Vinter närmar sig, "rallybils"köp?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Min egna erfarenhet säger att de flesta fyrhjulsdrivna bilar är rätt tråkiga under normal defensiv körning på vinterväg. Ofta understyr de kraftigt om man inte har lite vrid i motorn precis som vilken framhjulsdriven bil som helst. Det krävs lite varv på motorn för att man ska kunna köra bilen lite mer aktivt. På allmän väg ges man sällan tillfälle att köra bilen på gränsen om man inte är en galning. Leka gör man lämpligast på en sjöis, stor parkeringsplats eller något annat avskiljt ställe.

Slutsatsen är att det är rätt överskattade bilar om de inte är i händerna på en förare som vet vad han gör. Många överskattar fyrhjulsdriftens fördelar vintertid och slutar inte sällan i diket i alla fall.

Kan inte annat än hålla med, vet man inte vad man gör så bör man sätta sig i en 2wd istället för annars brukar det sluta illa.
Jag har spöat trimmade subbor på israce med en standard gammal volvo 360 då förarna bara visste hur man fick till ett häftigt dumpljud :näsblod
Men om man inte fegar och har lite utrymme att lära sig på så är ju 4wd bland det roligaste man kan köra på vintern, förutom hoj med dubbdäck då.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Hellre en billig lite opotentare 4krafsare än en bra dyyr!

Ju fortare man kör mellan träden, dessto roligare har du.
Ju fortare du kör dessto mer har du att förlora ekonomiskt på att köra av.

Körde en 1500 kroners 4x4 sierra v6 på ett skjutfält en vinter. Bästa vinter jag haft tills rallyguden tog den.:gråta

60% drivning bak:yoparty

Med den kunde man lägga upp förställ innan krön o grejer 100 knyck utan att ens vara 101% säker åt vilket håll det skulle svänga:yoparty
4wd borde va krav på på sierror, utan det så är dom otroligt lynniga!
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
:confused:
DCCD heter prylen.

Audi RS2/S2 är himla trevliga även om det är långt ifrån va du siktar på.
5an är sjukt stabil och klarar 500hk utan att kräva några direkta ändringar. Om du funderar på S2an så se till att få en med uppgraderade bromsar från början.

RS2 gjorde väl till 1998 så det är ju inga ungdomar och säkert inte snabbast i kurvorna men jisses vilka underbara bilar det är. PORR!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ca 2200 bilar lämnade Porsche fabriken. Sista årsmodellen var 1996.

Motorn sägs vara väldigt stabil om man vårdat den rätt. Det är typiskt en sådan bil fått sin touch av tidigare ägare. Risken för överraskningar finns.

Helt original känns motorn urstark, rå och oförfinad jämfört med det som säljs idag. På låga varvtal händer det inte så mycket. Sedan kommer hästsparken och det slutar inte förrän varstoppet tar emot på sexans växel eller strypningen griper in.

Väghållningen känns inte särskilt bra jämfört med det som säljs idag. Bilen är i grunden understyrd. Tung tillråga på det. Bromsarna är effektiva och har fin känsla i pedalen. Styrningen och växellådan borde man jobbat mer med.

Ska man köpa en RS2 bör man köpa den med öppan ögon. Drivlinan må vara överdimensionerad men den tål inte tidigare ägares misskötsel. Det gör ingen bil. Ni har blivit varnade.

//RS2 ägare


Audi RS2/S2 är himla trevliga även om det är långt ifrån va du siktar på.
5an är sjukt stabil och klarar 500hk utan att kräva några direkta ändringar. Om du funderar på S2an så se till att få en med uppgraderade bromsar från början.

RS2 gjorde väl till 1998 så det är ju inga ungdomar och säkert inte snabbast i kurvorna men jisses vilka underbara bilar det är. PORR!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Problemet är att hitta en S2/RS2 med tillräckligt få mil samt inte vara sönderfuckad av en skock mekaniska analfabeter. Känns nästan "lättare" att hitta en original Urquattro. :confused:
Tyvärr! RS2:an är annars en riktig godbit.
Lancia, nissan pulsar och 323GTR är lite små och lite klent dimensionerade. Samt, ålder. Och miltal..

Hade Scirocco (nya då) funnits med en potent turbomaskin och fyrkrafs vore den lite frän.

9-3 turbo X kändes inte riktigt som den "busmaskin" jag hade hoppats så den går också bort.

A4 3.0tdi quattro, någon erfarenhet?
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Ford Taunus 2.0 v.i.p :tummenupp klassisk vintervagn!
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Problemet är att hitta en S2/RS2 med tillräckligt få mil samt inte vara sönderfuckad av en skock mekaniska analfabeter. Känns nästan "lättare" att hitta en original Urquattro. :confused:
Tyvärr! RS2:an är annars en riktig godbit.
Lancia, nissan pulsar och 323GTR är lite små och lite klent dimensionerade. Samt, ålder. Och miltal..

