Viltolycka, stannar Du?

Viltolycka, stannar Du?

• Antal röstningar
    0
Zormin skrev:
2335069 Eller också gör man som en fd kollega till mig. Jag, han och en kille till pendlade mellan Linköping och Motala i några månader. En morgon till Motala så kör han, jag sitter och halvsover i baksätet och den tredje killen sitter i passagerarsätet. Helt plötsligt hör jag hur tredje killen säger "Öpp öpp öpp!!!" pekandes på en ekorre som kommer i full fart från vänster. Han som kör lättar inte ens på gasen. *splat* Ekorren körs resolut över med höger framhjul. Föraren säger då "Jag bromsar inte för så små djur". Öh...

Helt rätt gjort!
Man ska inte tvärnita o riskera både sitt och andras liv pga av en ekorre kmr löpandes över vägen.

Matin skrev:
2335641 Nu får vi lugna oss lite...folk som inte sysslar med jakt eller på annat sätt kommer i kontakt med avlivning av djur, ska inte gå omkring och tro att de ska klara av att sticka ett skadat rådjur eller på annat sätt slå ihjäl djuret.

Ser man ett skadat rådjur, så ringer man polisen. (sällan man vet vem markägaren är när man är ute å kör)

Viktigt att lämna det skadade djuret ifred, så att det slipper onödig stress!

Helt rätt, att har en slö morakniv i bilen och tro att man kan skära halsen av ett rådjur om man inte vet hur man ska göra och gjort det innan är dumt. Tänk sen på allt blod som man lätt får på sig och drar in i bilen sen.

Jag skulle en gång avliva en mus med en spade för den var skadad, jag fick slå 5-6 gånger innan jag fick död på den. Jag är ändå fullvuxen och hyfsat stark.
Om man då tänker sig att man ska ta livet av ett fullvuxet rådjur med fälgkorset och inte vet vad man ska göra så leder det till att man får slå sig trött och polisen får ta hand om en chockad bilist och skjuta djuret.

Man får lätt halvpanik och blir stressad när man bankar och slår och djuret bara skriker mer.

Bra jobbat TinaTjejen. :tummenupp

Kan avslöja att jag stannade min fullastade tradare när en ekorreunge kutade ut å satte sig framför mig. (Körde ej speciellt fort då)
Skiter fullkomligt i om nån som ligger för nära bakom mig inte hinner stanna.
Ekorreungen väntade tills jag stannat, innan han kutade tillbaka... :)

Har själv klubbat ihjäl en kattstackare med domkraften, när bilistsvinet som körde på den stod med händerna i fickan å glodde på när den sprattlade.
Som tur var drog han innan jag satte domkraften i hans skalle också.

Enda gången jag inte skulle stanna, skulle nog vara om det var en tvåbent gris som jag kört på. :D
Då skulle jag bara backa och göra om det innan jag drog iväg.

Återigen, BRA jobbat... Du är ett föredöme. :Bugar

Jag stannar för större vilt. Men kaniner och sånt bryr jag mig inte om det minsta.

War-psycho skrev:
2336475 Bra jobbat TinaTjejen. :tummenupp

Kan avslöja att jag stannade min fullastade tradare när en ekorreunge kutade ut å satte sig framför mig. (Körde ej speciellt fort då)

Har själv klubbat ihjäl en kattstackare med domkraften, när bilistsvinet som körde på den stod med händerna i fickan å glodde på när den sprattlade.
Som tur var drog han innan jag satte domkraften i hans skalle också.

Enda gången jag inte skulle stanna, skulle nog vara om det var en tvåbent gris som jag kört på. :D

Återigen, BRA jobbat... Du är ett föredöme. :Bugar

Hoppas jag inte ligger bakom dig om du tvärnitar för en liten mus eller dyligt :fatta!

237 skrev:
2336554 Hoppas jag inte ligger bakom dig om du tvärnitar för en liten mus eller dyligt :fatta!
Håll avståndet då !!! :fatta!

Hinner du inte bromsa när en 60-tonnare hinner stanna, så ligger du för nära helt enkelt.
Dessutom bör du se över bromsarna på din bil/hoj.

Sen tvärnitar jag inte för en mus, som yrkesförare har man oftast ett visst mått av sunt förnuft.
Tvärnita är sällan den enda/bästa lösningen.

Last edited:
War-psycho skrev:

Hur fort är inte specielt fort då ?

Sen tvärnitar jag inte för en mus, som yrkesförare har man oftast ett visst mått av sunt förnuft.

mus, ekorre, va är skillnaden ?

Här i Sverige så går det inte att hålla avståndet, vipps så är det någon som kör in framför en.

Last edited:
237 skrev:
2336584 Hur fort är inte specielt fort då ?

mus, ekorre, va är skillnaden ?
Skrev jag att jag tvärnitade för ekorren då?

Nä just det. Jag låg ensam på en enslig väg, i 40 km/h, och bromsade mjukt.
Surt att behöva dra igång det tunga ekipaget i backen p.g.a. en liten ekorre som saknade trafikvett, men inte fan chansar jag att han hinner flytta på sig.

Att jag skrev detta var bara för att visa att tradarchaffisar inte skiter i djur, utan försöker göra sitt bästa för att förhindra onödiga påkörningar.

ghandi skrev:
2334858 Skulle nog stanna med personbil men ponera att en långtradarchaffis kör på ett så tror jag inte att dom bryr sig direkt...
Detta stämmer alltså inte... För det första så bryr vi oss minst lika mycket som andra gör om djurens väl.
För det andra så är dom flesta tradarchafförer proffs på det dom gör, och tar ett stort ansvar för sin roll som yrkeschaufför.
Med detta då även ansvaret för vad dom kör på, jag skulle snarare tro att dom är bättre på det än vanliga bilister.
Speciellt som dom oftast är bättre insatta i trafikreglerna, och är medvetna om sitt ansvar vid sådana tillfällen.

237 skrev:
2336584 Här i Sverige så går det inte att hålla avståndet, vipps så är det någon som kör in framför en.
Undanflykter...

Visst är det så, men måste jag bromsa, och du kör in i mig p.g.a. du inte håller avståndet, så är det inte mycket jag kan göra åt det.
Du vet ändå inte om det är en mus, eller ett litet barn jag bromsar för.

Last edited:
War-psycho skrev:
Visst är det så, men måste jag bromsa, och du kör in i mig p.g.a. du inte håller avståndet, så är det inte mycket jag kan göra åt det.
Du vet ändå inte om det är en mus, eller ett litet barn jag bromsar för.

Nej men det är ju synd om en mc åkare skulle köra in i baken på tradaren, blir ju inte mycket kvar bara för att rädda en mus eller dyligt.
Både du och jag vet att det finns mycket dumt folk ute som ligger och sniffar i baken på tradare.

Ha nu en trevlig kväll :fyllisar

TinaTjejen skrev:
2334850 Jag förstår inte folk som råkat köra på ett djur och sen inte ens stannar och kollar att det dött/drar det av vägen o.s.v.

I onsdags, på väg hem från jobbet, ser jag efter en kurva att någon tappat något på vägen som blåser omkring.
När jag kommer närmare inser jag att det är ett påkört råddjur som ligger där, mitt på vägen och det lever dessutom fortfarande.
Jag blir såklart vansinnig:mad: , dyngnitar i vägkanten och kastar mig ur bilen och börjar leta efter fälgkors eller annat lämpligt.
En bil till stannar, men åker direkt.
Jag hittar ingenting bra att slå med så jag springer till djuret och drar det av vägen och tänkte bryta nacken på det, men nacken är så mosig att jag istället för dra huvudet flera varv:3freak
Sen är rådisen på de sälla jaktmarkerna....
Jag ringde sen polisens nr 114 14 och talade om vad som hänt, men hade ingen bil framför mig så jag visste inte vem som kört på det. Polisen skickade ut nån jaktman som hämtade rådisen.

Jag fattar inte för mitt liv hur folk bara kan skita i att stanna.
Klarade man inte att väja/ bromsa får man fan stå sitt kast och ta ansvaret att se till att djuret inte behöver lida.
De har tyvärr inget trafikvett, utan det får vi stå för, men detta verkar ha gått en del förbi....:fatta!

Bra gjort att du klarade av att avliva det stackars djuret. Jag är inte säker på att jag pallar att vrida huvudet av ett rådjur :3freak

237 skrev:
2336651 Ha nu en trevlig kväll :fyllisar
Detsamma. :)

PS: Ligg nu inte nära tradare när du kör hoj. Med en sån vägg framför dig har du noll koll på vad som händer framför dig.
Dessutom kan saker flyga loss från däcken, eller lasten på tradaren, farliga saker.
Håll avståndet eller ännu hellre kör om, så ser du bättre.
Men lägg dig inte precis framför heller, men det förstår du säkert själv. :tungan

Skål påre.. :fyllisar

Last edited:
Jag åkte med en kompis när vi råka köra på en fasan. Vi stanna inte, antog att den dog rätt hårt då vi låg i 180-200 och den stog mitt framför bilen.

Sen när han skulle sälja bilen titta köparen i grillen och pillade ut något som visade sig va ett fasanhuvud. :D

War-psycho skrev:
2336672 Detsamma. :)

PS: Ligg nu inte nära tradare när du kör hoj. Med en sån vägg framför dig har du noll koll på vad som händer framför dig.
Dessutom kan saker flyga loss från däcken, eller lasten på tradaren, farliga saker.
Men lägg dig inte precis framför heller, men det förstår du säkert själv. :tungan

Nä akta er noga för alla som har last, även om yrkeschaufförer är bättre på att lastsäkra än vanliga svenssons så är det inte ovanligt att det tappas saker. Hörde om en på jobbet som hade tappat massa plåtar från kärra på motorvägen utan att märka det....

Agent Apelsin skrev:
2336737 Hörde om en på jobbet som hade tappat massa plåtar från kärra på motorvägen utan att märka det....
Jag har varit nära att få en plåtbit på huven en gång, den blåste av ett lastbilsflak. En gång var det en lastbil som tappade en hyfsat stor metallklump på farsans motorhuv (det var inne i stan). En annan gång såg jag en postlastbil som nog hade tappat hälften av allt han hade i släpet, chauffören såg hyfsat less ut.

Vad det gäller att bromsa för djur så är en bra tumregel att man inte ska bromsa för det som är lägre än kofångaren. Grävlingar är en gränspuck, att köra på en sån kan kännas ganska mycket i bilen.

War-psycho skrev:
2336672 Detsamma. :)

Det är inte länge sedan jag låg och körde "inspirerat" (i bilen) och kom ikapp en grusbil, jag hade bra sikt och låg väl halvvägs ut för omkörning när bakdäcket på grusbilen exploderade.
Det regnade slitbana och baklyktsglas från grusbilen över huven på min bil, och explotionen var inte att leka med heller, det var varmt ute och jag hade rutan öppen...

Senare mötte jag grusbilschauffören inne på en butik och berättade att det var jag som låg snett bakom (jag stannade inte när han gjorde det), han frågade om jag hade fått några skador på bilen (vilket jag inte hade brytt mig om att kolla), men jag sa att det var bara kallingarna som var förstörda.

Senare visade det sig att jag hade en trasig framblinkers, men jag hade en begad i garaget så jag brydde mig inte om att ringa honom för det.

Så här i efterhand har man ju tänkt på den incidenten när man kör motorcykel, och nu gillar jag inte alls att ligga bakom/brevid lastbilar...

War-psycho skrev:
2336475 Bra jobbat TinaTjejen. :tummenupp

Jag låg bakom en tradare på väg hem från garaget och väntade på att få köra om när han helt plöstligt vinglar till ordentligt ner mot väggrenen. När jag passerar sekunden efter där han hade vinglat ser jag en livrädd ekorre springa över vägen... Visst är de söta men inte skulle jag börja vingla med tradaren för något sånt.

Vi skjöt ett skadat rådjur med en Glock17, det tog 4 skott i huvudet innan den lämnade in skorna. Ett skadat rådjur är några minuter efter olyckan så fylld med adrenalin så de är väldigt svåra att få död på.
Och snälla, använd inte en kniv på djuret om ni inte vet vad ni gör, troligtvis gör ni bara saken värre. Att vrida nacken på den som i detta fallet låter som en vettig idé, men det skulle nog inte speciellt många klara av...

Matin skrev:
2335641 Nu får vi lugna oss lite...folk som inte sysslar med jakt eller på annat sätt kommer i kontakt med avlivning av djur, ska inte gå omkring och tro att de ska klara av att sticka ett skadat rådjur eller på annat sätt slå ihjäl djuret.

Ser man ett skadat rådjur, så ringer man polisen. (sällan man vet vem markägaren är när man är ute å kör)

Viktigt att lämna det skadade djuret ifred, så att det slipper onödig stress!
Det var inte nån allmän amatöravlivning av påkörda djur jag ville få fram, utan snarare en tanke att stanna och antingen se till att få det gjort elelr kontakta polis elelr dylikt som kan ordna det om man inte vill/törs/kan själv:fakta

War-psycho skrev:
2336475
:rofl

Agent Apelsin skrev:
2336659 Bra gjort att du klarade av att avliva det stackars djuret. Jag är inte säker på att jag pallar att vrida huvudet av ett rådjur :3freak
Garanterat inte, om du inte klarar att slå ihjäl en mus med spade:D
(jag har aldrig behövt fler än ett slag ivf, de ggr man hittat nån tilltygad mus)

Last edited:
Dee_cati skrev:
2337214 Jag låg bakom en tradare på väg hem från garaget och väntade på att få köra om när han helt plöstligt vinglar till ordentligt ner mot väggrenen. När jag passerar sekunden efter där han hade vinglat ser jag en livrädd ekorre springa över vägen... Visst är de söta men inte skulle jag börja vingla med tradaren för något sånt.
Nu har jag ju iofs redan förklarat att min ekorreincident inte var nån panikbromsning.
Jag var ensam på en liten väg, när jag försökte sega mig upp i ca:40 knyck, såg ekorren 40-50 meter fram, bromsade mjukt och stannade framför honom.
Först då tittade han upp på mig å skuttade iväg, så fick jag försöka dra igång det tunga ekipaget i uppförsbacken igen.
Hoppas ekorremamman tog han i örat sen. :hihi

Jag tyckte det var trevligt och ville inte skrämma slag på honom med tutan utan kolla å se hur nära jag kunde komma innan han stack.
Anledningen att jag nämde det överhuvudtaget var bara för att Ghandi påstod att tradarchaffisar inte direkt bryr sig om dom kör över några djur.
Som jag svarat på i tidigare inlägg.

Sen har jag också förklarat att som yrkesförare av tunga är man oftast utrustad med ett visst mått av sunt förnuft. (Till skillnad från den genomsnittlige svenssonbilisten)
Så det är inte så att jag vinglar eller panikbromsar hur som helst om en myra kutar över vägen. :)

Men om till exempel en ekorre kutar ut framför mig så lär jag instinktivt trycka till på bromsen iallafall.
Det är en normal reaktion som alla har, eller bör ha om nåt springer ut framför.
När sen hjärnan kopplat vad det är för något halvsekunden efter så avgör man om man ska fullfölja bromsningen eller ej.
(Tänk om det är en liten boll, då kanske det kommer en hund eller ett litet barn efter t.ex.)
Det kanske var det som hände med "din" tradare, han reagerade på något som sprang ut framför helt enkelt, fullt naturligt.
Man kan inte stänga av sina instinkter & reflexer bara för man har en bil bakom som har bråttom å ska ligga nära.
Det tror jag ingen skulle vilja heller, nästa gång ens ungar springer över vägen.
Då vill man att tradaren börjar bromsa direkt, inte vänta tills han kollat vad det är för nåt först.

Så det händer lite då å då att man bromsar till, men släpper bromsen när man kollat att faran är över, det blir lite som en förstärkt bromsberedskap, vilket man behöver när man släpar på 60 ton.
Oftast blir det alltså en väldigt liten hastighetsminskning, då man i princip endast hunnit applicera bromsarna.

Om nån bilist då ligger så pass nära bakom mig, ja då kan jag inte säga att jag bryr mig så mycket om hans kofångare. :rolleyes:
Självklart när dom ligger så nära så ser dom ingenting framåt, och har ingen koll på varför jag bromsar.
Så dom antar naturligtvis(?) att jag jävlas, så dom blåser om och ska nita framför mig för att "hämnas". :kocko

Så är det att vara yrkeschaffis idag, noll förståelse, och ingen hänsyn från andra.
Så då hoppas jag att min lilla ekorrehistoria är utredd, och ingen behöver gråta för nån stackars bilist som låg bakom (för jag var ju ensam på vägen, och mjukbromsade från låg hastighet).
Slutet gott allting gott. :hej

Last edited:
GuW skrev:
2336790Så här i efterhand har man ju tänkt på den incidenten när man kör motorcykel, och nu gillar jag inte alls att ligga bakom/brevid lastbilar...
Förra sommaren när jag var på väg hem efter en dagstur kom jag ikapp en tradare, men eftersom det var sista kilometrarna innan hemmet så bestämde jag mig för att slå av och pysa lite lugnt ca 100 meter efter den. Sekundrarna senare så exploderar vänster bakdäck på släpet. Smällen är kraftig nog för att jag ska rycka till och jag får väja för sjok av gummi som kommer rullande efter vägen.

Hade jag gått fram och lagt mig för omkörning är det inte säkert att jag hållit mig på hjulen. Ett halvkilo gummi i visiret klarar man sig utan. Nu var det aldrig nån fara, men man fick lite insikt och jag ligger aldrig nära bakom större eller lastade fordon någon längre stund. Kan jag inte köra om snarast så backar jag undan. (naturligtvis menar jag inte att man kan ligga i baken på en personbil i mil efter mil)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman