Min egna erfarenhet säger att de flesta fyrhjulsdrivna bilar är rätt tråkiga under normal defensiv körning på vinterväg. Ofta understyr de kraftigt om man inte har lite vrid i motorn precis som vilken framhjulsdriven bil som helst. Det krävs lite varv på motorn för att man ska kunna köra bilen lite mer aktivt. På allmän väg ges man sällan tillfälle att köra bilen på gränsen om man inte är en galning. Leka gör man lämpligast på en sjöis, stor parkeringsplats eller något annat avskiljt ställe.
Slutsatsen är att det är rätt överskattade bilar om de inte är i händerna på en förare som vet vad han gör. Många överskattar fyrhjulsdriftens fördelar vintertid och slutar inte sällan i diket i alla fall.
Kan inte annat än hålla med, vet man inte vad man gör så bör man sätta sig i en 2wd istället för annars brukar det sluta illa.
Jag har spöat trimmade subbor på israce med en standard gammal volvo 360 då förarna bara visste hur man fick till ett häftigt dumpljud
Men om man inte fegar och har lite utrymme att lära sig på så är ju 4wd bland det roligaste man kan köra på vintern, förutom hoj med dubbdäck då.