Hade Scirocco (nya då) funnits med en potent turbomaskin och fyrkrafs vore den lite frän.

9-3 turbo X kändes inte riktigt som den "busmaskin" jag hade hoppats så den går också bort.

A4 3.0tdi quattro, någon erfarenhet?
Min gamla chef hade en a5 3.0tdi Q Han påstog att den va jäävligt kul att leka med och jävligt schysst annars.

Åkte med en gång på vintern och jag tror han :D
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
4wd borde va krav på på sierror, utan det så är dom otroligt lynniga!

Du menar det? Inget vidare att bråka runt med då?
Har annars funderat på en sierra/scorpio (bakkrafs då) som lekbil till vintern, med svetsad diff dårå. Frågan är hur bra dom driver frammåt bara...
Helst då en v6:a, tycker det känns berättigat. :p
 

Frostis

Frost
Gick med
1 May 2007
Ort
Ånge
Hoj
Puch
Några vinterbilar har man ju avverkat, dom första 3 i mycket unga år.

1. Taunus 2.0 krävde rätt bra däck om man skulle ta sig någonstans.

2. Bmw 318is Rolig sommar och vinter, diffad och 140 rätt pigga kusar och drog aldrig över litern.

3. 740Tic Lite för många kusar urplockade för att den skulle kännas säker på vintern, åkte brett på alla växlar, mycke ketchup effekt..

4. A4 2.0t quattro (PMracing) Underbar bil, men lätt att det går för snabbt, man ska kunna bromsa också..
 

Bifogat

  • bus.JPG
    bus.JPG
    95.8 KB · Visningar: 48

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Du menar det? Inget vidare att bråka runt med då?
Har annars funderat på en sierra/scorpio (bakkrafs då) som lekbil till vintern, med svetsad diff dårå. Frågan är hur bra dom driver frammåt bara...
Helst då en v6:a, tycker det känns berättigat. :p
Jag menar det verkligen!
Min va dock 2.0 cl -87 dvs 120 häst kort hjulbas ingen servo, som lök på laxen hade den ca 3cm anlägningsytta på varje däck bak.

Två olika polare provkörde den efter att ha påståt att de va min körning det va fel på inte bilen.

Ena fick den att vända sig mot trafiken efter att ha kommit in i en rondell i 20 kmh på 3an utan att gasa alls.

Andra körde ut i spenaten två gånger på 1 km på en grusväg.

Sen har vi Mr emcom som tuktade stadenns volvoraggare med den men han måste varigt född på tvärren så det räknas inte.

Summan är att problemet med den va inte så mycket hur den uppförde sig när man sladda utan när man försökte köra normalt, fick den för sig att det va halt gick den ut på ställ utan att varna, den dog genom att i den konstanta farten 50 på en rak väg dycka till vänster in i ett broräcke.

Sen är den jävligt bräckligt byggd karossen e skit tunn och kofångarna ömtåliga.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Håller också på att leta efter en vintertuktarbil till den här vintern. Är ju galet skoj. Så här såg vägen utanför mig ut förra vintern... och så hade man FWD. :gnissla
 

Bifogat

  • vinter.jpg
    vinter.jpg
    69 KB · Visningar: 58

Lilla_Tingeling

Världens lyckligaste Ting!!!
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Enköping
Hoj
Gixxer
Jag hade nog köpt en Impreza STI och njutit av ljudet från boxerfyran på snötäckta vintervägar. Med det sagt är jag lite svag för de äldre EVO 6 TME. De nyare tycker jag helt enkelt har för tamt utseende. Helst hade man ju kört runt med en Lancia Delta Integrale eller en Urquattro, men de får nog anses falla på åldern. Detsamma gäller nog EVO 6 TME.

Håller med dig till 100%! :tummenupp

// Lelle
 

Lilla_Tingeling

Världens lyckligaste Ting!!!
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Enköping
Hoj
Gixxer
Vi hade en Impreza för nåt år sen. Köpte spikdäck å körde på sjön. Fan va skojj det var... Å ljudet från en Subba e helt underbart! :Bugar Går inte att jämföra med andra bilar...

// Lelle
 

Bifogat

  • n734758834_2108691_6724.jpg
    n734758834_2108691_6724.jpg
    34.9 KB · Visningar: 54

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Kan hålla med om att många S2/RS2 är sönderkörda och sönderskruvade och Urquattro oftast ägs av den mer frälste skruvaren/pedanten. Urquattro står också med på önskelistan när jag blir rik. Hade en S2 tidigare med stor KKK och massa annat sköj. Saknar den som skam. Men jag var tvungen att välja mellan hoj eller busbil då plånboken kom och hota mig.

