Viltolycka, stannar Du?

Viltolycka, stannar Du?

• Antal röstningar
    0
Dee_cati skrev:
2339885
Lastbilschaffisar i all ära, i måndags var det nära att jag fick psykbryt på en. Jag skulle köra ut på en större 90-väg från en grusväg, ser en trdare komma. Jag åker lugnt ut, accar upp till ca 90 och helt plötsligt har jag bara en stor scaniafront med hellysen i arslet. Han höll en bra bit över 100 alltså, jag trodde alla nyare var spärrade? Hursom så tvärnitade jag iaf, lastbilen låste hjulen och vinglade och tutan höll igång. la mig på 90 igen, och han kom upp igen. Denna gång bromsade jag inte lika hårt men ändå så fick han tvärnita. Sen skulle idioten om i uppförsbacke, då tog mitt tålamod slut och jag släppte upp honom jämsides bara för att tvinga honom att avbryta och få sakta ner till 40 i uppförsbacke. Då var jag sugen på att dra ut honom ur lastbilen och strypa honom med fiskelinan. Till saken hör att jag hade en dekal i bakrutan där det stod "barn ombord" :mad:

Om du accar lugnt upp till 90 så är det ju inte konstigt att han kom ikapp dig. Och om du sen tvärnitade bara för att det var roligt att leka polis :3freak

Vad skulle du gjort om han inte hade vinglat och låst hjulen? :död

Skulle oxå försökt att köra om dig om jag var han vet ju inte vad du mer tänker göra.

Och vad har dekalen barn i bilen med saken att göra :va

Dee_cati skrev:
2339885Lastbilschaffisar i all ära, i måndags var det nära att jag fick psykbryt på en...
Du gjorde några fel du också, som dessutom var straffbara och betydligt värre än lastbilens fortkörning och avståndshållande. :pannkyss Jag kan också svära över folk som har skitbråttom att kasta sig ut från stopp-plikter/parkeringar/småvägar o.d. (så jag får stå på hejdarna) för att sedan fisa fram i 5-10 under begränsningen. Det är inte bara en gång jag varit nära att mosa mindre bilar med skåpbilen och då har jag inte ens kört för fort.

Men nu kom vi ifrån ämnet en del... :)

Mitra skrev:
2339557 Har varit med om samma sak när jag har kört med bil och släp. Varit bussig och sen varit låst och ser hur väggrenen tar slut :näsblod

Det misstaget gör man inte fler gånger.......
Hur planerar ni er körning egentligen?
Blinka ut i god tid innan och sväng ut, nemas problemas.
Jag har förvisso aldrig blivit utsatt eller blivit vittne till några sånna tendenser ni talar om.
Men skit i det, för nu snackar vi viltolyckor..

TinaTjejen skrev:
2340842 Hur planerar ni er körning egentligen?
Jag har förvisso aldrig blivit utsatt eller blivit vittne till några sånna tendenser ni talar om.
Men skit i det, för nu snackar vi viltolyckor..

Det är inte alltid så lätt att bara blinka och svänga ut, bilarna fortsätter bara köra om fast man försöker ta sig tillbaka till filen.

Angående vilt så beror de mycket på situationen om jag stannar eller inte.
Har jag kört över ett t.ex. rådjur med sju hjulpar, så ser inte jag nån anledning till att gå ut och kolla om det lever ialf.
Kör man på en smal, krokig väg med mycket tung trafik är det kanske inte så lämpligt att stanna även om man inte är säker på att djuret har dött.
Men anser jag att det är säkert att stanna och jag är osäker på hur smällen tog så stannar jag självklart och ser till att djuret slipper lida.

körde på en räv en gång o vart så förbannad för jag såg min fina stylade audis front flög upp över hela bilen.. sen guppa det..
stanna inte av ren ilska men ångrar mig lite. :(

Dee_cati skrev:
2339885 Hehe, för min del var det helt ok att bromsa för den, det är ju upp till mig att hålla avståndet.

