Vinter närmar sig, "rallybils"köp?

Jag letar också vinterpulka, fast en billig jävel, och helst ska det vara BMW. Vad sägs om en E28 520? Eller en E30 320?
 
Jag letar också vinterpulka, fast en billig jävel, och helst ska det vara BMW. Vad sägs om en E28 520? Eller en E30 320?

SKa de driva duktigt så finns ju IX modellen

Jag har gått i liknande funderingar. Vilka har ställbar mellandiff från kupén?

Impreza Sti, japanspecade gammelmodeller eller de Sti som kom för den vänsterstyrda marknaden senare.

DCCD heter prylen.
 
Last edited:
Vad sägs om en E28 520? Eller en E30 320?

E28'orna är betydligt lugnare att köra med ställ. Där kommer det sakta och försiktigt och man kan hålla god kontroll, dock rätt tråkiga i låg fart (under 70km/h). E30 är raka motsatsen, men den är lika rolig som den är "farlig".
 
Jag letar också vinterpulka, fast en billig jävel, och helst ska det vara BMW. Vad sägs om en E28 520? Eller en E30 320?

Överlever man en sladdvinter i en E30 klarar men sladda med det mesta. Otroligt elaka returer. E28 är betydligt snällare på snö men inte tråkigt. Sen är ju lamelldiff till E30 hårdvaluta. Har inte riktigt koll på hur det är med delar till E28.
 
Jag vill ha en BMW E32 730 som vinterpulka. Tyvärr kryllar det int av dem med manuell låda.
Har läst mig till att bara manuella lådor från 8orna passar.

Är det så att lådorna från 6orna inte passar alls... eller går det lösa med järnspett,svets och järnvilja?
 
Framhjulsdriven... ganska liten notis om att fördelningslådan är rasad :gnissla

Skit oxå, missade det, eller menar han "Four wheel drive" med fwd, vore inte första gången någon skriver på det sättet.

Hur som så är det roliga bilar.:) (förutsatt att alla fyra hjulen driver vill säga)
 
Skit oxå, missade det, eller menar han "Four wheel drive" med fwd, vore inte första gången någon skriver på det sättet.

Hur som så är det roliga bilar.:) (förutsatt att alla fyra hjulen driver vill säga)

Den är framhjulsdriven, en liten munsbit :tungan

134254-1388735.jpg
 
Överlever man en sladdvinter i en E30 klarar men sladda med det mesta. Otroligt elaka returer. E28 är betydligt snällare på snö men inte tråkigt. Sen är ju lamelldiff till E30 hårdvaluta. Har inte riktigt koll på hur det är med delar till E28.

Har bara sladdat e30 på asfalt jag (lamelldiffad), taskigaste med dem är väl styrväxeln, blir ett jäkla rattande. :D
Lamelldiffad e34 är ju otroligt fina på vintern dom iaf. 28 vettetusan, alldrig provat.

Verkar inte gå att få sig någon lamelldiff till min e36:a, så blir väl någonslags billig skitbil & svetsdiffa till vintern antar jag. :leksak
 
Jag letar också vinterpulka, fast en billig jävel, och helst ska det vara BMW. Vad sägs om en E28 520? Eller en E30 320?

hade en 82,as 528, så jäkla kul bil för pengarna.
låg på motorvägen i en kurva o kolla lite åt sidan för skulle in i långsamfilen när bilarna bakom blinkar. kollar i backspegeln sen framåt och då låg jag på ofriviligt breställ :rolleyes: hade inte ens märkt de, släppte bara gasen så gick den tillbaka fint o snällt. förlåtande bil.
 
Kolla efter en duktigt trimmad *Seriöst byggd dock* Lancia annars, roligare chassie på dessa och prestanda för pengarna. Gammal bil dock, men har man någorlunda smak så inser man att detta är betydligt mer rally än en ny japan.
Jag hade en trimmad 16V, svårt att tänka mig att man hittar bättre isbil än detta.

Och samma sak gäller bil som hoj, endast riktiga isdäck om man vill ha riktigt skoj. En uppsättning bättre begagnade rallydäck går att få tag på för under 3-4000:-, och finndubb hittar man för 2000:-.
Denna vinter har jag bara några uppsättningar däck men inte råd med nån bil att sätta dem på :(
 
Hade en E30 den här sommaren, en 320. Förövrigt min förstabil. Idiot som jag är sålde jag den och köpte en 523 E39. Så jag har aldrig sladdat med en E30, men den var så jävla rolig att köra annars, så det lutar nog mot en sån.

Den jag hade fanns det inget styrservo på, så den kändes som en gokart. Roligare bil har jag fan aldrig kört. Om man ska casual-sladda på parkeringar och sånt med polare, vad gäller? Dubb eller dubbfritt?
 
Skit oxå, fan va surt med alla dom hästarna på framhjulen... :brinnerup

Men vi är väl överens om att motsvarande bil med 4wd vore klockren som busbil på vintern!?:yoparty

Javisst om dom höll så men det verkar va svårt att få fyrkrafsen att funka. Sen finns ju Nissan Pulsar eller vad dom heter, ganska billiga i england.
 
original är subban sjysst men lite understyrt om man är feg. Annars går den väldigt brett om man kör på lite, subarus 4wd är världens bästa såklart det står ju på dekalen i bakrutan :D
 
Min egna erfarenhet säger att de flesta fyrhjulsdrivna bilar är rätt tråkiga under normal defensiv körning på vinterväg. Ofta understyr de kraftigt om man inte har lite vrid i motorn precis som vilken framhjulsdriven bil som helst. Det krävs lite varv på motorn för att man ska kunna köra bilen lite mer aktivt. På allmän väg ges man sällan tillfälle att köra bilen på gränsen om man inte är en galning. Leka gör man lämpligast på en sjöis, stor parkeringsplats eller något annat avskiljt ställe.

Slutsatsen är att det är rätt överskattade bilar om de inte är i händerna på en förare som vet vad han gör. Många överskattar fyrhjulsdriftens fördelar vintertid och slutar inte sällan i diket i alla fall.
 
Hellre en billig lite opotentare 4krafsare än en bra dyyr!

Ju fortare man kör mellan träden, dessto roligare har du.
Ju fortare du kör dessto mer har du att förlora ekonomiskt på att köra av.

Körde en 1500 kroners 4x4 sierra v6 på ett skjutfält en vinter. Bästa vinter jag haft tills rallyguden tog den.:gråta

60% drivning bak:yoparty

Med den kunde man lägga upp förställ innan krön o grejer 100 knyck utan att ens vara 101% säker åt vilket håll det skulle svänga:yoparty
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top