Dee_cati skrev:
2337214 Jag låg bakom en tradare på väg hem från garaget och väntade på att få köra om när han helt plöstligt vinglar till ordentligt ner mot väggrenen. När jag passerar sekunden efter där han hade vinglat ser jag en livrädd ekorre springa över vägen... Visst är de söta men inte skulle jag börja vingla med tradaren för något sånt.
Nu har jag ju iofs redan förklarat att min ekorreincident inte var nån panikbromsning.
Jag var ensam på en liten väg, när jag försökte sega mig upp i ca:40 knyck, såg ekorren 40-50 meter fram, bromsade mjukt och stannade framför honom.
Först då tittade han upp på mig å skuttade iväg, så fick jag försöka dra igång det tunga ekipaget i uppförsbacken igen.
Hoppas ekorremamman tog han i örat sen.
Jag tyckte det var trevligt och ville inte skrämma slag på honom med tutan utan kolla å se hur nära jag kunde komma innan han stack.
Anledningen att jag nämde det överhuvudtaget var bara för att
Ghandi påstod att tradarchaffisar inte direkt bryr sig om dom kör över några djur.
Som jag svarat på i tidigare inlägg.
Sen har jag också förklarat att som yrkesförare av tunga är man oftast utrustad med ett visst mått av sunt förnuft. (Till skillnad från den genomsnittlige svenssonbilisten)
Så det är inte så att jag vinglar eller panikbromsar hur som helst om en myra kutar över vägen.
Men om till exempel en ekorre kutar ut framför mig så lär jag instinktivt trycka till på bromsen iallafall.
Det är en normal reaktion som alla har, eller bör ha om nåt springer ut framför.
När sen hjärnan kopplat
vad det är för något halvsekunden efter så avgör man om man ska fullfölja bromsningen eller ej.
(Tänk om det är en liten boll, då kanske det kommer en hund eller ett litet barn efter t.ex.)
Det kanske var det som hände med "din" tradare, han reagerade på
något som sprang ut framför helt enkelt, fullt naturligt.
Man kan inte stänga av sina instinkter & reflexer bara för man har en bil bakom som har bråttom å ska ligga nära.
Det tror jag ingen skulle vilja heller, nästa gång ens ungar springer över vägen.
Då vill man att tradaren börjar bromsa direkt, inte vänta tills han kollat vad det är för nåt först.
Så det händer lite då å då att man bromsar till, men släpper bromsen när man kollat att faran är över, det blir lite som en förstärkt bromsberedskap, vilket man behöver när man släpar på 60 ton.
Oftast blir det alltså en väldigt liten hastighetsminskning, då man i princip endast hunnit applicera bromsarna.
Om nån bilist då ligger så pass nära bakom mig, ja då kan jag inte säga att jag bryr mig så mycket om hans kofångare.
Självklart när dom ligger så nära så ser dom ingenting framåt, och har ingen koll på varför jag bromsar.
Så dom antar naturligtvis(?) att jag jävlas, så dom blåser om och ska nita framför mig för att "hämnas". :kocko
Så är det att vara yrkeschaffis idag, noll förståelse, och ingen hänsyn från andra.
Så då hoppas jag att min lilla ekorrehistoria är utredd, och ingen behöver gråta för nån stackars bilist som låg bakom (för jag var ju ensam på vägen, och mjukbromsade från låg hastighet).
Slutet gott allting gott.