Lastbilschaffisar i all ära, i måndags var det nära att jag fick psykbryt på en. Jag skulle köra ut på en större 90-väg från en grusväg, ser en trdare komma. Jag åker lugnt ut, accar upp till ca 90 och helt plötsligt har jag bara en stor scaniafront med hellysen i arslet. Han höll en bra bit över 100 alltså, jag trodde alla nyare var spärrade? Hursom så tvärnitade jag iaf, lastbilen låste hjulen och vinglade och tutan höll igång. la mig på 90 igen, och han kom upp igen. Denna gång bromsade jag inte lika hårt men ändå så fick han tvärnita. Sen skulle idioten om i uppförsbacke, då tog mitt tålamod slut och jag släppte upp honom jämsides bara för att tvinga honom att avbryta och få sakta ner till 40 i uppförsbacke. Då var jag sugen på att dra ut honom ur lastbilen och strypa honom med fiskelinan. Till saken hör att jag hade en dekal i bakrutan där det stod "barn ombord" :mad:
Nu är jag iofs inte den lugnaste människan i trafiken och jag har inte alltid rätt (bara jävligt ofta :D ) men med mina mått mätt så hade han kunnat få sig en omgång för betydligt snällare uppförande.

asså verkligen verkligen ursäkta, men är du TOTALT dum i huvet?
Hur fan kan du tvärnita framför en tradare? Vet du vad dem väger o va de krävs för o få stopp på en sån?.. skitsamma om han höll över 100 man gör fan inte sådär asså... chaffisen som borde stoppad dig o gett dig en rejäl jävla avhyvling...

Tycker du ska ta en körlektion med en tradare en sväng sen kan vi se ifall du tvärnitar framför en sån nå mer... du blir nog chockad över sträckan det tar bara att få ner skiten från 90 till 80... :huvet :huvet :huvet

Nu skålar vi o har kul igen efter mitt psykbryt på dig :fyllisar :hihi

War-psycho skrev:
...(Usch va mycket text)...
Undrar om du var en av de snälla som släppte förbi mig och min kompis häromdagen..:Bugar :Bugar vi åkte en lååång tur (på hoj) och nästan alla på vägen (även vanliga bilar) gick ut i kanten när vi närmade oss.. och vi kör inte så fort ens en gång..:tungan
Vi tackade och vinkade så vi var helt trötta när vi kom hem..:)

Dee_cati skrev:
... Jag åker lugnt ut, accar upp till ca 90 och helt plötsligt har jag bara en stor scaniafront med hellysen i arslet...
Han kanske räknade med att du skulle öka hastigheten lite fortare...:7peta Dumt att straffa honom för något han kanske inte gjorde med flit, de bromsar ju inte riktigt lika lätt som en hoj..

Last edited:
TinaTjejen skrev:
Nä, men du har väl inte kört tradare heller... :7peta

Men visst, nästa gång ska jag blinka å svänga ut som du säger.
Att jag har 3-4 bilar utanför spelar ju ingen roll, det är bara att preja dom.
Tack för tipset. :tummenupp

War-psycho skrev:
2341769 Nä, men du har väl inte kört tradare heller... :7peta

Men visst, nästa gång ska jag blinka å svänga ut som du säger.
Att jag har 3-4 bilar utanför spelar ju ingen roll, det är bara att preja dom.
Tack för tipset. :tummenupp
Du är inte bitter va?

TinaTjejen skrev:
2342759 Du är inte bitter va?
Inte mycket. :)

Det är alltid lika kul när oförstående bilister som aldrig kört en tradare ska berätta hur "bara" det är att göra vissa saker med en tradare.
Alla är experter på hur stor plats vi behöver, vart vi kan köra osv. Och vill gärna "upplysa" oss dumskallar som bara har kört dessa fordon i ånga år, hur vi ska utföra vårt jobb.
Vi har tydligen inte alls så bra erfarenhet som bilisterna på att köra stora fordon.

Brukar du försöka förklara för din mamma & pappa hur man gör barn också? :D

Bitter nej, men om jag säger att farliga situationer har uppstått för att bilister stäng mig ute i väggrenen flera gånger, så får du väl lita på vad jag säger.
Det kanske inte är så "bara" att "blinka ut å svänga" när man har 3-4 bilar utanför en hela tiden, som ignorerar ens blinkers.

Jag rekommenderar att du åker med en tradare (gärna i Stockholmstrafiken) nån gång, så får du se hur lätt det är, och hur folk beter sig mot tunga trafiken.
Alla som åkt med mig brukar bli chockade av att se hur folk beter sig mot oss, och förstår vilken skicklighet som krävs för att ta sig fram med en tradare utan olyckor idag.

Jag brukar inte berätta för läkarna, brandmän & IT-experter hur dom ska utföra sitt jobb, för det vet dom mycket bättre än mig.
Tills du testat själv, så får du kanske försöka lita på att yrkesförarna vet vad dom håller på med, och tro på vad vi säger.

TinaTjejen skrev:
Alltså, hade det "bara varit att blinka å svänga ut" när jag blivit utlåst i väggrenen, tror du inte att jag hade gjort det? :confused:
Tror du verkligen det finns nån yrkesgrupp i trafiken som planerar sin körning bättre än tradarchaffisarna?

