Viltolycka, stannar Du?

Viltolycka, stannar Du?

• Antal röstningar
    0
Orca69 skrev:
2337336 Förra sommaren när jag var på väg hem efter en dagstur kom jag ikapp en tradare, men eftersom det var sista kilometrarna innan hemmet så bestämde jag mig för att slå av och pysa lite lugnt ca 100 meter efter den. Sekundrarna senare så exploderar vänster bakdäck på släpet. Smällen är kraftig nog för att jag ska rycka till och jag får väja för sjok av gummi som kommer rullande efter vägen.

Hade jag gått fram och lagt mig för omkörning är det inte säkert att jag hållit mig på hjulen. Ett halvkilo gummi i visiret klarar man sig utan. Nu var det aldrig nån fara, men man fick lite insikt och jag ligger aldrig nära bakom större eller lastade fordon någon längre stund. Kan jag inte köra om snarast så backar jag undan. (naturligtvis menar jag inte att man kan ligga i baken på en personbil i mil efter mil)
Jo, det är inte bara gummibitarna som är farliga.

Bara trycket gör att man dör om man står nära.
Ligger du med MC i filen brevid på essingeleden när däcket smäller, så är du nog torsk.
Även om du överlever tryckvågen så lär den slunga iväg dig, antingen över räcket (fritt fall) eller framför en annan bil.

Så tradare är farliga på många sätt, och man bör hålla sig på avstånd från dom.
(Och inte som många bilister försöka ligga så nära som möjligt, preja, och svänga in framför å bromsa.:tomten )

War-psycho skrev:
2337326
Så är det att vara yrkeschaffis idag, noll förståelse, och ingen hänsyn från andra.
Så då hoppas jag att min lilla ekorrehistoria är utredd, och ingen behöver gråta för nån stackars bilist som låg bakom (för jag var ju ensam på vägen, och mjukbromsade från låg hastighet).
Slutet gott allting gott. :hej
Haha, jag har sett MÅNGA idioter bli sur på lastbilar och gjort liknande grejer.
Själv tycker jag att om de bara går åt sidan så underlättas allt och ingen ligger i häcken på dem, (vilket jag tycker f.ö. inte är lastbilschaffisens ansvar utan snarare bilistens).
Man kommer undan stora delar av problemet med för korta avstånd när de som kör långsammare än hastighetsbegränsingarna, håller åt sidan.
Man får då längre avstånd iom mindre köer och säkrare omkörningar.

Helt klart intressant diskussion det här. Jag tackar alla för berömmet av mitt handlande, även om det inte var DÄRFÖR jag öppnade tråden är det alltid trevligt med cred:nicka

TinaTjejen skrev:
2337361 Haha, jag har sett MÅNGA idioter bli sur på lastbilar och gjort liknande grejer.
Själv tycker jag att om de bara går åt sidan så underlättas allt och ingen ligger i häcken på dem, (vilket jag tycker f.ö. inte är lastbilschaffisens ansvar utan snarare bilistens).
Jo, du som bilist kan ju tycka det. :)
Men jag har förklarat i en annnan gammal tråd att det finns många anledningar till varför tradare inte går ut i väggrenen.

Utan att dra allt igen så kan jag avslöja att det har både med lagkrav, föräkringskrav och framför allt trafiksäkerhet att göra.
(Och inte jävelskap som många tror)

Last edited:
Har fått stanna för att hjälpa en flicka som hade krockat med en lyktstolpe efter att ha mött ett rådjur. Rådjuret klarade sig men inte flickansbil och hennes axel.

Hur är det med vapenlagarna om jag t.ex skulle ha en stor kniv, yxa och slagträ i bilen vid en rutinpoliskontroll? I förebyggande viltavrättningssyfte alltså som nämdes tidigare i tråden.

Henkka skrev:
2337393Hur är det med vapenlagarna om jag t.ex skulle ha en stor kniv, yxa och slagträ i bilen vid en rutinpoliskontroll? I förebyggande viltavrättningssyfte alltså som nämdes tidigare i tråden.
Slagträ kan du ju ha, om det verkar som om du verkligen använder det för sport och inget annat. Kniv och yxa ska man vara försiktig med - knivlagen är grinig på sådant även om det tillhör överlevnadsutrustning eller ligger i en verktygslåda.

En rejäl hoppfällbar spade annars...

Men ska man ta livet av ett skadat djur, bör man veta vad man gör så att man inte förlänger eller förvärrar lidandet. Gör man fel, kan man istället bli åtalad.

