Vinter närmar sig, "rallybils"köp?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
För att inte tvingas gå i ide tills det blir varmt igen är jag otäckt sugen på att åka något fyrhjulsdrivet som surrogat.

Just nu står valet mellan;

Impreza WRX STI 2005
- ?

Mitshubishi Evo 7/8/9
- Dåliga diffar / AYC ?


Ni som har erfarenhet och andra förståsigpåare, tips och råd!
(Underhållande filmklipp i snöig miljö funkar också)

Eller om jag missat nån modell. Låga mil och otrimmat är några halv-viktiga detaljer, därför börjar modelletandet nånstans där.
Inget högerstyrt som Skylines osv är intressant.

Att använda till sånthär;
[YOUTUBE-ID]OQSGtl6qNDs[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]rNyCt0PGfBY[/YOUTUBE-ID]
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Med subaru om du tappar fäste så är det bara golva plattan så rakar han upp sig :).

Jag skulle säga Subaru.... Rostbehandla den och kör :tummenupp
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Med subaru om du tappar fäste så är det bara golva plattan så rakar han upp sig :).

Jag skulle säga Subaru.... Rostbehandla den och kör :tummenupp

Som om en 16-åring skulle ha en aning om hur någon av bilarna uppför sig:D

Har kört båda och tycker att Evon är mer underhållande, känns lite mer elak att köra, Subban körde jag faktiskt snabbare med, men det kändes inte så.
Detta var visserligen på torr asfalt, men det borde ge liknande resultat på halt underlag.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Jag hade en Subaru "Trendy".
På väg hem efter lång arbetsdag höll jag 100+ i snö på blanka sommar däck.
Gick utmärkt.
Tills den ställde sig på tvären.

Retursladden kastade ner bakvagnen i diket på fel sida vägen.
Sedan bytte bakvagnen dike.
Sedan återgick den till ursprungliga diket.
Sedan fick jag ordning på kursen.
Fyrhjulsdrift och kort hjulbas blir viftigt.
Trecylindrig 1200 (tror jag) är inte mycket att gasa bilen rak med.
Nej:
Ordentlig hjulbas, rejäl motor och bakhjulsdrift som talar om när det är halt skall det vara.
För säkerhets skull.
[YOUTUBE-ID]fG_o-qRZ7m8[/YOUTUBE-ID]
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nejnejnej, inget bakhasakas, det har körts i yngre år och är passé.
:)

Driftprofil också; Båda har kamrem men jag känner viss skepsis till Mitsus "hållbarhet" i övrigt?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Snygg utkörning på banan :näsblod Rätt rejäl camber ifram också, av de amerikanska skrotet slut i framvagnen, eller var det någon vits med det? :va

Den är byggd för folkrace/rally.
Då kör man med ganska aggresiva vinklar.
[YOUTUBE-ID]cYwe8eEpSLY[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]FQ_Mj0IMStU[/YOUTUBE-ID]



Bakhjulsdrift är för halt på is/snö.
Jag tycker att det är roligast med en disposable opel vectra eller liknande.
Oplar är lättsladdade och känns viga.
Fyrhjulsdrift är dock praktiskare.
 
Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Bakhjulsdrift är för halt på is/snö.
Jag tycker att det är roligast med en disposable opel vectra eller liknande.
Oplar är lättsladdade och känns viga.
Fyrhjulsdrift är dock praktiskare.

Mjo, men efter en vinter med fwd och många timmar på isbanan så lessnar man på fwd rätt fort också. Är det för halt kan man inte kasta ut den på ställ hur mycket man än vill. Dessutom tappar man ju så jävulusiskt med fart under långa ställ. Med rwd/4wd går det ju hålla ställen på ett annat vis.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag hade nog köpt en Impreza STI och njutit av ljudet från boxerfyran på snötäckta vintervägar. Med det sagt är jag lite svag för de äldre EVO 6 TME. De nyare tycker jag helt enkelt har för tamt utseende. Helst hade man ju kört runt med en Lancia Delta Integrale eller en Urquattro, men de får nog anses falla på åldern. Detsamma gäller nog EVO 6 TME.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Fick tag på en guldklimp i veckan. Jag köpte mig en 940 16v (156hk org.) med slungdiff. Bra vinterdäck och massa extra tillbehör.
Fick den för 5500kr. Ska man kolla på något motsvarande får man ge 18k.

Knappast en praktisk bil i vinter men fan va roligt jag kommer ha :tummenupp
 

Alex T

ruta ett igen
Gick med
20 Mar 2007
Ort
Där vägen slutar efter avfart 8
Hoj
Honda SP-2 castrol edition
körde en impreza wrx 8000 mil under några år, driftsäkert som bara den o den inbjöd till att leka, tyvärr inte provat evona så dom vågar jag inte uttala mig om men subban e ju suverän
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad åker ni på för däck?

Kör man på vanliga dubbade vintersulor och stoppar på annat med mer utstick när det är dags att leka av sig eller hur gör man? //
Skåning
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vad åker ni på för däck?

Kör man på vanliga dubbade vintersulor och stoppar på annat med mer utstick när det är dags att leka av sig eller hur gör man? //
Skåning

Fyrhjulsdrivet går bra med odubbat eller vanliga dubbdäck.
Så länge man inte behöver bromsa..
Bakhjulsdrivet kör jag fulldubbat runt om.
Framhjulsdrivet vill jag ha fulldubbat fram och vanliga dubbdäck bak.

Fulldubbar gör jag själv med vanliga dubbdäck och kompletterar med skruvdubb med bättre utstick från: http://www.best-grip.se/
Dyra, men lättmonterade och hållbara.
Vid all vinterkörning skall man satsa på smala däck med hög profil.
Kör man mycket is, så rekomenderar jag riktiga israllydäck, tex.
imag00801.jpg

Från: http://www.rallydelar.se
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Kör man mycket is, så rekomenderar jag riktiga israllydäck

Va kostar en uppsättning? Antar att dom som tävlar byter långt innan dom e soppslut, vad kan man tänkas lägga ut för såna? Kan man köra från garaget till sjön med dom utan att sabba dom?

Får man bara i b234an i 145an så ska den tuktas is!

Är ju sörlänning å aldrig kört is vad är roligast. 250 enduro med dubb eller 145a med 150-180 häst och diff på isdäck?
 
Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Va kostar en uppsättning? Antar att dom som tävlar byter långt innan dom e soppslut, vad kan man tänkas lägga ut för såna? Kan man köra från garaget till sjön med dom utan att sabba dom?

Får man bara i b234an i 145an så ska den tuktas is!

Är ju sörlänning å aldrig kört is vad är roligast. 250 enduro med dubb eller 145a med 150-180 häst och diff på isdäck?

Är det svetsad diff så räkna inte med många dagar utan att rasa den om du kör isdäck.
Allra roligast har man ju om man slipar dubben lite då och då, men fifan vilket sisyfos-arbete :gnissla
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Nej:
Ordentlig hjulbas, rejäl motor och bakhjulsdrift som talar om när det är halt skall det vara.
För säkerhets skull.
[YOUTUBE-ID]fG_o-qRZ7m8[/YOUTUBE-ID]

Haha, underbart! Håller helt med. Långforden är till och med lättsladdad.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Är det svetsad diff så räkna inte med många dagar utan att rasa den om du kör isdäck.
Allra roligast har man ju om man slipar dubben lite då och då, men fifan vilket sisyfos-arbete :gnissla

Aga diff är inte min melodi, ox locker blir det nog då jag tänkt ha kvar bilen.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag har gått i liknande funderingar. Vilka har ställbar mellandiff från kupén?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top