Så det är väl klart att man betackar sig från "expertråd" från bilister som aldrig kört en tradare.
Jag kan inte börja svänga ut förrän jag har tomt med bilar brevid mig, och när dom ignorerar min blinkers och fyller på bakifrån hela tiden så jag konstant har 3-4 bilar brevid, så är jag låst oavsett hur god tid innan jag började blinka.
Det kanske inte är så "bara" och "nemas problemas" som du säger i sådana situationer.
Don't ya think? :brinnerup

Men som sagt, back to topic istället.

Last edited:
War-psycho skrev:
2342883 Inte mycket. :)

Det är alltid lika kul när oförstående bilister som aldrig kört en tradare ska berätta hur "bara" det är att göra vissa saker med en tradare.
Alla är experter på hur stor plats vi behöver, vart vi kan köra osv. Och vill gärna "upplysa" oss dumskallar som bara har kört dessa fordon i ånga år, hur vi ska utföra vårt jobb.
Vi har tydligen inte alls så bra erfarenhet som bilisterna på att köra stora fordon.

Brukar du försöka förklara för din mamma & pappa hur man gör barn också? :D

Bitter nej, men om jag säger att farliga situationer har uppstått för att bilister stäng mig ute i väggrenen flera gånger, så får du väl lita på vad jag säger.
Det kanske inte är så "bara" att "blinka ut å svänga" när man har 3-4 bilar utanför en hela tiden, som ignorerar ens blinkers.

Jag rekommenderar att du åker med en tradare (gärna i Stockholmstrafiken) nån gång, så får du se hur lätt det är, och hur folk beter sig mot tunga trafiken.
Alla som åkt med mig brukar bli chockade av att se hur folk beter sig mot oss, och förstår vilken skicklighet som krävs för att ta sig fram med en tradare utan olyckor idag.

Jag brukar inte berätta för läkarna, brandmän & IT-experter hur dom ska utföra sitt jobb, för det vet dom mycket bättre än mig.
Tills du testat själv, så får du kanske försöka lita på att yrkesförarna vet vad dom håller på med, och tro på vad vi säger.

Alltså, hade det "bara varit att blinka å svänga ut" när jag blivit utlåst i väggrenen, tror du inte att jag hade gjort det? :confused:
Tror du verkligen det finns nån yrkesgrupp i trafiken som planerar sin körning bättre än tradarchaffisarna?

Så det är väl klart att man betackar sig från "expertråd" från bilister som aldrig kört en tradare.
Jag kan inte börja svänga ut förrän jag har tomt med bilar brevid mig, och när dom ignorerar min blinkers och fyller på bakifrån hela tiden så jag konstant har 3-4 bilar brevid, så är jag låst oavsett hur god tid innan jag började blinka.
Det kanske inte är så "bara" och "nemas problemas" som du säger i sådana situationer.

Men som sagt, back to topic istället.
Herrejävlar vad mkt text du skriver..
Allt är inte svart eller vitt, du behöver inte heller ta mig precis på orden jag skriver.
Jag har FULL förståelse för att lastbilar INTE går undan, men det är hemskt trevligt att det finns endel som gör det och jag är inte en sån bilist som du skriver om, som skiter i att de blinkar men ingen släpper ut dem på vägen igen.
Jag skulle aldrig drömma om att göra så, för nästa gång så kommer inte lastbilen gå åt sidan, just för att denne råkat ut för det du säger.
Jag tackar alltid alla som går åt sidan oavsett om jag kör bil eller hoj, (när jag kör traktor är det många som tackar MIG för att jag gick åt sidan).
Jag har kört och kör väldigt långt, mycket och ofta och jag håller med dig om att det finns gott om svin där ute som tänker egoistiskt, kortsiktigt och trångsynt.
Jag är inte en av dem.
Jag skulle nog preja en bil däremot om den inte släppte ut mig med flit, hellre än att frota med något där vägen tar slut.
Kanske.
Jag har aldrig hamnat i den situationen, som sagt:)
Se så.. lugna sig nu farbror:nicka

War-psycho skrev:
2342883Jag kan inte börja svänga ut förrän jag har tomt med bilar brevid mig, och när dom ignorerar min blinkers och fyller på bakifrån hela tiden så jag konstant har 3-4 bilar brevid, så är jag låst oavsett hur god tid innan jag började blinka.
Du får ge lite "hintar" till de flåhasar som inte flyttar på sig - att vingla betänkligt med släpet fram och tillbaka brukar ge kallsvett i pannan på de flesta som sitter därnere i sin fina blankpolerade bil. :D