Henkka skrev:
2337393 Har fått stanna för att hjälpa en flicka som hade krockat med en lyktstolpe efter att ha mött ett rådjur. Rådjuret klarade sig men inte flickansbil och hennes axel.

Hur är det med vapenlagarna om jag t.ex skulle ha en stor kniv, yxa och slagträ i bilen vid en rutinpoliskontroll? I förebyggande viltavrättningssyfte alltså som nämdes tidigare i tråden.

Du vred väl inte nacken av flickan för att spara hennes plågor? :skrämd

:hihi

F-n vet om man vågar vara skadad när Tinatjejen dyker upp!!! :lol

Dr.Bike skrev:
2338148F-n vet om man vågar vara skadad när Tinatjejen dyker upp!!! :lol
Du har väl hört om knutten som skulle köra hem en sen kväll och det drog kallt genom jackans dragkedja, så han vände jackan bakfram. Det bar sig inte bättre än att han for av vägen när han väjde för en älg. När ambulanspersonalen kom på plats så fanns det redan folk där och man frågade om hur det låg till: "Jo, han rörde på sig och jämrade sig bra mycket, men när vi vred huvudet rätt så blev han lugn och tyst..."

TomK skrev:
2338215 Du har väl hört om knutten som skulle köra hem en sen kväll och det drog kallt genom jackans dragkedja, så han vände jackan bakfram. Det bar sig inte bättre än att han for av vägen när han väjde för en älg. När ambulanspersonalen kom på plats så fanns det redan folk där och man frågade om hur det låg till: "Jo, han rörde på sig och jämrade sig bra mycket, men när vi vred huvudet rätt så blev han lugn och tyst..."

Usch ja! :lol Just den där "vet" ju alla generationers knuttar att den är "sann" hehe...

War-psycho skrev:

Jomänn... här gäller det att hålla i huvudet!! :wiggle

Last edited:
Dr.Bike skrev:
2338148

:hihi

F-n vet om man vågar vara skadad när Tinatjejen dyker upp!!! :lol
Skulle du va så skadad att det skulle bli sjukhussäng och respirator resten av "livet", så skulle jag utan att blinka göra dig en tjänst:rolleyes:
Skämt åsido, jag har avlivat djur förr, men med bultpistol och kniv, (vilket man ju önskar att man hade med sig jämnt när sådant här inträffar).
Nu fanns inget sådant bra men jag tänker banne mig inte lämna djuret där och ligga och pinas för det.
Det hade inte en chans i världen att klara sig...

War-psycho skrev:
2337383 Jo, du som bilist kan ju tycka det. :)
Men jag har förklarat i en annnan gammal tråd att det finns många anledningar till varför tradare inte går ut i väggrenen.

Utan att dra allt igen så kan jag avslöja att det har både med lagkrav, föräkringskrav och framför allt trafiksäkerhet att göra.
(Och inte jävelskap som många tror)
Jag vet, just därför tycker jag det är så bussigt att de ändå går åt sidan i de allra flesta fall:Bugar

Last edited:
TinaTjejen skrev:
2339429 Jag vet, just därför tycker jag det är så bussigt att de ändå går åt sidan i de allra flesta fall:Bugar
Inte jag iallafall...

Inte sen bilisterna bildat en "egen fil" utanför mig, och låst mig i väggrenen, sen vägrat släppa ut mig igen när det kom hinder.
Ett par sådana otäcka situationer, sen slutade jag vara "bussig".

Vill dom köra om, så får dom göra det, men gå ut i väggrenen, glöm det.
Utsätter bara mig och andra för fara då, eftersom bilister inte klarar att tänka framåt.
Dessutom är det bara jag som åker dit, om något skulle hända.

Last edited:
War-psycho skrev:
2339516 Inte jag iallafall...

Inte sen bilisterna bildat en "egen fil" utanför mig, och låst mig i väggrenen, sen vägrat släppa ut mig igen när det kom hinder.

Utsätter bara mig och andra för fara då, eftersom bilister inte klarar att tänka framåt.

Har varit med om samma sak när jag har kört med bil och släp. Varit bussig och sen varit låst och ser hur väggrenen tar slut :näsblod

Det misstaget gör man inte fler gånger.......

Är det bara storvilt som älg, rådjur, björnar och hjortar det är lag att stanna för?

Menar så man inte åker dit för smitning för att man har klippt en grävling eller en hare och sen kört vidare.

Förövrigt skulle jag helt klart stanna om jag kört på t.ex. ett rådjur, inte minst bara för att kolla eventuella skador på bilen, men såklart också för att kanske kunna minska lidandet för djuret.
Jäklar vad det där lät moraliskt! :gnissla

War-psycho skrev:
2339516 Inte jag iallafall...

