Vinter närmar sig, "rallybils"köp?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
För att inte tvingas gå i ide tills det blir varmt igen är jag otäckt sugen på att åka något fyrhjulsdrivet som surrogat.

Just nu står valet mellan;

Impreza WRX STI 2005
- ?

Mitshubishi Evo 7/8/9
- Dåliga diffar / AYC ?


Ni som har erfarenhet och andra förståsigpåare, tips och råd!
(Underhållande filmklipp i snöig miljö funkar också)

Eller om jag missat nån modell. Låga mil och otrimmat är några halv-viktiga detaljer, därför börjar modelletandet nånstans där.
Inget högerstyrt som Skylines osv är intressant.

Att använda till sånthär;
[YOUTUBE-ID]OQSGtl6qNDs[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]rNyCt0PGfBY[/YOUTUBE-ID]
 
Med subaru om du tappar fäste så är det bara golva plattan så rakar han upp sig :).

Jag skulle säga Subaru.... Rostbehandla den och kör :tummenupp
 
Med subaru om du tappar fäste så är det bara golva plattan så rakar han upp sig :).

Jag skulle säga Subaru.... Rostbehandla den och kör :tummenupp

Som om en 16-åring skulle ha en aning om hur någon av bilarna uppför sig:D

Har kört båda och tycker att Evon är mer underhållande, känns lite mer elak att köra, Subban körde jag faktiskt snabbare med, men det kändes inte så.
Detta var visserligen på torr asfalt, men det borde ge liknande resultat på halt underlag.
 

Jag hade en Subaru "Trendy".
På väg hem efter lång arbetsdag höll jag 100+ i snö på blanka sommar däck.
Gick utmärkt.
Tills den ställde sig på tvären.

Retursladden kastade ner bakvagnen i diket på fel sida vägen.
Sedan bytte bakvagnen dike.
Sedan återgick den till ursprungliga diket.
Sedan fick jag ordning på kursen.
Fyrhjulsdrift och kort hjulbas blir viftigt.
Trecylindrig 1200 (tror jag) är inte mycket att gasa bilen rak med.
Nej:
Ordentlig hjulbas, rejäl motor och bakhjulsdrift som talar om när det är halt skall det vara.
För säkerhets skull.
[YOUTUBE-ID]fG_o-qRZ7m8[/YOUTUBE-ID]
 
Nejnejnej, inget bakhasakas, det har körts i yngre år och är passé.
:)

Driftprofil också; Båda har kamrem men jag känner viss skepsis till Mitsus "hållbarhet" i övrigt?
 
Snygg utkörning på banan :näsblod Rätt rejäl camber ifram också, av de amerikanska skrotet slut i framvagnen, eller var det någon vits med det? :va

Den är byggd för folkrace/rally.
Då kör man med ganska aggresiva vinklar.
[YOUTUBE-ID]cYwe8eEpSLY[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]FQ_Mj0IMStU[/YOUTUBE-ID]



Bakhjulsdrift är för halt på is/snö.
Jag tycker att det är roligast med en disposable opel vectra eller liknande.
Oplar är lättsladdade och känns viga.
Fyrhjulsdrift är dock praktiskare.
 
Last edited:
Bakhjulsdrift är för halt på is/snö.
Jag tycker att det är roligast med en disposable opel vectra eller liknande.
Oplar är lättsladdade och känns viga.
Fyrhjulsdrift är dock praktiskare.

Mjo, men efter en vinter med fwd och många timmar på isbanan så lessnar man på fwd rätt fort också. Är det för halt kan man inte kasta ut den på ställ hur mycket man än vill. Dessutom tappar man ju så jävulusiskt med fart under långa ställ. Med rwd/4wd går det ju hålla ställen på ett annat vis.
 
Jag hade nog köpt en Impreza STI och njutit av ljudet från boxerfyran på snötäckta vintervägar. Med det sagt är jag lite svag för de äldre EVO 6 TME. De nyare tycker jag helt enkelt har för tamt utseende. Helst hade man ju kört runt med en Lancia Delta Integrale eller en Urquattro, men de får nog anses falla på åldern. Detsamma gäller nog EVO 6 TME.
 
Fick tag på en guldklimp i veckan. Jag köpte mig en 940 16v (156hk org.) med slungdiff. Bra vinterdäck och massa extra tillbehör.
Fick den för 5500kr. Ska man kolla på något motsvarande får man ge 18k.

Knappast en praktisk bil i vinter men fan va roligt jag kommer ha :tummenupp
 
körde en impreza wrx 8000 mil under några år, driftsäkert som bara den o den inbjöd till att leka, tyvärr inte provat evona så dom vågar jag inte uttala mig om men subban e ju suverän
 
Vad åker ni på för däck?

Kör man på vanliga dubbade vintersulor och stoppar på annat med mer utstick när det är dags att leka av sig eller hur gör man? //
Skåning
 
Vad åker ni på för däck?

Kör man på vanliga dubbade vintersulor och stoppar på annat med mer utstick när det är dags att leka av sig eller hur gör man? //
Skåning

Fyrhjulsdrivet går bra med odubbat eller vanliga dubbdäck.
Så länge man inte behöver bromsa..
Bakhjulsdrivet kör jag fulldubbat runt om.
Framhjulsdrivet vill jag ha fulldubbat fram och vanliga dubbdäck bak.

Fulldubbar gör jag själv med vanliga dubbdäck och kompletterar med skruvdubb med bättre utstick från: http://www.best-grip.se/
Dyra, men lättmonterade och hållbara.
Vid all vinterkörning skall man satsa på smala däck med hög profil.
Kör man mycket is, så rekomenderar jag riktiga israllydäck, tex.
imag00801.jpg

Från: http://www.rallydelar.se
 
Kör man mycket is, så rekomenderar jag riktiga israllydäck

Va kostar en uppsättning? Antar att dom som tävlar byter långt innan dom e soppslut, vad kan man tänkas lägga ut för såna? Kan man köra från garaget till sjön med dom utan att sabba dom?

Får man bara i b234an i 145an så ska den tuktas is!

Är ju sörlänning å aldrig kört is vad är roligast. 250 enduro med dubb eller 145a med 150-180 häst och diff på isdäck?
 
Last edited:
Va kostar en uppsättning? Antar att dom som tävlar byter långt innan dom e soppslut, vad kan man tänkas lägga ut för såna? Kan man köra från garaget till sjön med dom utan att sabba dom?

Får man bara i b234an i 145an så ska den tuktas is!

Är ju sörlänning å aldrig kört is vad är roligast. 250 enduro med dubb eller 145a med 150-180 häst och diff på isdäck?

Är det svetsad diff så räkna inte med många dagar utan att rasa den om du kör isdäck.
Allra roligast har man ju om man slipar dubben lite då och då, men fifan vilket sisyfos-arbete :gnissla
 
Nej:
Ordentlig hjulbas, rejäl motor och bakhjulsdrift som talar om när det är halt skall det vara.
För säkerhets skull.
[YOUTUBE-ID]fG_o-qRZ7m8[/YOUTUBE-ID]

Haha, underbart! Håller helt med. Långforden är till och med lättsladdad.
 
Är det svetsad diff så räkna inte med många dagar utan att rasa den om du kör isdäck.
Allra roligast har man ju om man slipar dubben lite då och då, men fifan vilket sisyfos-arbete :gnissla

Aga diff är inte min melodi, ox locker blir det nog då jag tänkt ha kvar bilen.
 
Jag har gått i liknande funderingar. Vilka har ställbar mellandiff från kupén?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top