Ungefär samma effekt som en skitig och rostig gammal Ford brukar ha - de som kommer i närheten och försöker tränga sig eller hitta på något dumt, ser snart att den där bilen har en ägare som skiter i om det blir bulor i plåten :hihi

BTW, i Sthlm släpper de i alla fall in en i filen om man blinkar (ibland) - prova en sväng i Uppsala och se :gnissla

TomK skrev:
23430051, Du får ge lite "hintar" till de flåhasar som inte flyttar på sig - att vingla betänkligt med släpet fram och tillbaka brukar ge kallsvett i pannan på de flesta som sitter därnere i sin fina blankpolerade bil. :D

2, BTW, i Sthlm släpper de i alla fall in en i filen om man blinkar (ibland) - prova en sväng i Uppsala och se :gnissla
1, Jorå, jag är ju ingen amatör. Det var precis så jag fick göra för att tråckla mig ut.
Som tur är så planerar jag min körning, så jag hann detta i tid. :)

2, Jag har nog kört mer än bara Stockholm. ;)
(Jag har Stockholm som bas, men jag kör väldigt mycket i närliggande städer också, såklart.)

TinaTjejen skrev:
23429871, Jag skulle nog preja en bil däremot om den inte släppte ut mig med flit, hellre än att frota med något där vägen tar slut.

2, Jag tackar alltid alla som går åt sidan oavsett om jag kör bil eller hoj, (när jag kör traktor är det många som tackar MIG för att jag gick åt sidan).
1, Jo, men skulle man göra en bredsida på 3-4 bilar i det läget så är det mitt kort som ryker p.g.a. vårdslöshet.
När jag väl gått ut i väggrenen så är det jag som bär ansvaret för allt som händer, jag har väjningsplikt.
Det är liksom det som var poängen. :)

Sen försöker man hålla sig professionell, skulle man mosa på alla som tränger en så skulle jag inte göra annat än fylla i skaderapporter hela dagarna.
Nu var inte alternativet att ramma hindret i väggrenen, eftersom jag planerar min körning, så jag inte placerar mig i sån situation. ;)

2, Det är alltid trevligt, hör till den gamla skolan som man inte ser alltför ofta idag.
Jag gör det samma.

Så, nu e vi alla vänner igen. :hej

Last edited:
Jag blir villrådig nu av ditt konsekventa användande av ordet "väggren" WarPsycho!

Heter det inte vägren?

Dr.Bike skrev:
2343631 Jag blir villrådig nu av ditt konsekventa användande av ordet "väggren" WarPsycho!

Heter det inte vägren?
Fullt möjligt. ;)

Jag erkänner att jag själv tycker väggren blir lite fel, men jag måste ju ge såna felstavnings-allmosor till er undersåtar ändå.
Blir ju inge kul om jag är för perfekt, det räcker ju med att jag har rätt i allt annat jag säger. :D
KneelSuckers.gif

Moahahaha... :2cool

War-psycho skrev:
2343767 Fullt möjligt. ;)

Jag erkänner att jag själv tycker väggren blir lite fel, men jag måste ju ge såna felstavnings-allmosor till er undersåtar ändå.
Blir ju inge kul om jag är för perfekt, det räcker ju med att jag har rätt i allt annat jag säger. :D
KneelSuckers.gif

Moahahaha... :2cool

Hörrö - det där låter jag passera som "tonårstrots" ;)

Själv HÖLL jag på att ha fel en gång... (kuslig känsla). Det var då jag TRODDE att jag hade fel.... men det visade sig att jag hade fel, och hade rätt! :lol

Många som reagerade på mitt inlägg, då ska jag förklara lite närmre:
Jag åker ut på en väg som är en 90-sträcka, jag ser en lastbil betydligt längre bort och jag åker ut utan problem. Min lugna acceleration består av en helt vanlig acceleration med 1:an, 2:an, 3:an och sen femman inblandad, tippar på ca 8-9 sekunders då jag rullade ut lite sakta innan.
Lastbilen i fråga höll en hastighet av MINST 100km/h med trailer, det skiter jag fullständigt i om han vill köra så fort. MEN han gjorde inte minsta anstymmelse till att sakta ned utan lade sig direkt i arslet för att markera, det fanns ingen omkörningsmöjlighet just där heller.
Riktigt dålig stil, kör man så stora fordon så behandlar man inte andra trafikanter på det viset, även min kompis i bilen unudrade vad fan han höll på med.
Jag kör dessutom mer bil än de flesta, har använt bilen i yrket dagligen i ca 5 år utan en enda incident från min sida. Jag kör uppskattningsvis ca 3000mil per år, lite över snittet om man inte räknar med dagspendlare etc.
Jag har dessutom kört bil sedan jag kunde cykla i stort sett, fick min första bil vid 12 års ålder och anser mig själv vara en mycket duktig förare, både när det gäller på banan och utanför så att säga...
Något jag inte har är tålamod och lång stubin dessvärre, det har orsakat några otrevliga påhopp i trafiken från min sida, men då det har varit andras fel (nej, jag har god insikt och det var inte mitt fel).
Jag har även åkt mycket tradare och vet mycket väl hur man framför dessa fordon.
Det han gjorde var FEL, det jag gjorde var inte rätt men jag utsatte bara honom och mig själv för fara, något jag skulle göra igen. Vid det tillfället kändes det mest rätt att tvärnita framför honom och det enda som stoppade mig från att stoppa honom helt och uppvigla ett handgemäng var det lilla uns av förstånd jag har kvar i knoppen.

Även tidigare har jag nästan hamnat i bråk med en lastbilschaffis, den gången stängde han in mig när jag skulle ut från parkeringen och vägrade flytta på sig. Han var förnuftig och flyttade på sig innan det blev kaosartat iaf.
Det finns rötägg inom alla grenar, att jag är ett av dem sticker jag inte under stol med, men jag är fortfarande fruktansvärt nöjd med mig själv :D

/S.jälvbelåten Egoist

War-psycho jag har 99 gånger av 100 nästan alltid blivit släppt förbi :tummenupp lastbilen med hojen. (Är det en utländsk lastbil händer det alldrig).

Mitt intryck är att kan chaffisen släppa förbi än utan att han fastnar i väggrenen så gör han det nästan alltid. :tummenupp det är jag tacksam för speciellt när när man kör hoj man syns ju inte så bra bakom tradaren.

AndreasNo skrev:
2341367 asså verkligen verkligen ursäkta, men är du TOTALT dum i huvet?
Hur fan kan du tvärnita framför en tradare? Vet du vad dem väger o va de krävs för o få stopp på en sån?.. skitsamma om han höll över 100 man gör fan inte sådär asså... chaffisen som borde stoppad dig o gett dig en rejäl jävla avhyvling...

Tycker du ska ta en körlektion med en tradare en sväng sen kan vi se ifall du tvärnitar framför en sån nå mer... du blir nog chockad över sträckan det tar bara att få ner skiten från 90 till 80... :huvet :huvet :huvet

Nu skålar vi o har kul igen efter mitt psykbryt på dig :fyllisar :hihi

Från min backspegel såg det ut att gå rätt fort att låsa hjulen på en sådan och låta hytten niga ordentligt :hihi Då kunde han även ha bromsat ner till lagliga 90 åtminstone när han såg en bil uppenbara sig lite tidigare.

GixxerTina skrev:
2344380 War-psycho jag har 99 gånger av 100 nästan alltid blivit släppt förbi :tummenupp lastbilen med hojen. (Är det en utländsk lastbil händer det alldrig).

Mitt intryck är att kan chaffisen släppa förbi än utan att han fastnar i väggrenen så gör han det nästan alltid. :tummenupp det är jag tacksam för speciellt när när man kör hoj man syns ju inte så bra bakom tradaren.
Motorcyklar är knappast problemet. Ingen MC har fastnat bakom mig heller.

Dom blir knappast blockerade av något fordon, dessutom är det ingen större risk att en hojåkare låser ut mig i vägrenen.

Det finns som sagt flera skäl till att undvika vägrenen med en lastbil.
Men istället för dra alla dessa igen, så får jag hänvisa till mina tidigare inlägg, där jag tydligt förklarar detta.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2340018&postcount=58

Men men... tråden ska ju inte handla om det, så finns ingen anledning att älta samma saker i oändlighet.

Det kommer alltid vara så här...
Icke-hojåkare ser hojåkare som halvkriminella vårdslösa busar, som bara orsakar massa olyckor.
Icke-tradarchaffisar ser tradarna som ett hinder som helt inte ska befinna sig på vägen.
Icke-hundägare ser hundar som "farliga" och vill att hundarna ska förbjudas/kontrolleras hårdare.

Inget nytt under solen... :)
Jag gjorde bara mitt bästa för att förklara för icke-tradarchaffisar varför det inte alltid är så "bara" & lämpligt att köra som bilisterna vill.
Vill man inte acceptera denna förklaring (och nej, jag är långt ifrån ensam btw), så är det upp till var och en. Jag har gett er möjlighet att förstå iallafall.
Läs mina tidigare inlägg i tråden, om ni vill veta mer.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2340018&postcount=58

Hej hej... :hej

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...