Det roliga var att om jag tog det lugnt drog den inte mer än 0,8 även med 4 pers i bilen. Det med konstant 4-hjulsdrift och trimmad e fan inte dåligt. Den tog dock upp mycket mektid och Audi ÅF var hemska att göra med då de hade så dålig koll på reservdelslistor och sprängskisser att man vart tvungen att ta över spakarna själv för att visa vad man ville ha.

Min Fård Ficus drar litern jämnt, FWD och 120 my little ponys.
Känns som utveckligen går baklänges ibland.

Problemet är att hitta en S2/RS2 med tillräckligt få mil samt inte vara sönderfuckad av en skock mekaniska analfabeter. Känns nästan "lättare" att hitta en original Urquattro. :confused:
Tyvärr! RS2:an är annars en riktig godbit.
Lancia, nissan pulsar och 323GTR är lite små och lite klent dimensionerade. Samt, ålder. Och miltal..

Hade Scirocco (nya då) funnits med en potent turbomaskin och fyrkrafs vore den lite frän.

9-3 turbo X kändes inte riktigt som den "busmaskin" jag hade hoppats så den går också bort.

A4 3.0tdi quattro, någon erfarenhet?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Kan hålla med om att många S2/RS2 är sönderkörda och sönderskruvade och Urquattro oftast ägs av den mer frälste skruvaren/pedanten. Urquattro står också med på önskelistan när jag blir rik.

Urquattron är nog den Audi jag gillar mest. Inte ofta man ser dem tillsalu nu för tiden. Antingen är de renoveringsobjekt eller väldigt välvårdade. Många bilar är nog skrotade och avskrivna vid det här laget. Modifierade bilar har nog mött sitt öde. De är trots allt mellan 20- 30 år gamla. Min morbror har en riktigt fin 20v som han haft sedan ny. Helt original och enormt pedantskött. Gått en bit över 30 000 mil. Alla slitdelat utbytta eller renoverade. Bilen ser ny ut. Skulle köpa den framför vilken lågmilare som helst om den vore tillsalu och jag vore spekulant på en sådan.

Tre saker gör Urquattron en minnesvärd upplevelse jämfört med senare bilar från Audi. Den väger mindre, man sitter närmare maken och styrningen har bättre känsla. Alla dessa faktorer höjer köruppleven. Rallyförlagorma och framgångarna har gett den kultstarus för evigt.

De flesta RS2 man ser till salu verkar vara söndertrimmade eller sönderstylade. Att hitta en välvårdad sådan är inte lätt. Många bilar har haft många ägare som var och en har haft sin vision av hur en RS2 ska vara. Jag tror ärligt talat inte bilarna är i behov av mer effekt. Hur mycket pengar man än lägger ner kan man inte maskera att det är en familjebil i grund och botten. Det var aldrig meningen att det skulle vara en sportbil. Porsche byggde sin version av den ultimata familjebilen som man kunde köra till fjällen och tillbaka. Ett monster på sin tid. Ett rykte som gett den kultstarus på helt andra premisser än Urquattro.

Tyvärr hamnar alla trimvänliga bilar i händerna på experterna. Det är bara att tacka och buga. Detta innebär att allt färre originalbilar finns kvar. Vill någon i framtiden köpa fina bilar kommer de att få betala bra för dem. Titta på prisutvecklingen på Urquattro. På slutet av 90- talet kunde man köpa en fin 20v för ca 150 000 kr med få mil på mätaren. Samtidigt får man inte glömma att det kostar att hålla bilarna i skick. Ingen sparbössa med andra ord. Få bilar är det när man lägger in alla faktorer.

Vill man bara ha en bil att köra med och struntat i kult och historik skulle jag nog köpt en Impreza.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vill man bara ha en bil att köra med och struntat i kult och historik skulle jag nog köpt en Impreza.

Ärligt talat skulle jag inte riktigt ha mage att riskera sladda sönder en Urquattro eller RS2. Även om det hade varit samma ekonomiska skada, går imprezan att ersätta men Audin är nära omöjligt.

Det spelar liksom ingen roll om man får ut full ersättning för sin UrQ om det inte finns nån att köpa in. samt det faktum att man mördat en ikon..

Nu har de släppt STI Racing, synd att den kostar närmre halva miljonen :huvet
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nu har de släppt STI Racing, synd att den kostar närmre halva miljonen :huvet

Lustigt att du nämner den bilen. Idag fick jag en inbjudan till VIP visning av STI Racing modellen. Från 429 tkr kostar den. I vanlig Subaru tradition är finns det väl inte allt för många tillval att göra.

Enligt utskicket jag fick är det väldens snabbaste 4 dörrars sedan (7.55 på Nürburgring). En Panamera Turbo är 1 sekund långsammare. Den gamla RS4 från 2005 tar ytterligare tre sekunder långsammare. Känns rätt akademiskt.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top