfotad bil, gärna med lite längre axelavstånd. Enklast att lära sig på det viset. INGEN ABS!
Du bromsar med vänsterfoten (därav ordet vänsterbroms antar jag) medans du pressar bilen så hårt du kan med högerfoten, på det viset låser bromsarna bara bakbromsen. Du har därmed fullt driv på framtassarna men bak springer de inte alls. Som en enklare handbroms-manöver, när du är säker på det så åker du så snyggt så det finns inte ord. Och en fwd är oftast alltid snabbare runt banan än en rwd.
Esquire skrev:ESP och dylika system brukar också kunna hindra det roliga.![]()
För några år sedan brukade jag öva lite på att vänsterbromsa. De enda säkra slutsatserna jag lyckades dra av det då var att det krävs en del jävlaranamma (det funkar inte så bra att fega) och att det kan vara en god idé att öva på någon stor plan av något slag.
Hmm... Har ju en bil som jag kan koppla ur både ABS och ESP på... Kanske skulle ut och testa lite igen...
Kör ut stuguvägen förbi rondellen vid MC Donalds och sen första vänster ner på övningsfälten där har du en jätteplan som försvaret brukar skotta upp en slingerbana på.Esquire skrev:ESP och dylika system brukar också kunna hindra det roliga.![]()
För några år sedan brukade jag öva lite på att vänsterbromsa. De enda säkra slutsatserna jag lyckades dra av det då var att det krävs en del jävlaranamma (det funkar inte så bra att fega) och att det kan vara en god idé att öva på någon stor plan av något slag.
Hmm... Har ju en bil som jag kan koppla ur både ABS och ESP på... Kanske skulle ut och testa lite igen...

Jonathan skrev:En 164:a eller en 75:a alltså![]()
Din jälla hädare
Hur,var när och varför ?
var lite pirrigt när det röven kom ut "lite" i en kurva i ca. 60 knyck 
granath_ skrev:en 164 2.0 -90 . den slirade "lite" på kopplingen så jag körde in den i en vägg, slägga in bakskärmarna, tog fina däcken & körde till hedemora skroten på slitna sommardäckvar lite pirrigt när det röven kom ut "lite" i en kurva i ca. 60 knyck
![]()
Japp, det är ju bekvämt att ha i det dagliga pendlandet (även om jag inte helt kommer överens med antispinn). Men det är ju som sagt var när det ska busas som man vill kunna koppla ur. I nyare bilar vill inte märkesverkstäderna ens koppla in så man kan stänga av ABS.GuW skrev:ESP och ABS är för mig motsvarigheten till en sensor som slår av tändningen på motorcykeln om framhjulet lättar från marken.
En bra sak om man ska låna ut till farmor, men något man vill kunna stänga av när man ska leka..
Skulle jag ha en bil med dessa system skulle jag ha dom ikopplade för det mesta, för tvivelsutan funkar dom bra och gör sitt jobb, men det är ju kul om man får sköta bilkörningen själv när man vill busa.
Mjaa... Det är säkert någon som skulle bli grinig om jag skulle vara där och tjuvöva...GuW skrev:Du har väl tillgång till att öva på halkbana![]()
Räddningsverkets plan mittemot Spikbodarna? Jodå, där har man kanske varit någon gång...crashtestdummy skrev:Kör ut stuguvägen förbi rondellen vid MC Donalds och sen första vänster ner på övningsfälten där har du en jätteplan som försvaret brukar skotta upp en slingerbana på.där brände jag mycket bensin när jag bodde i ÖSD
jaha jag trodde det var kungens mark eftersom jag även kört stridsvagn därEsquire skrev:Räddningsverkets plan mittemot Spikbodarna? Jodå, där har man kanske varit någon gång...![]()
![]()
zilog skrev:Ni missar den uppenbara - Nissan Micra, mycket roligare på halt underlag/grus än sitt rykte.

granath_ skrev:när det gäller småbilar så är ju toyota starlet den äldre med bakhjulsdrift att föredra![]()
|
|
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”
På MC-mässan i vintras anor... |
|
|
Nisse Hedlund bortgången
Den legendariske motorkonst... |
|
|
En dag på dragstrippen
Efter att ha varit aktiv so... |