Dr.Bike skrev:
2339764 Du kan ju SE om det är fritt på din sida tillräckligt långt för att släppa förbi de bilister som ligger bakom och sen hinna ut i fil igen INNAN krönet/hindret är för nära.
Dvs kör åt sidan när det går. Skit i det när det inte går.
Grejen är just den att har man väl gått ut i väggrenen, så kan inte jag styra dom andra bilisterna.
När dom då väljer att bilda en egen fil, istället för att köra om en å en, och sen totalt ignorera min blinkers när jag vill tillbaka, ja då spelar det ingen roll hur bra omdöme jag har, jag kommer inte ut iallafall.
Jag hör inte till dom chaufförer som prejar andra trafikanter.
Sen är det också så att jag inte har något att vinna på att utsätta mig (och andra) för denna risk.
Jag försätter mig i en situation där det är jag bär ansvaret om något skulle hända.
Om nu bilister har så bråttom att köra om, så är det bara att göra det, jag hindrar ingen.
Jag kör i 80km/h på 90-vägarna, d.v.s. folk HAR tid att vänta till en lämplig omkörningssträcka.
På 110-väg är det nästan alltid motorväg = tvåfiligt, och således inget problem.
Det spelar ingen roll hur mycket jag går ut i väggrenen ändå, för bilisterna kommer iallafall ligga å blinka å svära över mig när jag inte kan gå ut.
Dom förstår inte att det kan finnas mopedister, fotgängare, barn, trasiga bilar m.m. i väggrenen.
Går jag ut i väggrenen där man annars inte bör köra om, så kan det t.o.m. uppfattas som att jag uppmanat folk att köra om, utan att kunna garantera att det är fritt fram.
Sen vill jag även påstå att väggrenen innehåller massa saker (skräp) som ökar risken för punktering, vintertid är det halt där, och dessutom håller inte alla kanter för tyngre fordon.
Jag känner inte att fördelarna uppväger riskerna med väggrenskörning iallafall.
Lagen har även stärkts mot väggrenskörning, något som har en direkt följd av olyckor relaterat till detta.
Svart eller vitt, njae. Jag kör alltid med bälte också, för jag tycker det är säkrast så.
På samma sätt som jag tycker väggrenskörning skapar högre riskfaktorer än om jag håller mig på körbanan, så därför håller jag konsekvent på det.
På samma sätt som jag håller 80 med släp, och inte 90 som faktiskt går att köra, fast är olagligt.
Om nån bilist sen känner sig "tvingad" till en vansinnesomkörning p.g.a. detta, så får han ta den risken.
Om han nu inte klarar att ligga 10km/h under hastighetsbegränsningen tills han hittar en
lämplig omkörningssträcka istället.
Så du får göra som du vill, så gör jag som jag vill.
Lagen stöder iallafall mitt agerande, och jag anser att det är säkrast för alla inblandande.
Det har inget med "tjurighet" att göra, utan en övertygelse att det är bästa för situationen.
Jag har alltså använt mitt proffisionella omdöme till detta, och jag är knappast en nybörjare i branchen.
Jag gör mitt för att hjälpa mina medtrafikanter, men jag kör inte i väggrenen längre.
Sen om du vill gå ut i väggrenen så är det din sak, men om nåt händer så är det bara du som bär ansvaret/får skulden om något händer.
Hare gott.
(Usch va mycket text)
Dee_cati skrev:
Det låter som två stycken farliga trafikanter i den situationen.
Jag gillar inte såna som rycker säkringen till hastighetspärren, eller ligger å trycker andra i röven.
Dessutom får han bara köra i 80 om han hade släp, så jag har inte mycket till övers för sånt där oprofessionellt beteende.
Sen tycker jag att ditt eget agerande med hindrande av omkörning på det sätt du beskriver inte är mycket bättre heller.
Folk som ska "ge igen" å "visa" andra i trafiken orsakar många farliga & onödiga situationer idag.
Att nita framför tradare är inte heller nån bra idé.