Livet är ju inte svartvitt gode man.
Du har fått ett omdöme som kan vägleda dig bättre än dogmatiska regler.
Du kan ju SE om det är fritt på din sida tillräckligt långt för att släppa förbi de bilister som ligger bakom och sen hinna ut i fil igen INNAN krönet/hindret är för nära.
Dvs kör åt sidan när det går. Skit i det när det inte går.

Är det FÖR många bilar, så blir situationen en annan, d.v.s avstå.
Så du kanske bara går åt sidan en gång av tio, men jag som bilist mår BRA av att veta ATT du gör det när du kan, och inte gör det när du inte kan.
Vet jag däremot att det sitter en tjursture som bara är principfast i fordonet framför blir jag förbannad. (talar inte om dig nu utan alla chaufförer)
Så ser jag en tradare som INTE går åt sidan och jag VET att han gör det om han KAN, då håller jag mig lugn.
Hatar t.ex taxichaffisar som aldrig vill samarbeta, utan gärna accelererar när de blir omkörda och stänger luckor, håller ut onödigt mycket mot vänsterfil för att skrämmas osv.

ALLA ska hjälpa till i trafiken när man KAN.

(jo jag har kört lastbil i alla dess former så jag vet vad jag talar om! :lol)

Regel 1: Häng inte upp livet på dumma styvnackade regler. Det gör bara politiskt aktiva, religiösa fanatiker och andra skumma -ismer.

Last edited:
War-psycho skrev:
Så är det att vara yrkeschaffis idag, noll förståelse, och ingen hänsyn från andra.
Så då hoppas jag att min lilla ekorrehistoria är utredd, och ingen behöver gråta för nån stackars bilist som låg bakom (för jag var ju ensam på vägen, och mjukbromsade från låg hastighet).
Slutet gott allting gott. :hej

Hehe, för min del var det helt ok att bromsa för den, det är ju upp till mig att hålla avståndet.

Lastbilschaffisar i all ära, i måndags var det nära att jag fick psykbryt på en. Jag skulle köra ut på en större 90-väg från en grusväg, ser en trdare komma. Jag åker lugnt ut, accar upp till ca 90 och helt plötsligt har jag bara en stor scaniafront med hellysen i arslet. Han höll en bra bit över 100 alltså, jag trodde alla nyare var spärrade? Hursom så tvärnitade jag iaf, lastbilen låste hjulen och vinglade och tutan höll igång. la mig på 90 igen, och han kom upp igen. Denna gång bromsade jag inte lika hårt men ändå så fick han tvärnita. Sen skulle idioten om i uppförsbacke, då tog mitt tålamod slut och jag släppte upp honom jämsides bara för att tvinga honom att avbryta och få sakta ner till 40 i uppförsbacke. Då var jag sugen på att dra ut honom ur lastbilen och strypa honom med fiskelinan. Till saken hör att jag hade en dekal i bakrutan där det stod "barn ombord" :mad:
Nu är jag iofs inte den lugnaste människan i trafiken och jag har inte alltid rätt (bara jävligt ofta :D ) men med mina mått mätt så hade han kunnat få sig en omgång för betydligt snällare uppförande.

Var ute och körde bil ikväll på en enslig väg och kände hur bilen hoppade till så jag tittade i backspegeln och där låg en igelkott som lyckats springa in i mitt bakdäck,inte en chans att han överlevde för han såg rätt så mos ut så jag fortsatte.Jag drar gränsen att man ska stanna/väjja när det börjar handla om större djur.

Dr.Bike skrev:
2339764 Du kan ju SE om det är fritt på din sida tillräckligt långt för att släppa förbi de bilister som ligger bakom och sen hinna ut i fil igen INNAN krönet/hindret är för nära.
Dvs kör åt sidan när det går. Skit i det när det inte går.
Grejen är just den att har man väl gått ut i väggrenen, så kan inte jag styra dom andra bilisterna.
När dom då väljer att bilda en egen fil, istället för att köra om en å en, och sen totalt ignorera min blinkers när jag vill tillbaka, ja då spelar det ingen roll hur bra omdöme jag har, jag kommer inte ut iallafall.
Jag hör inte till dom chaufförer som prejar andra trafikanter.

Sen är det också så att jag inte har något att vinna på att utsätta mig (och andra) för denna risk.
Jag försätter mig i en situation där det är jag bär ansvaret om något skulle hända.

Om nu bilister har så bråttom att köra om, så är det bara att göra det, jag hindrar ingen.
Jag kör i 80km/h på 90-vägarna, d.v.s. folk HAR tid att vänta till en lämplig omkörningssträcka.
På 110-väg är det nästan alltid motorväg = tvåfiligt, och således inget problem.

Det spelar ingen roll hur mycket jag går ut i väggrenen ändå, för bilisterna kommer iallafall ligga å blinka å svära över mig när jag inte kan gå ut.
Dom förstår inte att det kan finnas mopedister, fotgängare, barn, trasiga bilar m.m. i väggrenen.
Går jag ut i väggrenen där man annars inte bör köra om, så kan det t.o.m. uppfattas som att jag uppmanat folk att köra om, utan att kunna garantera att det är fritt fram.

Sen vill jag även påstå att väggrenen innehåller massa saker (skräp) som ökar risken för punktering, vintertid är det halt där, och dessutom håller inte alla kanter för tyngre fordon.

Jag känner inte att fördelarna uppväger riskerna med väggrenskörning iallafall.
Lagen har även stärkts mot väggrenskörning, något som har en direkt följd av olyckor relaterat till detta.
Svart eller vitt, njae. Jag kör alltid med bälte också, för jag tycker det är säkrast så.
På samma sätt som jag tycker väggrenskörning skapar högre riskfaktorer än om jag håller mig på körbanan, så därför håller jag konsekvent på det.
På samma sätt som jag håller 80 med släp, och inte 90 som faktiskt går att köra, fast är olagligt.

Om nån bilist sen känner sig "tvingad" till en vansinnesomkörning p.g.a. detta, så får han ta den risken.
Om han nu inte klarar att ligga 10km/h under hastighetsbegränsningen tills han hittar en lämplig omkörningssträcka istället.

Så du får göra som du vill, så gör jag som jag vill.
Lagen stöder iallafall mitt agerande, och jag anser att det är säkrast för alla inblandande.
Det har inget med "tjurighet" att göra, utan en övertygelse att det är bästa för situationen.
Jag har alltså använt mitt proffisionella omdöme till detta, och jag är knappast en nybörjare i branchen.
Jag gör mitt för att hjälpa mina medtrafikanter, men jag kör inte i väggrenen längre.

Sen om du vill gå ut i väggrenen så är det din sak, men om nåt händer så är det bara du som bär ansvaret/får skulden om något händer.

Hare gott. :hej

(Usch va mycket text)

Dee_cati skrev:
Det låter som två stycken farliga trafikanter i den situationen.

Jag gillar inte såna som rycker säkringen till hastighetspärren, eller ligger å trycker andra i röven.
Dessutom får han bara köra i 80 om han hade släp, så jag har inte mycket till övers för sånt där oprofessionellt beteende.

Sen tycker jag att ditt eget agerande med hindrande av omkörning på det sätt du beskriver inte är mycket bättre heller.
Folk som ska "ge igen" å "visa" andra i trafiken orsakar många farliga & onödiga situationer idag.
Att nita framför tradare är inte heller nån bra idé.

Last edited:
Jag får böja mig. Det går inte att säga emot dig War Psycho :tummenupp
Men sålänge jag bara har KÄNSLAN av att folk vill samarbeta, oavsett om det spelar mig emot, så gör det en STOR skillnad att bara veta detta.

Eller som de sa på förrådet när man skulle ha ut nånting:

Ett NEJ är oxå service! (För då VET man vad man INTE får!!) Lite sant faktiskt... Ser nästan FRAM emot att ligga bakom en långtradare nu! :lol

Dr.Bike skrev:
2340070 Jag får böja mig. Det går inte att säga emot dig War Psycho :tummenupp
Men sålänge jag bara har KÄNSLAN av att folk vill samarbeta, oavsett om det spelar mig emot, så gör det en STOR skillnad att bara veta detta.

Eller som de sa på förrådet när man skulle ha ut nånting:

Ett NEJ är oxå service! (För då VET man vad man INTE får!!) Lite sant faktiskt... Ser nästan FRAM emot att ligga bakom en långtradare nu! :lol
Hehehe... Visst går det att säga emot mig, men jag strider hårt för vad jag tror på. :D

Skulle du åka med mig så skulle du nog se att jag faktiskt är väldigt samarbetsvillig i trafiken.
Det hör till rollen som yrkeschaufför anser jag.

(Taxiförare räknar jag inte som yrkeschaufförer, utan snarare som yrkeskriminella.)

Hoppas vi ses på onsdagkörningen (eller rentav på nästa söndagstur).
Vore kul att snacka mer med dig, sist var du ju lite ur gängorna p.g.a. din polare som smällde.
(Ville inte tränga mig på då.)

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey